Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....

Gestart door markos dinsdag 31 maart 2009, 22:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Ik ben bij een kennis een aantal bezetmelders aan het maken van K-rails.
Bij mijn C-rails heb ik geen problemen gehad om die te maken, maar hier gaat het echt mis en heb ik hulp nodig....

ik heb een stukje doorgezaagd wat absoluut geen zichtbaar contact meer maakt met de naast gelegen stukken.
Toch krijg ik meldingen binnen.
Sommige stukken melden continu, andere als je licht op de rails drukt

Wat is het probleem?
volgens mij is de spoorstaaf van K-rails nergens verbonden van links naar rechts zoals bij C-rails...

Marco
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Moeilijk om te zeggen waar het mis gaat. ze zijn inderdaad nergens doorverbonden (spoorstaaf L naar R) Heb je al eens gemeten met een multimeter?

Zelf heb ik de verbindingslasjes vervangen door een kunstof exemplaar en de gehele spoorstaaf als melder gebruikt.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
De kopse kanten raken toch de aangrenzende rails ?
Of test je de rails los ?

Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: markos op dinsdag 31 maart 2009, 22:01:10
ik heb een stukje doorgezaagd wat absoluut geen zichtbaar contact meer maakt met de naast gelegen stukken.
Zeker weten?

Ik heb me ooit helemaal wild gezocht naar valse meldingen. Kwam uiteindelijk door heel fijn ijzervijlsel wat gemagnetiseerd werd door het doorslijpen of zagen van de rail en bleef kleven rond de zaagsnede. Zelf na stofzuigen!

Met een loep was het goed zichtbaar en gaf kruipstroompjes, voldoende voor een bezet melding.

Gr, Ben.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Marco,

Meten is weten, dus met een multimetertje de boel doormeten of het echt geen contact maakt.

Verder zijn de Fleischman Profirails railscheiders heel erg goed om een echte scheiding te maken, moet je wel je railstaaf verschuiven en de scheider wat inkorten om hem er tussen te krijgen.

Het makkelijkste is inderdaad de metalen verbindingslassen te vervangen door de kunstof las, maar dan moet je niet met flexrails werken.

Groetjes, Anne W
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
ik heb de rails halverwege doorgezaagd met een dremeltje. railkoppelstukken zitten er wel tussen, maar die zorgen voor een langere bezetmelding, en lijkt me dus geen probleem?
de zaagsnede van een dremeltje is al snel 2-3mm, dan moet er wel heel veel rommel liggen toch?
ik heb de railsstaaf zover doorgezaagd dat ik bijna op de middenrailgeleiding uit kom
ik ben dus 100% zeker dat de hele staaf door is.

Als ik een beetje schommel aan de rails gaat een enkele keer de melding er van.

Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
even gemeten:

ik heb daar  ca 1-1,5 V op de spoorstaaf staan....
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Als je dremelt krijg je twee hele kleine bramen aan de onderzijde. Pak een loep en je zult versteld staan.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Hallo Markos,

even proberen de helft van de railstaaf op te schuiven, nadeel is dat de railstaaf bij de 4e dwarsliggen geklemd zit, maar met een beetje extra druk verschuifd deze wel, opstaande randjes wegsnijden met een hobbymes, een fleischmann isolatiemof ertussen, en de railstaaf weer terugschuiven. Deze methode heb ik bij mijn oudere isolaties, en ook met korte isolaties toegepast.

Liever haal ik een verbindinsmof tussen 2 rails los, slijp een kort stukje van deze railstaaf af (1mm), en plaats een Fleischmann Profi isolatiemof ertussen, veel minder werk, en je ziet er bijna niets van,

Nooit meer valse meldingen, ik zal kijken of ik van beide methodes een foto kan maken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
foto's...

Dat zou heel fijn zijn!

het probleem waar ik echter mee zit, is dat deze baan al helemaal klaar is en grootdeels al is ingestrooid en dat weer is vastgelijmd...
Zomaar een stukje uit de baan halen is dus geen optie...

marco


Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Schienenbus op dinsdag 31 maart 2009, 22:04:26
Moeilijk om te zeggen waar het mis gaat. ze zijn inderdaad nergens doorverbonden (spoorstaaf L naar R)

Kijk uit, bij sommige wissels is dat wel het geval ! Ik weet alleen niet meer welke dat precies zijn, misschien de oude versie met de holle spoorstaven. En dat zou dus ook voor sommige kruisingen kunnen gelden...
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste forummers

Zelf zijn wij ook druk bezig met K-Rails en bezetmeldingen.
Wij gebruiken inderdaad de isoleersokjes van Fleischmann, en werkt echt prima.

