Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan Peter; 20 mei: waarom geen activiteiten meer?

Gestart door PeterBrz donderdag 26 maart 2009, 09:30:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Peter; 20 mei: waarom geen activiteiten meer?
Hallo,

In dit draadje laat ik jullie kennis maken met mijn modelbaan;

Na lang zoeken en tekenen heb ik gekozen voor een E-vormige treinbaan, dit omdat dit het meeste aantal mogelijkheden opleverde en omdat ik de ruimte optimaal wou benutten. Even in het kort;

De beschikbare ruimte die ik heb is 3m60 op 2m31.
Rechts zien jullie het eindstation, het blauwe vlak moet het station voorstellen; dit komt op niveau +1. Zo kan ik zonder te dalen of stijgen makkelijk onder het station doorrijden.
Het linker en middenste been is de hoofdbaan, met uitbreiding om via mijn station een langere lus te maken. Het rode gedeelte is het gedeelte dat hoger ligt dan de rest.



Gisteren ben ik begonnen met het maken van de kader. Vermits ik een compleet andere baan ging maken heb ik ineens maar heel de kamer een ander kleurtje gegeven  :D In plaats van die donderke kleur heb ik er iets licht van gemaakt zodat het frisser lijkt en omdat het nu niet meer zo donker lijkt! Wat wel gelukt is, niet? :D
Verder heb ik eerst een kaderstructuur gemaakt die dient als drager voor de platen. Hierbij koos ik voor MDF platen van 18mm dik. In totaal bestaat de hele treintafel uit 3 MDF platen.















Nu mijn sporen (ik had er wel een deel maar niet genoeg  :P) besteld zijn is het hopelijk niet meer lang wachten zodat de pret eindelijk kan beginnen  :D

Ik hou jullie op de hoogte!

Peter!
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Hoi Peter,

Ziet er veel belovend uit...ben benieuwd hoe je met de niveau indeling omgaat op je tafel...

Gr.
Rutger
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
mooi sporen plan, en opbouw
maar waar ga je zitten om de boel te besturen?

als je aan de zijde zit van waar de foto's genomen zijn (bij de deur?), hou je dan wel een mooi zicht op de achterste sporen?



martijn
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Dank voor de positieve reacties tot nog toe  :D

De besturing komt in het achterste 'gat'. Ik heb voldoende plaats gelaten om er te kunnen zitten, en ik zit lekker dicht bij de treinen  :D 8)

Peter!
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Hallo Peter,

Dat ziet er al veelbelovend uit! Je maakt echt optimaal gebruik van de ruimte die je hebt!

Succes verder!

Edgar
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
chrisdriessen
gast

Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Haha dat wordt kruipen dan :lol:
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Klinkt allemaal veelbelovend en het baanplan ziet er goed uit vindt ik :)
Ga dit draadje zeker volgen :wink:

Mathijs
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Peter,

Mooi begin van jou baan, veel plezier met de bouw.

Ik zal het in iedergeval blijven volgen.

Ook Peter
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Zeer mooie baan , ben benieuwd naar de rest =D
Gr kenny
ook uit limburg =D
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Hey Peter, je pakt het in ieder geval stevig aan. Goede basis.
Ben benieuwd hoe je baan zich verder ontwikkelt.

Re: Modelbaan Peter; Opbouw
matthijs popken
gast

Re: Modelbaan Peter; Opbouw

netjes hoor  8)
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Modelbaan Peter; Opbouw
ben benieuwd
succes met je vorderingen
groet robert
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Even geleden maar hier zijn we weer!  :D
Nadat ik nog steeds niets had gehoord van mijn bestelde sporen ben ik ze dus maar ergens anders gaan halen waardoor ze nu mooi uitgesteld liggen op mijn baan  :D

enkele foto's:

het gebruikte materiaal, een hele hoop  :D


de sporen uitgelegd, uiteraard moet ik de verhoging nog anders gaan aanpakken :D maar zo hebben jullie toch al een idee!




