Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA

Gestart door leendert woensdag 29 september 2010, 08:32:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Het leuke van de treinenhobby is dat het vaak een verzameling is van hobby?s. Ook op onze 3 rail site zie je mensen enorm kundig en vaardig zijn met zaken die maar zijdelings te maken hebben met de treinen. Maar ook mensen die kennelijk elektronica als hun vak hebben en de kennis en ervaring die ze daarover hebben graag delen.

Een ander leuk bijeffect van het rondhangen op dit forum is dat je kei leuke mensen ontmoet. Soms in den lijve, omdat ze bij je komen kijken of ik bij hen, anderen ken ik alleen maar als naam op het forum. En zo kan het dan gebeuren dat iemand je ? als je iets schrijft over een bepaald onderwerp ? een handreiking of suggestie doet. Zo schreef ik in dit topic over iets wat ik aan het bedenken was over het multiplexen van uitgangen om ze veel meer ledjes aan te sturen. Mailt er een forum lid dat er al hele mooie ic?s beschikbaar zijn die dat geavanceerd oplossen en dat hij wel een paar samples wil sturen? En zie daar enige tijd later rolt er een enveloppe uit België op de  deurmat met daarin een aantal IC?s. Kijk, dat is nou het mooie van ons forum!
En ik ben er mee aan de slag (gegaan) en wil er iets over vertellen. Ik realiseer me dat het slechts voor een kleine groep interessant is, maar ach, geldt dat niet voor heel veel dingen hier op het forum?

Wat was ook al weer de bedoeling
Het oorspronkelijke idee was om ten behoeve van een bedieningsplateau die blokken die bezet zijn, door middel van een led je dat aan te laten geven. Op zich is dat gewoon standaard functionaliteit in Koploper, die dan een K84 aanstuurt. De beoogde schakeling ?gedraagt? zich dus als een K84, maar is veel effectiever. In de huidige opstelling gaat het om 64 leds.

Hoe is de uitvoering
Ook dit idee is tamelijk simpel: hang de schakeling aan de uitgang van een centrale. De schakeling ?luistert? dan naar DCC of MM signalen, zoals ook een K84 dat bijvoorbeeld doet, en doet zelf zijn ding. Dus luistert naar alle wisseldecoder adressen van 1-64 of neteender welke waarde de schakeling op wordt geprogrammeerd.

En dan nu in het kort de behandeling van de chip: de max7219/7221
Op zich een IC zoals alle andere: zwart, rechthoekig en met een boel pootjes. Deze uitvoering is een DIL met 24 pennen. Met andere woorden: gewoon ook voor hobbyisten die zelf printjes (laten) maken prima toe te passen.
Het IC is bedoeld om bijvoorbeeld 8 7 segment displays aan te sturen. Of een matrix van 8 x 8 leds. Het verschil tussen een 7 segmentsdisplay en 8 leds is ook niet zo groot. In dit IC zit alle logica om dit zeer eenvoudig te doen. Dus het bouwen van een klokje met UU:MM:SS kan zeer eenvoudig met een dergelijk IC. In vroeger tijden, had je een vuist vol 74xx IC?s nodig meestal in de vorm van schuifregisters en evenzoveel transistoren en passieve componenten, nu gebeurt dat allemaal in 1 IC.

De aansturing
Het gebruik van het IC is zeer eenvoudig: met drie draadjes stuur je een commando naar het IC en het IC doet de rest allemaal zelf. Dat betekent dus dat ook een zeer eenvoudige micro controller in staat is om dit allemaal te doen, zonder dat deze overbelast wordt. De commando?s die gestuurd worden hebben betrekking op ? uiteraard ? het aan en uitzetten van de leds, maar er is veel meer. Ook zaken als intensiteit zijn eenvoudig met een commando aan te geven. Zo is het tamelijk eenvoudig om bv in combinatie met een dag nachtschakeling de LEDS die op het plateau oplichten ?in de nacht? minder intensiteit te geven dan ?overdag?.

Het experiment
Om wat ervaring op te doen en ook te kunnen debuggen, heb ik een klein printje gemaakt, met daarop een micro controller, de chip waar we het hier over hebben en een 8 x 8 led matrix, zoals bijvoorbeeld Dick Best die verkoopt op zijn site www.dickbest.nl (zou me niet verbazen dat dat de internet huisleverancier van velen van de hobby elecronicie onder ons..) en een opto coupler 6n137 voor het koppelen aan een MM of DCC signaal. En natuurlijk een spanningsregelaar en wat condensatoren om het geheel stabiel te krijgen en houden.
Bijgaand de afbeelding van de print


Matrix
Het aansturen van de LED?s gebeurt in een 8 x 8 matrix. Dat wil zeggen dat er 8 kolommen zijn en 8 rijen. Van 1 kolom hangen alle anodes aan 1 poort, terwijl de kathodes aan resp. rij 1 tot en met 8 hangen. Zo telt dat door en dat geeft dan 64 uitgangen.
De uitvoering zoals ik hem straks wil maken zal waarschijnlijk voorzien zijn van printpennen voor 64 leds. Zoals ik al schreef, het is voor een bedienplateau dus het zou ook mogelijk zijn om steeds groepjes van 8 leds te zoeken, maar ik ben bang dat dat een enorme kabelwolk wordt, waarin het lastig foutzoeken wordt. Dus voorlopig is mijn idee (maar wellicht hebben mede forumers daar nog goede ideeën over) om de leds van draadjes te voorzien en met printpen en schuif aan te sluiten.

De aansturing
Allereerst nog even de print opbouwen en testen. Daarna wat testwerk om wat ervaring met de chip te krijgen. Ik hou jullie hier op de hoogte van de ontwikkelingen.
Enne Kris: nog bedankt, he!

Groet,
Leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Hey Leendert,


Leuk te zien dat je aan de slag bent gegaan met de IC's :-)
Ik ben er zeker van dat er meerdere forumleden zijn, dit dit verhaal met spanning tegemoet zien ...