Maar..
Zoals een aantal berichtjes terug, toch af en toe even meten nietwaar?

En wat gebeurd er? Toch contact tussen de railstaven!  :shock:
Na wat oud hollands speurwerk..... de wissel!!! :?
De K-rail wissel is één en al onderling contact. :(
Van de wissels hebben we dus ALLE aansluitingen geïsoleerd
Wat natuurlijk wel weer inhoud dat je de wissel apart moet voeden met de massa en de +

Opgelost. :D

Hopelijk heb je hier wat aan.

groeten paul
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Boskabouter op woensdag 01 april 2009, 09:44:04
De K-rail wissel is één en al onderling contact. :(
Ik neem aan dat dit geen slank wissel is, want daarvan zijn de railstaven volgens mij wel elektrisch gescheiden.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Zoals Paul aangeeft (antwoord 11) is de goede manier.
Toch wil ik het even aanvullen.

Wissels op alle rail-aansluiting isoleren (dus beide spoorstaven) en een extra 0-draad aanbrengen.
Het is belist niet nodig om de puco's ook te isoleren.

Of het nu een klusje bij een bestaande baan is of een baan in opbouw is, bij secuur werken kan en mag dit soort handelingen geen problemen opleveren.

Let ook goed op dat er geen "twist" in de spoorstaven komt bij het aanbrengen van (extra) secties en de daarbij behorende terugmeld-draad die wordt aangebracht.
Een "twist" is meest gemaakte (onbedoelde) fout, zelf bij C-rails.
Ik krijg daar vele vragen over en in 99% van oplossing is het dus altijd een "twist"-fout.

P.s. Bij het gebruik van een diamant doorslijpschijfje heeft men maar een snede van 1,3, mm.
De maximale scheiding"snede" mag slechts 2 mm zijn, groter geeft problemen met bepaalde type wielen, zeker wanneer men met diverse merken rollend materiaal rijd.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: markos op dinsdag 31 maart 2009, 22:22:32
even gemeten:

ik heb daar  ca 1-1,5 V op de spoorstaaf staan....

Zou bij een goede onderbreking 0 V moeten zijn
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 01 april 2009, 10:07:41
Citaat van: Boskabouter op woensdag 01 april 2009, 09:44:04
De K-rail wissel is één en al onderling contact. :(
Ik neem aan dat dit geen slank wissel is, want daarvan zijn de railstaven volgens mij wel elektrisch gescheiden.

Klopt! Slanke wissels hebben dat inderdaad niet.

En vreemdgenoeg met de pucco's , bij de ene wissel sluit het wel goed aan, en bij andere weer nét niet. Lijkt net of de Fleischmann isolatie de middenrailaansluiting nét te ver uit elkaar houd.
Het waren wel 2e hands wissels, misschien is dat het wel...
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Boskabouter op woensdag 01 april 2009, 09:44:04
Beste forummers

Zelf zijn wij ook druk bezig met K-Rails en bezetmeldingen.
Wij gebruiken inderdaad de isoleersokjes van Fleischmann, en werkt echt prima.

Maar..
Zoals een aantal berichtjes terug, toch af en toe even meten nietwaar?

En wat gebeurd er? Toch contact tussen de railstaven!  :shock:
Na wat oud hollands speurwerk..... de wissel!!! :?
De K-rail wissel is één en al onderling contact. :(
Van de wissels hebben we dus ALLE aansluitingen geïsoleerd
Wat natuurlijk wel weer inhoud dat je de wissel apart moet voeden met de massa en de +

Opgelost. :D

Hopelijk heb je hier wat aan.

groeten paul

Helaas heb ik hier niks aan.... ;-)

Het is een bestaande baan, zoals ik al heb aangegeven, die volledig is ingestrooid.
Isolatiemofjes aanbrengen is dus geen optie!