Het station, er moeten nog 2 sporen achter de laatste 2 SBB rijtuigen bijkomen, maar dat is voor later


Zo, het bouwen kan eindelijk gaan beginnen :D

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Mooie foto´s ! Leuk baanplan.
Succes ermee.
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
chrisdriessen
gast

Re:Modelbaan Peter; Opbouw
ziet er goed uit peter
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Hallo Peter.
Heel mooi en zeker ook een bijzonder ontwerp.
De ruimte van de kamer wordt optimaal gebruikt en toch nog voldoende ruimte om overal goed bij te kunnen komen.
Wel zul je altijd moeten kruipen om bij de verschillende baandelen en je bediening te kunnen komen, maar dat lijkt mij het zeker waard! 8)

Heb je nog wel een plekje over waar kijkers en geïnteresseerde forummers kunnen kijken? :lol:

Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
weeral leuk om positieve reacties te horen  :D bedankt daarvoor!

Haha ja alles is zo goed als benut  :D
Plaats genoeg :D is het niet langs de baan (ook al is het niet te breed  :P) dan maar tussen de rails :lol: of via foto natuurlijk  :D

groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Hoi Peter,

Jou baan ziet er leuk uit, zeker het gedeelte wat omhoog gaat, dit geeft meer diepte in je baan.

Blijf het volgen.

Peter
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
mooi hoor
ik ben benieuwd
succes
groet robert
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
momenteel ben ik kurk onder de rails aan het leggen voor de geluisdsisolatie, verder ook al begonnen met de elektrische wisselaandrijvingen (althans enkele wissels, deze waar ik niet zo makkelijk aankan  :D)!

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Peter , je heb een prachtige ruimte =D het ziet der al zeer goed uit =D
kwil wel meer van je baan zien! =D
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
dag peter,

mijn zoon wil het wel zien zitten om je wissels aan te sluiten en de bedrading.
hij is 13 jaar en kent er toch wel wat van.
ga je ook automatisch tijden via contactrails?
moest je het cs2 hebben kan hij ook nog wat uitleg geven.
groeten patrick
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
ooh maar dit is niet nodig, ik rij momenteel met het mobile station en ga gewoon gebruikt maken van de schakeldoosjes :D zo ver ben ik nog niet gevorderd is het vak  :lol:

groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
en peter =D hoe lukt het met de isolatie ??
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
goed goed :D alleen is de rol momenteel op :p dus maandag eentje bijhalen  :lol:
ahja, je vroeg ook om meer te zien van m'n baan :D maar voorlopig is er niets extra te zien  :lol:
van zodra ik vorderingen heb plaats ik je hier!

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
ok bedank alvast =D
Re:Modelbaan Peter; Opbouw 27/4/09
Ondertussen is de kurklaag geplaatst
Let vooral niet op de rommel :lol:







Volgende stap ik het maken van het hogere gedeelte, ik hoop dit deze week te kunnen afronden.. Ondertussen heb ik de sporen op enkele plaatsen vastgeplakt met dubbelzijde plakband, zo blijft alles mooi op z'n plaats liggen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten, Peter
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Zeer mooie update!!
ik kan zo te zien nog veel van je leren!!
Mooi & doe zo verder!
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Goedzo! Wat zijn dat eigenlijk voor SBB rijtuigen, EW IV? Heb je daar artikelnummers van?
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
De rijtuigen hebben volgende nummers;

4266 (niet terug te vinden in marklin productenlijst)
4266 (niet terug te vinden in marklin productenlijst)
4369
4369
4368

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Thanx
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Peter, ziet er strak uit!!

Gr.
Rutger
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw
Hallo Peter,

Het ziet er allemaal veelbelovend uit. ik blijf dit draadje zeker volgen.

Ik wil wel een kleine kanttekening plaatsen met betrekking tot je baanplan.
In de middelste poot van de "E" heb je twee overloopwissels geplaatst. Als je deze wisselparen omwisseld tov elkaar maakt de trein geen gekke slinger als hij uit de bocht komt.
Als je vanuit het rode gedeelte komt zou ik het wisselpaar bestaande uit 24611 eerst leggen en dan pas het wisselpaar bestaande uit de 24612.

