Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin wissels schaken met k 83/5211

Gestart door DBbaan zaterdag 04 april 2009, 15:02:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin wissels schaken met k 83/5211
hallo,

ik wil mijn marklin wissels gaan schakelen met marklin k 83/viessmann 5211.
maar hoe ik dat moet aan sluiten heb ik geen flauw idee van?? :(
kan iemand mij dat uitleggen?

DBbaan
Re: marklin wissels schaken met k 83/5211
De Rode en Bruine aansluiting van de k83 sluit je aan op de Rode en Bruine aansluiting van je centrale. Een wissel heeft 3 aansluitingen, 1 gele en 2 blauwe (rode en groene stekker). Deze sluit je aan op de gele en groene resp. rode aansluiting van de decoder. Er kunnen 4 wissels op een decoder aangesloten worden.

De Viessmann 5211 wordt op dezelfe manier aangesloten met dat verschil dat je ook de "E" aansluiting moet doorverbinden met de Rode aansluiting die naar de centrale gaat.

Mvg,
Peter
Re: marklin wissels schaken met k 83/5211
@ DB baan: je geeft wat weinig info over wat je al weet. Dan is het voor ons lastiger aanhaken. weet je wel al hoe je een wissel analoog aansluit met een trafo en schakelbord?

In dat geval is het zo dat je de draden van de analoge wissels aansluit op de K83 in plaats van alle 3 draden draden naar schakelbord en/of trafo te laten lopen.
Re:marklin wissels schaken met k 83/5211
Allo iedereen,

Kan iemand mij helpen.

Ik rijd met Marklin M-rail analoog. Tevens beschik ik over een Viessmann 5211.

Kan ik met deze 5211 en alleen een reed-contact, mijn wissels schakelen. Mocht deze mogelijkheid bestaan, kan iemand mij een aansluitschema bezorgen?

Of is de 5211 alleen bedoeld om digitaal te rijden?

Dank voor jullie hulp aan deze dummy.

Groeten.

Rik.

Re:marklin wissels schaken met k 83/5211
Hallo Rik,

Citaat van: Le beau blond op zondag 06 februari 2011, 12:06:01
Of is de 5211 alleen bedoeld om digitaal te rijden?
Een 5211 is een digitaal decoder en kan alleen door een digitale centrale aangestuurd worden die ook in staat is wissels digitaal aan te sturen.

Mvg,
Peter
Re:marklin wissels schaken met k 83/5211
Dag Peter,

Hartelijk dank voor uw ultra snel en accuraat antwoord. Nu weet ik ten minste dat ik mij niet meer moet doodstaren op allerlei forum om te weten of ik die Viessmann al dan niet analoog kan gebruiken.

Groeten.

Rik.