P.S.
In wat programmeer jij voor je microcontroller ? Misschien kan ik je
wel een stuk code doorsturen :-)


groeten,
Kris

Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Hi Kris,

Meestal gebruik ik assembler, maar heb ik een vlaag van luiheid, dan wil ik mijn C compiler nog wel eens van stal halen.

Omdat ik - naar huidige maatstaven - een relatief langzame micro controller gebruik (loopt op 4 MHz) en het inlezen van DCC en MM signalen via een IRQ routine loopt, gebruik ik bij voorkeur assembler, omdat ik dan precies weet hoe de timing verloopt.
En voor alle duidelijkheid: in ben maar een eenvoudige electronica amateur en loop dus minstens 10 generaties ontwikkelingen achter en blijf wat hangen op het niveau: if it ain't broken, don't fix it.. dus heb me ooit redelijk verdiept in de 629 en 675 en kan daar min of meer alles mee.

Maar voor bv de schakeling met de verlichting van de huisjes in willekeurige volgorde en een willekeurige tijd (zie een van mijn andere topics in dit hoekje), daar was nogal wat tabbellen werk voor nodig en dat is nou eenmaal 100 keer eenvoudiger in C, dan dat je dat zelf in assembly maakt.

Maar elke vorm van code is welkom hoor, ik leer graag nog bij!

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Dickbest is inderdaad huisleverancier van menig hobbyisten.

Met welk programma heb je die print ontworpen?
met EAGLE (gratis) kan je de niet gebruikte oppervlakte laten opvullen (en eventueel verbinden met de massa)
tip: rechtsonder kan je al die sporen evenwijdig laten lopen, dat oogt proffesioneler :wink:
ik heb onlangs zelf wat (moeilijk verkrijgbare) IC's van maxim gesampled, waarbij ik ook zo'n variant tegenkwam.
Deze was echter bedoeld om 64 Led's te sturen met I²C.
Zal eens zoeken achter het nummer, dan kan je afwegen wat het makkelijkst is.
(het lijkt me lastig om de juiste getallen naar de 7-segment driver te sturen als je losse leds gebruikt)

mvg

EDIT:
max 6960, http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/4910
Deze kan 2 8x8 Matrixen aansturen of 1 RGB 8x8 matrix
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Dit weekend even aan de slag gegaan met de print voor de schakeling. Een genot altijd weer om een printje te maken en dan te zien dat het ook nog zo uitkomt, zoals je dat bedoeld hebt.

Hierbij de afbeelding
[800x600print.jpg]

Hier zijn alle componenten geplaatst, behalve de 6n137, de opto coupler die het signaal uit de centrale ontvangt. Eerst even experimenteren met het aansturen van de 7219.

Het IC laat zich best eenvoudig aansturen. Om commando's naar het IC via de PIC te sturen, blijkt onderstaande subroutine uitstekend zijn werk te doen:

; subroutine voor laden van data in de 7219
; data on Port 0
; clock on Port 2
; cs on Port Port 1

; data to send in srlo, srhi
; gebruikt tijdelijk regsiter count
; verwoest srlo en srhi niet

loaddata: bcf            GPIO, 1    ; activate CS
                movlw      .17            ; 1 per bit en 1 extra
                movwf      count
                goto         lRotate
LoadLoop: bsf          GPIO, 2    ; Toggle clock
                nop                          ; even wachten
                bcf            GPIO, 2    ; Toggle clock nogmaals
lRotate      rlf             srlo, F       ; Rotate 16 bit value, Highbit in de carry
                rlf             srhi, F

                skpnc                       ; als de rotate een lage carry oplever dan skip
                bsf           GPIO, 0     ; Set Databit
                skpc
                bcf           GPIO, 0     ; Clear databit

                decfsz      count       ; doen we 16 maal
                goto        LoadLoop
      
                bsf           GPIO, 1       ; Deactivate CS

               return                       ; en klaar zijn we



Al met al begint het er al aardig op te lijken. Ik hou je op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Groet,
Leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Citaat van: Gamesbond op woensdag 29 september 2010, 12:52:41
Dickbest is inderdaad huisleverancier van menig hobbyisten.

Met welk programma heb je die print ontworpen?

Ik gebruik zelf Sprint Layout 5.0.

Citaat van: Gamesbond op woensdag 29 september 2010, 12:52:41

ik heb onlangs zelf wat (moeilijk verkrijgbare) IC's van maxim gesampled, waarbij ik ook zo'n variant tegenkwam.

Het hoort een beetje bij 'moeilijk verkrijgbaar', maar weet jij (of iemand anders) buiten het 'get sample' circuit om, waar je als hobbyist dergelijke IC kan verkrijgen?

Citaat van: Gamesbond op woensdag 29 september 2010, 12:52:41
Deze was echter bedoeld om 64 Led's te sturen met I²C.
Zal eens zoeken achter het nummer, dan kan je afwegen wat het makkelijkst is.
(het lijkt me lastig om de juiste getallen naar de 7-segment driver te sturen als je losse leds gebruikt)

Dat is het aardig van dit IC: je kunt het voor beide gebruiken. Het is bedoeld voor het aansturen van 7 segment displays of leds. En die laten zich eigenlijk erg eenvoudig aansturen.

Dank voor het meedenken.