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Anders hoor ik het wel.
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo!

Vandaag heb ik het hogere gedeelte gemaakt voor mijn treinbaan. Ik had het iets makkelijker verwacht maar dat was het dus niet (ook omdat het uit 2delen bestaat) :D ik had op voorhand thans alles goed afgemeten en daarna de sporen op de plank gelegd, afgetekend en gezaagd..
Het eerste deel erop leggen ging goed, toen aangesloten met het 2de deel.. compleet fout, sporen ofwel te ver naar binnen en hout over ofwel lagen ze niet eens op het hout :D Gelukkig ging het om op het achterste spoor een 188 te vervangen door een 172, ja raar maar waar, het ging wel :D
Toen het 2de stuk gezaagd en dit is het resultaat;

Het eerste deel zonder sporen;







Met sporen;





Het tweede gedeelte;





En tenslotte het geheel!



De plank ligt nog niet vast op de steunblokjes want ik vrees dat het iets te stijl is dus dat moet ik nog wat aanpassen:D
Oohja misschien een goede raad voor mensen die ook een verhoog moeten maken :D bij het aftekenen van de rails leg je je potlood normaal vlak ertegen, als het een tip mag zijn;
1) Teken iets ruimer, maar dan is je lijn niet echt recht  :lol:
2) Zaag een centimetertje ofzo langs de lijn, zodat je voldoende overschot hebt, dat boordje werk je normaal wel weg achterna
(dit weet ik dus voor in het vervolg  :lol:)

natuurlijk heb ik direct geprobeerd of de trein rijdt en jawel :D voortreffelijk :D enkel op de randen wil ik eerst iets plaatsen zodat de trein er niet kan afvallen, want hij helt een heel klein beetje over..

Meer foto's van de treinen komen snel, met misschien zelfs een filmpje als het gaat :D

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
He Peter,

't ziet er leuk uit.....ben benieuwd naar je trein foto's... :)

Gr.
Rutger
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hi Peter,

Een goed gevulde trein kamer en een leuk baan plan.
Zoals dat nu opgezet is rij je over alle sporen in beide richtingen, alle sporen worden als enkel spoor bereden, ook op de rode sporen.
Is dat de bedoeling?
Wanneer je op het rode spoor rechts rijdend er vanaf wil moet je eerst via het andere spoor, dus links rijdend, helemaal terug. Als dit zo gepland is dan is het goed, anders moet je twee van die overloop wissels in het deel zetten tussen de twee poten.

Succes met de verdere bouw.
Regards
Leslie
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo Peter,

Heel leuk om je bouw te volgen van je modelbouw en ook met verslag erbij keurig en bedankt alvast.
Heb even zitten kijken en heb even een paar kleine opmerkingen.

Waarom maak je het houtwerk zo smal waar het dubbelspoor op ligt misschien is het raadzaam om dat iets breder te houden voor mooiere afwerking naast het spoor.

Het is een mooie oppervlakte wat je hebt liggen waarbij je veel onder de tafel door moet is natuurlijk geen probleem maar omdat je overal sporen kort langs de rand van de tafel heb liggen is het raadzaam om een rand erom heen te plaatsen.

Even onder je tafel door naar boven komen door een ruimte wat nog al smal is of lijkt en dan een loc met waggonen stoot je zo aan het is zo gebeurt.

Voor de rest ga lekker verder ik vindt dat je ergt netjes en strak werkt waarbij je heel netjes begind dus met de verdere bouw komt het vast wel goed.

Wens je veel plezier maar vooral veel succes en blijf met de bouw veel test rondtjes rijden want hier doe je zeker veel nieuwe en bruikzame tips en ideeen mee op.

Toppie ga zo door.

Groet Wim.


Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo!

