Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX

Gestart door RenevKl dinsdag 31 maart 2009, 15:20:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Op de ESU site is te lezen dat de v3.0 update voor de ECoS morgen in de loop van de dag wordt vrijgegeven. Nu maar hopen dat de Duitsers niet al te veel humor hebben, het is immers 1 April.

Er staat ook te lezen dat er nu verder wordt gewerkt aan de CS v3 update, deze zal over 4 tot 8 weken beschikbaar zijn.

Rene
Re: ECoS 3.0 update komt op 1 April
Gewoon een tijdje wachten totdat alle bugs er uit zijn.

Re: ECoS 3.0 update komt op 1 April
Citaat van: RenevKl op dinsdag 31 maart 2009, 15:20:18
Duitsers [..] humor

De woorden"duitsers"en "humor" in één zin ?   *PROEST*
Re: ECoS 3.0 update komt op 1 April
Ik wacht nog wel 4 tot 8 weken.......................  :lol:

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS ER NU
De nieuwe update voor de ECoS is beschikbaar voor download.

We hebben nu dus ook MFX met de 128 rijstappen en de mogelijkheid de baanlayout te tekenen.

Rene
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
 :D :D ECOS was, en is zo gek nog niet!!! :lol:

Zij ik lang geleden al. :)
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Heel blij mee, komend weekend maar eens updaten!

De uitbreidingen zijn ook echt heel nuttig.

Ik zag dat je deze keer in 2 stappen moet updaten. van verzie 1.1.3 eerst naar versie 2.xx en dan pas naar versie 3.0. Volgens de uitleg om een restore mogelijk te maken als je update mislukt.

Daarnaast las ik al dat je MFX handmatig aan moet zetten na de update. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen en of je nu onder MFX de decoders volledig kan tunen. Jullie eerste ervaringen hoor ik graag.

NB. zal een Mobile Station op een ECOS nu ook de lokdatabase in de MS automatisch updaten na het aansluiten?
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Ik heb de update succesvol uitgevoerd en nam in totaal 15 minuten in beslag. Eerst updaten naar versie 2.5 en daarna naar versie 3.

M4 (mfx) flag aangezet, mfx lok op de rail gezet en de lok begon direct met aanmelden. De rijeigenschappen met 126 stappen op de display (ik dacht 128) is wel een hele verbetering. DCC kent dit al lang natuurlijk, maar voor Marklin op de ECoS  gaat deze wereld nu ook open.

Als besturingssoftware gebruik ik Train Controller 7 Gold en dit werkt ook prima voor het 28 stappen motorola protocol. Volgens de ontwikkelaar moet de software nog geschikt gemaakt worden voor de M4 (mfx) 128 stappen op de ECoS, voor de CS werkt dit al.

So far so good, de ECoS is volgens mij nu de meest volledige multiprotocol centrale geworden.

Rene
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Ik heb zelf geen ecos, maar het lijkt alvast heel mooi.

http://www.link-web.de/images/3-0-0_Kurzanleitung.pdf

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: RenevKl op donderdag 02 april 2009, 15:18:34
So far so good, de ECoS is volgens mij nu de meest volledige multiprotocol centrale geworden.
Helemaal mee eens! Succes er mee.

Gr, Ben.
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: spoorman op donderdag 02 april 2009, 18:24:53
Citaat van: RenevKl op donderdag 02 april 2009, 15:18:34
So far so good, de ECoS is volgens mij nu de meest volledige multiprotocol centrale geworden.
Helemaal mee eens! Succes er mee.

Gr, Ben.

Nou daar ben ik het dus niet mee eens ;)

De Ecos heeft alleen S88 voor terugmelding en praat DCC en MFX

De Intellibox daarintegen kan terugmelding doen via S88 en Loconet ( En meer leuke dingen via Loconet ) en hij kan DCC, Motorola en Selectrix aan.

Dus over meest volledige kunnen we nog wel even discusieren :D

Gr. Remco.

