Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wisselaandrijving 74490

Gestart door Henny maandag 30 maart 2009, 18:43:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving 74490
ik heb een wisselaandrijving 74490 deze aandrijving wil wel de wissel om zetten maar niet terug.Heb de aandrijving al gebrobeerd met een nieuwe 74460 maar helaas niets.Heb de aandrijving ook geprobeerd met een 6083 maar doet het helaas 1 kant op.[alleen uit]Is hier nog iets aan te doen of mag hij de prullen bak in.

Henny
Re: Wisselaandrijving 74490
Hallo Henny,

Als het enkel de aandrijving is kun je even kijken of er geen onderbreking in zit.

Mvg,
Peter
Re: Wisselaandrijving 74490
ik heb ook zo'n aandrijving gehad.

ik kon hem helaas afvoeren :(

Dennis
Re: Wisselaandrijving 74490
Bij sommige wissels heb  (had) ik ook dat probleem. Oplossing: hendeltje (om manueel te schakelen) eruit halen en de zaak is opgelost.

Guy
Re: Wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wisselaandrijving 74490
Hallo Guy,

Heb ik ook een keer gehad. In het kader van ´niets meer te verliezen´ heb ik het toen opgenemaakt (die lipjes gewoon even voorzichtig terug vouwen) en kwam tot de ontdekking dat M* vergeten was een van de punten van de eindafschakelaar te solderen. Daar zat dus gewoon geen tin op. Na dat vervolgens wel gedaan te hebben schakelde het geheel als het spreekwoordelijke zonnetje.

Groet,
leendert
Re: Wisselaandrijving 74490
Hoi,

Wisselaandrijving open gemaakt maar niets te zien.Alles is goed gesoldeert.Denk aan de prullen bak.

Henny
Re: Wisselaandrijving 74490
Nou nee, geen prullenbak a.u.b. ;)  Meet even de spoelen en de eindkontaktjes even door met een ohm- of universeelmeter. En als het ding dan nog steeds onherstelbaar lijkt: plak er even 88 ct op en stuur 'm naar mij, ik wil wel eens uitzoeken wat er nou precies mis is.
Re: Wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wisselaandrijving 74490
Gewoon naar je dealer ermee, het schijnt dat ze die dingen zo omruilen voor een nieuwe.....
Althans dat is wat ik hier vrij regelmatig lees.
Re: Wisselaandrijving 74490
Hoi,

Moet je wel een bon heben van een half jaar terug.Anders wordt het moeilijk.

Henny
Re: Wisselaandrijving 74490
Ik heb er nu twee onderhanden (van Henny), en het blijkt dat de eindschakelaartjes (3 van de 4) af en toe geen kontakt maken, terwijl ze inwendig (hoorbaar !) wel bewegen. De kontaktjes zijn een beetje ingebrand door vonkvorming, geen wonder gezien de vrij grote stroom door de spoel die uitgeschakeld moet worden (inductieve last !). En als je dan de kontaktjes schoon wilt maken valt het veertje er uit, en heb je niks meer. Grrr...  :(
Re: Wisselaandrijving 74490
Kijk ook eens met een vergrootglas of de miniscule koperdraadjes aan de spoelen nog wel vastzitten ! komt ook wel eens voor. Gewoon weer vastsolderen. METEN IS WETEN !

In 99% van de gevallen is het te repareren. Als ze doorgebrand zijn is het een ander verhaal, maar dat gebeurd bijna nooit.

Succes,

Hans
Re: Wisselaandrijving 74490
Mijn dealer in Woerden ruilt ze zonder probleem (ook zonder bon) om.
Mits je uiteraard wel regelmatig daar je spullen koopt :):)

Groeten

Mark
Re: Wisselaandrijving 74490
Citaat van: Erik Baas op donderdag 02 april 2009, 01:45:21
....en het blijkt dat de eindschakelaartjes (3 van de 4) af en toe geen kontakt maken, terwijl ze inwendig (hoorbaar !) wel bewegen. De kontaktjes zijn een beetje ingebrand door vonkvorming, geen wonder gezien de vrij grote stroom door de spoel die uitgeschakeld moet worden (inductieve last !).
Daar zit waarschijnlijk het probleem. Het is allemaal net een beetje te gammel gemaakt. Een oplossing is om die eindschakelaars domweg te overbruggen. Als je het wissel met een decoder stuurt heb je die eindchakelaars niet echt nodig.
Re: Wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2008

