Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bezetmelders en massa

Gestart door Spoorman vrijdag 03 april 2009, 17:05:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelders en massa
Spoorman
gast

Bezetmelders en massa
Voor velen zal onderstaand ouwe koek zijn maar wellicht dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

In m'n schaduwstation (k-rail) heb ik een 3 tal plaatsen waar sommige loks stotterend overheen gaan of zelfs stoppen. Hier ligt de rail enigszins getordeerd, vastgelijmd en ik kan er moeilijk bij om het te corrigeren. Juist op die plaatsen waar de bezetmelders zitten heb ik feitelijk maar aan één railstaaf massacontact.

Om dit zonder verder gehak en gebreek op te lossen heb ik de diode truuk toegepast: een diode met de kathode aan de bezetmelder en de anode aan massa. Het is natuurlijk symptoon bestrijding maar het werkt perfect. Ik pas het dan ook alleen maar toe als ik geen keuze heb.

Links en rechts op het web wordt daarover gepubliceerd o.a. hier.

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders en massa
Hallo Ben,

De diodetruuk is in het verleden al eens hier uitgebreid aan de orde geweest.
Maar inderdaad kunnen diegene die het nog niet wisten hier hun voordeel mee doen.


Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Peter,

Jij weet veel. :P

Deze truuk werkt niet bij de Uh* LocoNet bezetmelders 63350, ik krijg verstoring in de terugmeldingen als ik een diode aanleg. Weet jij een oplossing hoe deze truuk toe te passen bij deze decoders?


plaatje Friedel Weber

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: woutje op woensdag 16 september 2009, 22:44:27Deze truuk werkt niet bij de Uh* LocoNet bezetmelders 63350, ik krijg verstoring in de terugmeldingen als ik een diode aanleg.
Hoe kan dat nu ?, het is volgens de deskundige een perfect systeem, of toch niet ?”.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Alleen is dan wel de vraag is er ook verstoring zonder die diodes.
Re:Bezetmelders en massa
Er is geen probleem met de meldingen. Er is een probleem met stroomafname op sommige stopsecties a.g.v. getorteerd liggende rail. Dat is de bron van het probleem, zou ik op moeten lossen maar kan er slecht bij.

Bij de S88's die ik heb kan ik de stroomafname verbeteren met de diodetruuk. Dit is symptoonbestrijding maar werkt prima, geen stilstaande treinen meer op die secties. Bij de 63350 werkt dat niet. Ik heb geen schema van de 63350 dus kan ik het ook niet verklaren.

Vandaar m'n hulpvraag, misschien dat iemand daar op in kan gaan. :wink:

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: woutje op donderdag 17 september 2009, 07:36:15Ik heb geen schema van de 63350 dus kan ik het ook niet verklaren.
Als je tot vanavond geduld hebt. Wil ik wel voor je kijken.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Ik heb zeker geduld, heel goed.

Moet soms ook werken bij m'n baas namelijk. :wink:

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Hi Ben,

Dit is wat er achter de aansluitklem zit en het IC in de UH63350





Hier onder de s88


Het verschil is 2 diodes.
Re:Bezetmelders en massa
Afgaande op het schema wat Sprinter laat zien zou ik zeggen: zet nog een diode tussen de te detecteren spoorstaaf en de ingangsklem van de 63350. Ook met de kathode naar de spoorstaaf gericht.
Als er al een probleem is zou het zo opgelost moeten zijn.
Re:Bezetmelders en massa
Voor de gein, er even een diode tussen gezet, resultaat geen verschil in gedrag melding, net zo stabiel als dat hij altijd al was.
Re:Bezetmelders en massa
Als hij al stabiel was zonder diode, dan zal dat met diode niet slechter worden.
Maar als hij zonder diode niet stabiel is, dan is het nog altijd mogelijk dat hij met diode wel stabiel wordt.
Lijkt me voor Ben de moeite waard om eens de proef op de som te nemen.