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: Ghost(NL) op donderdag 02 april 2009, 19:38:13De Intellibox daarintegen kan terugmelding doen via S88 en Loconet ( En meer leuke dingen via Loconet ) en hij kan DCC, Motorola en Selectrix aan.
Dus over meest volledige kunnen we nog wel even discusieren :D
Wat mij betreft gaan we dat niet doen.

Het ging mij om het vergelijk van de Ecos met de spullen van M* maar dat had ik even moeten vermelden.

Gr, Ben.  (zeer tevreden IB gebruiker + LocoNet met Koploper zonder resets) 8)
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
De IB heeft voor MM maar 14 rijstappen, de ECoS 14, 27 en 28.
De ECoS heeft wel iets meer dan de S88.
Er zijn hier forumleden die zowel de IB als ECoS hebben.

De ECOS staat gewoonweg boven de IB.

CiteerDus over meest volledige kunnen we nog wel even discusieren
Zet alles maar eens goed langs elkaar

Maar ben bang dat we weer eens af gaan wijken, het draadje gaat namelijk over:

ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX

Mvg,
Peter
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: Ghost(NL) op donderdag 02 april 2009, 19:38:13
De Ecos heeft alleen S88 voor terugmelding en praat DCC en MFX

De Intellibox daarintegen kan terugmelding doen via S88 en Loconet ( En meer leuke dingen via Loconet ) en hij kan DCC, Motorola en Selectrix aan.

Gr. Remco.

Nou je gaat een iedergeval moeite loos voorbij aan het feit dat de ECoS weldegelijk Selectrix praat. Daarnaast beschikt de ECoS over DCC Railcom waarover terugmelding mogelijk is. Dus naast de S88 is weldegelijk een tweede manier van terugmelding mogelijk.
Loconet..... ach wel aadig maar ook niet heilig  :wink:o zie je maar dat de ECoS meer in huis heeft dan dat je denkt  8)
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Je hebt zowaar gelijk dat hij Selectrix ondersteunt ;) I stand corrected :)

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Warempel mfx meld zich hier ook aan  8)
Zijn het wel 128 stappen? als ik zo draai lijkt mij van niet. Wel of niet, geen probleem bij DCC 128 vond ik dat je je altijd suf draaide aan de knoppen (bij IB) hier met de ECoS M4 128 stappen vindt ik dat reuze mee vallen. Was vooraf van plan om als mfx niet zou bevallen deze weer uit te schakelen maar het tegendeel is het geval, blijft dus actief  8)

Ik moet het verder nog eens bekijken wat er nieuw bij gekomen is maar ziet er opzich wel prima uit. Op het eerste oog lijkt het sporenplan wel wat.
Wat mij wel opvalt is dat er kennnelijk aan de reolutie van het scherm gesleuteld is. Kleinere pixels?????? Komt het kontrast niet ten goede.
Misschien wordt het in de vervolg update beter  :roll:

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update komt op 1 April
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 31 maart 2009, 21:22:17
Ik wacht nog wel 4 tot 8 weken.......................  :lol:
Je kon het toch niet laten? :P
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Ook ik heb de update inmiddels binnengehaald en kan niet anders zeggen dan ESU mijn complimenten voor deze zeer geslaagde update!

Nog netter vond ik dat mijn loks, wissels en seinen er na de update gewoon nog in stonden en ik niet de backup daarvoor hoefde te gaan laden.

M4 werkt net als MFX op de Centralstation. Anmelding van de loks gaat automatisch, wel opvallend dat het bij de ene lok snel gaat en bij de andere lok lang duurt. Verder ben ik het niet in alle gevallen eens met de pictogrammen die MFX toegewezen krijgt. Zo krijgt een Glaskast het logo van een kleine stoomlok er bij (afbeelding/logo van die 3000 uit de Märklin startset), terwijl er nu ook een glaskast logo in de centrale zit. Maar goed, dat zijn kleine details die je met 3 knopdrukken zelf weer aan kan passen.