Wissels zijn ook niet het probleem, daar ik halverwege de rails doorzaag (en niet op het wissel)
er zitten wel railverbindingen tussen de spoorstaven (rechts) van het ene railsstuk naar het andere railsstuk(ook rechts), maar die hebben weer geen verbinding met en andere spoorstaaf (links)

Ik vraag me af hoe ik aan 1-1,5 V kom.
ben daar niet zo goed in....
kan het zijn dat de spoorstaaf slecht contact maakt met de puco's? zodat daar een heel klein plusje staat?
misschien dat ik nu iets heel stoms zeg.... :oops:

marco
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Riny op woensdag 01 april 2009, 10:42:17
Zoals Paul aangeeft (antwoord 11) is de goede manier.
Toch wil ik het even aanvullen.

Wissels op alle rail-aansluiting isoleren (dus beide spoorstaven) en een extra 0-draad aanbrengen.
Het is belist niet nodig om de puco's ook te isoleren.

Of het nu een klusje bij een bestaande baan is of een baan in opbouw is, bij secuur werken kan en mag dit soort handelingen geen problemen opleveren.

Let ook goed op dat er geen "twist" in de spoorstaven komt bij het aanbrengen van (extra) secties en de daarbij behorende terugmeld-draad die wordt aangebracht.
Een "twist" is meest gemaakte (onbedoelde) fout, zelf bij C-rails.
Ik krijg daar vele vragen over en in 99% van oplossing is het dus altijd een "twist"-fout.

P.s. Bij het gebruik van een diamant doorslijpschijfje heeft men maar een snede van 1,3, mm.
De maximale scheiding"snede" mag slechts 2 mm zijn, groter geeft problemen met bepaalde type wielen, zeker wanneer men met diverse merken rollend materiaal rijd.

Mooi verhaal Riny, maar wat is een "twist"....
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: markos op woensdag 01 april 2009, 20:36:05
Mooi verhaal Riny, maar wat is een "twist"....
Beste Marco,

Allereerst is het geen verhaal maar een weergave van feiten die vaak voor komen.

Een "Twist" is, dat de terugmelding bij de volgende rails aan de tegenoverliggende spoorstaaf is geplaatst.
Dus de massa (0) komt dan bij/aan de zijde aan de voorgaande spoorstaven waar de terugmeldingen in de voorgaande sectie aanwezig is.

Snappie??  :D

Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Marco,

Vandaag viel er bij mij een "kwartje", ik heb lang geleden hetzelfde verschijnsel gehad nadat ik ballast had gestrooid en vastgezet met WATERVERDUNDE" houtlijm (uiteindelijk de boel weer opgebroken en opnieuw gelegd en geballast).

Water is gelijdend, dus er ontstaat een pad via de ballast bedding, sinds die ervaring zorg ik er voor dat ter plaatse van de detecties, wat bij mij relatief korte stukjes zijn, de ballast echt de spoorstaaf niet raakt en ben ik erg voorzichtig met indruppelen.

Hoe stel je het vast: neem de draad naar de meldeenheid los, neem je mulitmeter, zet hem op weerstand en meet je detectie spoorstaaf t.o.v de andere spoorstaaf, de gemeten waarde zou oneindig moeten zijn, mag ook iets minder zijn.

Hoe los je het op: moeilijk, een inspectie of je echt ballast ziet tegen de detectie spoorstaaf, zo ja dan wegpeuteren, met een omgebogen stukje figuurzaagblad de ruimte onder de spoorstaaf controleren is zo ongeveer het enige.

Misschien dat onze electronische forumdeskundigen nog een andere oplossing hebben.

Succes, groetjes, Anne W
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Anne, ik denk dat er bij jou toch iets anders aan de hand was. Water is weliswaar geleidend (als het tenminste geen gedestilleerd water is), maar houtlijm die eenmaal is opgedroogd is goed isolerend. Ik gebruik zelfs houtlijm als isolatie in een zaagsnee tussen twee railkoppen, om te voorkomen dat de zaagsnee weer dichtloopt. Nooit gemerkt dat dat stroom geleidt.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Klaas,

Het is een ervaringskwestie dus waar gebeurd, later nog een keer gebeurd.

Nu is dus het water zelf niet de geleider zeg je, maar "spul" wat in het water zit, in 4 maal verdunde houtlijm zit relatief veel water, dus ook relatief veel "spul", ik ga er van uit dat dat spul, nadat het water uitgedroogd is nog steeds aanwezig is en dus geleidt

Misschien heeft Marco de weerstand al gemeten en kan hij dat ons vertellen.

