Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanontwerp van Erik

Gestart door Erik Baas dinsdag 24 maart 2009, 16:44:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Baanontwerp van Erik


Dit is mijn baan, zoals 'ie er nu ligt; het gestippelde spoor moet nog gebouwd worden, ik hoopte dat ik daar een slank Engels wissel voor zou kunnen gebruiken, maar helaas...

Het plan was: veel rijlengte, geen dubbelspoor, alleen maar slanke wissels, twee stations, een rangeer- en opstelterrein met heuvel. Het is aardig gelukt, behalve dat mijn station eigenlijk te kort is voor een sneltrein met 4 rijtuigen, en dat komt doordat er voor het station twee slanke wissels achter elkaar liggen (i.p.v. de slanke Engelsman die ik daar gepland had).

Het kleine station links ligt nu in werkelijkheid (niet op tekening) aan een keerlus, dat wil ik nog veranderen in een spoor zoals getekend plus een omloopspoor.
Het rangeerterrein moet nog een tweede ingang krijgen, zodat treinen er niet steeds achteruit in of uit moeten.
En ik zit te dubben over de vraag of ik er een schaduwstation bij zal bouwen: zo gek veel treinen heb ik eigenlijk niet, en ik wil ze liever zien...

Zo, Tilly ook weer blij. :mrgreen:
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 24 maart 2009, 16:44:19
Het plan was: [...] alleen maar slanke wissels

En, was ik even vergeten, maar is wel heel belangrijk: geen bochten R1 in de hoofdbaan. En dat is bijna gelukt, op één na... ;)
Re: Baanontwerp van Erik
Hallo,

Ik vind heet een mooi baanplan, daar is goed over nagedacht. Als tip zou ik je mee willen geven dat als je onder je station nog twee wissels legt zodat je vanuit je station kan kiezen tussen de binnen en buitenbocht, dan heb je opeens nog veel meer mogelijkheden. Volgens mij een kleine investering met veel leuke gevolgen.

Succes,

Tim
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Zou ik graag willen maar er is geen ruimte meer voor.  :(  Een kruiswissel daar zou nog mooier zijn, maar dan zal ik zelf slanke wissels moeten verzagen en weer aan elkaar lijmen, en dat durf ik niet aan.
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Misshcien een slank K-wissel toepassen? En hmm, misschien kan je het station wat verlengen door het in een lichte boog te leggen richting het midden stuk van de U?
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Ik heb wel aan K-rails gedacht, maar dat wil ik toch liever niet; dan zit je al gauw met 5 á 6 overgangsrails, en het gaat zo opvallen dat de rest van de baan (C-rails) zoveel minder mooi is... ;)

Dat van die bocht is een goed idee, als dat lukt komt het hele station meteen ook iets hoger te liggen (op de tekening dan), en dus ook minder onder die grote brug. Ga ik proberen ! :-)
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Erik,

ik vind het ook zonde dat je op een schaduwstation je treinen niet kan zien, bij mijn oude baan had ik een "zicht" station gebouwd, 20 cm BOVEN de baan ipv eronder 8)

Mvg Gert
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Goed idee, maar helaas zit ik aan twee kanten onder een schuin dak...



(oude foto, de tafel heeft nog dezelfde vorm, de baan niet)
Re: Baanontwerp van Erik
joostboudewijns
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Is 92CM in je U niet wat veel? Persoonlijk zou ik het stuk aan de linker kant verbreden het de binnenkant van de U verkleinen tot een CM of 60?

Gr Joost
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Klopt, maar... de maten van het tafelblad worden begrensd door de maten van het zolderluik, als je begrijpt wat ik bedoel... ;-) Er zitten aan beide kanten nu al plankjes tegenaan om ze iets te verbreden, misschien moet ik die maar eens opnieuw doen, en dan nog wat breder. Niet te veel, want ik wil me vrij kunnen bewegen; let wel, zittend op de grond, want stahoogte is er al helemaal niet...
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Ik heb van alles geprobeerd, maar het station meer in een bocht(je) leggen lukt niet echt: het wordt alleen maar korter... Tenzij ik de slanke wissel vervang door een normale, en dat wil ik beslist niet.
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Erik,

het is lastig te zien op een getekent plan maar kun je de stationssporen niet maken met slanke railsstukken 24912 :?:

