Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!

Gestart door CC woensdag 10 januari 2007, 00:36:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Help!

Ik heb een rangeerloc 3459 van de SNCB / NMBS gekocht maar de verf bladert af!
Productiefout? Model heeft niets verkeerd over zich gehad ofzo...

Ook de plastieken houder van in de doos is nogal 'vergeeld'.
Der vorige koper zei die trein zo gekocht te hebben, dat hij de plastieken houder ook wel vergeeld vond.

Wat nu? Herspuiten? Wat kost een nieuwe kap?
Voor de rest is die 100% perfect. Het dak en het onderstel zijn gewoon goed van verf.

Of gewoon naar de winkel gaan en een nieuwe kap eisen? ( loc is +- 2 jaar oud en weinig gereden )


Foto van de loc, na met de douchekraan op de kap te zitten. Dus alles wat er af kon is er af....:










                     Edit Marcel  :  Foto's aangepast vanwege overschrijding van maximale grootte ;).


Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Volgens mij is dat ding door beun de haas overgespoten  :shock:
Ik zou maar terug gaan naar de winkel 8)
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Bwa.. De verf hing los. Maar ik heb er met de douchekop opgezeten. Uiteraard enkel de kap. Enja, tot zover is hij afgebladert.

De relingen en dergelijke heb ik er af genomen. Dit zal wel een productiefout zijn, toch ?!

De linkerkant van de loc is in betere staat, daar blijft de verf wel grotendeels hangen..
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
overigens gekocht voor 25 Euro.  8) :D
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Orginele kleur komt onder de zwarte verf tevoorschijn. Nee dit is geen produktie fout, maar het werk van de persoon waar jij hem van hebt gekocht.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Neen, neen.. De originele kleur komt niet onder de zwarte verf tevoorschijn. De zwarte verf is de originele kleur van de PLASTIEKEN kap, dat is het materiaal waar hij uit bestaat. Het is GEEN verf.  en dat 'zwart' komt van ONDER de originele kleur
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Erg leuk rangeer lokje!
jammer dat de ver afbladert volgens mij is het niet erg bekend dat het bij deze lok gebeurt.
Heeft de vorige eigenaar misschien wat ermee gedaan?
maar ik zou het probleem niet zo weten moet je anders even vragen bij je dealer hoe duur zo kap kost.
heel veel succes!

groetjes Antal.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Dat is inderdaad een productie fout een tijdje geleden kon je met dergelijke loc gewoon terug naar je leverancier. Het betreft een partij slecht gespoten loc's. Ik had ook zo een loc en kreeg onmiddelijk een nieuwe.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Het afbladderen van de verf bij marklinloks met een kunststof kap is een vrij normaal verschijnsel. Zeker bij de goene loks!. Dit komt door het gebruik van nitrolak zonder een primer. Door temperatuur en vocht krimt de kunststof of zet deze uit. De lakfilm geeft echter niet mee en komt los van de ondergrond.
Hier is dus geen beun de haas aan het werk geweest.

Het probleem is bij marklin pas opgelost met de introduktie van lak op waterbasis. De nieuwste modellen hebben hiier geen last meer van.

Ben dus altijd voorzichtig met kunststof loks van voor ongeveer 1990. Zeker met de oudere modellen (3053/54/64/65 etc.)

Bart
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Off-topic:

Het middelste draaiwiel is verdraaid ten opzichte van de koppelstang. Je 'kruk' steekt erbovenuit. Klein detail.

On-topic:

Dus kappen van plastic zien er zó uit? Hierna worden ze in de goede kleur gespoten met opschrift? Dat wist ik nog niet! Bij mijn V60 (die is ook van voor 1990) zou dit ook kunnen gebeuren op den duur?
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Volgens mij is deze lok overgeverfd of gespoten. Wat voor kleur heeft de binnenzijde van de kap. Belgische loks zijn toch niet zwart en waar zijn de opschriften.
Zo te zien hoort de lok groen te zijn met gele strepen. Het originele catalogus nummer is waarschijnlijk 3149.
Overigens heb ik nog nooit gehoord van een Märklinlok met kunstof kap waar de verf vanaf bladerd. En als deze lok maar 25 euro heeft gekost is hij ook geen 2 jaar oud.
Hoe ziet de motor er uit zit er b.v. veel stof en vuil in als je het motorschild verwijdert.
Roska
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ik zou zeggen tegen sommige mensen leer lezen..  :?