Wat mooi is dat ik nu ook het geluid van mijn MFX stoomloks kan tunen. Ik vind de stoomloks op de standaard Märklin instellingen veel te snel puffen. Op de Central station was de benaming van de decoder instelopties wat handiger. Aangezien ik een andere lok ooit getuned had op een CS kon ik daarbij kijken wat de geluidsinstellingen waren. Anders had ik de geluidspuzzel voorlopig nog niet rond gehad vrees ik.

Verder valt mij op dat de verlichting op mijn baan (stootblokverlichting) sinds de update meer knippert dan voorheen. Ervaren jullie dat ook of zou het komen omdat ik nu met DCC, Motorola en M4/MFX door elkaar heen rijd.
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: ucsdcom op zaterdag 04 april 2009, 11:24:46
Ook ik heb de update inmiddels binnengehaald en kan niet anders zeggen dan ESU mijn complimenten voor deze zeer geslaagde update!
...
Verder valt mij op dat de verlichting op mijn baan (stootblokverlichting) sinds de update meer knippert dan voorheen. Ervaren jullie dat ook of zou het komen omdat ik nu met DCC, Motorola en M4/MFX door elkaar heen rijd.

ik zou dat even melden bij de importeur support@loksound.be. ze vinden bij ESU zeker een oplossing.

anderzijds bemerk ik dat de importeur een webpagina heeft laten maken over de update met zelfs de handleiding (dewelke mee in de zip-file zat) in het Nederlands
http://www.loksound.be/update.
groeten, Andre
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 02 april 2009, 23:38:01
Wat mij wel opvalt is dat er kennnelijk aan de reolutie van het scherm gesleuteld is. Kleinere pixels?????? Komt het kontrast niet ten goede.

Ik had hier ook last van na de update. Ik vond ergens in een menu tje dat je het contrast wat kon verhogen. Ziet er nu prima uit! :)

Ik heb de update dus ook binnen :D. Moest wel even wennen hoor. Ik ben van 1.1.0 afgekomen en er is heel veel veranderd en verplaatst. Voor zover ik zie is het er wel echt beter op geworden. Mijn complimenten aan ESU!

Groetjes,
Menno
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Iemand al ervaring met het seintableau?

Wat kan ik er van verwachten?
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Bij mij schakelen de wissels niet meer lekker sinds de update, hebben jullie die ervaring ook?
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: HERMAN136 op maandag 06 april 2009, 10:50:57
Bij mij schakelen de wissels niet meer lekker sinds de update, hebben jullie die ervaring ook?

Ik heb nog niets getest helaas. Ik kan het pas aankomende vrijdag proberen.
Moet zeggen dat de wissels voor de update ook al niet altijd even lekker schakelden  :|

Groetjes,
Menno
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: HERMAN136 op maandag 06 april 2009, 10:50:57
Bij mij schakelen de wissels niet meer lekker sinds de update, hebben jullie die ervaring ook?

Kwestie van instellingen, zet de tijd die de wissel heeft om om te gaan op 1 seconde.

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
nee, lost het niet op, helaas
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Met een IB en Marklin c-rail wissels aandrijvingen werkt dit wel goed.

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Das mooi maar we hebben het hier over een ECOS  :?
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Wachten op een update of toch beter de boel instellen.

Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Bedankt voor je inhoudelijk grootse bijdrage!
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: HERMAN136 op maandag 06 april 2009, 10:50:57
Bij mij schakelen de wissels niet meer lekker sinds de update, hebben jullie die ervaring ook?

Geen last van maar ik werk met servo's, die hebben slechts een schakelkomando van 33 ms nodig dan gaan ze al om 8)

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Ja Johan heeft het goed voor elkaar 8)
Ik las al een tijdje mee en toevallig reageer ik nu pas :o

Mathijs
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: HERMAN136 op maandag 06 april 2009, 10:50:57
Bij mij schakelen de wissels niet meer lekker sinds de update, hebben jullie die ervaring ook?

Ook geen last van, ik gebruik C-rail wissels met standaard Marklin spoelen en stuur deze aan middels marklin K83's. Heb veel getest en de wissels en digitale seinen werken zoals voor de update, zonder de instellingen aan te passen.

