Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale besturing met DDW en MR direct

Gestart door aart dinsdag 31 maart 2009, 07:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale besturing met DDW en MR direct
Ik wil het volgende graag weten:

DDW is dat een stuur prog. wat op de achtergrond werkt?
Welke software programma's werken er op?
Welke hardware heb je nodIg?
Is die harware zelfbouw.of kant en klaar?
Kunnen bestaande marklin decoder's  er mee overweg?
Is er iemand op het forum die er mee werkt?
Is iemand die er mee werkt en waar we evt mogen komen kijken?
En zo zullen er nog wel meer vragen komen.

mvg Aart

Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Citaat van: aart op dinsdag 31 maart 2009, 07:32:39
En zo zullen er nog wel meer vragen komen.
Inderdaad.

Misschien is het handig dat je je er eerst in verdiept en dan gerichte vragen stelt. Dit is veel te algemeen. Daarnaast: MRdirect is heel anders als DDW.
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Hallo Aart,

Ik rij nog met de 6021 maar ben aan het zoeken naar een opvolger. Ik ben een paar weken geleden begonnen met experimenteren met DDW en ben nu zover dat ik er een trein mee kan laten rijden en wissels kan stellen. Het werkt dus met M* decoders. Als hardware heb je een PC (met seriële poort) en minimaal 1 booster nodig. Naast DDW heb je ook nog een client nodig. Ik gebruik daarvoor Koploper (gebruik ik ook al i.c.m. de 6021 en ben daar erg tevreden over). Koploper en DDW kun je op dezelfde PC installeren. Tussen je booster en de PC moet nog een zelfbouwschakelingetje (afhankelijk van het type booster) en je moet een kabeltje maken om je S88 bus aan de LPT poort van de PC aan te sluiten. de schema's vind je hier http://home.snafu.de/mgrafe/Anleitung_Server.htm

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Uit het draadje van John (Tilly):
CiteerDDW staat voor Digital Direct voor Windows.
Het is een programma dat onder Windows draait en de signalen genereert waarmee je locomotieven en wissel/sein decoders aan kunt sturen. De signalen komen uit een RS232 poort waarop je een (Delta)booster aansluit.
Daarnaast is het mogelijk om via de parallel poort en een stukje hardware terugmeld modules in te lezen. Het programma kent de protocollen MM en DCC.
Het programma krijgt zijn opdrachten van een besturingsprogramma zoals Koploper 6.6.
Beide programma?s DDW en Koploper draaien op dezelfde PC.
Hierdoor kun je dus op een vrij goedkope manier een modelbaan automatiseren.

Voor meer info over DDW: http://home.snafu.de/mgrafe/

Antwoord op je vragen:
CiteerDDW is dat een stuur prog. wat op de achtergrond werkt?
Het is een prgramma dat tegelijkertijd op dezelfde PC draait en zijn opdrachten van het besturingsprgramma krijgt.

CiteerWelke software programma's werken er op?
Gewoon Koploper (6.6) nemen, werkt perfect.en is gratis.

CiteerWelke hardware heb je nodIg?
Een booster die op een seriele poort wordt aangesloten.
Zelfbouw:
Een kabeltje voor het aansluiten van de booster op de seriele poort van de PC.
Voor terugmelding een kleine schakeling die tussen de parallelle poort en de PC komt of gebruik maken van de HSI-88 van Littfinski.

CiteerKunnen bestaande marklin decoder's  er mee overweg?
De protcollen zijn DCC en MM (oud en nieuwe) dus kan deze met Marklin (MM) decoders overweg. Daarnaast DCC -en mutliprotocol-decoders.

CiteerIs er iemand op het forum die er mee werkt?
Uit het draadje van John (Tilly) zelf je wel gemerkt hebben dat er leden zijn die er mee werken.

Voor MRdirect  geldt nagenoeg hetzelfde met dat verschil dat je een extra (DOS) PC nodig hebt waarop MRdirect moet draait.

Mvg,
Peter
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Hallo,

Ik heb er geen verstand van, maar hoop het nog wel te krijgen.
Ik ga dit draadje volgen.

Groet Jac.
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Citaat van: Freak op dinsdag 31 maart 2009, 08:21:25

Voor MRdirect  geldt nagenoeg hetzelfde met dat verschil dat je een extra (DOS) PC nodig hebt waarop MRdirect moet draait.


Vind ik net een voordeel. Een oude pc, die niet meer voldoet voor windhoos, kan zo nog nuttig gebruikt worden en nog perfect een tijd uit de recyclage gehouden.

Probleem van windhoos is ook dat je nooit met zekerheid weet dat wat vandaag werkt, dat ook nog zo zal zijn na weer een sp of een nieuwe versie. Ik heb hier wel wat meer software liggen dat onder Vista gewoon dienst weigert en het onder XP-pro wel steeds netjes heeft gedaan. Onder ander sql-server hoort daar bij.

