Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Artikelnummer en waarde van loc's

Gestart door Jungfraujoch maandag 23 maart 2009, 22:42:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artikelnummer en waarde van loc's
De twee zwarte stoomlocomotieven werden door mijn vader eind jaren 50/begin jaren 60 (?) gekocht en hij ging ermee om alsof het zijn kinderen waren; daarom zien ze er nog zo goed uit. Ik ken de artikelnummers niet, en ik wil graag weten wat ze waard zijn. Want ik heb meer met de moderne treinen zoals de TEE Gottardo. Kan iemand mij vertellen wat de locomotieven waard zijn? Dat geldt ook voor de krokodil (metalen uitvoering met echte lampjes; begin jaren 70 gekocht (?)) en de rode stoomlocomotief. Alles zoals zichtbaar in zeer goede staat.

Alvast bedankt!

Eric.

Foto's:















Re: Artikelnummer en waarde van loc's
De "Krokodil" lijkt mij een 3015 versie 11 (1965-1975, ? 530 (volgens Koll's 2007)). De rode stroomlijnloc is een 3089 versie 3 (1971, ? 125).

Van de beide zwarte locs zou je even moeten opgeven wat er precies op de beide zijkanten van de cabine staat, dat kan ik zo niet zien; een close-up foto zou ook helpen.
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Eric,

volgens mij is de 1ste stomer een 3027 bj 1958-1964 waarde koll 2009 ? 180 - ? 200.-, zijn 5 typen van.
Tweede is denk ik een 3048 , bj 1960-1980 waarde koll 2009 ? 100 - ? 140.-- , zijn 6 typen van.

Koll waarde is slechts een indicatie gebaseerd op de volgende punten :

A. Loc moet in absolute nieuwstaat zijn
B. OVP (doos) moet ook in prima staat zijn
C. Boekjes erbij
D. Afgetekend garantiebewijs
E. Aankoopnota = Optie

Waarde in het huidige verkeer kan je vinden op Ebay of Markplaats, Speurders en hier natuurlijk  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
De rode loc is 100% zeker de 3089 uit 1971. Is een periode II DRG loc met een lfcm motor.
De anderen kan ik ook niet met zekerheid zeggen.

Gr
Br53
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
De grote stoomlok (1ste foto) is vermoedelijk een 3047 (BR44).
als dat zo is: hij staat b.v. in de M* catalogus van 1971 en ik heb er een prijslijst bij: 122 Guldens. ook staat ie al in mijn Catalogus van 1964, voor de prijs van Hfl . 81,50. In de afbeelding staat op de ketel te lezen: 44 690.

Dan geeft Koll 4 versies:

1964: de 3047.1, met opschrift 3047 en 44 690, 6-spaaks voorloopwielen opschrift tender 3027.
1964: de 3047.2, met op de tender 3047
1965-1973: de 3047.3, op lok en tender DB-opschriften
1974-1980: de 3047.4, als de .3 maar met 9 spaaks voorloopwielen

prijsindicaties (uit 2008-koll) resp. 250, 190, 145 en 120 Euro
ze 'doen' meer op ebay dacht ik. moet ie wel z.g.a.n. zijn.

hier uit blijkt dat dit een gewild ding is.... cult ?
dat wist ik al omdat ik ook een BR44 wil bemachtigen, maar die oude dingen zijn erg duur tegenover een BR50.

spiksplinter nieuw zijn ze er al rond de 300 Euro, adviesprijs 380 Euro. zie de M* 37883.

is em dat ? hopelijk heb je iets aan mijn naspeuringen.
en IK zou hem zeker niet weg doen.......
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden.
Ik wist nu een beetje waar ik moest gaan zoeken: op ketels, zijkanten en tenders.

Op de stoomloc met de "grote"wielen staat de aanduiding 01 097 en achter op de tender 809. De tender is los te maken van de loc.
Op de andere stoomloc, met de kleinere wielen, staat op de ketel 44 066, bij de cabine G 800 en de tender is met kabels verbonden met de loc (omdat de rijrichting achterop de tender omschakelbaar is) en dus niet los te koppelen.
Hebben wij het dan nog steeds over dezelfde loc's, want bijvoorbeeld 3047 kon ik nergens vinden.....

Op de krokodil staat echt alleen 3015, maar inderdaad: hij is zeker vòòr 1975 gekocht.

Wat mij vooral verbaast is dat zo'n krokodil meer waard zou zijn dan een bijna 50 jaar oud stoom-exemplaar in een goede staat...
De wondere wereld van Märklin? (maar, nog steeds, een hele leuke wereld...)
met vriendelijke groet,
Eric
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Märklin heeft halverwege de jaren '50 het nummersysteem omgegooid; de G800 heette daarna 3047, maar het opschrift op de loc bleef tot 1964 nog G800 (3047.1), en pas bij de daaropvolgende versie kwam op de tender ook 3047 te staan (3047.2).

