Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen

Gestart door GertJan maandag 30 oktober 2006, 07:53:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Hallo allemaal,

Ik lees hier dat men Locs van andere merken op Marklin spoor gebruikt. Ik ben zelf niet erg op de hoogte van deze mogelijkheden en zou graag van iemand hier iets over horen (overzichtje van de mogelijkheden) of een link krijgen.

Ik heb zelf een 1212 en een fleischmann sprinter die in de winkel was omgebouwd voor Marklin. Kan iemand mij vertellen welke merken op een Marklin baan gebruikt kunnen worden? Hoe gaat dit precies? Ik hoor allerlei verhalen over digitale systemen maar moet deze ombouw nu zelf doen (of laten doen) of is een ombouw erg simpel?

Ik vind het erg jammer dat Marklin toch weinig nederlands materieel op de markt brengt. Daarom wil ik toch eens kijken bij andere merken.

Ik zag ergens een plaatje van een groene plan V treinstel. Ik weet dat deze in het geel bij Fleischmann verkrijgbaar is. Weet iemand van de groene versie?

v. groet,
Gertjan

Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Fleischmann heeft diverse modellen zowel in 2-rail als in 3-rail uitgebracht.

Van o.a. de Sprinter en de Plan V bestaan dan ook beide uitvoeringen.
De Plan V daarboven ook nog eens in geel en groen. (helaas de foute kap voor deze groene versie, maar ja.)

Deze modellen zijn relatief simpel van 2-rail naar 3-rail om te bouwen.
Ik heb mijn 2-rail sprinter destijds voorzien van een rijrichtingschakelaar (Uhlenbrock), 3-rail wielstellen in de draaistellen (Flm) en een sleepcontact (Flm).
Alleen het motordraaistel heb ik niet aangepast.

Voor de 1200 van Fleischman kan ik geen ombouw-advies geven, maar gelet op de afmetingen van Fleischmann (1:83) lijkt mij dit niet zo'n logische keuze, mede omdat er erg veel beter geproporsioneerde Marklin-uitvoeringen in omloop zijn.

Voor wagons geldt in algemene zin, dat je de 2-rail wielstellen moet vervangen voor Flm-3-rail wielstellen.
Als je wilt kijken naar NL-modellen van Fleischmann moet je zeker op de schaal letten. Oudere modellen w.o. de Plan K (1/2e klasse rijtuig) en de Plan W zijn slecht op schaal en in verhouding. Hier biedt Roco betere modellen, echter niet de Plan K.

John
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Bedankt voor de antwoorden.

Dus begrijp ik het goed dat een Piko hondekop in 3-rail uitvoering zondermeer (en goed) loopt op een digitale Marklin baan? Adverteert Piko dit ook zo - als geschikt voor Marklin ?

Kunnen jullie nog tips geven over de kwaliteit van modellen van andere merken dan Marklin?

Mijn huidige Marklin trein (1212) en een omgebouwde Fleischmann sprinter stammen uit eind jaren 70. Hoewel niet van metaal vind ik het sprintermodel erg mooi. Zijn er modellen te noemen van andere merken die volgens de 'kenners' erg realistisch zijn?

Ik vind de Piko hondekop prachtig maar hoor graag eens commentaar van iemand met oog voor de details. Ik vind hem er wat plastic-achtig uitzien. Ik begreep ook dat er een merk is die materieel 36 / 40 (DE1) treinstellen maakt of gaat maken (Artitec). Zijn deze treinen direkt bruikbaar op marklinspoor?

Kan iemand mij verder vertellen hoe je het beste aan oude modellen kan komen die ooit zijn uitgebracht ? Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld de groene plan V treinstellen van Fleischmann, de 1200 in blauw of rode beschildering (Marklin?), de 1500 serie en plan U (wordt deze gemaakt?). Uiteraard is er marktplaats maar ik weet niet of de kenners andere kanalen gebruiken?

Worden er nog wel eens reproducties gemaakt van deze oude modellen? Kan iemand daar iets over vertellen?

Een boel vragen ineens.  :D

groet,
Gert-Jan










Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Citaat van: GertJan op dinsdag 31 oktober 2006, 08:22:44
Bedankt voor de antwoorden.

Dus begrijp ik het goed dat een Piko hondekop in 3-rail uitvoering zondermeer (en goed) loopt op een digitale Marklin baan? Adverteert Piko dit ook zo - als geschikt voor Marklin ?

Kunnen jullie nog tips geven over de kwaliteit van modellen van andere merken dan Marklin?

Gert Jan,

Je hebt 2-rail systemen en 3-rail systemen. Vroeger was 2-rail altijd gelijkstroom en 3-rail altijd wisselstroom. Met de komst van digitaal is dat veranderd. Digitaal is nl. altijd wisselstroom die volgens een bepaald protocol wordt weggeschreven. Deze protocollen verschillen onderling tussen de merken. De bekendste zijn DCC, Motorola, MFX en het Fleischmannsysteem.

Als je nu een loc koopt welke op een "marklinbaan" moet (oftewel 3-rail met een digitale centrale van Marklin) moet je er dus op letten dat de loc :
a. geschikt is voor 3-ral (m.a.w. een sleper eronder)
b. een Motorola, MFX of multiprotocol decoder heeft

Omdat Marklin het enige merk is dat het 3-rails systeem op de markt brengt zijn vrijwel automatisch alle 3-rail locomotieven geschikt voor het Marklinsysteem.

