Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.

Gestart door F.P.Vonk donderdag 12 februari 2009, 13:01:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Hallo mede 3Rail forumleden, ik heb even een vraagje. Ik wil mijn Marklin zepplin 3077 gaan ombouwen, nu heeft Huub voor mij een printje gemaakt en geleverd voor het aansturen van de propellor motor. Er ontbreek echter nog een onderdeel, wat door Marklin zelf niet meer gemaakt wordt en waar ze geen schets of tekening meer van hebben.
Het gaat om het volgende onderdeel HALTERUNG FUR MOTOR (3477). Nu is mijn vraag of het mogelijk is dat iemand van jullie die de 3477 heeft van dit onderdeel voor mij een schetsje of tekening (uiteraard met de juiste maat vermelding) zou kunnen maken en dat eventueel per email naar mij zou kunnen mailen. Ik wil dan proberen dit onderdeel zelf te maken. Bedankt voor elke medewerking c.q. hulp van jullie.

Fred Vonk
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Fred, er staat gewoon een exploded view van de 3477 op de M* site hoor.

o, maar zonder afmetingen natuurlijk  :(
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Citaat van: huub op donderdag 12 februari 2009, 19:31:13
Fred, er staat gewoon een exploded view van de 3477 op de M* site hoor.

o, maar zonder afmetingen natuurlijk  :(

Ja Huub dat heb ik gezien echter de afbeelding van het onderdeel is zo klein dat het niet zo goed te zien is. Als je hem uitvergroot zie je helemaal niet meer wat het voor moet stellen.

Fred
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Ik heb voor de 3077 een nieuwe motor gekocht in Houten omdat het originele exemplaar niet fatsoenlijk wil werken.
Dat nieuwe ding lijkt erg veel op de motor van de 3477. Achteraf; ik wist niet van het bestaan van de 3477.
Om de nieuwe motor te bevestigen heb ik van aluminium-hoekprofiel een steuntje gemaakt (veel meten, vijlen etc.)

Het is nu niet duidelijk meer of je nou een 3077 of een 3477 hebt ? ik dacht de laatste?
Als er al een motor in zit kan je die gewoon gebruiken, behalve als ie zo beroerd is als die hier in de 3077 zat.

Nog een foto van wat ik gebrouwen heb:



Hopelijk heb je er iets aan...
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Hallo Huub ik heb dus inderdaad het orginele motertje van de 3477, en deze heeft aan het ene uiteinde een vliegwiel zitten en het andere uiteinde is dan voor de Propellor, dus hij wordt aan twee kanten gelagerd. Ik denk ik probeer eens bij 3 railforum te vragen of iemand voor mij een tekeningetje of schetsje voor mij wil maken, eventueel wat foto's, zodat ik het na kan maken. Is het niet zo dan probeer ik maar zelf iets te maken van aluminium. Maar ik wacht eerst nog even af misschien meld zich wel iemand, zou ik zeer op prijs stellen.

Fred
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Ik heb die van mij gewoon digitaal gekocht (3077) ...
In perfecte staat.
Als je detail-foto's van het één of ander nodig hebt, just ask ...

Wat is zo'n zeppelin eigenlijk waard ?
(ik denk dat ik in m'n enthousiasme er teveel voor heb betaald)
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Kris,

Ik heb 65 Euro betaald voor een exemplaar van vitrine-kwaliteit, een originele 3077.
(Een schoonmaakbeurtje was wel nodig, de beruchte olie die lijm wordt na enkele jaren.....)
Verder een Esu lokpilot gekocht en een vervanger voor het propeller-motortje (voor een paar Euro).
De elektronica voor dat motortje, tja die onderdelen had ik liggen.

grv Huub
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Hoi Fred,

Heb je voor die beugel een email naar Märklin gestuurd?
Ze kunnen vaak nog onderdelen leveren, die niet in de explosie tekeningen staan.
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Citaat van: Kappa op donderdag 05 maart 2009, 08:44:08
Hoi Fred,

Heb je voor die beugel een email naar Märklin gestuurd?
Ze kunnen vaak nog onderdelen leveren, die niet in de explosie tekeningen staan.

Heb Marklin inderdaad een e-mail gestuurd, maar kreeg te horen dat ze en het onderdeel niet meer hadden en dat ze er geen tekening van hadden, vandaar mijn vraag hier op het forum of er iemand genegen was om er, als die het model 3477 heeft, er een tekening van te maken met wat maten erbij zodat ik hem na zou kunnen maken. Foto's zijn uiteraard altijd welkom. Het model 3477 zie ik op
Ebay wel eens voorbij schieten voor meer als 110 euro.

Fred Vonk
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Op ebay staan nu afbeeldingen van een complete propellermotor van een 3077, heb je daar misschien iets aan ?
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 21 maart 2009, 18:02:03
Op ebay staan nu afbeeldingen van een complete propellermotor van een 3077, heb je daar misschien iets aan ?
Dat zelfde (on)ding heb ik hier ook nog liggen.
voor 33 dollar is ie bij mij echt wel te koop  :mrgreen:

maar Fred heeft een andere motor als ik het goed begrijp.
en de bijbehorende montagesteun, daar gaat het nou net om.
ik heb er zelf eentje gevijld, gezaagd en gehamerd uit een stukje alu-hoekprofiel, zie de foto een paar berichten terug.
mijn motortje komt wel van Houten maar is geen origineel onderdeel.
deze motor loopt wel prima, met weinig geluid maar is ook niet geschikt voor de digitale baan.
wat je wel nog hoort is de as die hij aandrijft, takkeherrie......

maar misschien wil Fred er meer over vertellen ?
en ook hoe het met de Zeppelin staat ?
ik ben ook benieuwd of het printje dat ik voor hem maakte, bij hem goed werkt. bij mij in ieder geval wel.....

en voor degene die wil weten wat er op het printje zit:
een pulsbreedteregeling om het motortje op een (instelbaar door potmetertje) redelijk toerental te laten draaien, gevoed uit de digitale baanspanning.
via een optocoupler kan je hem aan/uitschakelen en dus van uit een functie-uitgang van een lokdecoder bedienen.

wie het schemaatje wil hebben kan dat natuurlijk van me krijgen.

grv Huub
Re: Info Voor de ombouw van marklin3077 zepplin.
Hallo mede modelspoorders, sorry dat het even heeft geduurd. Ben een tijdje ziek geweest en had er geen behoefte aan om achter mijn PC te kruipen. Ben nog niet verder met de zepplin en andere modelspoor werkzaamheden gekomen, ook nog veel te druk met een hele hoop ander werk. WC en kelder verbouwen, behangen van slaapkamer en natuurlijk mijn werk als werktuigkundige in volcontinu dienst maak ook regelmatig overwerk.
Zodra ik verder ga met mijn eerste project de Zepplin horen jullie gegarandeerd iets van mij. De planning is zeer zeker komende maand April dus.
De moter die ik voor de zepplin heb is trouwens de orginele moter van Marklin voor de 3477, dus die van Huub en Ebay kan ik niet gebruiken maar ik heb die zelf ook nog. Toch bedankt voor de tip.

Fred Vonk