Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!

Gestart door WouterL donderdag 02 april 2009, 11:41:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Beste mensen,
Voor het eerst sinds vijftien jaar ga ik weer een baan bouwen, met digitale besturing dit keer. De voorbereidingen zijn in volle gang, maar er staat nog niets. Ruimte dus voor tips, want tegenwoordig is er internet.  :D
Ik heb voor het gemak maar even een site erbij gemaakt om inzicht te geven in waar ik mee bezig ben: welkom!
Met vriendelijke groet, Wouter

http://www.twiceatonce.nl/modelbaan

Naar aanleiding van onderstaande tips is de baan inmiddels aangepast: tekeningen en 3D op de bovengenoemde site en hieronder (13/4 14:40).
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Hoi, leuk plan, alleen links in het betunnelde stuk loopt je schaduwstation(?) wel een beetje raar, volgens mij zou je hier meer opstelsporen kunnen maken als je het iets logischer laat lopen, twee sporen komen wel heel dicht bij elkaar namelijk......
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Dank voor de tip, Jacques!
Het loopt zo raar omdat ik wissels kwijt moet om de TEE te kunnen laten wisselen van rijrichting - en omdat ik niet zo goed met Wintrack overweg kan ;)
Als ik echt ga bouwen ga ik proberen het wat logischer neer te leggen, ook omdat een extra spoor daar geen kwaad kan.
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Hoi Wouter,

Ik vind het een mooi plan. Alleen zou ik het dubbele spoor wat meer zichtbaar maken zodat hje de treinen langer ziet lopen. Nu is maar een heel klein deel van je paradebaan zichtbaar en dat is jammer want daar rijden vaak de mooie wat langere treinen op. Je zou het station wat meer naar beneden kunnen brengen (dan kan je de opstelsporen ook iets langer maken) en dan de paradebaan voor de bergbaan laten lopen. Tevens zou ik het passeerspoor bovenin dan naar de linker helft verplaatsen.

Olaf
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Ik snap wat je bedoelt, Olaf. Ik zal het eens proberen uit te werken. Bedankt voor de tip!
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
hallo,

ik vind het een mooi speels baanplan. ook het diepe ravijn is mooi bedacht! maar ik denk dat je te veel sporen overdekt hebt. dan zie je de treinen te weinig.

dus als ik je toch nog een tip mag geven: het dubbelsporige baanvak zou je niet met een tunnel maar met een brug over het stationsterrein kunnen laten lopen.
voordelen zijn dat je dan meer spoor ziet en dat de lengte van de stationssporen ook nog kan toenemen (wissels opschuiven).  misschien is het ook nog mooier om de linksonder keerbocht andersom aan te sluiten. ik verwacht dat je het dubbelsporig traject dan nog mooier door je landschap kan laten slingeren en dat het beter lukt met het schaduwstation.

nog iets: het kopstation aan de rechter kant zou je ook andersom kunnen leggen, dus van rechtsonder naar linksboven. je krijgt dan iets meer ruimte voor de lengte van de perronsporen.

succes!
Hessel
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
De uitdaging wordt het baanplan speels te houden, en rekening te houden met jullie tips. :lol:
Maar ik ga er beslist mee aan de slag, al zal het even tijd kosten voor er resultaten liggen...
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Wouter,

Ik vind 'em leuk! Door de bochten te verstoppen wordt het baanverloop wat minder voorspelbaar. Ook een mooie rit naar het zijspoor / kopstation. Alleen zou ik daar in de tunnel (bv. tussen het eerste en het kopstation) een schaduw stationnetje maken. Dat kun je dan gebruiken om treinen langer onderweg te laten zijn. Of om de ene erin te zien gaan en de andere eruit te zien komen. Ik vind de suggestie dat ie in de tussentijd bij een ander, onzichtbaar, station is geweest altijd leuk.

Succes, ik blijf volgen.

Leuke website trouwens
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
ik zie het net pas
maar sluit me aan bij het meer zichtbaar maken van je baan
tevens zie ik geen station (het gebouw op de wintrack tekening zeg maar ) komt die er wel en waar komt die dan
misschien ook handig (ik weet niet hoeveel loc's je wil /hebt of er gaan rijden ) maar een ruimte vrij houden (misschien een verdieping eronder ) waar je je loc's kunt "parkeren "
en met de stomers (ik weeet het normaal zeg ik rolbrug ) misschien een mooie draaischijf plaatsen !!
succes en ben benieuwd
groet robert  
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Ik ben weer druk aan het 'tekenen' geslagen en je zult zien dat ik alle suggesties mee ga nemen! Alleen voor de draaischijf zie ik geen ruimte. De grijze vlek in de 3D-tekening moet een stukje stad met station worden.
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Welkom Wouter,

leuk baanplan, je kan je locloods ook op een soort plateau maken, b.v. links onderin wat nu een kleine berg is.

Mvg Gert
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Heren!
Ik heb geprobeerd jullie tips zoveel mogelijk te verwerken: zie de site met nieuwe Wintrackontwerpen. Over de locloods zal ik nog nadenken. Ik ben benieuwd naar nieuw commentaar: kritiek mag nog steeds! 8)
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Wouter,

Je ontwerpen zijn erg naar mijn smaak.

