Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

klopt dit aansluitschema?

Gestart door jurgenk dinsdag 31 maart 2009, 14:59:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klopt dit aansluitschema?
Hoi,

Ik wil graag het digitaal schakelen van mijn wisseldecoders gescheiden houden van het bedienden van de locs. Dankzij dit forum denk ik nu dat ik weet hoe ik alles moet aansluiten, maar voordat ik dat doe had ik toch nog graag een bevestiging van 'de experts' :-).

Mijn materiaal:
- C-Rail
- Trafo 52v
- LDT DigitalBooster 2 (http://www.ldt-infocenter.com/)
- Raptor centrale (www.raptor-digital.eu)
- Trafo 32v
- Delta Control 4f
- IEK MAD4 (K83) (www.iek.de)

Op de MAD4 is het 'brugje' doorgeknipt.

Als ik het hele handeltje aansluit volgens onderstaand schema gaat dan de boel ontploffen of zit het wel oké? :-)



Alvast bedankt voor jullie wijze raad! :D

Groetje
Jurgen
Re: klopt dit aansluitschema?
Wat wil je met je Delta 4F, je heb toch een Raptor centrale?

Gr,Ben.
Re: klopt dit aansluitschema?
joostboudewijns
gast

Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: spoorman op dinsdag 31 maart 2009, 16:06:51
Wat wil je met je Delta 4F, je heb toch een Raptor centrale?

Gr,Ben.

Ik denk als booster gebruiken.
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: joostboudewijns op dinsdag 31 maart 2009, 16:08:46
Citaat van: spoorman op dinsdag 31 maart 2009, 16:06:51
Wat wil je met je Delta 4F, je heb toch een Raptor centrale?

Gr,Ben.

Ik denk als booster gebruiken.

Inderdaad, die Delta 4f had ik nog liggen. En ipv hem maar wat stof te laten verzamelen kan ik hem net zo goed inschakelen als booster. De mannen van Raptor vonden dit overigens geen slecht idee ;-)

Groetje
Jurgen
Re: klopt dit aansluitschema?
Wat ga je dan voeden met DB2 en wat ga je voeden met je 4F? Nu zit de boel aan elkaar geknoopt.
Re: klopt dit aansluitschema?
De DB2 voed de rails en dient tevens als ingangssignaal voor de Delta.

Mvg,
Peter
Re: klopt dit aansluitschema?
Ik snap 'm nog niet Peter. Heb je op deze wijze dan je vermogen opgekrikt naar 84VA?
Re: klopt dit aansluitschema?
Nee, het vermogen van de DB2 staat volledig ter beschikking voor de locomotieven.
De Delta wordt enkel gebruikt voor de wisseldecoders. In rust trekken deze niet zo veel alleen bij het schakelen van een wissel gedurende ong. 250 ms.

Mvg,
Peter
Re: klopt dit aansluitschema?
Dat dacht ik al. De Delta is dus compleet overbodig. Digitale spanning van de MAD4 kun je van de DB2 halen. De externe voeding van de MAD4 is de linker trafo.

Gr, Ben.
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: Freak op dinsdag 31 maart 2009, 16:25:05
De DB2 voed de rails en dient tevens als ingangssignaal voor de Delta.

Mvg,
Peter

Zo had ik het ook begrepen. Ik ben vertrokken van dit schema:


In het rechter gedeelte is die marklin centrale vervangen door mijn db2 en raptor.
Links is die marklin k83 decoder een IEK MAD4 geworden.

Of die rood/bruin verbinding van de delta 4f nu met de sporen verbonden is, of rechtstreeks met de rood/bruin komende van de db2, dat maakt toch geen verschil? Of zie ik dat verkeerd?

Ik twijfel nu enkel nog of die geel/bruin verbinding van de IEK MAD4 terug naar de trafo wel klopt? Omdat het 'brugje' op die MAD4 doorgeknipt is krijgt hij geen stroomtoevoer via rood/bruin komende van de Delta, maar moet hij deze krijgen van een andere bron via geel/bruin.

