Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welk gaas voor bergen/heuvels

Gestart door PeterBrz maandag 30 maart 2009, 19:54:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk gaas voor bergen/heuvels
Een vraagje;

Welk gaas gebruik je het best om een berg(je)/heuvel of dergelijke te maken en vind je dit in de doe het zelf zaak? *(Het wordt daarna met gips oversmeerd)
Of volstaat het ook om textielgaas(bv voor vliegenramen) te gebruiken?

alvast bedankt!

Peter
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
njaa maar dat moet je dan weer bestellen enzo  :D
liever iets wat je direct kan kopen (als het bestaat :D)

Peter
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Wat je ook kan gebruiken is horregaas uit een tuindeur, of hor.

Ook kan je heel fijn aluminium gaas gebruiken

groetjes uit beetje krom
Cees
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Horrengaas alleen als aluminium is. Kunststof horrengaas is niet te modelleren daar het steeds in oorspronkelijke vorm terugveert. Alu gaas doet dat niet. Alu horrengaas is bij de dhz zaken algemeen verkrijgbaar.
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
wel is gedacht aan piepschuim .

kijk maar is op mijn topic , door link staat onder aan dit bericht .

Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
ik gebruik het gewone kippegaas wat ik eerst beplak met gips verband  :P
mvg ron
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Hallo Peter,

Ik heb nu alleen nog ervaring mat aluminiumgaas wat ik heb gebruikt bij de bouw van de dijken en dat is goed bevallen lekker stevig.
Maar er is genoeg keus gewoon even rond kijken.

veel succes met de bouw van je berg of heuvels.

Groet Wim.
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
vind dat spul van noch veel te duur  :shock:
mvg ron.
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
ik ben er binnekort ook aan toe heb nu gaas gebruikt (fijn) en wil dan
net als bij een gipsarm gewoon verband gaas in gips dopen en dat te gebruiken iemand daar ervaaring mee bij mij gaat het om een oprit (dit keer) dus mag redelijk recht zijn denk aan strookjes van ong 20cm
dus geen gipsgaas maar gewoon verband en dat in gips dopen.
iemand ervaring mee?

grtz Wilfred

Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Citaat van: wilwol op dinsdag 31 maart 2009, 00:02:45
ik ben er binnekort ook aan toe heb nu gaas gebruikt (fijn) en wil dan
net als bij een gipsarm gewoon verband gaas in gips dopen en dat te gebruiken iemand daar ervaaring mee bij mij gaat het om een oprit (dit keer) dus mag redelijk recht zijn denk aan strookjes van ong 20cm
dus geen gipsgaas maar gewoon verband en dat in gips dopen.
iemand ervaring mee?

grtz Wilfred


heb ik geprobeerd omdat ik het verband gratis kan krijgen.
heb je hele grote stale zenuwen  :P
het verband in gips dopen wil wel maar dan .................
tegen de tijd dat je bent uitgepuzled ben en het verband recht hebt is de gips hard.
ik neem gewoon het gipsverband.
mvg ron
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Je hebt ook Faller nr 170665
Gaas van aluminiumdraad formaat 100 bij 80 cm.
Prijsklasse 15 tot 18 euro.


Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Citaat van: Davy op dinsdag 31 maart 2009, 00:15:35
Je hebt ook Faller nr 170665
Gaas van aluminiumdraad formaat 100 bij 80 cm.
Prijsklasse 15 tot 18 euro.



klopt alleen is kippegaas overal te krijgen.
faller heeft ook gipsverband alleen net zo duur als in de hobbyzaak om de hoek.
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Ik heb ook kippegaas met daaroverheen gipsverband gebruikt, gaat erg snel. Maar ik werk op het militair Hospitaal, en dan is het gips erg goedkoop :D.


                                                        Arie
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Hallo,

Als je eventueel voor aluminiumgaas gaat kiezen neem dan een rol en geen opgevouwen pakje.
Omdat het erg stug is krijg je overal de vouwen te zien en als je een strakke ondergrond wilt is dit vrij lastig.

