Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan Peter; 20 mei: waarom geen activiteiten meer?

Gestart door PeterBrz donderdag 26 maart 2009, 09:30:43

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Modelbaan Peter; Update 6 oktober - Plaatsing viaduct + eerste indruk
Hallo Peter,

Schitterend zo die lange treinen, helemaal als je wat meer scenery op de baan hebt staan zal deze prachtig uitkomen op je baan. Top. Verder ben je goed bezig met je viadukt, ziet er professioneel uit.
Blijf naar je vorderingen kijken. Succes verder.

Groeten Ronald  :D
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Hier mijn nieuwe aanwinsten :D

De 4-delige personentrein van de BLS is nu helemaal compleet :D woohoo!















Enkele filmpjes;









Deze 2 mooie goederenwagons kon ik ook niet laten staan :D





Een overzichtje van het station op dit moment;





Zoals te zien is wordt ge station steeds drukker en zullen er nieuwe sporen aangelegd moeten worden :D
De sporen komen te liggen rechts van de HLE 20 (waar het stukje spoor momenteel ligt) en links van de luxemburgse trein

De IC-trein rijdt zeer mooi, de lichten op het stuurstandrijtuig zijn eveneens prachtig! Ideaal voor m'n kopstation dus :D

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
hallo peter,

het word heel mooi aan je station,knappe foto's en filmpjes zeer geslaagd.doe zo voord zal ik zeggen,leuke nacht foto van je station vind ik altijd heel mooi.


groeten en pol,

                        peter
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Ziet er prachtig uit :)

Mathijs
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Hallo Peter,

Prachtig treinstel, prachtige foto's en filmpje's.

Groeten,
Piwie.
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
peter,

ergens in je draadje,heb jij je perons zelf gemaakt?jij gebruikte 12mm MDF ik heb jammer genoeg maar 8mm denk je dat ik er kom, om een peron te maken van 8mm of heb ik dikkere MDF noodig?
jij hebt er al ervaring mee dus  :P


groeten peter
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Peter je station word echt steeds drukker en mooier.
Veel plezier met je mooie treinset.

Alves
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Ziet er indrukwekkend uit zeg....prachtig !!

Groet,

Hans  :)
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
mooi station en vooral mooie trein! misschien nog wat balast aanbrengen op den duur dan is het helemaal af!

snoffer:mrgreen:
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
hallo Peter,
wat een schitterende BLS trein is dat!
veel plezier ermee!

groetjes,
Alexander
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Inderdaag prachtig mooi treinstel. Ga zo door!

Groetne Daan
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Dank je wel :D
Hij rijdt heel vlotjes en ben er zeer content over :D

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Hallo Peter,

Leuke update van je nieuw materiaal vindt die wagon met de wisselbakken van crossrail ontzettend gaaf, zal ook hier in huize gaan komen.

Maar hoe gaat het met de opbouw aan je modelbaan gaat het nog wel door of zit je nu telkens achter de rijregelaar. :) :)

Groet Wim.
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Het is een tijdje stil geweest , peter zal wel zen nieuw materiaal aan het testen zijn en der mee spelen zeker
Maar school gaat voor eh ;) Peter kwacht op je next update
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Ik moet dringend eens hout gaan zagen voor het vervolg van de straat te kunnen maken.
Heb hier thuis niet echt de middelen ervoor om het precies te zagen dus moet een van dezer dagen er eens werk van maken :D
En dan komt school er ook nog eens bij dus is het soms niet zo makkelijk om iets te doen, vandaar dat het soms wat stil is langs deze kant :)
Ik hoop jullie snel weer wat te laten zien!

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
hallo peter,
het leven is soms te kort,jij naar school en andere werken en dan nog een hobby.en mens zou meer tijd en geld moeten hebben om alles te kunnen doen,maar ik wacht zeker vol ongeduld af naar jou volgende update hoor.

groeten,peter
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 12 oktober
Peter, neem gewoon de tijd die je nodig hebt er zijn meer dingen in het leven dan treinen :D :D

En niet vergeten het is een hobby en geen werk ( voor de meeste dan ).