Groet, Anne W
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Anne W op maandag 06 april 2009, 22:20:43
Nu is dus het water zelf niet de geleider zeg je, maar "spul" wat in het water zit, in 4 maal verdunde houtlijm zit relatief veel water, dus ook relatief veel "spul", ik ga er van uit dat dat spul, nadat het water uitgedroogd is nog steeds aanwezig is en dus geleidt
Beste Anne,

Met alle respect naar jou toe, maar dit is klink klare onzin.
De storingen kunnen alleen maar hardwarematig veroorzaakt worden.
Wanneer de door jou aangedragen oorzaak van toepassing zou zijn zouden er heel wat modelbanen problemen hebben.

Maar goed we dwalen af van de vraagstelling om een mogelijk probleem helpen op te lossen.

Vergeet niet dat Marco bezig is aan een modelbaan van iemand anders en dus ook niet weet hoe of wat er is gebeurd bij het aansluiten, aanleggen van de bedrading van de betreffende baan.
Wanneer alles goed gedocumenteerd zou zijn zou Marco het probleem wel kunnen herleiden.
Ik weet dus niet of dat het geval is, zo niet, dan zal het moeilijk worden op het probleem op te lossen.

Dus nogmaals, dit is geen aanval op jou maar bij mij gaat deze bewering, betreffende geleiding, er beslist niet in.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Anne W op maandag 06 april 2009, 22:20:43
Nu is dus het water zelf niet de geleider zeg je, maar "spul" wat in het water zit, in 4 maal verdunde houtlijm zit relatief veel water, dus ook relatief veel "spul", ik ga er van uit dat dat spul, nadat het water uitgedroogd is nog steeds aanwezig is en dus geleidt
Anne, veel "spul" geleidt alleen maar als het in water opgelost is. Denk b.v. aan keukenzout. Als je dat oplost in water, dan geleidt het geheel als een tierelier. Maar gewoon droog zout in een potje is isolerend. Kun je zo met een ohmmeter controleren.

Ik heb zelf intussen een paar proefjes gedaan. B.v. een stuk geballast spoor, 2-rail, dus 2 van elkaar geïsoleerde spoorstaven. Bij het ballasten indertijd heb ik geen moeite gedaan om te voorkomen dat de spoorstaven in aanraking kwamen met de lijm. Maar als ik er nu een ohmmeter tussen houd, dan meet ik meer dan 2 Meg, dat is het maximum wat mijn universeelmeter aankan.

Ik heb ook gemeten aan een willekeurige opgedroogde lijmdruppel die nog ergens zat, zelfde resultaat, weerstand ligt buiten het bereik van mijn meetinstrument.
Intussen loopt nog een ander experiment. Ik heb een flinke klodder houtlijm op een plastic tafelblad laten lopen. Meetpennen erin, en ja, de natte lijm laat stroom door. Ik kom tot ongeveer 50k. Kon misschien nog minder zijn als ik de meetpennen nog dichter bij elkaar had gehouden. In de lijmdruppel twee stukjes blanke draad ingebed, evenwijdig aan elkaar met ongeveer 2 mm tussenruimte. Ik moet nu nog eeen poosje wachten tot de lijm droog is. Maar ik ben ervan overtuigd dat de weerstand tussen die twee draadjes ook weer boven de 2 Meg zal zitten als de lijm droog is.

Allemaal simpele experimenten die iedereen kan nadoen. Als elektrotechneut heb ik geleerd om nooit klakkeloos aan te nemen wat een ander zegt, je moet zelf de proef op de som nemen.
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Elektro Deskundigen,

Ik heb gemeld wat ik meegemaakt heb: voor het ballasten een oneidig grote  weerstand, daarna minder, waarde weet ik niet meer, maar genoeg om de melder waardeloos te maken, na een maand nog steeds zo.

Het ontbreekt mij aan deskundigheid om een principiële discussie te voeren (ik ben van de moertjes >M200 en niet van het moertje van het nippeltje van het transistortje), dus discussie gesloten.

Groet, Anne W
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Anne W,

Citaat van: Anne W op dinsdag 07 april 2009, 22:42:45Ik heb gemeld wat ik meegemaakt heb: voor het ballasten een oneidig grote  weerstand, daarna minder, waarde weet ik niet meer, maar genoeg om de melder waardeloos te maken, na een maand nog steeds zo.
Ben je niet in de war met een ander fenomeen dat kan ontstaan en dat in de elektronica wereld veelvuldig voorkomt.