Ik blijf aleen de schaduw stations een beetje kort vinden. Een serieuze sneltrein heeft gauw vier wagons en meet dan 1.30m. Die kun je nu niet kwijt.

Ik heb dat op mijn baan opgelost door toepassen van een spiraal om hoogte te winnen (ruimte daarvoor heb je rechts onder het kopstation. Je kunt dan achterlangs (op de tekening bovenaan) over de hele lengte een schaduwstation maken. En dan links boven met een 270° bocht (evt. een spiraal)  met de klok mee weer op je brug aansluiten.
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Een nieuwe baan: tips zijn welkom!
Zo beter, Arjan? Het lijkt niet helemaal eerlijk, maar linksachter heb ik echt nog wat extra ruimte (vensterbank). Bovendien is nu overal rekening gehouden met 'voldoende' treinlengte. In feite is de baan vereenvoudigd, terwijl de rijmogelijkheden zijn verdubbeld doordat er nu eigenlijk ook twee lussen zijn. Koploper is ook aangepast.
De laatste versie van de hoofdbaan:

De bergbaan:

In 3D:

Voor het complete verhaal: www.twiceatonce.nl/modelbaan.
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Hallo Wouter
Eerst wil ik je een compliment geven hoe jij je nieuwe baan aan ons laat zien.Ik weet niet of je al bent gestart met bouwen of dat je nog steeds naar ontwerpen opzoek bent,ik wi l toch even reageren op het plan tot nu toe.Het was al eerder gezecht,maarik vindt het ook jammer dat er niet meer spoor in het zicht komt.Wat ik het mooiste vindt is het baan ontwerp in 3d.
IK zelf heb mijn baan getekend met WinRail 9,maar het wil me niet lukken om dit in 3d te krijgen,is dat programma van jou gemakkelijker?Verder wens ik je veel bouwplezier

Groet Harrie
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Hoi Harrie,
Bedankt voor je compliment. Ik werk met Wintrack 8 en dat is wel te doen, hoewel ik het uiterlijk van de baan toch wat anders in mijn hoofd heb dan ik kan tekenen met dit programma.
Wat wel klopt is mijn filosofie om zo min mogelijk bochten in het zicht te hebben, een ander uitgangspunt dan jij hebt als ik jouw baan bekijk :). Mij gaat het eigenlijk vooral om het landschap...
Groet, Wouter
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Wouter,

ik vind het een zeer geslaagd ontwerp waar inderdaad veel ruimte is voor scenery.

Groetjes en succes met bouwen, John
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Ik vind het een zeer geslaagd baanplan. Mooie stukken in zicht. Veel bochtenwerk uit het zicht. Natuurgetrouw :)
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Mooi!

Voor de "bedrijfsvoering" zou ik in het dalstation nog een omloopspoor voor de zijlijn toevoegen...
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Inderdaad een heel mooie baan met niet te veel sporen en veel ruimte voor landschap.
Heel wat beter dan die "spaghettibanen " waar je alleen maar sporen ziet.
Doe zo voort.
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Een erg mooi, rustig plan zo! Veel plek voor mooie aankleding!

Zijn de omloopsporen rechtsonder lang genoeg voor je grootste loc´s?

Verder is mij niet duidelijk, waarom je de tekening in 2en gesplitst hebt? Bij het station sluiten beide trajecten toch op elkaar aan?

Roy
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Dank voor alle complimenten!  8)

'Boven' is net genoeg ruimte voor het buurtrijtuig (linkerspoor - 48 cm) en de museumtrein (spoor ernaast - tender met vier relatief korte wagens: 18 + 4x15 = 78 cm - omloop via twee stootbloksporen). Moet net kunnen...

Een nieuwe aanpassing zit in een extra lus voor de museumtrein bij het dal/hoofdstation. Dan hoeft de loc per route maar een keer om te lopen. Het korte buurtrijtuig stopt en keert op het 'bovenste' spoor (en rijdt af en toe de korst mogelijke route op de hoofdbaan). De tekening hierboven is inmiddels aangepast.

De splitsing op de gepresenteerde tekeningen is voor de overzichtelijkheid; in Wintrack kun je lagen verbergen. Zo zie je ook niet de uitsparingen om in te kunnen staan, noch de nummers van alle blokken, bezetmelders, wissels en seinen die ik wel allemaal op kan roepen.

De bouw is inmiddels begonnen :!:
(1e foto's van de kamer - zie m'n site)

Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Leuke baan met leuke mogelijkheden
Vraagje: Is de wintrack file beschikbaar om van je ervaringen gebruikt te kunnen maken zonder het wiel opnieuw uit te hoeven vinden
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Natuurlijk, niet aan gedacht. Ik knutsel er nog wel steeds aan.

Komt ie: http://www.twiceatonce.nl/modelbaan/downloads/track18.zip

Versie 18 mei. Hoofdbaan: lagen 9. 13 en 17 (tekst op 18), zijtak 11, 16 en 20 (tekst op 19). Logisch is het allemaal niet...
Re:Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom!
Wouter,

'k vin't mooi!

Ben heel benieuwd naar hoe je de plannen gaat realiseren. Je hebt ze in ieder geval goed doordacht, dus daaraan zal het niet liggen.

Succes!