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
ASM gok ik (of C-variant)? ben zelf te lui om het te leren.
dickbest.nl heeft de 7221 en de 7219. beide zijn wel meer dan 9 euro/stuk.
ook een moeilijkere, maar goedkopere oplossing zijn 2 PCF8574 IC's. dit zijn I2C port expanders. dan zou je kennen multiplexen (een goede subroutine is goud waard!). vraag is wel of al deze moeite opweegt tegen de prijs.
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Leendert,


Van die IC's die ik je toegestuurd heb, heb ik van beide nog een stock van ongeveer 100 stuks.
Als je van plan bent om meerdere van die circuits te bouwen (eventueel voor mede-forumleden), kan je altijd bij mij shoppen.
Ik kan je die IC's leveren aan 6 euro per stuk, i.p.v. de 9 euro van DickBest :-)


groeten,
Kris
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Citaat van: sn00zerman op donderdag 07 oktober 2010, 08:37:09
Leendert,


Van die IC's die ik je toegestuurd heb, heb ik van beide nog een stock van ongeveer 100 stuks.
Als je van plan bent om meerdere van die circuits te bouwen (eventueel voor mede-forumleden), kan je altijd bij mij shoppen.
Ik kan je die IC's leveren aan 6 euro per stuk, i.p.v. de 9 euro van DickBest :-)


groeten,
Kris

Kennelijk was ik niet zo duidelijk in mijn vraagstelling. De achtergrond was een heel andere. Soms zoek ik IC's (bv de LT1251) en kan die niet vinden. Mijn oorspronkelijke tussendoorvraag was dus eigenlijk om dat soort exoten bedoeld. Niet om de 7219....

Zo zie je maar hoe snel er een misverstandje kan ontstaan...

Groet,
Leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
LT1251 geraak ik ook wel aan, maar dat lijkt me nogal een speciaal geval, 17 euro voor één exemplaar, en dan nog 3 euro verzending *toink*

Ik koop gewoon alles op Ebay :-)
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
De LT1251 is een 40 MHz videofader, wat moet je daar nou mee ?
Heb ik niks mee te maken, o.k.  :lol:
Je kan hem voor ongeveer USD 6,- bemachtigen bij Digikey.

grv Huub
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Idd de lt1251 is volledig off topic, er is - zo blijkt - meer in het leven dan modeltreinen. Ik heb een schakeling gemaakt voor het - jawel - faden van twee camera beelden. Ik heb me nu gered met 1 sample. Maar mijn off topic vraagje was er eentje in de categorie, 'nu we elkaar toch spreken'.. Maar nu weer snel on topic...

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Leendert,

Er wordt overal zoveel off-topic gekletst dat het echt niks uit maakt.
Het is een opluchting om nou eens met iemand met verstand van zaken te converseren  :D

grv Huub
Uitleg DCC protocol
Lid sinds: 2018

offline
Uitleg DCC protocol
Het leuke van de treinenhobby is dat het eigenlijk een heleboel hobbies bij elkaar zijn en je soms een tijdje met het ene bezig bent en dan weer met het andere.
Ik heb de draad weer eens opgepakt om de besturing van de leds voor het bedienplateau op te pakken. Ik heb me eens verdiept in hoe nu het DCC protocol werkt, zodat ik de micro controller kan gebruiken voor het aan en uitzetten met behulp van de commando?s die normaal gesproken naar wissels gestuurd worden en met K83 of K84 achtige dingen opgepakt wordt.

Hoe zat het ook al weer met digitale centrales
De centrale stuurt ? al dan niet via een booster ? op de baanspanning digitale informatie mee. Deze digitale informatie bevat de commando?s om een trein harder of zachter te laten rijden, wissels om te zetten etc.

En wat heb ik er aan
In dit stukje wil ik graag delen wat ik daar tot nu toe van opgestoken heb. Het is wel weer zo?n stukje van: te diep voor de beginner, te oppervlakkig voor de expert, maar wie weet heeft toch iemand er iets aan. Al ben ik het maar zelf door het een keer uit te typen...

Hoe werkt het DCC protocol
Het DCC protocol werkt als volgt: er worden 3 bytes vestuurd, waarin alle informatie over de uit te voeren actie is vastgelegd. De eerste twee bytes bevatten de commando?s, het derde is een soort optelsom van alle bitjes, zoals de centrale die bij elkaar opgeteld heeft. Deze byte is door de decoder dan na te rekenen met de eerste twee bytes en als de waarde van de berekende byte overeenkomt met die door de centrale verstuurd is, is de kans heel groot dat het geheel goed ontvangen is.

Wachten tot er iets gaat gebeuren
De micro controler wordt in de stand gezet dat hij staat te luisteren naar wat er allemaal op de lijn gebeurt.  Pas als er iets voorbij komt wat voor hem interessant kan zijn, gaat hij aan de slag om dit te bepalen. Dat teken ?opletten er kan iets voor je aankomen? gebeurt met het voorbijkomen van een aantal 1?tjes (minimaal 8, maximaal 14). Als dat zo is, dan is het opletten geblazen, want het zou zomaar kunnen zijn dat er een berichtje voor ons aan zit te komen. Komt er dan een 0 voorbij, dan is het inderdaad een commando wat er aan zit te komen.

En dan komt er een commando aan...
Zo?n commando kan een berichtje zijn voor een locomotief of voor een stuur apparaat als een wisseldecoder. Welke het wordt, dat ligt opgesloten in de eerste twee bits. Die kunnen 00, 01, 10 of 11 zijn.  In mijn geval gaat het om het sturen van een wisselcommando, dus ik kijk of er een 10 aan de voordeur komt. Een 01 is voor locomotieven, dus voor hen die iets met stuurstand zoudenwillen doen, is dat het commando. (maar wordt hier niet verder uitgewerkt).
Vervolgens komen er 6 bits voorbij waar het basisadres van de decoder in staat. Dan volgt er een ?0?, die moet er ook echt zijn, anders is het niet in orde en gaat het hele decodeer feest niet door en begin je weer van te voren met het luisteren of er iets voor je aan gaat komen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren omdat er op dat moment net een kortsluiting is op de baan of een korte onderbreking (slechte sleper, vuile wielen of rails).
Is de verwachte ?0?  inderdaad voorbij gekomen, dan volgt het volgende opdrachtbyte. Dat bevat dan nog een deel van het adres en de informatie die normaal gesproken naar de vier magneet artikelen zou gaan. Een magneetartikel heeft normaal gesproken twee magneten met ieder een stand ?stroom aan? of ?stroom uit?.  Dat is net zo als op de befaamde blauwe kastjes met de rode en de groene knop: zolang je op de knop drukt, is het stroomvoerend, zodra je het los laat, is de stroom eraf. In de laatste vier bits zijn er dus 2 standen, twee magneten  voor vier artikelen is 16 standen (0000-1111). De eerste is de ?uit?  of de ?aan?, 2 en 3 om welk magneetartikel het gaat en bit 4 is de eerste of de tweede spoel.

