Hi Franky,
Wat een keigoede vraag stel je: waarom doe je dit als je al Koploper hebt en dat eigenlijk alles al kan.
Wat achtergrondIk gebruik al heel lang Koploper en ben er erg enthousiast over. Er zitten heel vele opties in. Een van de allermooiste uitbreidingen vond ik zelf de optie van Plateau?s. Daarmee kan je een deel van je baan, of desnoods je hele baan, zelf beinvloeden door treinen van of naar te sturen met een drukknop of zijn gang weer te laten gaan, door deze functie in zijn geheel met een schakelaar uit te schakelen.
Diep in mijn hart ben ik nog steeds een techneut, maar doe mijn werk uitsluitend met een pak en een stropdas aan. Ja, gaat nog steeds over IT en alles wat er mee te maken heeft, maar ook ik hoor tot de generatie die alles per laptop doet maar daar alleen Word, Outlook en Project gebruikt. Maar als rechtgeaarde techneut word ik nog steeds lyrisch van besturing en vooral als er iets in beweging komt of iets gaat knipperen. Dus vandaar dat ik toch ook het DCC protocol wilde doorgronden en er zelf ook nog iets zinnigs mee wilde doen en dit dan gebruik om via een led aan tegeven of een blok vrij is of niet en er dus met de schakelaar van/naar een blok gestuurd kan worden. De kick van het ?yes, hij doet wat ik wil?, da?s toch voor velen de lol van de hobby. Ging het bij mijn pubers ook maar zo makkelijk, hoor ik velen denken.
Daarnaast is het een praktisch gegeven mijn baan vrij groot is (ach, wat heb ik het toch zwaar
) en Koploper centraal staat. In het hoekje is dan de afstand tot het scherm groot en zo kan ik dan ?spelen? terwijl op de centrale plek de rest automatisch wordt bestuurd.
Dezelfde ervaring heb ik ook op het grote rangeer terrein: natuurlijk lukt het ?slepen? van en naar uitstekend in Koploper, maar met je neus er bovenop, dat werkt toch net prettiger.
Ik heb een aantal tableaus gemaakt, elders in een draadje heb ik daar nog wel eens een foto van gepost. Daar voorzag ik de ?blok bezet? met de OM32. En natuurlijk werkt dat ook uitstekend. Maar omdat ik toch ook wilde weten of het wil lukken door zelf iets te fabrieken, dat vond ik een kick. En als je kijkt naar uren, ach, dan is het natuurlijk veel effectiever om iets te kopen als de OM32 die zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar vrije tijd kost geen geld, levert alleen plezier en ervaring op. En als je dat in de juiste work/live balans doet (wordt vaak erg gewaardeerd door de gezinsleden) dan is daar niks mis mee. Maar toch: als je kijkt wat het nu echt kost om 64 uitgangen te hebben: 1 printje van ca. 2 euro, 1 stuur IC van ca. 9 euro, 1 PIC van 1,5 euro en een Opto van een halve euro. Dan nog paar weerstandjes, elco en condensator en voor ca. 16 euro heb je zoveel uitgangen. Da?s een euro-kwartje per poort. Kijk dat voelt dan wel weer prettig..
Kortom, dat waren zo mijn afwegingen om aan dit geheel te beginnen.
Ik gebruik deze schakeling om goed te testen en te debuggen, ik ben van plan om er twee ?productie? exemplaren van te maken: een voor de regeling in de berg (zie ook mijn ?bouwverslag ELBI? elders op het form en 1 voor het rangeerterrein. Die laatste is nog wat uitgebreider omdat het behoorlijk omvangrijk is (dus ook de sturing naar de draaischijf). Ik gebruik dan de eerst om ervaring op te doen en onderwijl de draaischijf goed en betrouwbaar werkend te krijgen (zit ook besturing met een PIC). Kortom, geen grote afzet markt of grote productieaantallen.
Het bedienplateua voor de berg maak ik ter grote van een eurokaart (10x16 CM) met 16 druktoetsen. Dan is 64 leds voor signalering wel heel veel, maar wellicht dat ik wil kijken of de stand van de wissel (R/G) ook aangegeven wordt. Gewoon om te zien of dat nou echt meerwaarde heeft. Tevens ook kijken voor een wat andere mechanische constructie. Ik gebruikte tot nu toe de mini druktoetsen (zeg maar die dingen die je voor 0,50 kan kopen), maar zelfs die zijn nog wat lomp. Ik wil nu een printschakelaar gebruiken met een langere as: bij conrad heb ik een aantal 20 mm exemplaren gekocht. Dan met een soort sandwitch constructie de schakelaar laten rusten op op de onderste print en alleen het kleine deel van de as door de bedienplaat laten steken. Die is dan ca. 3,5 mm in doorsnede, wat weer mooi uitkomt met de 3 mm leds. De mechanische druk wordt dan door de onderste print opgevangen, de bovenste is dan spanningvrij. In mijn hoofd is het al helemaal uitgewerkt, nu de praktijk nog even....
Alles wat ik dan aan ervaringen opgedaan heb, wil ik dan in een keer gebruiken voor het goed maken van de bediening voor het rangeerterrein. Dat wordt waarschijnlijk een 2x eurokaart formaat. Ik gebruik epoxy, dat verwerkt zo lekker en is zo stevig. De andere plateau?s heb ik gemaakt van triplex, om doorbuigen te voorkomen.
Enfin een uitgebreid antwoord op de leuke vraag die je stelde. En natuurlijk ben ik benieuwd of jij van uit jouw ervaring (niet het slopen, maar juist het bouwen) rondom plateau?s nog tips hebt. Bijvoorbeeld de stevigheid van wat grotere plateau?s, mini schakelaars etc. Hoe bekabeling toch nog een beetje overzichtelijk te houden (ondanks het werken met een kabelboom, wordt het toch al snel spagetti bij me..)
Groet,
Leendert