Afgelopen tijd kom ik er zelf ook niet aan toe om te bouwen, ik hoop dit weekend weer eens aan de slag te gaan.

Groet,

Peter / degeluidsman
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Hallo spoorse vrienden! :D

Vandaag heb ik wat tijd gehad om verder te werken aan m'n baantje.
Ik ben verder gegaan met het maken van de straat die aansluit aan het viaduct, deze keer ging het al iets vlotter :D

Enkele foto's;

De ruwbouw;




Even alles los ertegen plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe het uiteindelijk gaat worden;
De muurplaten heb ik wat ingekort zodat ze van hoogte gelijk komen met de straat. De muurplaat bestaat uit 2 platen die op elkaar zijn geplakt. Wanneer ik deze volledige tegen de rand zou plaatsen verlies ik weer wat plaats, dus heb ik het achterste stuk onder de plank komt (de plank rust dus eigenlijk hierop)










Hier komt een kleine parking voor de reizigers;


Deze plaat zou een beetje gebogen moeten worden zodat de plaat mooi aansluit bij de tunnelingang, nu is de vraag hoe?





Ik hoop snel de weg en het fietspad te kunnen aanleggen, van zodra dit gebeurd is horen jullie van mij :D

Graag had ik dus tips gehad voor het lichtjes buigen van de muurplaat, alvast bedankt!

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
CiteerGraag had ik dus tips gehad voor het lichtjes buigen van de muurplaat, alvast bedankt!
Onderdompelen in warm tot heet water en dan voorzichtig buigen?
(Denk wel om je handen hè, ik heb geen zin in aanklachten wegens mishandeling :o)
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
hallo peter
dit kun je ook met een haar fohn doen
eerst warm maken en dan voorzichtig buigen
verder ziet het er goed uit ga zo door
mvg frank
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Met een föhn richt je de warmte op een (bepaald) deel van de muurplaat, in warm / heet water wordt de warmte gelijkmatig verdeeld over de hele muurplaat. En terwijl de plaat in het water ligt of staat kun je met 2 handen buigen.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Ziet er goed uit Peter. 8)

Gr.
René
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
In het water???? zou je dan geen probleem krijgen met de verf die erop zit.

Ook ik had begrepepen dat een fohn het gereedschap is wat hiervoor te gebruiken is, graag jou bevindingen hierover.

Peter,
Je baan ziet er gelijk een stuk leuker uit als de muurplaten tegen het hout staan.

Succes met buigen.

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Citaat van: degeluidsman op donderdag 22 oktober 2009, 19:02:26
In het water???? zou je dan geen probleem krijgen met de verf die erop zit.
Zolang er geen waterverf gebruikt is ben ik daar niet zo bang voor.

CiteerOok ik had begrepepen dat een fohn het gereedschap is wat hiervoor te gebruiken is, graag jou bevindingen hierover.
Met een föhn richt je de warmte op een (bepaald) deel van de muurplaat, dus alleen dat deel wordt warm en kun je dus makkelijk buigen. Je krijgt (als je niet uitkijkt) als het ware een "knik" in de plaat.
In warm / heet water wordt de warmte gelijkmatig verdeeld over de hele muurplaat. Je kunt dan de hele muurplaat ook gelijkmatig in de goede vorm buigen, dus zonder knikken. En dat lijkt me de bedoeling als ik deze foto bekijk:
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
We zullen het wel lezen Gerard :D.

Eventueel zou je dus ook een oven kunnen gebruiken om de hele plaat gelijkmatig te verwarmen :) :).

Peter, hou ons niet te lang in spanning.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Oven :shock:? Als dat maar niet te hard gaat en de verf er niet door beschadigt :(.
Dan zou je misschien ook een magnetron kunnen gebruiken. Als de verf daar tegen kan...

