Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?

Gestart door 111 zondag 26 april 2009, 22:08:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Hallo,

Bij een ESU lokpilot (52610) horen aan het moeterschild aan beide kanten een tweetal speoltjes te zitten deze worden niet bijgeleverd bij de decoder dus moet ik die zelf aanschaffen.

Ergens op dit forum heb ik gevonden dat deze spoeltjes een waarde hebben van 39 uH, maar deze zijn bij bv Conrad niet te krijgen? Is deze 39 uH wel goed of wat moet de juiste waarde zijn?

groet, Bram
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Hallo Bram,

Esu levert geen spoeltjes mee. In de handleiding van de lokpilot staan nergens spoeltjes vermeld. Er staat wel in dat de 2 condensatoren van motoraansluiting naar motorhuis moeten verwijdert worden.

Ik betwijfel dan ook dat er nog ontstoorspoeltjes in moeten.
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
ESU beveelt voor Märklin motoren spoeltjes aan, lees de handleiding.

Mvg, Johan
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
de spoelen zitten wel in de sets 52630/52631/52632 (samen met decoder en magneet)
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Hallo,

Ja oke ze moeten erin dat zeggen diverse mensen hier. Dat ze in andere sets worden meegeleverd is mooi maar wat is de waarde van die dingen voor deze decoder want ik moet ze dus los kopen.
Iemand die dat weet?

groet, Bram
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Bram,
zolang ik het niet zeker weet, ga ik geen waarde vermelden.
moet binnenkort wel setjes bestellen; loop achter met ombouwen.

ESU meldt zelf hier over:

Voor Märklin® Motoren moeten beide condensatoren tussen motorschild en lok-massa verwijderd worden. Alleen dan kan de lastregeling correct functioneren.

Aanbevolen: twee ontstoorspoelen tussen de motoraansluitleidingen.
Er wordt gesproken over Märklin 516520.

Gezien bij de Lok-doctor voor 2,20 per 4 stuks.

grv Huub
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Citaat van: 111 op zondag 26 april 2009, 22:08:05
Hallo,

Bij een ESU lokpilot (52610) horen aan het moeterschild aan beide kanten een tweetal speoltjes te zitten deze worden niet bijgeleverd bij de decoder dus moet ik die zelf aanschaffen.

Ergens op dit forum heb ik gevonden dat deze spoeltjes een waarde hebben van 39 uH, maar deze zijn bij bv Conrad niet te krijgen? Is deze 39 uH wel goed of wat moet de juiste waarde zijn?

groet, Bram
ESU levert ze MET spoeltjes en Hamo in sets 52630-5231-5232
diverse bestelnummers ifv de HAMO 51960-51961-51962

Andre
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Hallo Bram,

CiteerIs deze 39 uH wel goed of wat moet de juiste waarde zijn
Het zijn geen spoeltjes van 39 uH maar 3,9 uH.
Ook ESU geeft zelf aan om spoeltjes van 3,9 uH te gebruiken.
De spoeltjes zijn bij Marklin te verkrijgen onder bestelnummer 516520 zoals Huub al aangaf maar zijn ook in een goede elektronicazaak te koop.


Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Citaat van: Freak op maandag 27 april 2009, 11:18:02
Het zijn geen spoeltjes van 39 uH maar 3,9 uH.

Mvg,
Peter

Juist, ik wist ergens die waarde wel maar was er niet zeker van. Als ik het niet zeker weet roep ik geen getallen meer
Ik heb ze wel gekocht bij Fakkert in Zwolle, dus Bram daar zijn ze te koop en zoals gezegd je had ze van mij mogen lenen als je ze snel nodig zou hebben

Mvg, Johan
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Ik ben even bij conrad aan het zoeken geweest naar deze spoeltjes, maar kom ze niet tegen met een waarde van 3,9 uH. Iemand enig idee of conrad deze wel levert (ik ga nogal eens de mist in met hun zoekmachine)?
mvg, Corné
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
DROSSEL 3,3 UH Bestnr.: 535656 – 89
SPOEL 2.2 UH Bestnr.: 535648 – 89

Of gewoon even langs een elektronicazaak gaan.

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Een waarde van 3,9 uH kon ik idd ook niet vinden bij conrad. Het stomme is dat het specificatieblad van de spoelen wel een 3,9 uH versie aangeeft.
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Waarde is niet kritisch.