Wat voor IC is dat trouwens in de 63350?
Re:Bezetmelders en massa
74HCT241D
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: KlaasZ op donderdag 17 september 2009, 14:00:52Lijkt me voor Ben de moeite waard om eens de proef op de som te nemen.
Wat moet ik proberen, diode plaatsen? Dat heb ik gedaan en dan komen af en toe geen meldingen door.

Of begrijp ik je verkeerd?

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Je hebt al een diode geplaatst tussen de massastaaf en de detectiestaaf, en dat geeft volgens jou fouten in de melding.
Maar je zou nog een diode kunnen plaatsen in de verbinding van de detectiestaaf naar de ingang van de Uhl 63350, en wel met de kathode naar de detectiestaaf gericht.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig of dat enig effect heeft.
Re:Bezetmelders en massa
Ben, Klaas, zoals ik al zei, met een diode in de draad die van de rails naar de 63350 gaat, en een diode van massa naar detectie staaf, werkt het perfect en mist er geen enkele trigger.

Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: Sprinter op donderdag 17 september 2009, 12:52:20
Hier onder de s88


Komt dat niet hier vandaan:

Bron: http://www.heise.de/ct/Redaktion/cm/buch/digit_6.html


Mvg,
Peter


Edit Gerard: afbeelding verkleind
Re:Bezetmelders en massa
Ben,

Met wat knip en plakwerk (soldeerwerk) is het te doen.
Weet niet of je dat nu echt wilt.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: KlaasZ op donderdag 17 september 2009, 16:55:54
Je hebt al een diode geplaatst tussen de massastaaf en de detectiestaaf, en dat geeft volgens jou fouten in de melding.
Maar je zou nog een diode kunnen plaatsen in de verbinding van de detectiestaaf naar de ingang van de Uhl 63350, en wel met de kathode naar de detectiestaaf gericht.
Ah, ik snap 'm. Zal dit proberen vanavond en het resultaat melden.

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Tussenstand: na het plaatsen van een diode tussen beide spoorstaven om het stotteren tegen te gaan heb ik zoals gemeld problemen met het doorkomen van de bezetmeldingen. Het betreft hier te pas en te onpas alle meldingen van de betreffende unit dus niet alleen van het ene punt. Dat is raar.

Voorlopig heb ik het kunnen onderdrukken met een diode in de leiding van detectiestaaf naar de 63350. Dubbele symptoon bestrijding dus. :P

Dank voor de reacties en groet,
Ben. 
Re:Bezetmelders en massa
Hallo Ben,

De truc met de diode is al langer bekend. Staat o.a. in schema’s van Littfinski en op de site van Railware.
En als ik me niet vergis ook op de Duitse Marklinsite bij FAQ's.

Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Wim,

Zie nu dat je je plaatje van de S88 hebt veranderd. Ben even in verwarring maar beide schema's zijn toch gelijk. Of vergis ik me?



Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: Freak op zaterdag 19 september 2009, 09:47:58

De truc met de diode is al langer bekend.

Peter,

Heb jij een verklaring dat als ik aan één ingang van de 63350 een diode leg tussen massa en detectiestaaf ook de andere ingangen kuren gaan vertonen. Daar zit m'n probleem en dat kan ik niet verklaren.

Gr, Ben.
Re:Bezetmelders en massa
Citaat van: woutje op zaterdag 19 september 2009, 09:49:53
Wim,

Zie nu dat je je plaatje van de S88 hebt veranderd. Ben even in verwarring maar beide schema's zijn toch gelijk. Of vergis ik me?



Gr, Ben.

Ja, Ben beide zijn gelijk.
Re:Bezetmelders en massa
@Ben,

Je vraag is via een andere weg al beantwoord.

Als beide gelijk zijn waarom dan toch maar snel veranderen waardoor het citaat ook niet meer klopt.
( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15244.msg291150#msg291150 )
Tot voor enige dagen stond onderstaand schema op de site van Wim.



Mvg,
Peter
Re:Bezetmelders en massa
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bezetmelders en massa
Hallo,

Draadje opgeschoond van discussie die niet op het 3railforum thuishoort.

Voor zover ik kan zien is de vraag beantwoord. Mocht ik me daarin vergissen, dan hoor ik het graag.

Groetjes

willie