Citaat van: degeluidsman op donderdag 22 oktober 2009, 21:02:10
Peter, hou ons niet te lang in spanning.
Precies. Beetje opschieten, Peter :mrgreen:.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Citaat van: Gerard op donderdag 22 oktober 2009, 21:09:19
Oven :shock:? Als dat maar niet te hard gaat en de verf er niet door beschadigt :(.
Dan zou je misschien ook een magnetron kunnen gebruiken. Als de verf daar tegen kan...

Citaat van: degeluidsman op donderdag 22 oktober 2009, 21:02:10
Peter, hou ons niet te lang in spanning.
Precies. Beetje opschieten, Peter :mrgreen:.

Je moet er natuurlijk geen sauna van maken, misschien op een lage stand met de deur een klein stukje open.

En langzaam verwarmen.

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Citaat van: degeluidsman op donderdag 22 oktober 2009, 21:12:27
Je moet er natuurlijk geen sauna van maken, misschien op een lage stand met de deur een klein stukje open.

En langzaam verwarmen.
Ik prefereer dan toch de warm/heet water-methode. Ik heb namelijk het idee dat je het dan beter in de hand kunt houden qua temperatuur en tijd.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
hallo peter,

ziet er mooi uit,hopelijk komt het goed met je muurtje?ik wacht ook vol spanning op het vervolg.
veel succes peter.

groeten peter
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
gemende reacties zo te lezen :D

Gerard, gaat het niet te 'zuipig' worden als je het in het water steekt :D ik vrees er wat voor dat de poriën veel water gaan opnemen en dat het even zal duren voor het de plank volledig opgedroogd zal zijn, ik zal het best een even proberen met een klein stukje.

Frank, het idee om de plaat warm te maken daar vrees ik een beetje voor, de kans dat de muurplaat in elkaar gaat krimpen zit er namelijk dik ik.. maar ik zeg niet dat het onmogelijk is

Peter, oja ik pas niet in de oven vrees ik :lol: neenee serieus, is een mogelijkheid maar of de 'verf' het aankan is een andere zaak..

Verder dachten we hier om het te doen via een gebogen stukje hout. De vorm aftekenen en daarna uitzagen.. En vervolgens de plaat hier tegen plakken.

Betreffende de 'verf'; ik denk eerder dat het een soort lijm/verf-achtig spul is want bij het afsnijden kon je bij wijze van spreke de 'verf' er gewoon aftrekken.. hoe moet ik het zeggen.. zoals je lijm kan afschrapen wanneer deze droog is..

Zo jongens, ik probeer morgen eens wat uit en hou jullie op de hoogte :D

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
gewoon de achterste schuimplaat insnijden en je kan het zo buigen.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Oh wacht even, gaat het om een houten muurplaat :shock:? Ik ging van een plastic plaat uit :(. Heb ik niet goed naar je foto's gekeken, sorry :oops:.

Dan zal de water-methode niet gaan werken, dan krijg je waarschijnlijk een spons-effect. Afhankelijk van de houtsoort natuurlijk.

Edit: dan is de methode van bellejt misschien toch verstandiger.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
die muurplaten zijn in een soort PU schuim.Ik snijd die voorzichtig in en dan zijn ze goed plooibaar.Wel niet volledig insnijden of ze breken.Makkelijker is ze gewoon te plooien in de juiste vorm en dan te behandelen langs achter met lijn voor dit schuim.Goed laten drogen en ze blijft vanzelf in vorm staan.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Ik heb een aantal platen van noch en volgens mij staat er in de catalogie dat je het met een fohn moet doen :D.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Van welk merk zijn ze Peter.