Groetjes, john
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Nee, lukt niet... :( Ik heb geprobeerd rechte rails te vervangen door zulke flauwe bochten, maar dan komt het station te ver naar rechts (te diep onder het schuine dak dus), en verlengen met R5, 6 of 9 heeft tot gevolg dat ik de bocht bovenaan "niet haal". De tekening gaat mank op het punt van de ruimte boven het station, die is in werkelijkheid veel minder !
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik


Het probleem begint al bij wissel A: die kan echt geen cm meer naar links of omhoog, want daar zit de schoorsteen. Bocht B is een 24230, C de stationsingang, D het station. Rechtsboven kun je wel zien dat er niet veel ruimte meer over is...

Het grappige is dat ik eergister nog wel redelijk tevreden was, maar nu niet meer: er MOET iets aan veranderen... :mrgreen:
Re: Baanontwerp van Erik
Leuk hé het verschil tussen theorie en praktijk?

Is het niet mogelijk (ik kan op de foto niet zien hoeveel ruimte je links van de foto hebt) om jouw u-vorm iets minder diep te maken waardoor het station wat "vlakker" kan komen te liggen. Daarmee bedoel ik op de tekening de bovenkant van het station iets naar links schuiven daarmee wordt de diagonaal groter en dus jouw station langer. Ik kan alleen niet beoordelen of je dan nog bij de achterkant van je baan kan komen.

P.S. Ik zou graag over rails mee willen denken, maar ik ben niet thuis in de c-rails ik ben nog van de m-rails en daar heb ik nog nooit een slanke wissel cq. bocht in gezien.

Succes,

Tim

Re: Baanontwerp van Erik
Citaat van: Veer op vrijdag 27 maart 2009, 09:38:21
P.S. Ik zou graag over rails mee willen denken, maar ik ben niet thuis in de c-rails ik ben nog van de m-rails en daar heb ik nog nooit een slanke wissel cq. bocht in gezien.

Ik kan het niet laten daar toch nog even op te reageren... :P

Geknipt uit draadje over Marklin Modellgleise ofwel slanke M-rail wissels en bogen!

Citaat van: kiezel op woensdag 05 maart 2008, 16:47:12


Van onder naar boven:
R0 - 5120 - industriecirkel (8 rails = hele cirkel met radius 286 mm)
R1 - 5100 - normale cirkel (12 rails = hele cirkel met radius 360 mm)
R2 - 5200 - parallelcirkel (12 rails = hele cirkel met radius 437,4 mm)
R3 - 3800 - binnencirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 535 mm)
R4 - 3900 - normale cirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 585 mm)

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Baanontwerp van Erik
Dat is leuk! Daar was ik niet van op de hoogte!

Bedankt,

Tim
Re: Baanontwerp van Erik
Erik,

Mijn (toekomstige) baan heeft een vergelijkbare vorm (U), met echter iets geringere afmetingen. Ik heb, om een lange baan te realiseren, mijn station als het waren rondom de U gebogen. Met flexrail (k-rail) is dat welliswaar eenvoudiger te doen dan met de starre C rails, doch ik ben in de basis uitgegaan van de boogstraal van de tegenboog van de slanke wissels. Dit zou met C rails ook zo uitgevoerd kunnen worden.
De structuur van het ontwerp lijkt ook enigzins op jouw schets, doch waar jouw hoofdbaan omhoog gaat, gaat deze bij mij omlaag. het blijft in wezen echter een "8" die met de vorm van de baan (de U) is meegevouwen.

Zie hier voor het draadje en het sporenplan (in 2- en 3D).

Wellicht heb je er wat aan als inspiratie.

Overigens is er ook iemand die van C-rails zelf flexrails heeft gemaakt, zie daarvoor dit draadje. Het resultaat mag er dan ook zeker zijn, zie daarvoor weer dit draadje uit het Stummi forum (even doorscrollen naar beneden). Dat ziet er toch perfect uit. Mooi geballast, flauwe bogen, je herkent gewoon de C-rail niet meer.