Na het complete byte volgt er weer een verplichte ?0? die voorbij moet komen, wil er geen roet in het feestje gegooid zijn.
Het derde byte is een (bijzondere) optelling van de twee vorige bytes. Deze kan vergeleken worden met de eigen berekening en als die twee op elkaar aansluiten, staat ons niets in de weg om het geheel te verwerken..
Als we hier zijn aangekomen, dan hebben we twee bytes met relevante informatie. Daar kunnen we mee aan de slag!

Wat weten we, nu dit ontvangen is
We hebben dan 9 bits aan adresinformatie, dus in de waarde tusen 0 en 511. Daarnaast nog per adres 4 uitgangen, dus vandaar dat er ruim 2000 artikelen aan te sturen zijn. Op een K83 is altijd in te stellen wat het basisadres is van het apparaat, bijvoorbeeld  5. Dan op de K83 is het eerste adres van 5 en zo verder tot het met het vierde adres heeft dan de waarde acht. De 9 bits aan adresinformatie bevat dus de waarde 5, de 2 bits uit het twede byte 0, 1, 2, 3.
Bij mijn Intellibox is het me opgevallen dat de status (S) altijd op 1 staat en er dus niet apart een 0 gestuurd wordt. Op zich wel logisch, want net als het bekende blauwe kastje: zolang je er op drukt staa er spanning, zodra je het loslaat, is dat weg. Maar dit wordt dus in de centrale net zo opgestuurd.

Nog even in beeld
Wat zou je dus normaal gesproken langs zien komen:
11111111 0 01AAAAAA 0 1AAABCCS 0 0sssssss 1
De eerste enen zijn dus de wachtperiodes, de 0 tussen de bytes verplichte nummers, de A het adres, B aan of uit indicatie CC het (offset) adres van het artikel en s de checksum van de voorliggende bytes.

En wat nu
Met deze informatie beschikbaar wordt in de micro controler vervolgens de overeenkomstige led aan of uit gezet. Maar er kan nog veel meer mee gebeuren, wissels aan sturen (moment contacten), maar dat valt op dit moment buiten wat ik hier aan het maken ben.
Omdat ik niet heel veel van dit soort dingen zal maken cq. Gebruiken (wat wil je als je 64 leds met dito adressen gebruikt..) heb ik de software verder niet heel ingewikkeld gemaakt. Dus niks geen fancy instellingen om het adres te programmeren of met een CV waarde in te stellen. Gewoon, hard coded in de programmatuur. Voor die enkele stuks het het intypen in de sourcecode van het gewenste adres niet echt ingewikkeld, toch?
Tot zover de korte uitleg van het protocol.
Ik lees wel of iemand dit interessant (genoeg) vindt en of ik dan nog iets over de software zelf zal vertellen.

Groet,
Leendert


Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Leendert,

Mij heb je geïnteresseerd! Meer is van harte welkom.  :thumbup:
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
mijn ineresse is ook volledig gewekt, ben erg benieuwd naar je update's. Sinds 2 jaar ben ik wat aan het programmeren in basic, en ben al lang blij dat ik dat (redelijk) snap. Assambler snap ik helaas niet zo goed. Maar wil het wel graag een keer gaan leren dus als je tips hebt hoor ik ze graag  :)
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Citaat van: leendert op woensdag 29 september 2010, 08:32:22

Hoe is de uitvoering
Ook dit idee is tamelijk simpel: hang de schakeling aan de uitgang van een centrale. De schakeling ?luistert? dan naar DCC of MM signalen, zoals ook een K84 dat bijvoorbeeld doet, en doet zelf zijn ding. Dus luistert naar alle wisseldecoder adressen van 1-64 of neteender welke waarde de schakeling op wordt geprogrammeerd


Hallo leendert,

Even een vraagje. Je kan dus van 32 wissels een ledje laten branden van de stand rechtdoor en de afbuigende stand?
Of  stuur je maar een led aan (aan of uit)

Als de eerste optie mogelijk is dan is het wel extreem handig voor in een bedieningtableau.
Ik twijfel namelijk nog of ik een tableau ga maken of een touchscreen monitor aanschaf.
Dit brengt de keuze van de ouderwetse manier wel weer dichterbij.

Groeten,
Robin
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Citaat van: Hero op maandag 08 augustus 2011, 13:48:17
Hallo leendert,

Even een vraagje. Je kan dus van 32 wissels een ledje laten branden van de stand rechtdoor en de afbuigende stand?
Of  stuur je maar een led aan (aan of uit)

Groeten,
Robin

Hi Robin,

Aan deze toepassing had ik nog niet eens gedacht, maar je hebt gelijk: dat kan hiermee, met een hele kleine software aanpassing. Wat er feitelijk gebeurt is dat zowel de "echte" K83 luistert naar het commando als dit ding. Dat ze onder water hetzelfde doen, is bijzaak. Wel even belangrijk om te weten dat ik alleen maar voor DCC heb uitgezocht hoe het werkt en hoe het aangestuurd wordt. Dus als de - in dit geval - K83 op Motorola werkt, dan gaat het kunstje niet op.
Zie het trouwens al helemaal voor me om met een duo led de stand van de wissels kenbaar te maken..

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Jammer dat het geen Motorola is.
Ik weet niet of ik wissels in DCC en Motorola kan aansturen op het zelfde adres.
Zal wel niet kunnen. Maar dat valt na te zoeken.
De optie om die print naar Motorola te laten luisteren ga je vast niet alleen voor mij programmeren lijkt me. :D
Is trouwens ook een mooie seindecoder bedenk ik me net.

Ik blijf de vorderingen wel volgen.Programmeren heb ik geen kaas van gegeten.Ik vind het wel leuk om eens te zien hoe een "programma" is opgebouwd.


