Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vraagjes aanwinst 34883

Gestart door Stoomtrein vrijdag 27 maart 2009, 14:05:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraagjes aanwinst 34883
Stoomtrein
gast

vraagjes aanwinst 34883
Goedenmiddag wijs forum !

Ik heb een prachtige 34883 op de kop getikt, maar ook na lezing van het wat raadselachtige boekje zit ik met twee vraagjes:
1.
De koppeling tussen loc en tender zou op de kortste stand staan en kunnen worden verlengd. Maar hoe ? Het boekje zegt het niet en ik kan het aan de loc niet zien. Is dat inderdaad nodig ? Hij moet af en toe een industrieboog over kunnen, maar het boekje rept alleen van een baan met veel bochten...
2.
Er zitten los twee dingetjes bij, zuigerstangbeschermers ofzo, en daar staat een opmerking bij over een boogstraal. Wat zijn dat eigenlijk voor dingetjes en kan ik die monteren als de loc ook af en toe een industrieboog (M 5120) over moet kunnen ? Wat betekenen die dingen / hoe voor de te berijden boogstraal ?

Alvast mijn hartelijke dank voor inpuit; dan kan ik aan de slag met die prachtige lok !

mvrgr

Pieter
Re: vraagjes aanwinst 34883
1: Bij de 37841 was dat een kwestie van stevig maar voorzichtig trekken resp. duwen, uiteraard in de lengterichting van de loc; de koppeling "klikt" dan in de andere stand.

2: Die buisjes plaats je aan de voorkant op de cylinders, maar eigenlijk alleen als de loc in een vitrine staat; bij het rijden door te krappe bochten zou het voorste loopstel er n.l. tegenaan komen. Hoewel, misschien kan jouw loc er wel mee door wat ruimere bochten, vandaar de opmerking over de boogstraal.
Re: vraagjes aanwinst 34883
Stoomtrein
gast

Re: vraagjes aanwinst 34883
Hartelijk dank Erik ! Griezelig; ik ga eens zachtjes trekken maar kijk eerst of het moet; ga ik met die buisjes ook gewoon doen.
Re: vraagjes aanwinst 34883
Volgens mij gaat dat in bogen 5120 en die zuigerstang beschermers niet lukken.