Groet,
Ronald
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Ja, met dat station moet IETS gebeuren; 't is zo' beetje het belangrijkste deel van de baan, ja toch ? Maar naar de bocht toe schuiven lukte al niet, en verleggen naar IN de bocht wordt nog moeilijker: daar ligt de aftakking naar het rangeerterrein, en even verderop dat omloopspoor, en ik kan ze allebei nergens anders laten aansluiten...
Tijd voor een heel nieuw ontwerp ? Daar zie ik nogal tegenop...

Die truc met de C-rails ga ik eens proberen, op een afvalstukje.

Fijn dat jullie meedenken !  :)
Re: Baanontwerp van Erik
Is het misschien een idee om het station op het brede gedeelte van de u te leggen en dan de sporen die je er nu overheen hebt lopen er onder door te laten lopen?

Succes,

Tim
Re: Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re: Baanontwerp van Erik
Lijkt me ook een goed idee, alleen is dat helemaal niet meer in te passen in het huidige plan. Het zou het station wel op een beter zichtbare plaats brengen, en het lijkt erop dat ik daar wel ruimte (lengte) genoeg heb. Dus blijft er maar één mogelijkheid over... de zaak moet op de schop ! [SLIK] Jammer, want op een paar details na was ik best tevreden. Maar ik weet ook dat m.n. dat station een punt van ergernis zou blijven.

P.S.: Als je de komende week niets van me hoort weet je dus waar ik mee bezig ben... ;)
Re: Baanontwerp van Erik
Succes met plannen!

Enne ... ik heb in de Volkskrant van zaterdag gelezen dat aan de meeste banen 1 tot 2 jaar plannen vooraf gaat.
Ik zelf heb al drie keer een baan opgebouwd en vervolgens weer afgebroken. Op mijn huidige ontwerp heb ik al 19 verbeterde versies losgelaten. Ik ben nu bezig te bouwen en dagelijks verander ik de laatste versie (ik tel gewoon door!)


Succes, ik wacht met spanning af.

Tim
Re:Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re:Baanontwerp van Erik
Nou, de kogel is door de kerk: de baan is grotendeels gesloopt gedemonteerd om ruimte te maken voor het nieuwe hoofdstation, wat inderdaad in het midden gaat komen omdat daar wel genoeg ruimte is. Voor de rest van het hoofdspoor heb ik een vaag plan geschetst, dat ga ik ter plaatse verder uitwerken - dat gaat me nu eenmaal beter af dan met tekenen en rekenen.

Bedankt, hoor. Dank zij jullie goede ideeën kan ik de komende paar weken weer geen trein laten rijden. :mrgreen:  ;)  (met de nadruk op goede ! ;) )
Re:Baanontwerp van Erik
Hallo Erik,

Als ik vragen mag rij jij nog geheel analoog ?.
Als dat zo is niets op tegen hoor maar komt steeds minder voor.


Mvg,
Peter
Re:Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re:Baanontwerp van Erik
Ja, en daar heb ik ooit eens heel bewust voor gekozen: omdat ik (toen) alleen maar antieke locs had (3003, 3005, 3031, kortom: de locs waar ik als kind al van droomde), en omdat digitale ombouw me teveel ging kosten. Bovendien ben ik altijd al elektronicahobbyist in hart en nieren geweest, en ook nog eens behoorlijk eigenwijs: het plan was, toen nog samen met mijn zoon, om zelf iets te bedenken om de baan vanuit een computer te kunnen besturen. Yeah, right... ;)
Re:Baanontwerp van Erik - Update
Eindelijk heb ik het begin van een plan: het grote station komt in het liggende deel van de "U", en wel schuin ! Zo heb ik genoeg ruimte voor de hele sneltrein, en kan ik in het station rechte sporen leggen (en worden de perrons dus ook recht). Zo, ongeveer:



De uitgaande sporen rechts gaan naar verschillende nivo's (het wordt dus geen dubbelspoor), al weet ik nog niet precies hoe.

Pfft, kan ik eindelijk mijn hoofd gaan breken over de rest van de baan... ;)
Re:Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baanontwerp van Erik
Erik,

Heb je voldoende ruimte tussen de sporen om een perron te leggen. Zo op het oog heb ik daar mijn twijfels over.