online
Re: Wisselaandrijving 74490
Hallo,
Ook ik heb problemen met (sommige) wisselaandrijvingen: Gisteravond toevallig gekeken op de rijspanning van mijn cs1 (je weet wel met dat pijltje) en, itt wat ik meestal zie, zag dat het interne boosterspanning-streepje niet stond bij 2,800A op het moment dat je de spanning opvraagt, maar direct bij de (bijv.) 324mA ipv dus helemaal rechts.....  Na eens STOP en GO te hebben ingedrukt (paar keer) blijkt het feneomeen wel weer te werken en vervolgens werken de wisselaandrijvingen ook weer. En het lijkt dan net of ze méér spanning krijgen...... Alsof mijn interne booster niet goed werkt.......? Ondertussen heb ik ook al een paar aandrijvingen teruggestuurd naar Schreibwaren Hermann (ebay-verkoop) welke omgeruild zullen worden. Ik dacht misschien is hier de oorzaak van een probleem, afgezien natuurlijk van de slecht gesoldeerde contacten en wat dies meer zij.  Maar misschien heb ik het mis, want het zou ook kunnen betekenen, dat de interne booster niet goed functioneert of 'ad random' spanning versterkt.. en dus mijn cs1 kaduuk zou zijn (wat ik niet hoop....)
groet,
JH
Re: Wisselaandrijving 74490
Klaar: twee stuks gefixt, zonder materiaalkosten. :-) 't Is wel een priegelklusje, en ik doe het dan ook nooit meer...  :mrgreen:

Het recept:
- de microswitch lossolderen
- deze openmaken door met een heel klein schroevendraaiertje aan beide zijden de lipjes iets open te buigen
- een smal strookje ruw papier tussen de kontaktjes door halen, eventueel eerst bevochtigen met een niet-smerende kontaktspray; hierbij de kontaktveer zijdelings ondersteunen met twee vingers, anders ben je 'm kwijt  ;)
Re: Wisselaandrijving 74490
En nu wou iedereen van het forum bij je langs komen met niet goed werkende wisselaandrijvingen :?
Re: Wisselaandrijving 74490
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 03 april 2009, 15:52:51
En nu wou iedereen van het forum bij je langs komen met niet goed werkende wisselaandrijvingen :?

Okee dan. :)

Zijn er echt zoveel stuk ? Weggooien is zonde, stuur ze dan inderdaad maar op. Als het probleem in de eindschakelaar(s) zit kan ik het waarschijnlijk wel oplossen, desnoods door van twee defecte een goede te maken.
Re: Wisselaandrijving 74490
Ik heb een paar maanden terug nog navraag gedaan bij mijn dealer. De 74490 geven het meest problemen in samenwerking met de K-rails. Voor de C-rails hoeven ze er zo goed als geen terug te nemen.

Guy
Re:Wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2023

offline
Re:Wisselaandrijving 74490
Hallo allemaal,

Ik rijd met C-rails en een CS ,en de ene na de andere aandrijving gaat eraan...
Inmiddels ben ik er ook toe overgegaan om de eindafschakeling te overbruggen, en dit werkt tot op heden vlekkeloos.
Wel even de pulsduur op 250 ms zetten...

Peter
Re:Wisselaandrijving 74490
Ik volg deze topic met interesse, want ook ik heb een paar 74490ers die niet goed meer functioneren.

Is het mogelijk om even een schema te tekenen of even een paar foto's te maken hoe een amateur als ik ook zo'n overbrugging kan maken?

Mag ook met een PBtje

Alvast ontzettend bedankt

Nico
Re:Wisselaandrijving 74490
Het is niet zo moeilijk: de twee schakelaartjes (kleine zwarte blokjes) zitten met 3 pootjes op de print gesoldeerd. Soldeer deze los, en soldeer een draadje tussen de 2 soldeereilandjes waar een printspoor op aansluit (de derde is niet in gebruik): klaar ! ;)
Re:Wisselaandrijving 74490
Erik bedankt,

Even voor de duidelijkheid;
- Van allebei de schakelaars zijn alleen de buitenste pootjes op de print gesoldeerd, de middelste zijn niet aangesloten.
- Als ik deze lossoldeer hebben de schakelaars geen functie meer en worden de 2 punten op de print continue met elkaar verbonden.

Heb ik dat goed begrepen?

Nico
Re:Wisselaandrijving 74490
Bijna: alleen dat doorverbinden zul je zelf moeten doen, met een stukje vertind koperdraad (solderen). Een foto zou duidelijker zijn, maar ik heb er geen met doorverbindingen; sorry...
Re:Wisselaandrijving 74490
Erik,

Bingo! Hij werkt weer als vanouds.
Nog 3 te gaan en dan doen alle wisselaandrijvingen het weer.

Bedankt voor de tip

Groeten

Nico