Over de kwaliteit zijn vele meningen. Er zijn goed en minder goede items gefabriceerd.
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Je hebt toch ook trix gehad gelijkstroom op 3 rail?!

Arkadas
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
@Arkadas
Dat was Trix Express en uit m'n hoofd gezegd wisselstroom.

De Piko hondekop is een een hobby-model wat hetzelfde inhoudt als een hobby-model van Märklin. Een mindere afwerking en mindere details desalniettemin is het een mooi treinstel om te kopen wanneer het in je tijdperk/straatje past. Tuurlijk zijn er dingen die mooier kunnen (De neus, de draaistellen, het dak (detaillering) maar voor die prijs mag je niet klagen. De kans dat iemand anders ermee uitkomt is dan ook bijzonder klein.

De Artitec treinen kun je, mits je de 3-rail variant koopt direct op je Märklinbaan neerzetten. Eigenlijk maakt iedere fabrikant van de Nederlandse modellen wel een 2-rail en een 3-rail versie waarbij de 3-rail in een catalogus meestal met een ~ wordt aangegeven. Enkel de hele dure merken (meestal kleine merken die alles met de hand maken) hebben alleen 2-rail.

Oude modellen zullen niet zosnel opnieuw worden uitgebracht omdat de techniek ook veranderd. Vandaar dat modellen die opnieuw uitkomen een volledig nieuw ontworpen kap hebben die aan de eisen van deze tijd voldoen. Neem bijvoorbeeld jou Märklin 1212 en de nieuwe Märklin 1200 serie. Daar zit een wereld van verschil in.

Oudere modellen kopen die nu niet meer nieuw in de winkel te koop zijn kun je op beursen, marktplaats en ebay kopen. Wat jezelf fijn vindt weet ik niet. Zelf hou ik er niet van om op marktplaats of ebay een locomotief te kopen omdat je hem nooit eerst in het echie kan zien. Daarnaast weet je niet of die locomotief wel motorisch in orde is. Bij een beurs is meestal wel een testbaantje waardoor je je nieuwe model kan testen om te kijken of hij wel goed is.

En op je zoveelste vraag (geeft niet hoor  :))
Ja de plan u is gemaakt door Philotrain. Trek je bankerekening maar leeg aan het begin van de maand want deze kost een ?2450 euro ongeveer. Voor de rest kan je heel goed http://www.xs4all.nl/~repa/menu/index2.html en http://www.nsinmodel.com/ raadplegen wat er is uitgebracht. Welliswaar stat niet overal duidelijk bij dat er ook een 3-rail versie is, maar dat kan je zelf dan nog wel uitzoeken op het internet.

Hoop dat ik weer veel vragen van je heb beantwoord.

Groeten,
Herman
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Herman05 schreef:
Citeer@Arkadas
Dat was Trix Express en uit m'n hoofd gezegd wisselstroom

De eerste opmerking klopt, de tweede niet helemaal.
In de beginjaren van Trix Express is dit even wisselstroom geweest, maar dat is ruim voor 1950 geweest.

In de jaren 60 was Trix Express HET merk waarmee je twee treinen onafhankelijk van elkaar op hetzelfde spoor kon laten rijden.
Hiervoor waren de beide spoorstaven en de middelrail van elkaar elektrisch gescheiden, zodat je twee stroomkringen kon maken.
Toen reed Trix Express al wel op gelijkstroom.

Helaas was het niet "compatibel" met andere merken, door de afmetingen van de wielflenzen en de elektrische schakeling.
Hierdoor is Trix overgegaan naar Trix Internationaal, het gewone 2-rail-gelijkstroomsysteem.

John
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Edward,


Gert Jan is denk ik geen lid meer en zijn oorspronkelijke bericht is bijna 8 jaar oud.
Ik denk dat het niet meer actueel is,
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
Grappig, weer zo'n oud draadje. Uit te breiden met Lima, Kleinbahn, Liliput, etc.
En analoog, en digitaal. Nog steeds info waar mensen iets mee willen.
Niet alleen om NL te rijden, maar ook Belgisch, Zweeds, Zwitsers, Italiaans, en USA, om eens wat te noemen.  Want M* heeft veel steken laten vallen. Wel krenten uit de pap gepikt, maar nooit kwam met een breed aanbod.

GertJan had in 2006 ook veel verder kunnen komen door andere forums te bezoeken. Hij was er dan achter gekomen dat 2-rail treinen de wielen vaak wat verder uit elkaar hebben staan (en je dus een wielpers nodig hebt om dat aan te passen), dat je door de assen om en om om te draaien je ze toch weer geleidend maakt, dat je omschakelblokjes kunt kopen om 2-rail treinen een rijrichting-relais te geven om ze analoog 3-rail te laten rijden, dat je ze van een sleper moet voorzien, enz. enz.

Zijn vraag blijft relevant, en heeft wellicht geleid tot een aantal rubrieken in dit forum die zeer zinvol zijn gebleven.

GertJan, waar je ook bent, bedankt voor deze vraagstelling. :thumbup:
Re: Hoe Fleischmann, Rocco, Piko ombouwen
denk dat dit soort topic zeker wel handig zijn ook al zijn ze lang geleden gestart!
ben nu bezig met mijn vader om langzaam op digitaal over te stappen,maar als ik zie hoe slecht gebruiksaanwijzingen zijn dat mijn vader er totaal niet meer uitkomt!
en ik merk dat ik liever even op het web kijk,dat werkt veel sneller!