Ook herinner ik me dat programma's geschreven in .NET framework 1 heel anders gingen reageren in framework 1.1. Niet echt gezellig als je daar plots mee geconfronteerd wordt.

Zelf kies ik om een programma te gaan schrijven in Java om toch een beetje platform onafhankelijk te zijn.
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Beste Theo,

Je redenering over "platform onafhankelijk" komt me heel erg bekend voor, maar dan niet uit jouw mond.

Groetjes, Anne W
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Citaat van: buckfast_beekeeper op dinsdag 31 maart 2009, 22:17:18Zelf kies ik om een programma te gaan schrijven in Java om toch een beetje platform onafhankelijk te zijn.

Tja, ik heb door de traagheid van Java op mijn PC er een beetje een hekel aan gekregen (understatement !), maar het zou voor deze toepassing inderdaad wel eens een prima keuze kunnen zijn... Je omzeilt in ieder geval allerlei vervelende problemen met al die verschillende windhoos- en .net-versies van de firma Misery$oft...
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Citaat van: buckfast_beekeeper op dinsdag 31 maart 2009, 22:17:18
Ook herinner ik me dat programma's geschreven in .NET framework 1 heel anders gingen reageren in framework 1.1. Niet echt gezellig als je daar plots mee geconfronteerd wordt.

Zelf kies ik om een programma te gaan schrijven in Java om toch een beetje platform onafhankelijk te zijn.

Citaat van: Anne W op dinsdag 31 maart 2009, 22:20:48
Je redenering over "platform onafhankelijk" .......

Citaat van: Erik Baas op woensdag 01 april 2009, 02:24:12
Tja, ik heb door de traagheid van Java op mijn PC er een beetje een hekel aan gekregen (understatement ...... .......met al die verschillende windhoos- en .net-versies van de firma Misery$oft...
Misschien is het handig dat al die boekenwijsheid achterwege blijft zodat de topicstarter en andere geinterresseerden het een beetje kunnen blijven volgen. Volgens mij heeft e.e.a. niets met digitale besturing, DDW of MRdirect te maken. :roll:

Gr, Ben.
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Ben je hebt gelijk, maar de discussie over windo's ed zal wel altijd blijven.

Peter bedankt voor je snelle en duidelijke reactie's en links.
ik ga me hier van de zomer inverdiepen en op jacht naar een betaalbare booster.
Zelf bouwen zie ik zonder hulp niet zo zitten.
misschien als ik duidelijke schema's en een onderdelen lijst heb, dat ik iemand weet die het inelkaar soldeerd.?
Het zelfde geldt voor de aansluiting van mijn terugmelders.

mvg Aart
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Citaat van: spoorman op woensdag 01 april 2009, 06:50:53
Misschien is het handig dat al die boekenwijsheid achterwege blijft zodat de topicstarter en andere geinterresseerden het een beetje kunnen blijven volgen. Volgens mij heeft e.e.a. niets met digitale besturing, DDW of MRdirect te maken. :roll:


Niet vergeten dat win7 er volgend jaar aan komt. Gegarandeerd dat er weer een aantal zaken niet meer werken. In elke nieuwe versie is de directe aansturing van de poorten meer aan banden gelegd. Als dit nogmaals gebeurd, is het niet denkbeeldig dat het vanuit een win omgeving weer een stuk moeilijker wordt.

Dos is volledig uitgewerkt en er zijn geen wijzigingen meer te verwachten. De zekerheid dat MRdirect nog een tijd lang meegaat is dus vrij groot. Op termijn is hier dus het probleem dat er minder en minder pc's met ingebouwde seriële poort komen. Dos is niet zo sterk met usb. Ook wordt de verkrijgbaarheid van seriële en parallele poorten kleiner.

Niks te maken met MRdirect en DDW, ik denk het dus wel.

Citaat van: aart op woensdag 01 april 2009, 08:09:42
ik ga me hier van de zomer inverdiepen en op jacht naar een betaalbare booster.
Zelf bouwen zie ik zonder hulp niet zo zitten.
misschien als ik duidelijke schema's en een onderdelen lijst heb, dat ik iemand weet die het inelkaar soldeerd.?
Het zelfde geldt voor de aansluiting van mijn terugmelders.

mvg Aart

Hier vind je nog steeds de onderdelen lijst. Printjes zijn nog steeds te verkrijgen. Voor meer uitleg kan je ook terecht op de MRdirect website.
Re: Digitale besturing met DDW en MR direct
Vindt dit wel intressant, zal dit blijven volgen.

Groeten Piwie.