Mvg,
Peter
Re: k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Freak op dinsdag 07 april 2009, 23:05:58
Anne W,

Citaat van: Anne W op dinsdag 07 april 2009, 22:42:45Ik heb gemeld wat ik meegemaakt heb: voor het ballasten een oneidig grote  weerstand, daarna minder, waarde weet ik niet meer, maar genoeg om de melder waardeloos te maken, na een maand nog steeds zo.
Ben je niet in de war met een ander fenomeen dat kan ontstaan en dat in de elektronica wereld veelvuldig voorkomt.

En welk fenomeen zou dat dan wel moeten zijn ?
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Even een klein uitstapje

Zie hier het fenomeen



Een (IPC)testpatroon wat gebruikt wordt voor testen aan resists, coatings maar ook bij lijmen.

De meting (Surface Insulation Resistance) wordt uitgevoerd met een HIGH RESISTANCE METER (Supplied Voltage: 0.1 -1000 V Resistance range: 103 -1.6×1016 Ω)
De isolatieweerstand tussen 2 geleiders mag gedurende de test in een klimaatkamer niet onder de 100 MΩ komen.

Mvg,
Peter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Peter,

Vertel eens wat ik zie en dat in "Ed en Willem Bever taal", voor mensen die alleen met grote bouten en moeren werken.

Bedankt en groetjes, Anne W
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Hallo Anne W,

Kan wel iets zeggen in "Ed en willem Bever taal" maar dan wordt het hier een vrij lang gebed.
Zal iets eenvoudig op papier zetten voor je.

Mvg,
Peter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Peter, bedoel je soms het effect dat er uit het metaal een soort takjes groeien die de isolatie overbruggen? (Daar is een woord voor, maar daar kan ik even niet op komen)

PS: volgens mij heet dat effect whiskering.
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: KlaasZ op donderdag 09 april 2009, 23:37:30
Peter, bedoel je soms het effect dat er uit het metaal een soort takjes groeien die de isolatie overbruggen? (Daar is een woord voor, maar daar kan ik even niet op komen)

PS: volgens mij heet dat effect whiskering.

Whiskering of in het Nederlands vertaald, vorming van snorharen, is vooral bekend in de geneeskunde maar bestaat ook op andere domeinen.
Vorming van snorharen heeft te maken met drang van de natuur om alles in evenwicht te brengen.
Ik dacht dat Anne zei dat het probleem zich voordeed net na het aanbrengen van balast, dus denk ik niet dat snorhaarvorming hier aan de orde is omdat daar toch langere tijd moet overeen gaan.



Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Dendrieten hebben een sneeuwachtig patroon, om deze te vormen is vloeistof nodig.
Wiskers zijn elektrisch-gleidende kristalstructuren welke uit kunnen groeien tot meerdere millimeters lengte (haarvormig). Veel elektronica applicaties zijn uitgevallen door korstsluitingen t.g.v. tinwiskers. Van wiskers is het niet helemaal duidelijk waardoor het onstaat, er is geen vloeistof of elektromagnetisch veld nodig om het te vormen. Door lood werd deze vorming geëlimineerd. Door het loodvrij soldeer (geen lood meer aanwezig) ziet men het fenomeen weer terugkomen.
Dat er nog steeds in de militaire, medische en vliegtuidindustrie gebruik gemaakt wordt van loodhoudend soldeer moge nu wel duidelijk zijn.
Wiskers kunnen dus ook onstaan nadat een elektronisch produkt getest en wel de fabriek verlaten heeft of zelfs nadat het product al enige tijd in gebruik is.


Wisker tussen twee SMD componenten


Kan het nog extremer


En nu weer terug naar:
k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....

Mvg,
Peter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Freak op vrijdag 10 april 2009, 16:19:18
En nu weer terug naar:
k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Goed idee. Daarom maar eens teruggegaan naar bijna het begin:

Citaat van: markos op dinsdag 31 maart 2009, 22:19:54
ik heb de railsstaaf zover doorgezaagd dat ik bijna op de middenrailgeleiding uit kom
Zou daar het probleem niet kunnen zitten? Als er slijprommel contact maakt tussen de railstaaf en de middenrailstrip, dan spreekt de detector ook aan.
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste is om de rail niet door te zagen. Bij K-rail kun je de Fleischmann Profirail isolatielas nr 6433 gebruiken. Ik werk al 15 jaar met K-rail in kombinatie met S88 detectie en 6433 isolatielas. Ik heb nog nooit geen probleem gehad dat de railstaaf niet goed ge-isoleerd was.