Robin
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
De schakeling heeft al concrete vormen. Ik heb nu een printje dat ik voor testdoeleinden gemaakt heb. Daarmee kan ik alle functionaliteit gewoon recht voor de neus zien, en biedt me tevens om te checken of de software goed werkt, zonder dat er van alles al in de baan zit.

Het is een prototype, dus er kan altijd nog wat mis zijn. Dus vandaar dat ik maar 1 stuk gemaakt heb.

Het is een dubbelzijdige printje geworden. Er zaten op de eerste versie wel heel veel draadbruggen en dat is toch niet zo heel fraai.

Een dubbelzijdige is net zo makkelijk als een enkelzijdige, alleen moet je even letten op een paar dingen:

De voor en achterkant moeten PRECIES op elkaar passen. Ik gebruik al sinds jaar en dag de ijslepetjes truuk: plak op de hoeken op de steunlijn 2 x een ijslepeltje. Duw de print strak tegen de lepeltjes aan en voila: een messcherpe aansluiting van de voor en achterkant.

De andere truuk is om de 'doormetalisering'  te doen. Ik gebruik gedraaide voetjes en daarmee is het behoorlijk eenvoudig om het geheel goed aan beide kanten te solderen. Even letten op de volgorde en dus de bereikbaarheid en alles gaat goed.

Hieronder de foto van de voorkant, met 64 leds en de achterkant.

Volgende keer weer eens wat over de software en de grappen en grollen.

Groet,
leendert

Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Dag Leendert,

Wat je hier presenteert vind ik heel knap, maar verbaast mij...
Beroepshalve heb ik de laatste jaren nogal wat te maken gehad met synoptische borden (bedieningspanelen) in controlezalen in de industrie, maar dan wel altijd in de andere richting, dus afbreken en alles op PC schermen brengen. En kilometers bedrading slopen.
Dat vond ik nu juist het leuke aan Koploper, dat je die synoptiek ineens op je PC scherm hebt. En niet enkel een klein lampje dat ergens brandt op een bezet spoor, maar ineens ganse railsecties die oplichten (in het kleurtje dat je het liefste ziet).
En nu je een (heel) groot scherm kunt kopen voor een 'habbekrats' lijk jij toch een gegronde reden (anders doe je zoveel moeite niet denk ik) te hebben om weer te keren naar een 'hardware' synoptisch bord.
Kun je dat misschien eens toelichten wat je beweegredenen daartoe zijn?
Of heb je dat al ergens beschreven? Dan lees ik het daar natuurlijk graag na.

Groeten,

Franky
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Hi Franky,

Wat een keigoede vraag stel je: waarom doe je dit als je al Koploper hebt en dat eigenlijk alles al kan.

Wat achtergrond

Ik gebruik al heel lang Koploper en ben er erg enthousiast over.  Er zitten heel vele opties in. Een van de allermooiste uitbreidingen vond ik zelf de optie van Plateau?s. Daarmee kan je een deel van je baan, of desnoods je hele baan, zelf beinvloeden door treinen van of naar te sturen met een drukknop of zijn gang weer te laten gaan, door deze functie in zijn geheel met een schakelaar uit te schakelen.

Diep in mijn hart ben ik nog steeds een techneut, maar doe mijn werk uitsluitend met een pak en een stropdas aan. Ja, gaat nog steeds over IT en alles wat er mee te maken heeft, maar ook ik hoor tot de generatie die alles per laptop doet maar daar alleen Word, Outlook en Project gebruikt. Maar als rechtgeaarde techneut word ik nog steeds lyrisch van besturing en vooral als er iets in beweging komt of iets gaat knipperen. Dus vandaar dat ik toch ook het DCC protocol wilde doorgronden en er zelf ook nog iets zinnigs mee wilde doen en dit dan gebruik om via een led aan tegeven of een blok vrij is of niet en er dus met de schakelaar van/naar een blok gestuurd kan worden. De kick van het ?yes, hij doet wat ik wil?, da?s toch voor velen de lol van de hobby. Ging het bij mijn pubers ook maar zo makkelijk, hoor ik velen denken.


Daarnaast is het een praktisch gegeven mijn baan vrij groot is (ach, wat heb ik het toch zwaar ;-) ) en Koploper centraal staat. In het hoekje is dan de afstand tot het scherm groot en zo kan ik dan ?spelen? terwijl op de centrale plek de rest automatisch wordt bestuurd.

Dezelfde ervaring heb ik ook op het grote rangeer terrein: natuurlijk lukt het ?slepen?  van en naar uitstekend in Koploper, maar met je neus er bovenop, dat werkt toch net prettiger.
Ik heb een aantal tableaus gemaakt, elders in een draadje heb ik daar nog wel eens een foto van gepost. Daar voorzag ik de ?blok bezet? met de OM32. En natuurlijk werkt dat ook uitstekend. Maar omdat ik toch ook wilde weten of het wil lukken door zelf iets te fabrieken, dat vond ik een kick. En als je kijkt naar uren, ach, dan is het natuurlijk veel effectiever om iets te kopen als de OM32 die zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar vrije tijd kost geen geld, levert alleen plezier en ervaring op. En als je dat in de juiste work/live balans doet (wordt vaak erg gewaardeerd door de gezinsleden) dan is daar niks mis mee. Maar toch: als je kijkt wat het nu echt kost om 64 uitgangen te hebben: 1 printje van ca. 2 euro, 1 stuur IC van ca. 9 euro, 1 PIC van 1,5 euro en een Opto van een halve euro. Dan nog paar weerstandjes, elco en condensator en voor ca. 16 euro heb je zoveel uitgangen. Da?s een euro-kwartje per poort. Kijk dat voelt dan wel weer prettig..

Kortom, dat waren zo mijn afwegingen om aan dit geheel te beginnen.