Olaf
Re:Baanontwerp van Erik
Erik Baas
gast

Re:Baanontwerp van Erik
Ja hoor, de perrons komen "ten noorden" van het doorgaande spoor (1), en tussen de sporen 2 en 3. 1 en 2 liggen wel dicht bij elkaar (door de slanke wissels), maar daar komt dus geen perron tussen.
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanontwerp van Erik
En zo is het hoofdstation uiteindelijk geworden:

Alleen maar slanke wissels, als je daar eenmaal mee begint wil je geen "gewone" meer.
En omdat tante M - bijna 10 jaar later - nog steeds geen slanke Engelsman levert heb ik dit bedacht. En zo zal het ook wel blijven, ik ben hier dik tevreden mee. :-)

De "hoofdbaan" is dubbelsporig geworden, met strikt rechts verkeer. Anders wordt de blokbeveiliging te ingewikkeld. Dat probleem heb ik op het middelste stationsspoor wel, maar met een handjevol relais' en (schakelende) seinen is ook dat opgelost.

En ja, ik rijd nog steeds analoog. Op dit forum zie ik heel veel mensen bezig met digitale technieken, maar ik zie ook dat dat nog helemaal niet zo simpel is. En aangezien ik nog een paar fraaie oude M-locs heb... ;-)
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Zo, dát was me een stoffig draadje!

Dat van die slanke wissels begrijp ik, die vind ik ook veel mooier dan de gewone. Die slanke engelsman mis ik ook. De laatste tijd ben ik in WinTrack wat aan het uitproberen met slanke wissels in combinatie met een kruising of zelfs een gewone engelsman. Misschien dat ik binnenkort maar eens zoiets op de vloer ga leggen als stationsingang, gewoon om te kijken hoe het rijdt. Tussen de middelste sporen past een perron prima.
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Ja, jij hebt zo meer ruimte voor een perron, maar ik vind dat minder belangrijk dan rails. Door die engelsman heb je ineens wel veel meer rijmogelijkheden, zie ik nu. Zeker als het andere uiteinde van het station het spiegelbeeld is of wordt van deze constructie!

PS.: Stoffig? Hoezo? [LIEDJEFLUITONSCHULDIGKIJKEND]  ;-)
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Yep, die engelsman, ook al is het geen slanke, lijkt me best nuttig. Ik was eerst bezig met een kruising en een heleboel slanke wissels. Daar valt op heel veel manieren een wisselstraat mee te maken, voor vier maar ook voor meer stationssporen, maar het vergt aardig wat ruimte. Omdat ik toch al een aantal engelse wissels heb, bedacht ik dat dit misschien ook wel wat zou kunnen zijn.

Afslaan op de engelsman betekent in deze opzet een richtingsverandering direct vóór of ná de wisselbocht, daar ligt immers een 24192. Het kan ook anders, maar ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als de treinen die routes nemen. Als ik het mooi vind, kan ik het vaker gaan toepassen.




Iets heel anders: bij het achterste spoor van jouw ontwerp hoef je helemaal niet zoveel passtukjes te gebruiken, dat is een onnodig dure oplossing.

Wat er nu ligt:

  • 1 x 24236  +  4 x 24077  +  4 x 24071  +  1 x 24064
    Past exact, dat is natuurlijk mooi. Maar door al die korte rails komt dit, op basis van de adviesprijzen, uit op ? 40,90.

Een paar alternatieven:
  • 2 x 24236  +   2 x 24172  +  1 x 77,5
    Dit is maar 0,6 mm te kort. Van zo'n kleine afwijking merk je niets. Adviesprijs ? 18,75.

  • 2 x 24188  +   3 x 24172
    Dit is 1,9 mm te kort. De afwijking is wat groter, maar gezien de lengtes van de sporen zul je dat nog steeds niet of nauwelijks merken. Adviesprijs ? 14,85.
Re: Baanontwerp van Erik
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanontwerp van Erik
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 15 januari 2019, 12:37:55passtukjes
Haha, ik was al lang blij dat ik het allemaal passend kreeg! Maar 0,6 mm lijkt me inderdaad te verwaarlozen, dus dat ga ik eens proberen. De zaak moet toch weer open voor het inbouwen van remsecties (*), dan kijk ik daar meteen ook even naar. Ooit...  ;-)

*: Mijn 37551 loopt zo lang uit dat 'ie soms de stopsectie(30cm!) overslaat.

Update: Volgens AnyRail valt 0,6 mm binnen de toleranties.  :-)