Normaal gezien worden alle sporen in 2 richtingen gebruikt, tenzij ik bij het rijden ondervind dat dit niet mogelijk is :D maar zo ver ben ik nog niet gevorderd om dat te kunnen zeggen :D

Het randje had ik inderdaad wat breder moeten maken voor later beter te kunnen afwerken, dat merkte ik op toen de sporen er op lagen :D

Inderdaad er moet een boordje komen want de sporen liggen kort op de rand :D

tot binnenkort! Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo Peter,

Prachtige bouw van een modelbaan.
Wat al eerder is opgemerkt is de ruimte naast de sporen van de op- en afritten.
Dat is eigenlijk veel te krap. Wat dacht je te doen bij het plaatsen van bovenleidingsmasten, het paadje langs het spoor voor de baanwerkers. Het is raadzamer zeker 2 cm buiten de sporen vrij te houden.

Ruimte voor bovenleidingsmasten, paadje, onkruid en baanwerkers.


Ook hekwerken vinden zo een plaatsje.


Groetjes en succes verder,

Tighfield :D
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Om eerlijk te zijn was me dat ook opgevallen.
Ben het bij mijn baan om die rede ook aan het wijzigen.
Beter iets te breed dan te krap.
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Uhu ik merk het ook :D normaal gezien komt er niet snel bovenleiding op.. Zullen zien wat te doen, of anders opnieuw beginnen :D maar we vinden er wel wat op ;)

Greatzz Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Misschien kun je het kurk wat breder houden?
Denk overigens niet dat voldoende stevigheid biedt.
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
nja denk niet dat ik op dat stuk kurk ga leggen, allez misschien wel hoor..
wat bedoel je met "Denk overigens niet dat voldoende stevigheid biedt" ? de kurk? of de plank?

Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hoi Peter,

Je hebt een mooie ruimte om je baan te bouwen. 8)
Ziet er goed uit allemaal, en ook ik heb de fout gemaakt door te weinig ruimte naast het spoor vrij te houden.
Veel succes verder.

Gr.
René
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Citaat van: PeterBrz op vrijdag 01 mei 2009, 10:38:05
nja denk niet dat ik op dat stuk kurk ga leggen, allez misschien wel hoor..
wat bedoel je met "Denk overigens niet dat voldoende stevigheid biedt" ? de kurk? of de plank?

Peter!

Stel je laat het hout voor wat het is, je legt er breder kurk op om meer breedte te winnen.
Ik weet niet of dat voldoende stevigheid bied voor de dingen die je nog kwijt wilt naast de rail.
(baanwerkers, masten en wat al niet meer)
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo Peter,

Als ik je een advies mag geven, begin met de onderbouw van de sporen welke onhoog gaan opnieuw. Als je gaat klungelen blijft je dat toch steeds irriteren en ga je denken, was ik maar opnieuw begonnen. Teken de rails exact af op nieuw multiplex en verbreed de potlood lijnen met minimaal 2 cm naar de buitenzijde. Je hebt dan ook tevens meer bevestigingsruimte i.v.m. de afbouw met muren, dijken of rotsen. Check de zaak nog eens en ga dan pas zagen. Neem er je tijd voor; het resultaat zal overweldigend zijn.

Groetjes en succes,

Tighfield :D
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
De sporen liggen slechts op 1 plek eraf.. maar ik zag wat foto's nemen en dan plaatsen ;)

Groeten, Peter!
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Peter , ik vind alweer een zeer goede update en , persoonlijk heb je ruimte genoeg.
Gr kenny
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo peter,
Begint al aardig op te schieten met de opbouw :D
Veel succes verder ermee.
Waar heb jij trouwens je kurk vandaan ?  :lol:

Groeten, Gijs  :P
Re:Modelbaan Peter; Opbouw Update 30/4/09
Hallo!

Gisteren en vandaag heb ik mij bezig gehouden met het aansluiten van de wissels (voorlopig 7stuks);






Uiteraard moet ik nog alles fatsoenlijk afwerken ;)

Groeten, Peter!