Ik gebruik deze schakeling om goed te testen en te debuggen, ik ben van plan om er twee ?productie?  exemplaren van te maken: een voor de regeling in de berg (zie ook mijn ?bouwverslag ELBI?  elders op het form en 1 voor het rangeerterrein. Die laatste is nog wat uitgebreider omdat het behoorlijk omvangrijk is (dus ook de sturing naar de draaischijf). Ik gebruik dan de eerst om ervaring op te doen en onderwijl de draaischijf goed en betrouwbaar werkend te krijgen (zit ook besturing met een PIC). Kortom, geen grote afzet markt of grote productieaantallen.

Het bedienplateua voor de berg maak ik ter grote van een eurokaart (10x16 CM) met 16 druktoetsen. Dan is 64 leds voor signalering wel heel veel, maar wellicht dat ik wil kijken of de stand van de wissel (R/G) ook aangegeven wordt. Gewoon om te zien of dat nou echt meerwaarde heeft. Tevens ook kijken voor een wat andere mechanische constructie. Ik gebruikte tot nu toe de mini druktoetsen (zeg maar die dingen die je voor 0,50 kan kopen), maar zelfs die zijn nog wat lomp. Ik wil nu een printschakelaar gebruiken met een langere as: bij conrad heb ik een aantal 20 mm exemplaren gekocht. Dan met een soort sandwitch constructie de schakelaar laten rusten op op de onderste print en alleen het kleine deel van de as door de bedienplaat laten steken. Die is dan ca. 3,5 mm in doorsnede, wat weer mooi uitkomt met de 3 mm leds. De mechanische druk wordt dan door de onderste print opgevangen, de bovenste is dan spanningvrij. In mijn hoofd is het al helemaal uitgewerkt, nu de praktijk nog even....


Alles wat ik dan aan ervaringen opgedaan heb, wil ik dan in een keer gebruiken voor het goed maken van de bediening voor het rangeerterrein. Dat wordt waarschijnlijk een 2x eurokaart formaat. Ik gebruik epoxy, dat verwerkt zo lekker en is zo stevig. De andere plateau?s heb ik gemaakt van triplex, om doorbuigen te voorkomen.

Enfin een uitgebreid antwoord op de leuke vraag die je stelde. En natuurlijk ben ik benieuwd of jij van uit jouw ervaring (niet het slopen, maar juist het bouwen) rondom plateau?s nog tips hebt. Bijvoorbeeld de stevigheid van wat grotere plateau?s, mini schakelaars etc. Hoe bekabeling toch nog een beetje overzichtelijk te houden (ondanks het werken met een kabelboom, wordt het toch al snel spagetti bij me..)

Groet,
Leendert


Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Dag Leendert,

Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord!

Ik ben blij dat ik het je gevraagd heb, want je snijdt hier een aspect aan van Koploper dat ik nog niet (goed) ken.
Ik heb al aardig wat opgestoken van Koploper door met een tamelijk complex proefbaantje te experimenteren.
Maar ik heb mij altijd bezig gehouden om heel veel treinen op een heel kleine oppervlakte (stuk of 10 op 3m²) netjes en vloeiend te laten bewegen.
En het Koploper scherm was daarbij nooit meer dan een visualisatie daarvan.
Vandaar vond ik het een beetje vreemd om enkel dat 'naar buiten' te brengen.
Maar nu vertel je ook over extern 'besturen'. En over de grootte van je baan.
Dit was het 'gat' dat ik nog zag in je verhaal.
Maar ik had wel door dat je hier al heel goed had over nagedacht.
Ik had een donkergrijs vermoeden dat je oud bedieningspaneel uit een seinhuis of zo 'nieuw leven' wilde inblazen, 'k zat dus in de buurt, maar je bouwt het wel veel 'compacter' :-)
Je hebt mijn interesse gewekt en 'k zal dit zeker verder volgen.
Ik denk dat ik misschien ook wel best met een extern bedieningsplateau of zelfs meerdere zal aan de slag gaan, want ik plan ook een vrij uitgebreide baan.
Maar dat moet ik dus zoals gezeg eens allemaal goed bekijken.
Ik zal je uit mijn ervaring met synoptische borden niet echt veel kunnen helpen, want die ervaring dat betreft allemaal industrieëel materiaal, modules van Hartmann & Braun...niet direct iets om bij ons in huis te halen, veel te groot en heel veel te duur :-)

Groeten,

Franky
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Hier weer even een korte update. Nee, geen foto, want van software kan je nauwelijks een foto maken...


De opmerking van Robin over of je ook de wissels er mee zichtaar kon maken (dus een Rood/Groene led, die de stand Rond of Recht aangeeft). En ik heb een passende oplossing!

Daarnaast heb ik nu het IC de 7219 goed aan de praat en doet nu (altijd) wat ik wil. Erg leuk IC'tje!

De truuk met het zichtbaar maken van de wissels is even simpel als doeltreffend. Ik ga uit van koploper en automatisch rijden. Ik heb een extra tabblad in koploper aangemaakt, waar voor die wissels waar ik signalering voor wil hebben een extra wissel getekend wordt. Voor de desbetreffende blokken zet ik voor het gemak even aan dat ze op beide tabbladen zichtbaar zijn, dat werkt wel zo makkelijk met tekeken.

De truuk is nu dat je bij het defineren van een wisselstraat gewoon ook het wissel selelecteert zoals deze ook geselecteerd wordt op het hoofdblad. Met andere woorden: als daar al een Motorola (of dcc natuurlijk) wissel zit die bijvoorbeeld 4 als nummer heeft, komt er op het tweede tabblad nog een wissel, die precies hetzelfde doet, maar dan nummer - als voorbeeld 80 - heeft. dan gaat de zaak gewoon een op een mee.

Binnenkort weer meer.

Groet,
leendert


Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau
Ik ben de afgelopen weken verder gegaan met de software voor de controller. Op zich hebben de opmerkingen die hier gemaakt zijn toch wel aan het denken gezet. En daarvoor doe je het ook, tenslotte.

