Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

stroom toevoer

Gestart door kenny1647 zondag 22 maart 2009, 14:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroom toevoer
kenny1647
gast

stroom toevoer
Hallo,

Ik denk dat ik te weining stroom heb op men M* baan  , ik heb alleen een aansluiting rail .. Hoe kan ik dat oplossen?? kheb een tranfo voor voeding maar hoe moet ik draadjes aansluiten op men rails??
Gr kenny
Re: stroom toevoer
AdriaansAirbrush
gast

Re: stroom toevoer
De rode op de B onder de rail aan de lipjes dan de andere op de o
Re: stroom toevoer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: stroom toevoer
Problemen met de voeding kennen drie hoofdoorzaken:
- te weinig vermogen
- slechte kontakten
- te "dunne" draden

Om met het eerste te beginnen:
Te weinig vermogen heb je al gauw wanneer je met de standaard beginnerstrafo werkt.
Afhankelijk van de uitvoering zijn deze vaak maar 10VA (of Watt). In de meest recente beginsets met de Mobile Station zit vaak een trafo van 18VA.
Met een loc lukt alles prima, maar bij twee en meer locs heb je gewoon te weinig.

Wanneer je analoog rijdt, dan kun je trafo's bijplaatsen en daarvan de bruine bussen koppelen.
Het spoor verdeel je in geisoleerde secties, met een middenleider-isolatie.
Elke sectie voedt je vervolgens uit een eigen trafo via de rode draad die vanaf de trafo naar de sectie loopt.

Bij digitaal rijden, moet je zg. boosters gaan bijplaatsen.
Dit is zonder handleiding wat ingewikkelder maar redelijk beschreven op de forum-webpagina's.

Slechte Kontakten
Elke keer dat je twee draden met elkaar verbindt, moet de stroom een extra weerstand overbruggen. Gesoldeerde verbindingen zijn normaliter beter geleidend dan kroonsteenstrips of stekkers.
Maar ook "koude" soldeerverbindingen geven veel energieverlies.
Dit kun je o.a. controleren door met een universeel-meter de weerstand te meten.


Oplossing: De verbindingen opnieuw maken of een andere verbindingswijze kiezen.

Ook de overgangen tussen de rails veroorzaken elektrische weerstanden:

Oplossing: extra voedingpunten (bijv. vanaf een ringleiding)

Te dunne draden
Ook de draden kunnen "te dun" worden. Dit gebeurt vooral bij wat grotere afstanden.
De weerstand over de draad wordt dan zo groot, dat je teveel spanning verliest.
Dit komt vooral voor bij de standaard draden van 0,14 mm2 zoals die door de fabrikanten worden geleverd.

Een oplossing hiervoor is o.a. een netwerk of ringleiding met een wat flinkere diameter.
Heel bruikbaar hiervoor is draad vanaf 0,75mm2. o.a. te koop bij Conrad.nl, maar ook in de autobranche.
Heel praktisch is daarbij het gebruik van flexibel draad (Duits=Litze) in plaats van stug draad.

Je zou ook elektrasnoeren of luidsprekersnoeren kunnen gebruiken, maar dan heb je maar een beperkt aantal kleuren, en de kans op verwisseling met het 220Volt-net is niet onwaarschijnlijk.

John
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
Ale 2 zeer bedank ! ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen!!
Men draden zijn van brawa dus ik weet niet als ze te dun zijn ? :D
Gr kenny
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
Hier een foto hoe ik men wissels en 1 aansluiting rail heb aangesloten
Ik ga nu proberen hoe ik het kan op lossen , ahj ik heb nog draadjes liggen voor op de C-rails te doen hoe ik die op de C-rails aansluiten??
http://s693.photobucket.com/albums/vv295/kenny1647/?action=view&current=090307_130717.jpg

Gr kenny
Re: stroom toevoer
Mathijs
gast

Re: stroom toevoer
Kenny kun je er bij zetten welke draad voor wat dient?

Mathijs
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
Rood + Bruin = aansluiting rails
Blauw = Wissels
Geel = Verlichting wissels
Gr kenny
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
En deel is opgelost van de stroom
Maar hoe maak je van een C-rail een aan sluiting rail?? dus stroom geven..
Ik heb zo een setje gekocht van draadjes voor onder de C-rail ergens in te schuiven maar ik weet niet waar en hoe

Kan iemand helpen
Gr kenny
Re: stroom toevoer
Mathijs
gast

Re: stroom toevoer
Kenny kijk eens goed onder je c-rails staat bij elk contact iets geschreven namelijk een B en een 0 (of is het een O?) Als je die "stekkertjes" nu op je draadjes aansluit en dan vevolgens over de stekkertjes van je c-rails schuift dan werkt het.

Mathijs
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
het zijn 2 stekkers , Rood en Bruin :)
Gr kenny
Re: stroom toevoer
Mathijs
gast

Re: stroom toevoer
Dat weet ik, heb zelf ook c-rails :wink:
Maar die moet je dus aansluiten overeenkomend met de B en de O die onder de c-rails staan aangegeven :wink:

Mathijs
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
ok
Hoe weet je welke op O of B moet
Rood moet op ??
Bruin moet op ??
Gr kenny
Re: stroom toevoer
KlaasZ
gast

Re: stroom toevoer
Rood is B (Baanspanning)
Bruin is 0 (massa)

Standaard kleuren voor Märklin.
Re: stroom toevoer
kenny1647
gast

Re: stroom toevoer
hartelijk bedank !
morge toepassen :D