Maar... als het opschrift "44 066" is heb je dus een G800, en die is aanzienlijk meer waard ! Ook hier weer drie versies:
.1: (1950-1953), ? 800
.2: met antislipbandjes (1953), ? 750
.3: kunststof tender (1954), ? 800
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
En die "01 097" moet een F800 zijn: bij de 3048 staat er n.l. 3048 of 3026 op de tender. Bij F800.4 en later staat er F809/1 op de tender, dus moet het een eerdere versie zijn:
.1: (1952), ? 550
.2: met antislipbandjes (1952, 1953), ? 450
.3: tenderbovenbouw uit kunststof (1954), ? 400
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Dank Erik, voor je extra moeite van het opzoeken. Inderdaad: een toffe gast!

Nu kom ik een beetje in een spagaat te zitten. Want ja, het zijn mooie en zeldzame locomotieven. En dat is natuurlijk gewoon leuk: iets hebben wat een ander niet heeft.
Van de andere kant: ik sta ook al maanden kwijlend naar die TEE Gotthardo te kijken. En van de verkoop van één van die loc's kom ik al dicht bij die TEE.

Voor jouw info: het is een F 800 uit 1952 want de tender is van metaal maar de loc heeft wel antislipbanden. Hetzelfde geldt voor de G800 (waarvan ik nog altijddie knop achterop de tender voor de rijrichting het aardigste detail vind..)
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
ik zat er dus maar een klein beetje naast  :lol:

dan alleen nog dit advies: nooit weg doen !

maar ja, dat is mijn mening.
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Inderdaad niet weg doen !, de waardes hierboven vermeld krijg je er toch niet voor :|

Mvg Gert
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Ben er nog niet helemaal uit.
Mocht ik er één verkopen dan houd ik jullie uiteraard op de hoogte van de verkoopprijs.
En eventueel natuurlijk over de dan nieuwe TEE Gotthardo.

Overigens vind ik die treinen onderaan de berichten érg leuk! Vooral die met de TEE Edelweiss!
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Die loc's die je daar hebt zijn juist de krenten in de pap.
Daar staat het halve forum jaloers naar te kijken. Moet je nooit wegdoen.
Zo'n gotthardo.. Die koop je bij iedere marklindealer en zijn er genoeg van te krijgen.
Daarnaast heb ik al berichten gelezen dat die gotthardo niet zo geweldig loopt. Zie elders op dit forum.
Ik zou je oude loc's laten digitaliseren. Nette decoder er in, moter eventueel en lekker mee laten draaien op je baan.

Gr
Br53
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Die dingen ombouwen?? Dat zou ik persoonlijk dus nooit doen. Mooi in de vitrine zetten en elke dag naar lopen kwijlen!
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Ombouw behoeft op zich geen probleem te zijn, zo lang je alles netjes verwijderd en goed bewaard, kan je de loc bij een eventuele verkoop later, altijd weer ombouwen naar analoog met de goed bewaarde onderdelen 8)

Als voorbeeld : Ik heb een oude SEH800 voorzien van een delta decoder, zonder het oude omschakelrelais te verwijderen, m.a.w. alles zit nog in de loc en er was zat ruimte voor de decoder.
Terug ombouwen naar anloog zal een kwartiertje duren 8)

Mvg Gert
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Citaat van: timtrein op donderdag 26 maart 2009, 20:23:24
Die dingen ombouwen?? Dat zou ik persoonlijk dus nooit doen. Mooi in de vitrine zetten en elke dag naar lopen kwijlen!

Mee eens. 8)
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Citaat van: timtrein op donderdag 26 maart 2009, 20:23:24
Die dingen ombouwen?? Dat zou ik persoonlijk dus nooit doen. Mooi in de vitrine zetten en elke dag naar lopen kwijlen!

tja, dat deed miijn vader dus ook. Minstens 3 à 4x per dag naar zijn vitrinekast lopen en er van genieten. Kan ik ook. Alleen wat minder met stoomloc's. Heb ik gewoon niet zoveel mee. De krokodil ga ik zeker houden. De rode stoomloc zeker NIET. Die F 800, denk ik, ook niet. Over de G800 twijfel ik nog.....
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artikelnummer en waarde van loc's
Tja, eenmaal weg is weg. Deze collectie is toch vrij bijzonder en behoorlijk waardevast. De moderne M's moeten hun waarde (en degelijkheid  :?) nog maar bewijzen. Puur met het verstand redenerend zou ik het nooit wegdoen, maar als je hart bij die Gotthardo ligt dan word je van een verstandige keuze ook niet gelukkig. Hopelijk krijg je er geen spijt van later.

(Oja, zeker NOOIT ombouwen naar digitaal, want daar krijg je beslist spijt van)