Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen 34612 en 34615

Gestart door weezer donderdag 26 maart 2009, 13:54:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 34612 en 34615
Allen,

Ik sta op het punt om deze loc's aan te schaffen.. Hoe makkelijk zijn deze loc's te verbouwen naar digitaal (MFX + sound). Is dat iets wat ik zelf kan doen?
Of gewoon maar naar de M dealer brengen en wat zou dit dan moeten kosten?

Ik weet het, veel vragen, maar dank voor de antwoorden!

Frank
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Hallo frank,

Je moet wel een beetje handig zijn en kunnen solderen. Zelf al heel veel van deze modellen omgebouwd.
Komt kort hier op neer;
-Uitbouwen delta-decoder.
-3-polige motor uitbouwen.
-Indien nodig motordraaistel reinigen.
-Inbouwen 5-polige motor (anker/schild/magneet).
-Plaatsen decoder (mijn voorkeur gaat uit naar Lopi3).
-Lok opnieuw bedraden.
-Functietest en instellen diverse Cv's.

Sound is weer een ander verhaal. Hiervoor zou ik een 21-polige decoder nemen (ESU 52499) met bijbehorende adapter-print. Let wel even op de beschikbare ruimte voor de speaker. Standaard is 23mm, als dit niet past moet je 20mm nemen.

Is allemaal niet echt moeilijk. Goede soldeerbout is belangrijk, antistatische werkplek (hier verschilen de meningen over) en een ESU-lokprogrammer is de slagroom op het ijs (is niet noodzakelijk maar wel comfortabel, bij sounddecoders eigenlijk wel noodzakelijk)
Zelf heb ik nog witte led-verlichting ingebouwd met schijnwerpers en een rood sluitlicht. Dit is echter weer een stap verder.
Veel succes.
Erwin
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Hoi Erwin,

Voor jouw misschien appeltje-eitje, maar voor deze meneer is dat toch iets te ver van mijn bed show.. Enig idee wat de vakman daar voor mag vragen? Of is er iemand op dit forum die dat voor een schappelijke prijs doet?

Regards,

Frank
Re: Ombouwen 34612 en 34615
mijn dealer doet het voor ca. ?70 als ik mij niet vergis. (m* decoder)

Dennis
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Ja goede vraag.
Even kort door de bocht;

Complete 5 polige motor is totaal een kleine 40 euro.
4 nieuwe gloeilampjes (geschikt voor digitaal) euro of zes.
Mfx decoder lopi3 ongeveer 30 euro.
Draadjes en klein materiaal euro of 2.

Komt op 78,-
Hier komen nog inbouwkosten bovenop.
Als een dealer dit voor 70,- doet is dat niet duur.
Nog een tip: gebruik ESU lopi3-decoders, met deze decoders loopt de Re460 erg mooi.
Ik kan desnoods ook wel ombouwen, maar voor minder dan 78,- red ik het echt niet.
Groet,
Erwin
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen 34612 en 34615
toch maar even vermelden:

je kan al ombouwen met alleen een ESU magneet en een ESU decoder, spullen kosten ergens tussen de 30 en 35 Euro.

wil je een hoogvermogen motor (met zo'n 5-polig anker) dan wordt het een stuk duurder. je hebt van M* nodig: Magneet, 5-pol. anker, motorschild en natuurlijk een decoder - die laatste hoeft niet van M* te zijn.

maar er komt altijd soldeerwerk bij kijken.
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Om te kunnen ombouwen, moet je gewoon logisch en secuur te werk gaan. Veel ruimte om geen dingen kwijt te raken en desnoods van al je handelen een digitaalfotootje maken. Als je een lampje in een huisje kunt solderen, kun je ook je loc ombouwen. Eerst even de boel goed bekijken en gecontroleerd te werk gaan. De tweede loc is dan al stukken makkelijker....enne zo gauw gaat de boel ook niet stuk, hoor.

Hans
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Kroko14253
gast

Re: Ombouwen 34612 en 34615
Hoi,

Nee, een lok ombouwen is echt niet zo moeilijk, hoor. Ik heb het al verschillende keren gedaan en altijd met goed resultaat. Kijk eens in de verschillende draadjes over het ombouwen van een lok. Daar kun je veel leren en lezen, wat er zoal bij komt kijken. Soldeerkunst is wel aanbevolen. Als je de Zwitserse lichtwisseling wilt, moet je de draadjes iets anders aansluiten, meen ik, maar daar kunnen andere leden je bij helpen.
Een soldeerbout van 16 W is voldoende voor het werk met elektronica. Ikzelf heb nog nooit een anti-statische werkplek gebruikt. Heb nooit problemen.

Succes,

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 34612 en 34615
Eerst wat oefenen met solderen is toch wel ten zeerste aanbevolen, zeker als je nog nooit hebt gesoldeerd.

Haal bij de elektronicazaak een experimenteerprint en wat draad en bijv wat weerstanden en ga zelf eens wat solderen.
Koop dan ook een zijkniptangetje, soldeer

En verdiep je goed in hoe een digitale lok werkt en hoe je de diverse componenten aanstuurt, zoals lampjes, functies etc.

Als je meerder loks wilt ombouwen, kun je de motoren vrij goedkoop bestellen bij kikiluky op Ebay.de
Bestel je meerdere motoren dan bespaar je op de verzendkosten, maar ze rekent maar ?8,- naar NL.

ESU lokpilot decoders koop ik ook via Ebay.de voor minder dan ?30,-
kijk maar eens rond op Ebay.de of je kan ze ook op de beurs in Houten kopen.

Succes.