De verf is er AF gedaan door mij, ik heb met een sterke waterstraal op de kap gezeten. De verf die nog goed was is blijven zitten.

Dat zwart is de kleur van de GRONDSTOF, de KAP dus. En die 25 Euro heb ik 2dehands gegeven!!

Inderdaad de 3459. En hij is inderdaad geen 2jaar oud, maar Van rond 1993
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Hallo CC,

Even voor de duidelijkheid:
De orginele kleur groen en de gele strepen die zitten dus op de zwarte verf?

Dit vraag ik omdat het op de foto's net lijkt of dat het zwart op het groen en de gele stepen zit. Net als de schoorsteen (foto 2) daar zit ook een stukje zwart op terwijl het metaalkleurig moet zijn. Je ziet dit ook bij het raamkozijn.

En als de orginele kleur niet groen was wat was hij dan?

Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Citaat van: CC op woensdag 10 januari 2007, 00:36:05
Of gewoon naar de winkel gaan en een nieuwe kap eisen? ( loc is +- 2 jaar oud en weinig gereden )
Citaat van: CC op woensdag 10 januari 2007, 21:55:27
Dat zwart is de kleur van de GRONDSTOF, de KAP dus. En die 25 Euro heb ik 2dehands gegeven!!
Inderdaad de 3459. En hij is inderdaad geen 2jaar oud, maar Van rond 1993
Kijk, hier zit een enorm verschil in. In het eerste geval inderdaad naar de winkel en een kap eisen. (maar dan moet je hem dus wel daar hebben gekocht,...)  In het 2de geval met hangende pootjes naar je vaste winkel waar je de meeste spullen vandaan haalt en hem vragen of hij wil kijken of hij onder het mom van een productiefout een andere kap kan krijgen.

Groeten,
Herman
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Citaat van: Walterr op woensdag 10 januari 2007, 22:22:28
Hallo CC,

Even voor de duidelijkheid:
De orginele kleur groen en de gele strepen die zitten dus op de zwarte verf?

Dit vraag ik omdat het op de foto's net lijkt of dat het zwart op het groen en de gele stepen zit. Net als de schoorsteen (foto 2) daar zit ook een stukje zwart op terwijl het metaalkleurig moet zijn. Je ziet dit ook bij het raamkozijn.

En als de orginele kleur niet groen was wat was hij dan?




Voor alle duidelijkheid:
De loc was groen met gele strepen.

De groene verf begon af te bladeren dus ik heb de kap eraf genomen en met de douchestraal vanuit de douche erop gespoten, Hierbij is de meeste groene en gele verf losgekomen. Dus wat blijft over? NIETS, het zwarte gedeelte, dat is de natuurlijke kleur van de plastieken kap!!!!

Duidelijk ?  :)
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ja, CC het is nu duidelijk.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ikw eet niet hoe erg de verf ging bladderen, maar je had hetgeen wat eraf was bij kunnen werken en vervolgens de hele kap met matte blanke lak bewerken. Dan heb je een nieuwe toplaag en bleef de rest gespaard.

Nu is je kap een beetje... sfeerloos...

Bij Marklin is denk ik niets meer te regelen. Gaat je denk ik wel wat geld kosten. Maarja...
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Je kan ook een email sturen naar Marklin. Je weet nooit wat voor antwoord je terugkrijgt. Niet geschoten is misgeschoten.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Inderdaad, dat ben ik van plan.

Wat ik ook kan doen is de kap helemaal ontdoen van de verf en m'n eigen loc ervan maken. Jammer van de Belgische versie, aangezien ik zelf een 'belg' ben... Maarja... Heb er dan ook niet veel voor betaald. En hij rijdt perfect.

En ik kon er geen matte laag overdoen, de verf was al gebroken in 100 stukjes, overal zaten barsten en ze stond bol. Dusja... Was al te laat. Jammer!