Citaat van: spoorman op dinsdag 31 maart 2009, 16:38:24
Dat dacht ik al. De Delta is dus compleet overbodig. Digitale spanning van de MAD4 kun je van de DB2 halen. De externe voeding van de MAD4 is de linker trafo.

Gr, Ben.

Zo heb ik het nu aangesloten ja, maar wat ging ik dan doen met mijn Delta? Toen ik aan Raptor vroeg of ik nog iets kon doen met een Delta 4f was dit het antwoord:
Citeer
"De Delta control 4f is alleen nog nuttig als "Booster" voor Raptor. Het
manier hoe de Delta control 4f om te bouwen naar een booster weet ik
niet maar via de forum is deze info ruim beschikbaar. De "Delta booster"
is dan als aparte booster te gebruiken welke uitsluitend de (IEK) k83
decoders kan voeden. Dat heeft het voordeel dat de K83-wissels altijd
blijven functioneren ook al is er ergens op de baan een (kortstondige)
kortsluiting. De rijstroom-boosters blijven dan van 1 type(LDT DB-2)
zodat je geen spanningsverschil overgangen hebt van de ene sectie naar
de andere. (Een rijstroom "delta" booster icm een DB-2 kan dit
spanningverschil wel opleveren. Gaat niet fout maar de treinovergangen
rijden dan een beetje "lelijk".)"

Dus ik dacht, ach ja waarom niet eh ... Ofwel laat ik hem in de kast liggen, ofwel probeer ik er nog wat voordeel uit te halen.



Groetje
Jurgen
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: jurgenk op dinsdag 31 maart 2009, 16:39:50Omdat het 'brugje' op die MAD4 doorgeknipt is krijgt hij geen stroomtoevoer via rood/bruin komende van de Delta, maar moet hij deze krijgen van een andere bron via geel/bruin.
Heel goed en daarmee geef je dus aan dat je 4F helemaal geen functie heeft juist omdat je wisseldecoder separaat gevoed kan worden.

Ik zou hem er tussenuit halen, je loopt risico's de boel op te blazen.

Gr, Ben.
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: spoorman op dinsdag 31 maart 2009, 17:20:47
Citaat van: jurgenk op dinsdag 31 maart 2009, 16:39:50Omdat het 'brugje' op die MAD4 doorgeknipt is krijgt hij geen stroomtoevoer via rood/bruin komende van de Delta, maar moet hij deze krijgen van een andere bron via geel/bruin.
Heel goed en daarmee geef je dus aan dat je 4F helemaal geen functie heeft juist omdat je wisseldecoder separaat gevoed kan worden.

Ik zou hem er tussenuit halen, je loopt risico's de boel op te blazen.

Gr, Ben.

Aha aha, ik leer weer bij :)

Dat doorgeknipt brugje gooit dus duidelijk roet in het eten. Ik kan het brugje natuurlijk weer altijd terug verbinden met een draadje ...

Wat is dan het beste?

- MAD4 met doorgeknipt brugje en enkel 32v trafo
- MAD4 met brugje intact en 32v trafo + Delta 4f als extra booster

Groetje
Jurgen
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: jurgenk op dinsdag 31 maart 2009, 17:29:15
- MAD4 met doorgeknipt brugje en enkel 32v trafo
Zo zou ik het doen.

Mocht je in de toekomst vermogen tekort komen schaf je een tweede DB2 met trafo aan (de goedkoopste die je kunt vinden).

Gr, Ben.
Re: klopt dit aansluitschema?
Citaat van: jurgenk op dinsdag 31 maart 2009, 17:29:15Wat is dan het beste?

- MAD4 met doorgeknipt brugje en enkel 32v trafo
- MAD4 met brugje intact en 32v trafo + Delta 4f als extra booster
Zoals Ben het al aangaf, de eerste is het gemakkelijkste.
Met de tweede optie laat je de brugdraad zitten en sluit je de fremdspannung (geel) niet aan.
De Delta levert dan het (schakel)vermogen voor de decoder.

Mvg,
Peter
Re: klopt dit aansluitschema?
Oké, easy!  :D


Bedankt allemaal!



Groetje
Jurgen