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Noch zegt in de nieuwe 2010  effektief dat je ze kan vervormen met een haardroger.Zal dat eens moeten proberen als ik met het landschap kan beginnen.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Citaat van: bellejt op donderdag 22 oktober 2009, 23:07:04
Noch zegt in de nieuwe 2010  effektief dat je ze kan vervormen met een haardroger.Zal dat eens moeten proberen als ik met het landschap kan beginnen.

Ik wist het :D :D

Peter jij bent aan de beurt voor de resultaten :) :)

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Hallo Jongens,

Ik ben ook eens bezig geweest met een fohn en dat ging goed staat een stukje met foto´s bij de diorama bouw.

Hee Peter, je bent weer verder dan ik man jij gaat langzam maar door gaat wel wat worden zie ik.
Veel succes this al laat maar zal van het weekend even beter kijken naar je update.

Groet Wim.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Bellejt: "en dan te behandelen langs achter met lijn voor dit schuim" wat bedoel je met lijn moet er een lijn getrokken worden dan?
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
de muurplaten zijn van Noch en het is inderdaad een soort 'schuim'

Bedankt voor de vele reacties, ik ga het allemaal eens uitproberen van zodra ik de mogelijkheid heb!

Groeten, Peter!

Edit: Gerard zou jou methode ook mogelijk zijn om toe te passen op schuim? Of is dit enkel bij plastic?

Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Heb zonet voor ik naar school vertrok even geprobeerd met de haardroger, gaan dit had weinig effect  :? eerst even 'opwarmen' en dan buigen, maar echt warm werd het schuim er niet  van :D
moet ik hier een speciale methode ofzo voor hanteren? :D
Ik had een klein teststukje gebruikt van zo'n 2cm hoog en 20 cm lang, om toch niet te veel schade aan te richten want ik heb niet genoeg platen in voorraad :lol:

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
Peter, met warmte moeten deze platen heel goed te buigen zijn.
Bij mij heeft een stuk dicht bij de verwarming gestaan en deze is uit zichzelf in een mooie boog gevormd!
Was niet de bedoeling maar gebeurde spontaan! :o

Succes met het buigen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelbaan Peter; Update 22 oktober ; Straat + muurplaten
lijn = LIJM
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Zonet heb ik de straat en het fietspad gelegd in m'n viaduct, het ziet er best goed uit moet ik zeggen :D
Ik heb ook al bezig aan de lange straat en hoop jullie daar straks nog wat foto's van te laten zien!
De fietspaden heb ik van schuurpapier gemaakt :D korreldikte 150, prima voor 'n fietspad vind ik! Ook de kleur is best wel goed!







Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Rood schuurpapier? Dat is makkelijk, dat scheelt inderdaad een hoop schilderwerk.
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Zoals beloofd nog enkele foto's :D











Nu zie je nog duidelijk waar de aansluiting is tussen de 2 gehelen, maar dit moet nog zo goed mogelijk weggewerkt worden :wink:

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
hallo peter,

dat ziet er heel mooi uit,knap gedaan en mooi bedacht ook peter. :P


groeten en pol peter
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
dat ziet er inderdaad erg leuk uit

Reinder
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Peter,

De weg van schuurpapier ziet er goed uit, de belijning is zeer strak gemaakt.

Ik heb net nog even in het Noch boek gekeken en je kunt de platen zowel met water als met de fohn buigen.

Als ik het niet vergeet zal ik er morgen een foto van plaatsen :D

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Mooie update's Peter.. Het ziet der zeer mooi uit , het fietspad is goed gelukt doe zo verder
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Update 23 oktober ; Aanleg straat + fietspad
Wow!, wat een strakke straat! Hoe heb je die lijnen zo strak gekregen? Ik ben er opeens zeer zeker van dat ik mijn straten ook van schuurpapier ga maken!
Waarom heb je de naad, tussen je rechte weg en komend vanuit de tunnen, niet "steens" gemaakt? Dus het schuurpapier over de naad heen gelijmd.

Ga zo door! Ik kijk uit naar de volgend foto update!