Mvg, Johan
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Ik isoleer de korte secties door de rails schuin (van boven gezien ca 45graden) door te slijpen. Het voordeel daarvan is dat zelfs als de snede wat breder wordt je geen last krijgt van klapperende wielen. Vervolgens gebruik ik 2 componenten epoxy om de opening op te vullen en zo te voorkomen dat het geisoleerde deel kan schuiven in de railvoet (ehhh, hoe heten die dingen ook al weer). Wel altijd ff nameten.....

Walter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 10 april 2009, 16:57:24
Beste is om de rail niet door te zagen. Bij K-rail kun je de Fleischmann Profirail isolatielas nr 6433 gebruiken. Ik werk al 15 jaar met K-rail in kombinatie met S88 detectie en 6433 isolatielas. Ik heb nog nooit geen probleem gehad dat de railstaaf niet goed ge-isoleerd was.
Ik werk ook met isloatielasjes. Bij doorzagen of doorslijpen moet je ook de rails nog ontbramen en dat gaat moeilijk.

Mvg,
Peter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
maar ehhh, hoe waou je dat dan doen als de baan al ligt, en van bedding is voorzien??????
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Daarom ook eerst baan leggen met secties en dan ballasten.

Mvg, Johan
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Beste Johan, dat zou betekenen dat je een bestaande baan niet kunt automatiseren en dat zou jammer zijn.

Groetjes, Anne W
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Anne, het is niet zo dat je in een bestaande baan helemaal geen scheidingen meer kunt maken, maar het wordt wel verrekte lastig.
Bij C-rail moet je onder de bedding de dwarsverbindingen doorknippen. Daarvoor moeten die railstukken er uit, ik zou niet weten hoe je er anders bij kunt komen.

Bij K-rail zitten er geen dwarsverbindingen in, maar je moet wel de railstaaf onderbreken. Je kunt de railstaaf doorzagen terwijl de rail in de baan is ingebouwd, maar ook dat is lastig. Je kunt niet te diep doorzagen want dan zaag je ook de "ladder" door die de puntcontacten van stroom voorziet. Die zit heel dicht onder de spoorstaaf. Om de railstaaf goed te scheiden moet je eigenlijk wel doorzagen tot in de isolatie die direct onder de staaf zit, maar dan loop je de kans dat zaagsplinters contact maken met de middenrailladder. (wat hier waarschijnlijk gebeurd is)
Doorzagen op de plek waar de railverbinder zit is helemaal geen optie, want direct daaronder zitten de contactklemmetjes waarmee de middenrailladder wordt doorverbonden. En als je daar met de zaag in hapt zijn de rapen helemaal gaar.

Kortom, het is lastig om het achteraf te doen zonder brokken te maken. Vandaar het advies van Johan om de scheidingen te plannen voordat je spoor gaat leggen. En dan maak je de scheidingen door de railverbinders er uit te slopen en te vervangen door plastic dingetjes.
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 11 april 2009, 00:17:07

Bij K-rail zitten er geen dwarsverbindingen in, maar je moet wel de railstaaf onderbreken. Je kunt de railstaaf doorzagen terwijl de rail in de baan is ingebouwd, maar ook dat is lastig.

Ik heb op mijn hele baan achteraf de (K) railprofielen doorgeslepen met een dremeltje, zelfs op moeilijk bereikbare plekken in de schaduwstations was dat nog goed te doen. Op deze manier heb ik 96 bezetmeldpunten gerealiseerd en nooit problemen gehad met valse meldingen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 11 april 2009, 00:17:07Bij K-rail zitten er geen dwarsverbindingen in, maar je moet wel de railstaaf onderbreken. Je kunt de railstaaf doorzagen terwijl de rail in de baan is ingebouwd, maar ook dat is lastig.
Wat versta je onder dwarsverbindingen ?. Tussen de bielsen zit weldegelijk een kunstofverbinding en daaronder loopt de geleider voor de puntkontakten. Tussen de spoorstaaf en kunstof zit nog enige ruimte. Met enig beleid kun je de spoorstaaf doorslijpen zonder het kunstof te raken.

Mvg,
Peter
Re:k-rails bezetmelding: vreemde bezetmelding HELP....
Citaat van: Freak op zaterdag 11 april 2009, 18:54:36
Wat versta je onder dwarsverbindingen ?.
Daarmee bedoel ik een dwarsverbinding tussen de beide spoorstaven.