Een van de dingen die genoemd is: kan het ook Motorola formaat aan? En eerst dacht ik van: nou, dat wordt ingewikkeld. Maar juist dat is dan weer de uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Een van de zorgen die ik had daarbij was de timing, want die is anders. Maar zie daar: het is toch gelukt om een redelijke uitwerking te doen, zodat het nu zowel voor DCC als voor Motorola werkt. Nee, niet zo mooi dat het door elkaar heen werkt, maar dat vond ik ook wel wat heel erg overdreven.
Eigenlijk is het geheel in gang gezet door een brainwave, die eigenlijk ook nou weer niet zo heel pienter is, maar je moet er toch weer even opkomen. Tot voor kort gebruikte ik een timer om vervolgens tijdens die timer te pollen wat de status van het digitale signaal was. Daar ging op zich aardig wat tijd in zitten. Maar tijdens de file schoot me te binnen dat er een poort is die je een interupt kan laten generen bij een hoog-laag of laag-hoog overgang.   BINGO, dacht ik. En dus een hele kleine modificatie aan de print gemaakt zodat in plaats van op ingang 3 nu op ingang 2 het inkomen verkeer wordt uitgevraagd. Het ontvangen van bitjes is nu zo eenvoudig geworden, dat ook het Motorola formaat gewoon goed en stevig binnenkomt.

Van de software die functioneel gelijk is bestaan nu dus twee versies: eentje die alleen luistert naar DCC commando?s en eentje die luistert naar alleen Motorola formaat.

Daarnaast heb ik de verleiding toch niet kunnen weerstaan om het maar gewoon programmeerbaar te maken welk adres hij begint met decoderen. Omdat poort 3 nu toch staat te niksen, wordt deze gebruikt om (eenmalig) het basis adres in te stellen. Qua aanpak afgekeken van de Lifinski?s: op het knopje drukken, led beginnen te knipperen, gewenste basis adres bv op de Intellibox bedienen (bv adres 81, groene knopje daarvan indrukken) en klaar is Kees. Dit adres is dan de basis en komt overeen met uitgang 1, de 63 daarop volgende adressen met de overige uitgangen. De software heb ik tot ?schakelaar uitvoering?  gedoopt.

Variatie

De huidige beschrijving beschrijft de stand van een schakelaar, als dat van een K84: met Groen zet je de led aan, met rood weer uit. Vandaar 64 adressen, waarbij Groen overal het ?Aan?  voor zijn rekening neemt, en rood het weer uit gaan.
Toch werkt dat dan weer niet handig voor het aangeven van de stand van een wissel. Vandaar dat ik een variant gemaakt heb (jawel, ook met zowel Motorola als DCC formaat ondersteuning), waarbij er 64 uitgangen nog steeds zijn, maar dan verdeelt over 32 adressen. Stel dat het basis adres 81 is, dan zet de Groene toets Led 1 aan en Led 2 uit. De rode toets zet Led 1 uit en Led 2 aan. Zet je daar een Groen/Rode duo led in, dan voel je hier natuurlijk spontaan de stand van een wissel  zichtbaar worden op een bedienplateau... Deze software noem ik gemakshalve maar de ?Bloksein?  uitvoering

En hoe verder

Het mooiste zou zijn als je het terug kon brengen tot een versie, waarbij de ?schakelaar uitvoering?  opgaat in de ?bloksein uitvoering?. Maar ik heb even geen inspiratie hoe dit goed te integreren. Ik dacht zelf aan een zgn. ?Split point?, waarbij je aangeeft tot hoever de schakelaar loopt en de rest dan (automatisch) de bloksein. Op zich wel handig want 64 indicaties op 1 bedienplateau is best veel.
Waar ik dus aan denk is om naar 2 adressen te luisteren: de eerste is dan het basis adres, het tweede is het splitpoint adres. In het voorbeeld zou je dan dus eerst weer de genoemde 81 als basis adres geven en vervolgens 92 als splitpoint. 81-92 zijn dan schakelaars en 93-144 de bloksein standen. Moet ik in de software nog wel even checken of het op een even getal is (anders verschuiven de rood en groen en zo..). Maar gaat dit werken, of is dit theoretisch geneuzel...
Wie me dus nog een goed idee aan de hand kan doen, feel free om hier even te reageren.

Ik heb geen idee of iemand ooit belangstelling voor iets als dit heeft, maar ik wil de hex file gewoon beschikbaar stellen of even voor iemand in de controller branden.


Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Hallo Leendert,

Het duizeld mij allemaal een beetje maar ik denk dat Peter / freak en Kris snoozerman van ons forum jou kunnen helpen hierbij.

Er zijn vast meer mensen die thuis zijn in de electronica.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Ik heb wel een oplossing voor je.
Je maakt alles als wissel en als je in de stand uit niets wil zien laat je de LED weg >:-D

Top dat je ook het motorola formaat erin hebt gezet.

Een split point is leuk maar ik zie het gebruik vooral  als 2e decoder die parallel met de wissel decoders de verlichting / aanduiding van een sein tableau schakelt.
Je zal dan de adressen van je wissels aan moeten houden. (of alles opnieuw in gaan stellen.)
Scheelt dan de helft van de schakelopdrachten t.o.v. wat jij nu doet met dat 2e tabblad.
De kosten zullen deze decoder niet zijn.Voor mij is het dan ook geen probleem niet alle uitgangen te gebruiken.

Robin
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 20 september 2011, 19:15:05
Hallo Leendert,

Het duizeld mij allemaal een beetje maar ik denk dat Peter / freak en Kris snoozerman van ons forum jou kunnen helpen hierbij.

Er zijn vast meer mensen die thuis zijn in de electronica.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Kennelijk was mijn uitleg toch niet zo helder....

Het gaat hier niet om een probleem met de electronica, het gaat om de vraag hoe je het makkelijk configureert. Dus dat is eigenlijk een vraag aan de 'gebruiker': hoe zou je het het meest handig vinden.

Overigens is deze uitwerking allemaal 'de schuld' van mr. Snoozerman. Hij was zo vriendelijk om belangeloos een paar 7219 beschikbaar te stellen en dankzij hem ben ik gekomen tot waar ik nu sta. Dus da's wel het leuke van dit forum.

