*** schop ***
Ombouw van een 2-rail Roco 62762 naar 3-rail.
NS1858 Zaandam vanmiddag aangeschaft in Dortmund:
Bron: Roco.ccKap eraf en draaistelraam eruit geklikt. Daarmee wordt de reden van deze aanschaf direct zichtbaar: 2-rail modellen zijn op alle 4 assen aangedreven. Bij 3-rail offert Roco één aandrijfas op voor plaatsing van de sleper hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van trekkracht. Tevens heb je vrije decoderkeuze omdat 2-railers zonder decoder worden geleverd.
Volgens de methode van forumlid Peter (Binkie) wordt het draaistelraam door aanpassing voorzien van de sleper, in dit geval een Roco. Dit door eenvoudig twee stukjes kunstof met een scherp hobbymes weg te snijden:
Sleper wordt er ingeklemd, lijmen is zelfs niet nodig:
Voor het terugplaatsen van de draaistelraam worden van alle 4 de assen de wielen op 3-rail afstand gezet. Ik doe dat met een malletje van 14 mm tussen de wielen en knijp tussen duim en wijsvinger de wielen naar elkaar tot het malletje klemt.
Draaistelraam teruggeplaatst:
Aanpassing van de bedrading: de zwarte draden links en rechts worden samengevoegd (massa afname van de wielen) en de sleperdraad (bruin) op de plaats van één van de zwarte draden.
Lokpilot V4.0 ingeprikt.
Kap er weer op en fluistersleper ontdaan van de kunststof randjes en erop geklikt:
En rijden maar.
Lok moet uiteraard nog voorzien worden van de aan te zetten details. En nog van een nieuw adres worden voorzien en ingeregeld. En in mijn geval nog op snelheid geijkt in Koploper.
Al met al kostte deze ombouw ruim een half uur.
Voor de ombouw heb ik eerst de werking van de lok getest, met name de front en sluitseinen en de loop. Immers met deze ombouw verlies je je garantie.
Gr, Ben.
25 dec 2018: foto's gerepareerd.