Nu vraag ik mij af waar ze opschriften verkopen? Want die zullen er ook op moeten. Anders iemand nog een leuk voorstel voor kleuren?
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Bij Jocadis in Edingen hebben ze opschriften van NMBS locs http://www.jocadis.com/ .Ook bij Belon in Ranst http://www.pb-messingmodelbouw.com/ Kan je terecht.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Mailtje naar Märklin sturen en afwachten hoe die hierop reageert.
Kan natuurlijk een hele serie zijn geweest die dit probleem heeft
En anders een kap zoeken of een tweede lok op een beurs.
Mijn eerste reaktie was te snel maar ja die foto's werken ook zo verwarrend.
Ik ga mijn eigen "Belg" ook maar eens inspekteren.
Roska.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ik heb dit draadje met grote verbazing gevolgd. Het afbladderen van verf op Marklin loks is volgens mij geen structureel probleem. Dit exemplaar is ruim 13 jaar oud, en heeft blijkbaar, gezien zijn vergeelde verpakking, een mooi plekje in de zon gehad al die jaren. Vervolgens heeft meneer hem nog een warme douche gegeven, en nu is opeens alle verf er af. Moet Marklin hier nu nog serieus op ingaan en een nieuwe kap opsturen? Laten we wel even realistisch blijven. Op welk produkt krijg je tegenwoordig 13 jaar garantie? en dan na zo'n grove mishandeling (douche)
De verf is er nu vanaf, dus ik zou zeggen, ga lekker zelf aan de slag met airbrush of penseel. Toch geen slecht oefenobjekt voor 25 euro?

groeten en succes toegewenst door Martin
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Eigenlijk heb je helemaal gelijk.

Groeten,
Davy
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Mijn woorden worden verdraaid!

De verf bladerde AF en stond overal bol, je moest de kap maar vastnemen en de stukken vloger ervan. Dus om niet constant een vuile bureau en vuile handen met verfstukjes te hebben heb ik er de douchekop opgezet..

Dit om alle losse verf te verwijderen.

Alsjeblieft hé
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ja maar, was de originele kleur nu groen of zwart, hihi  :P
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
ik denk dat er niet veel anders op zit dan overspuiten, een nieuwe kap zoeken op marktplaats of zo of terug gaan naar waar je hem hebt gekocht.

Mhz.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Hey CC,

Je bent niet de enige met een strippende Belg!

Zie deze advertentie op Marktplaats...

Toch bijzonder... een vrij onbekend verschijnsel dat nu dus twee keer geconstateerd is bij het zelfde type loc, al is dit de analoge variant.

Acido

Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Citaat van: Acido op zondag 01 april 2007, 12:09:30
Hey CC,

Je bent niet de enige met een strippende Belg!

Zie deze advertentie op Marktplaats...

Toch bijzonder... een vrij onbekend verschijnsel dat nu dus twee keer geconstateerd is bij het zelfde type loc, al is dit de analoge variant.

Acido



Ik snap gewoon niet dat dit een onbekend verschijnsel genoemd wordt.  :? :?
Vrijwel alle oudere marklinloks met een ABS kap hebben hier last van.

En mocht het je toch gebeuren dan maak je er toch iets aparts van? Dit bijvoorbeeld...



(deze lok bestaat dus echt!!!)

Bart
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Die is mooi gelukt zeg, wat je al niet kunt doen als de verf afgebladderd is.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
CiteerIk snap gewoon niet dat dit een onbekend verschijnsel genoemd wordt

Ik had er nog nooit van gehoord, laat staan gezien (en ik hoop 't ook nooit tegen te komen!)... Vandaar
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Als je het typenummer van de loc weet, kan je op de Duitse marklin site het partnummer van de kap en de prijs van een nieuwe kap zo vinden. Als de kap niet meer beschikbaar is, is dat ook aangegeven.

Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Mijn 3065 uit ongeveer 1970 heeft er gelukkig bijna geen last van, alleen het dak, dat uiteen apart deel bestaat mist een beetje aluminium, dat ik later heb bijgewerkt.
Overigens is de 3065/64 gespoten uit rode kunststof dus het verschil met de uiteindelijke rode kleur is niet zo groot, maar nogmaals die rode lak is gelukkig nog intact na al die jaren.
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3459 rangeerloc SNCB: verf Bladert af!
Ik heb een aantal jaren geleden op Ebay een 3069 te koop zien staan, met de tekst dat deze lok zeldzaam was, omdat er nog geen verf was afgebladderd. Zie foto:



Zelf heb ik een 5 jaar geleden setje 2890 ( 500 jaar Deutsche Post ) en ontdekte dat ook hier de lak op diverse plaatsen losliet, zie foto:



Ik heb de losse stukjes lak voorzichtig geprobeerd vast te lijmen, maar het blijft heel fragiel en ik doe er verder niets aan.

De 3459 is van 1993 en ik weet niet of Marklin toen al ander lakken gebruikte, die niet loslieten.

Gr Ad