@FrankyRobin: om het configureren toch maar zo simpel mogelijk te houden wordt dit ding '1 blok van 64 of 32 adressen. Maar misschien komt iemand met nog een helder idee hoe dit nog wat flexibeler te maken zonder dat je 64 of 32 adressen moet programmeren.
Het enige waar ik op dit moment zelf aan denk, is dat je voor het configureren van deze schakeling eerst het ding in de programmeerstand zet, dan vervolgens (bijvoorbeeld in Koploper) alle wissels die je wil 'zien' 1 x aanklikt. Klik je een wissel twee keer aan, onthoud hij die waarde, maar wijst daarna 'de rest'  als schakelaars aan. Op zich is dat in de software nog redelijk eenvoudig te realiseren. Wat het lastig maakt is als je een foutje maakt of later iets wil toevoegen. Dan moet je het in zijn geheel (en in de goede volgorde, als je dan inmiddels de draaden naar de LED's hebt aangesloten) herhalen.. Zou je dat handig vinden?

Op zich kan ik in de source code wel alle adressen van wissel opnemen, maar dat betekent dat iedere uitvoering maatwerk moet worden en appart gecompileerd. Dat kent dan ook weer zijn lastige dingen in onderhoud en zo.

Zie je het als probleem dat er door koploper 'teveel'  wisselopdrachten worden gestuurd (als je dus gaat voor de 'tweede tabblad'  optie? Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad, ook niet met flinke wisselstraten. Gewoon nieuwsgierigheid.

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Hoi,

Ik neem aan dat de extra data/ tabblad vraag.  Voor mij is bestemd.

Ik denk dat je niet onnodig data moet gaan versturen.
Kost allemaal tijd dat je ook een andere opdracht kan versturen.
Ik wil de originele output monitoren. Kan je ook geen fouten maken met de extra configuratie.
Maar als het via een extra tabblad moet ala.
Vraag is dan alleen hoe doe je dat als je met een ander programma rijdt?

Je zou adressen om kunnen schakelen met een rode of groene schakelstand van de wissel.
Programmeren wordt dan wel lastiger
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Citaat van: leendert op woensdag 21 september 2011, 11:24:21
...

Overigens is deze uitwerking allemaal 'de schuld' van mr. Snoozerman. Hij was zo vriendelijk om belangeloos een paar 7219 beschikbaar te stellen en dankzij hem ben ik gekomen tot waar ik nu sta. Dus da's wel het leuke van dit forum.
...

Groet,
leendert


Haha :-) goeie formulering, maar pas maar op, want ik heb nog een hele voorraad van die 7219 IC's,
alsook nog een heleboel andere IC's :-) Voor je het goed en wel beseft, begin je aan een volgend (even succesvol) project :-)


groeten,
Kris
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Het is wat stil geweest over dit onderwerp, maar ondertussen gaat alles gewoon door hoor.

Hier het schema van de implementatie zoals ik die nu gedaan heb. Ik heb gekozen voor een aantal duo leds en de rest zijn standaard leds.

Inmiddels is ook de print af, ik zal er later nog twee plaatjes van plaatsen.

Het is al met al best wel een complexe, dubbelzijdige print op eurokaart formaat geworden, maar lang leve Eagle. De complexiteit die in de print zit, reduceert de kabelboom die anders in dit plateau zou komen.

Ik kies voor de aansturing de makkelijke weg voor de implementatie. Ik heb een lijst gemaakt van de adressen die ik nodig heb voor de wissel en deze worden meegeprogrammeerd in de pic. Niet heel flexibel, maar de een goed passende oplossing. De tabel is eenvoudig te onderhouden en een PIC´tje laat zich indien nodig heel vaak herprogrammeren.

Over het maken van de mechanische kant en hoe het er nu uit komt zien, daar zal ik in een ander onderwerp een draadje over openen.

Groet en nogmaals dank aan allen voor het meedenken!
Leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Hallo Leenderd,

Het zegt mij allemaal niets maar wat ik bij jou gezien heb gaat het wel goed komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Het blijft een mooie manier om op goedkope wijze een seintableau te maken.
Is een mooi compact printje geworden.

Robin
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Hierbij nog even de beloofde foto´s.

In volgorde:

- De sheets van de dubbelzijdige print
- De frontplaat als boormal voor de gaatjes (lay out afbeelding van Eagle gebruikt)
- De frontplaat bij de kolomboor
- De frontplaat geschuurd en gereed om de grondlak aan te brengen.
- De bestukte print
- De print in combinatie met het front.

Ik gebruik als front een stuk epoxy. Dat bewerkt zo lekker. Later wordt dat in een frame geschoven en dan zit het prima vast en indien nodig, kan je er nog prima bij om er iets aan te doen.

Op de frontplaat moet nog het baanschema aangebracht worden. Dus even de banen afplakken, dan wit spuiten en het plakband weer verwijderen.

Groet,
leendert
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
En de rest van de foto´s....

Nog even een korte uitleg wat je hier ziet op het paneel:

De gele leds: geven een bezetmelder aan
De rode leds: geven aan of een blok wel of niet bezet is
De witte leds: Dat zijn rood/groene duoleds, en geven de stand van de wissel aan: Groen = rechtdoor, Rood is afbuigend.

De zwarte knoppen zijn de momentschakelaars voor het kiezen van de juiste rijrichting.

Als het banenplan erop staat en gespoten is, zal ik hiervan nog een foto plaatsen.

Groet,
leendert

Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Duo leds?
Hoe sluit je die aan op de matrix ?
Gewoon 2 horizontale posities ?

Robin
Re:Decoderschakeling voor 64 LEDS voor een bedienplateau - MET NU DCC EN MOTOROLA
Citaat van: Hero op maandag 05 december 2011, 19:01:34
Duo leds?
Hoe sluit je die aan op de matrix ?
Gewoon 2 horizontale posities ?

Robin

Het zijn leds met 3 pootjes: een common kathode en een 'eigen' anode voor resp. groen en rood.

groet,
leendert