Rene
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
ik neem aan dat deze update te bestellen is bij de modelzaak en moet je dan je cs1 een tijdje inleveren of is het een doe het zelf actie zeg maar

Reinder
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: OmeLaurus op maandag 06 april 2009, 10:42:32
Iemand al ervaring met het seintableau?

Wat kan ik er van verwachten?

Hier wat sreenshots van wat ik vluchtig gebrouwen heb  :P 8)


Blausee-Mitholz. Wissels zijn nog niet operationeel alles nog met handbediening op de wissels zelf


De helling in twee delen geknipt, van het linker boven gedeelte zijn de wissels operationeel. daar zie je ook de rijwegen knoppen welke daadwerkelijk werken.


Het schaduw station. Dit gedeelte is volledig operationeel. In de midden van het spoor de rijwegen knoppen.

Aan de uiteinden van de sporen zie je een schuin pijltje. Als je dat aanwijst met de styluspen dan ga je naar het andere scherm. Ik kan dus eenvoudig mijn 3 schermen rond klikken dus van Blausee-Mitholz naar helling en van daar naar schaduwstation en dan weer naar Blausee-Mitholz enz. enz. enz.
Er kunnen veel meer symbolen geplaatst worden zoals seinen, lampen ect ect. Ik wil het eenvoudig houden en geen kermis van maken maar er zijn dus meer mogelijkheden dan hier getoond
Ik heb 3 schermen gebruikt, er zijn 16 stuks beschikbaar.


Linker lok is met M4 ofwel mfx  8)

De screenshots zijn rechtstreeks met de brouwser van de ECoS afgenomen. Hoe dat werkt kun je hier lezen

Ben zeer te vreden over deze up-date.

@Menno hoe heb jij je scherm instelling van helderheid en contrast nu staan dan geef de waarden eens?

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: hoolsema op maandag 06 april 2009, 21:01:04
ik neem aan dat deze update te bestellen is bij de modelzaak en moet je dan je cs1 een tijdje inleveren of is het een doe het zelf actie zeg maar

Reinder

Reload voor de CS-I komt op CD beschikbaar. Zelf installeren dus.
Zou ongeveer 6 tot 8 weken uitkomen na de relaese van de ECoS up-date versie 3 is dus nu net uit  Bron, ESU via het ESU forum.

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
okee maar koop ik die in de winkel of rechtstreeks bij esu?

Reinder
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Winkel.

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
oke moet ik dan nog gegevens meenemen van mijn cs1?

Reinder
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
De Reload is nog niet leverbaar (over 6 tot 8 weken dus) Hoe dat werkt is nog niet bekend. Komt vanzelf als het leverbaar wordt is TSD in de zaal  :roll: mss kan die meer info geven

Mvg, Johan
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Knipperende lampjes: het is mijn ervaring dat bij een gecombineerd DCC/Motorola signaal de output onregelmatiger is als alleen met Motorola, dus als je alleen "niet DCC" decoders hebt, dan DCC uit zetten als dat kan.

Groet, Anne W
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 06 april 2009, 21:02:21
@Menno hoe heb jij je scherm instelling van helderheid en contrast nu staan dan geef de waarden eens?

Ik kan nu helaas niet bij de ECoS, maar ik meen me te herinneren dat ik enkel het contrast op 13 heb gezet. Dat was voor mij precies goed. Deze stond default op een lager nummer en dat gaf een wazig en niet goed zichtbaar scherm. Door deze waarde iets hoger te zetten werd het zoals het voor de update was...

Groetjes,
Menno
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Aaargh.. ik wil hier toch ff m'n frustratie uitten over de beschikbaarheid van de update..

Loksound.be verwijst naar de esu.eu website, daar is geen moer te vinden behalve 1 sticky post op hun forum dat je een mailtje met serienummer naar hun support moet sturen (naar welk mailadres wordt verder niet vermeld en heb ik ook niet zo snel kunnen vinden...)

Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? Als iemand een ECoS heeft, heeft ie toch sowieso recht op een update? Mensen zonder ECoS hebben er geen moer aan. Dus lekker vrij downloadbaar neerzetten zou ik zeggen..

Ik zit dus nu te wachten op reactie van of support@loksound.be of support@esu.eu zodat ik eindelijk de upgrade kan doen..
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: OmeLaurus op dinsdag 07 april 2009, 09:23:05
Loksound.be verwijst naar de esu.eu website, daar is geen moer te vinden behalve 1 sticky post op hun forum dat je een mailtje met serienummer naar hun support moet sturen (naar welk mailadres wordt verder niet vermeld en heb ik ook niet zo snel kunnen vinden...)

Volgens mij kun je je direct registreren vanaf esu.eu (staat rechts bovenaan, Registrieren). Ik heb dit lang geleden gedaan en was echt niet moeilijk, het was zeker niet nodig om een e-mail te sturen. Als je bent geregistreerd heb je toegang tot het ECoS forum en DL's

Rene
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Ik ben reeds geregistreerd bij Esu.eu sinds de dag dat ik m'n ECoS binnen had, kan ook gewoon inloggen, maar alle links die ik daar richting de update vind komen uit op '404 page not found'.
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Klik

Als je ingelogd bent (net als ik) zou deze link toch echt moeten werken :)

Groetjes,
Menno
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: hoolsema op maandag 06 april 2009, 21:15:52
oke moet ik dan nog gegevens meenemen van mijn cs1?

Reinder
via dit formulier zie je wat je moet meenemen naar je dealer:
http://www.modeltrainservice.com/ESU-59990-eu.pdf
mvg, Andre
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: OmeLaurus op dinsdag 07 april 2009, 11:21:54
Ik ben reeds geregistreerd bij Esu.eu sinds de dag dat ik m'n ECoS binnen had, kan ook gewoon inloggen, maar alle links die ik daar richting de update vind komen uit op '404 page not found'.

vraag de link aan bij support@loksound.be, maar geef in de mail je serienummer (ID) mee. Zo opgelost...
mvg,
Andre
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Citaat van: OmeLaurus op dinsdag 07 april 2009, 11:21:54
Ik ben reeds geregistreerd bij Esu.eu sinds de dag dat ik m'n ECoS binnen had, kan ook gewoon inloggen, maar alle links die ik daar richting de update vind komen uit op '404 page not found'.


Bij mij geen problemen. dus zal wel iets met de verbinding of PC bij je thuis zijn.

Rene
Re: ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Okee, het probleem is bekend..
Ik ben wel ingeschreven bij Esu.eu, maar m'n serienummer was niet juist ingevoerd.
Nu werkt het prima.
(het was al niet meer nodig, want ik was door een behulpzame mede-forummer al reeds voorzien ;) )
Re:ECoS 3.0 update IS NU BESCHIKBAAR dus met MFX
Dit topic gaat toch over de ECos en niet over de CS1 update?

Even een linkje naar een probleem: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15381.0 (over het zoemen van decoders/verlichting). Bij mij hoorde ik het o.a. in de speaker van een Märklin 1600 lok. Zal het te maken hebben met de functieuitgang? Ook bij mij was het opgelost bij het uitschakelen van rialcom feedback.

Hoe is dat blij jullie?

Verder merk ik dat de ECOS na het programmeren van een decoder uit slaat/op kortsluitingsstand lijkt te schieten. De decoder blijkt wel gewoon omgeprogrammeerd. Gebruik van live programmering of programmeerspoor maakt niet uit. Wat zijn jullie ervaringen?

Verder moet ik nog even hobbyen met de weergave van 2 wissels. Die geven namelijk de verkeerde afbuigrichting aan. (je kan ze roteren of spiegelen, maar bij spiegelen wisselt ook meteen de wisselstand weer naar de verkeerde kant.)

Over het geheel genomen is deze update een enorme aanwinst en ben er erg tevreden mee.