Hallo allemaal,
Ik heb weer eens een (hopelijk) interessant (ver)bouwprojectje om te laten zien

Het betreft het zelf maken van een 2-polige stroomvoerende koppeling op basis van een standaard Roco universeelkoppeling.
De aanleiding hiervoor is, dat ik een stroomvoerende koppeling nodig had die aan een behoorlijke lijst eisen moesten voldoen. Na uitvoerig zoeken op internet kwam ik tot de teleurstellende conclusie dat er geen koppelingen bestaan die aan mijn eisen voldoen.
Ik wil namelijk een soort universeel systeem maken met rijtuigen die hun stroom trekken via de decoder in de stuurstand.
De koppelingen moeten dan aan de volgende eisen voldoen:
1: De koppelingen moeten minimaal 2-polig zijn om de interieurverlichting in zijn geheel via de decoder in de stuurstand te kunnen schakelen. (1-polig met overal massaslepers zou in principe ook moeten kunnen, maar is niet de bedoeling. Geen RTS/M* koppeling dus)
2: De rijtuigen moeten onderling volledig verwisselbaar zijn (ook omdraaibaar), dus geen mannetje/vrouwtje koppeling, maar een unversele koppeling die allemaal hetzelfde zijn.
3: De koppeling moet kunnen koppelen met zowel een standaard Roco universeelkoppeling als met een digitale Krois MK1/MK2 koppeling.
4: De rijtuigen moeten zonder hulp (van een persoon) koppelbaar en ontkoppelbaar (ontkoppelrail)blijven. Geen losse of vaste stekkertjes met draadjes dus.
5: De rijtuigen moeten zo vaak als ik wil gekoppeld en ontkoppeld kunnen worden. De enige overgebleven kandidaat (Krois MKS/2) viel hierdoor dus af. Deze gebruikt IC stekkertjes die niet te vaak in- en uit elkaar gestoken kunnen worden.
6: Moet electrisch 100% betrouwbaar en bedrijfszeker zijn. Zelfs als de koppelingen door bewegingen enigzins wringen en bewegen.
7: Moet betaalbaar zijn. Geen 10 tot 15 Euro per setje dus!
De conclusie die ik trok kwam dus neer op zelf bouwen dus!
Meer dan twee maanden over nagedacht. Een boel ideeen, maar geen van allen praktisch uitvoerbaar........ Totdat ik vanochtend een beetje zat te spelen met een paar universeelkoppelingen en ik een idee kreeg

De basis is een standaard Roco universeelkoppeling. Kost per 50 stuks een Euro of 30.
Je hebt wat koperfolie/koperplaat nodig van 0,1mm dik. Nou had ik dit niet in huis (duh! wie wel

, of moet ik dat niet vragen op een modelbouwforum

), maar ik had nog een oude M* sleper die dat koper heeft. Het is flexibel dus wordt gebruikt voor het afveren van de sleper. Dikker dan 0,1mm moet je niet nemen, want dan is het niet flexibel meer genoeg.
Als je hier nou een 1mm breed strookje van knipt en deze op een aantal plaatsen voorzichting buigt en met een beetje secondelijm vastlijmt krijg je onderstaand resultaat.

Aan de ene kant zit een lipje en aan de ander kant enkel een plaatje op de koppeling. Hierdoor kunnen twee koppelingen altijd aan elkaar koppelen (geen mannetje/vrouwtje verschil tussen de koppelingen)
Het is trouwens een enorm gepruts om het 1mm brede en 0,1mm dikke koperstripje op maat te maken en vast te lijmen.

Nu twee stuks aan elkaar gekoppeld. De werking is goed te zien. Doordat er wat ruimte is bij het lipje blijft het koper in beide richtingen flexibel. Door het ombuigen van de uiteinden ontstaat er (hopelijk) een goed electrisch contact.
Uiteraard moeten er nog draden aan gesoldeerd worden voor de verbinding met het rijtuig.

Een slechte foto, maar het idee is hopelijk duidelijk. De zelfgebouwde stroomvoerende koppeling is ten alle tijden koppelbaar met een niet stroomvoerende universeelkoppeling. Ook is het in theorie mogelijk om te koppelen met M* kortkoppelingen al heb ik dat nog niet geprobeerd.
Om nog even de eisen af te gaan.
1: Voldoet, 2-polig.
2: Voldoet, geen onderscheid mannetje/vrouwtje.
3: Voldoet, koppelbaar met Roco universeelkoppeling, digitale Krois koppeling.
4: Voldoet, koppelen gaat erg soepel en is mogelijk door simpelweg de wagons met stroomvoerende koppelingen tegen elkaar aan te rijden. ontkoppelen met ontkoppelrail of handmatige ontkoppelaar kan door de lage hoogte van de koperen strips. Deze steken niet onder de koppeling uit zelfs met de haak in de hoogste stand.
5: Voldoet, door de flexibiliteit van het 0,1mm dikke koper blijft de verbinding elastisch.
6: Moet ik nog electrisch testen, maar bij handmatig wringen en bewegen van de verbinding blijf op het eerste gezicht contact, mede door de flexibiliteit van het koper.
7: Voldoet, kosten 0,60 Euro per koppeling + een heel klein stripje koperfolie (prijs verwaarloosbaar laag).
Al met al een prima prototype al zeg ik het zelf

. Ik ga vanavond als ik zin heb even testrijden met de koppelingen in een trein. Morgen probeer ik dan te bepalen wat de maximale stroom is die ik door de koppeling kan trekken. Hier moet ik nog even een opstelling voor bedenken met wat simpele middelen. Multimeter, een stroomverbruiker en eventueel een temperatuursensor. 500mA zou meer dan genoeg moeten zijn voor de verlichting (m.b.v. Digirails LED strips) van ongeveer 10 rijtuigen.
Zoals altijd zijn op- en/of aanmerkingen van harte welkom!

Groetjes,
Menno