Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom

Gestart door Savigny maandag 23 maart 2009, 22:29:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Een gedeelte van mijn baan wil ik berijden met afwisselend wisselstroom (3 rail) en gelijkstroom (d.m.v. gelijkrichter). Zo hoef ik geen locs om te bouwen. Ik gebruik hiervoor de flexibele K-rail, de rails hiervan zijn nl. geïsoleerd van elkaar. Het probleem komt bij de wissels. De bedoeling is een vrijliggende ovaal te maken, maar wel met een opstelspoor. Is het mogelijk een K-rail wissel hiervoor geschikt te maken ?
Ik wilde er al een slopen om er achter te komen, maar misschien heeft iemand al een oplossing.
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Ja, in principe kan dat.

Voor de voeding van de spoorstaven die de middenrail kruisen zul je een aansluiting moeten maken, die bij 3-rail bedrijf "spanningsloos" gemaakt kan worden. Dat kan met eenzelfde soort schakeling die bij twee-rail bekend is als "live frog" of "stoomvoerend puntstuk"

Let er ook op dat de aanslagspoorstaven (het bewegend deel van de wissel - de wisselstongen) ook gevoed worden.
Hier heb je de meeste kontaktproblemen.

Het puntstuk (de kruising tussen van de spoorstaven) is normaal van kunststof (ongeacht of je een beweegbaar of niet beweegbaar puntstuk hebt). Dit is het lastigste deel, omdat je hier ook geen voeding kun aanbrengen.
Met 2-rail loks met meerdere stroomafnemende wielen kun je hier wel redelijk overheen rijden.

N.B. de engelse wissels zijn vrijwel niet om te bouwen.

John
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
De slanke k-rail wissels zijn redelijk eenvoudig geschikt te maken voor 2-rail gebruik. Ik ben er nu zelf ook mee bezig voor de verenigingsbaan.
Ik gebruik zelf een ESU switchpilot voor het aansturen van de wisselaandrijvingen (servo's). Hier kan je dan een switchpilot extension aanhangen waarin relais zitten waarmee je delen van de wissel kan polariseren bij 2-rail gebruik.

Hoe dit allemaal gaat werken ben ik ook nog niet helemaal uit.

De slanke engelse wissels zijn wel geschikt te maken voor 2-rail. Ik ken iemand die dit heeft gedaan. Hoe die schakeling in elkaar zit moet ik nog aan hem vragen, maar hij vertelde dat het best te doen is.

Al met al is dit een interessant draadje, want het blijft een gecompliceerd verhaal om zowel 2-rail als 3-rail op hetzelfde spoor te rijden.

Groetjes,
Menno
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Bedankt John en Menno voor jullie snelle antwoorden !

Wat ik ook graag wil weten is, hoe isoleer ik de beide spoorstaven van elkaaar ?
De 2 buitenste staven, en de 2 korte na het puntstuk staan in verbinding.
Alleen de spoorstaven die de middenrail kruisen staan zonder stroom en zijn geïsoleerd van elkaar; deze moeten dus afzonderlijk spanning krijgen bij 2-rail.
De wisseltong kan volgens mij bij 2-rail spanning krijgen van de doorgaande rail waar hij tegenaan komt. Alleen moeten beide tongen vanelkaar geisoleerd worden.
Ergens zijn ze dus verbonden met elkaar.

Groetjes,
Kees.
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Hoi Kees,

Alles wat je zegt klopt inderdaad behalve wanneer je zegt op het einde dat de tongen met elkaar verbonden zijn. Dit klopt niet. Ze zijn echt van elkaar geisoleerd, dat is nou juist wat de slanke k-rail wissels zo geschikt maakt voor 2-rail rijden.

Groetjes,
Menno
Re: Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
Ik ben al weer iets verder, ik heb de wissel (geen slanke maar een standaard) gewoon gesloopt.
Op de eerste foto is te zien, waar de 2 korte railstaven na de splitsing hun stroom van krijgen. Er naast liggen de 2 plastic stripjes die voor isolatie van het metalen middenleiderstuk zorgen. Deze zijn dus - zonder te slopen - te isoleren door biels en al door te knippen.



Nu zijn enkel de buitenste 2 spoorstaven nog verbonden, en wel door "de bodem" van het middenstuk; ook de 2 wisseltongen zijn hierdoor verbonden. Op de foto staat dit stuk omhooggebogen, als je dit op 1 plaats doorknipt, is alles los van elkaar.



Nu ik weet hoe dit werkt, kan ik verder gaan denken om alles weer onder (gelijk) stroom te krijgen.

Groetjes, Kees.
Re:Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
vervolg !

Voorstaand stukje was om er achter te komen hoe de wissels 2265/2266 te gebruiken.
Het was al mijn bedoeling de slankere wissels 22715/22716 te gaan kopen. Dat heb ik nu gedaan, en wat blijkt: de spoorstaven liggen geheel geisoleerd van elkaar, zoals Menno al opmerkte!
Snel een proefopstelling gemaakt: wisselstroom, rijdt probleemloos (uiteraard).
Gelijkstroom er op (met gelijkrichter na de trafo), rijdt ook probleemloos, ook over het hartstuk.

We bouwen weer verder.
Groetjes,
Kees.
Re:Märklin wissel gebruiken met gelijkstroom
eenvoudiger oplossing lijkt me een gelijkstroomwissel van wat middennpuntjes te voorzien...