Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat is wat?

Gestart door Vic zondag 22 maart 2009, 14:56:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is wat?
Lid sinds: 2009

offline
Wat is wat?
Goedemiddag,

Nogmaals een compliment voor dit mooie en leerzame forum.
Ik lees met regelmaat wat berichtjes, vaak met interessante foto's ondersteund.
Er wordt her en der nogal wat moois vervaardigd.


Echter.......... en nu komt de aap uit de mouw, ik snap er af en toe bijna niets meer van. Toegegeven, ik ben nog uit het volledige analoge tijdperk. Vroeger was de keuze vrij eenvoudig.
Nu begint het me toch te duizelen.

Wat is mfx, systems, esu, enz enz. Hoe kun je het verschil weten tussen alle mogelijke decoders?
Wanneer gebruik je welke besturingseenheid en waarom??
Hoe sluit je een baan aan op een computer, en hoe beheer je de verschillende programma's. Gaan er geen tegenstrijdigheden optreden.

Ik lees van een drierailbaan waar toch ook tweerail mee gereden kan worden.
Is dit een Harry Potter truc??

Kortom het duizelt me aan alle kanten. Uiteraard kan een gek in vijf minuten meer vragen als 1000 wijzen enz.......

Misschien is het een idee om een topic te maken waar al deze begrippen duidelijk genoeg omschreven worden, zodat de gemiddelde digibeet zoals ik, er ook nog wat van kan opsteken.

Nog een prettige zondagmiddag

m.vr.gr.

Vic


Re: Wat is wat?
redskin
gast

Re: Wat is wat?
begin eens met het downloaden van het marklin systems handboek. Daarin staan mfx, systems digital uitgelegd. (de link http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Handboek%20Marklin-Systems.pdf/view

ESU is een merk voor digitale toebehoren (centrale, decoders e.d.)
Re: Wat is wat?
matthijs popken
gast

Re: Wat is wat?
Citaat van: Vic op zondag 22 maart 2009, 14:56:44
Ik lees van een drierailbaan waar toch ook tweerail mee gereden kan worden.
Is dit een Harry Potter truc??

nee , het kan volgens mij niet tegelijk.

maar als je bijv. k-rail gebruikt zijn de railstaven veelal geisoleerd.
daar kun je dan gelijkstroom op zetten
en dan een gelijkstroom loc 
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is wat?
Gewoon een lijstje met kreten maken:

mfx=functie van een locomotief, waardoor deze automatisch herkend wordt door diverse besturingssystemen (zoals de ms en cs)
ms=mobile station. Een redelijk eenvoudig systeem, om meerdere locomotieven/treinstellen (10 stuks meen ik) aan te sturen, met 1 simpel kastje.
cs=central station. Lijkt op bovenstaande, maar veel uitgebreider. Hiermee kun je ook wissels/seinen en andere automatische system aansturen.
delta=delta besturing. Hiermee kun je tot 4 locs/treinstellen aansturen. Dit is meen ik de voorganger van de ms, en wordt nietmeer gemaakt.
esu=...
computerprogramma´s: Bijvoorbeeld koploper wordt veel gebruikt. Hiermee kun je dus met een pc/laptop je hele baan aansturen.

tsja, wat wil je nog meer weten? vraag het, en antwoorden volgen snel genoeg.

Kan iemand een mooie uitleg over esu toevoegen?

Roy
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wat is wat?
Beste mensen,

Alvast mijn dank voor de positieve reacties.

Ik moet deze week aan het werk in het buitenland en ik heb dus het Marklin systems verhaal uitgeprint. Kan ik dit eens mooi doornemen. Zeer goede tip.

Verder vraag ik mij af hoe een programma als koploper compatible is met de diverse andere systemen.

Eerst heb ik nu wat "huiswerk" te doen met het doorspitten van het Marklin boek

Vic

Re: Wat is wat?
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat is wat?
Citaat van: Vic op zondag 22 maart 2009, 21:59:13

Verder vraag ik mij af hoe een programma als koploper compatible is met de diverse andere systemen.


Hallo Vic,

Voor de communicatie tussen pc en centrale zijn er enkele protocols. Dit zijn bepaalde afspraken op welke wijze communicatie tot stand wordt gebracht, welke snelheid en dergelijke er gebruikt wordt.

Paul, de programmeur van Koploper, heeft er dus voor gezorgd dat deze verschillende protocollen aanwezig zijn. Door het kiezen van de juiste centrale selecteert Paul het bijhorende protocol en alles zou moeten werken.


Citaat van: Big-Roy op zondag 22 maart 2009, 18:27:55

Kan iemand een mooie uitleg over esu toevoegen?


Dan nog even ESU. Producent van diverse hardware voor de modelbaan. Dit gaat van de Ecos centrale tot zeer kleine decoders. ESU is ook de producent van de CS1 centrale en blijft deze mits betaling ondersteunen.
Re: Wat is wat?
Riny
gast

Re: Wat is wat?
Beste Vic,

Voor zover ik dit kan wil ik je toch een advies meegeven.

Probeer het geheel stap voor stap te doorgronden en begin bij de basis.
Ik heb er alle begrip voor dat men graag alles in 1 dag zo willen weten en begrijpen maar helaas is die mogelijkheid er niet.
Wanneer men probeert om alles tegelijk te ontdekken wordt het alleen maar meer verwarrender.

Nogmaals, begin bij de basis en je zult versteld staan hoe vlug je alles door gaat krijgen.
En met de ondersteuning van mede hobbyisten zal dat zeer zeker lukken.
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is wat?
En kijk eens een hoop rond hier op het forum. Basisvragen worden geregeld gesteld (ook ikzelf moet nog heel veel leren over het hele digitale gedoe).

Roy
Re: Wat is wat?
Onstwedde
gast

Re: Wat is wat?
Maar wat hij zegt ben ik het wel mee eens. Er moet ergens in het forum een lijstje komen met begrippen. Een soort modelspoor woordenboek. Is denk ik erg handig.

Dus een vraag aan de moderators of die ergens een handige plek weten om dit te realiseren.
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is wat?
Volgens mij is een MS een mobile station en geen mobil systems  :D
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is wat?
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 25 maart 2009, 16:15:38
Volgens mij is een MS een mobile station en geen mobil systems  :D

Waar zie jij mobile systems staan dan?  :wink:

Roy
Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat is wat?
Beste Vic,

Aanstaand weekend is er een hele goeie gelegenheid je eens "life" te oriënteren, er zijn bij veel modelspoorverenigingen open dagen en die hebben analoge en digitale banen in alle soorten 2-rail, 3 rail, analoog, DCC, Motorola, MFX en misschien nog wel een verdwaalde FMZ of Selectrix, daarnaast vind je ook wel automatisering, Railroad, Koploper, Raptor.

Groet, Anne W
Re: Wat is wat?
best
gast

Re: Wat is wat?
Het is wel mogelijk om op drie rail systemen met gelijkstroom te rijden
voorwaarde is wel dat je k rails gebruikt en alleen slanke wissels toepast

Re: Wat is wat?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is wat?
voor de onduidelijkheden mbt afkortingen:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9707.0

Dennis