Mvg, Johan
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Hierboven zag ik nog een waarde van 3,9 uH gemeld staan. Wat is het nu?
mvg, Corné
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Ik ben er inmiddels achter, of je nu ombouw met marklin of esu decoder...als je een permanent magneet gebruik moet je 3,9 hebben.

groet, Bram
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Dutchman,

Citaat van: Dutchman op dinsdag 12 mei 2009, 21:50:11
Ik ben dan wel benieuwd uit welke bron je hier achter gekomen bent!
Want de waarde van de Märklinspoeltjes (Nr 516520) is 1,9 mikroHenry ('Mu') !
Marklin heeft ook andere spoeltjes gebruikt.

CiteerIs deze waarde bij een leverancier niet voorhanden, dan kiest men in de regel de dichtstbijliggende waarde boven de aangegeven waarde b.v. 2,1 'Mu'!
2,1 'Mu' is geen standaard waarde 2,2 'Mu' is een standaard waarde in de reeks.

CiteerHet gaat om het 'afvangen' van de stoorsignalen van de motor (vonken aan de collector) richting de decoder, die het  aan de decoder geleverde signaal zouden kunnen verminken en bij de lok onvoorspelbaar gedrag zouden kunnen veroorzaken.
Het is enkel bedoeld voor radio-ontstoring verder niets.

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Dutchman,

Ik heb hier voor m'n neus originele M* spoeltjes liggen besteld ooit bij Hr Keuterman nog in het plastic zakje met artikelcode 516520.

Kleuren oranje - wit - goud - zilver. Oranje en wit betekenen 39, goud betekent *0,1 en zilver zegt iets over toleranties in dit geval 10%. Spoeltjes zijn dus 3,9microH. En ik ben te lui om er een fotootje van te maken.

Zie voorts ook http://www.floodland.nl/aim/info_6090x_onderdelen_1.htm in gewoon nederlands.

Wellicht zijn er andere waarden van M* in omloop?

Gr, Ben.
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Dutchman,

Allereerst als men een antwoord geeft op je vraag moet je het veel later niet veranderen.

CiteerWaarom gebruikt Märklin ze anders ook (andere waarde) in de aansluiting tussen de sleper en de decoder (rode draad)??
Ook voor radio ontstoring.

CiteerEn adviseert Märklin het aanbrengen, wanneer loks met grote sinusmotor ongecontroleerd gaan rijden op de baan door beïnvloeding van het digitale signaal vanuit andere loks die op de baan staan??
Hoe moet dat nu kunnen ?. Hier mag je eens goed over na gaan denken. Niet door terugkoppeling (voeren) van het signaal.

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Citaat van: Lokje op dinsdag 12 mei 2009, 22:49:03
De waarde van de spoeltjes? nieuw of 2e hands?
Wat denk je  :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Dutchman,

Ik ben niet gepikeerd hoor, maar geef even aan wat je zoal veranderd of toegvoeg in je bericht, anders lijkt het dat iemand een antwoord geeft wat niet geheel meer strookt op een ander bericht.

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Even wat waarden van de (ontstoor)spoelen die Marklin in allerlei locomotieven gebruikt of gebruikt heeft opgezocht: 10mH, 470μH, 47μH, 27μH, 22μH, 4,7 μ H, 3,9 μH, 1,9 μH.
Verder gebruikt Marklin ook nog de zogeheten stroomcompenserende Filters (Line Filters) op de opsteekprinten.

Mvg,
Peter
Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Geachte Dutchman,

1. Ik open hier dit topic en stel hier zelf een vraag.
2. Naast op antwoord te wachten zoek ik zelf ook verder, schaf enkel ombouwsetjes van marklin aan en laat door een electrotechnicus beoordelen wat de waarde van de spoeltjes is, met de kleurcode zoals freak ze omschrijft. Dus 3,9 dus.
Verder ook nog bij een marklinleveracier nagevraagd waar de 'ombouwer' aldaar ook aangaf dat ik 3,9 moet hebben.

Daar heb ik dus mijn info vandaan.

Dus je opmerking (met iets misplaatste uitroepteken) dat je benieuwd bent uit welke bron ik mijn info heb is hier mee beantwoord? Vreemd niet;  ik stel een vraag, kom o.a. zelf op het antwoord en moet het antwoord op mijn eigen vraag verdedigen?

Iedereen bedankt,
wat mij betreft kan dit topic naar het archief.

groet, Bram







Re:Wie weet de waarde van spoeltjes bij een ESU decoder?
Citaat van: 111 op woensdag 13 mei 2009, 21:42:07wat mij betreft kan dit topic naar het archief.
Nee!  :lol: Want ik heb het nog nodig. Niet te ver archiveren dus.  :D