Veel succes met de keus die volop wordt gegeven.

Groet Wim.
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Citaat van: trein op dinsdag 31 maart 2009, 21:55:00
Ik heb ook kippegaas met daaroverheen gipsverband gebruikt, gaat erg snel. Maar ik werk op het militair Hospitaal, en dan is het gips erg goedkoop :D.


                                                        Arie

stuur ff 10 rollen hierheen  :lol: :lol:
mvg. ron
Re: Welk gaas voor bergen/heuvels
Dag Peter,

zoals reeds enkele voor mij schreven is volgens mij kippengaas het fijnste om mee te werken.MEN IS MINDER GEBONDEN AAN DE CONTOUREN VAN DE SPANTEN  en men kan dit in alle vormen "kneden".
IKZELF doe hier twee lagen papiermache op en als dit gedroogd is breng ik ongeveer 1 cm. rotband hierop aan.Vervolgens breng ik daar waar ik rotsen wil naboorsen modelgips aan dat nadat het enige minuten heeft gedroogd "kap"met enkele houtbeitels.
Mocht je geinteresseerd zijn in het resultaat kijk dan even onder modelbaanbaan, Erik Salden.
Succes ermee !!

Gegroet:

Erik
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Ik heb gaas van Heki , prima spul.

groet, bram
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Het beste is het ijzeren horrengaas. Het is echter moeilijk te krijgen en via modelbouwfabriakanten heel duur en maar een klein stuk in de verpakking. Als ik het koop dan moet het wel een rol zijn. Ik zag een keer op de site van RAILZ dat ze het gaas kochten bij een firma in Rotterdam schuin tegen over het Feyenoord stadion. De naam kan ik niet vinden. Ik ga het proberen te achterhalen voor jullie.
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Het kan Kruis zijn op de Rijweg 2-4 in Rotterdam. www.kruis.nl ze doen het horregaas weg als restanten. Via de website kan je het bestellen.
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
HOi,

ik gebruik gewoon kippengaas, met daarover krantenpapier met behangplaksel, daarna wat gips. werkt prima, kijk maar op mijn draadje, landendriehoek. succes.
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Hallo Peter .Ik heb op mijn baan kippengaas gebruikt met niet te grote mazen.Dit gaas druk je in de vorm die je aan de berg wild geven Daarna gebruik ik grof  tempex die ik in stukjes breek,hierdoor krijg je een ruig geheel .Dan maak ik gips aan en smeer het tempex met een klodder gips aan en leg dit op het gaas .Zo stapel je stukje voor stukje de berg op.De gaten die over blijven maak je weer dicht met gips .Hierdoor krijg je een behoorlijk stevige berg. Nadat de boel gedroogd is heb ik met verschillende kleuren saus de boel beschilderd Eerst een laag grijs en daarna kun je verschillende kleuren toevoegen,dit alles gewoon in natte toestand.
Als de sous nog nat is kan je er verschillende kleuren strooimateriaal in strooien.
In het piepschuim kun je later je boompjes steken

Groet Harrie
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Ik heb gewoon (fijn)horregaas gebruikt en daarna ingesmeerd met flexibele tegellijm.
Werkt ook goed.
Re:Welk gaas voor bergen/heuvels
Peter,

Ik heb zelf van dat 6 kantige kippengaas gebruikt in mijn vorige baan. Hierover plakte ik twee lagen keukenpapier (gedrenkt in verdunde houtlijm) en dat wordt keihard. Vervolgens deed ik er twee lagen goedkope tegellijm eroverheen smeren. De tweede laag niet te dun aanmaken en grof aanbrengen met een kwast en dan krijg je ook al een bergstructuur. Diverse kleuren verf aanbrengen laten drogen en high-lighten. En dan kan je je scenery erop aanbrengen.

Succes ermee.

Groeten Ronald