Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten

Gestart door daanknoben woensdag 20 augustus 2008, 10:44:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Heeft er iemand van jullie ervaring met het 1:1 uitprinten van ontwerpen van Wintrack. Nu heb ik zelf geen plotter bij de hand ;).

Zijn er onder ons mensen die dit gedaan hebben, zoja waar. En hoe kun je met wintrack 1:1 printen of exporteren naar 1:1 ofzo?
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: daanknoben op woensdag 20 augustus 2008, 10:44:42
Heeft er iemand van jullie ervaring met het 1:1 uitprinten van ontwerpen van Wintrack. Nu heb ik zelf geen plotter bij de hand ;).

Zijn er onder ons mensen die dit gedaan hebben, zoja waar. En hoe kun je met wintrack 1:1 printen of exporteren naar 1:1 ofzo?

Ga hiervoor misschien naar een copiecenter/plan-afdruk-center (of hoe noem je dat?) waar ze een plotter hebben staan. Neem je cd-rom mee en vraag of je die mag installeren. (eenmaal de cd verwijderd is, houden ze toch alleen maar de demoversie over... dus geen gevaar.) En zo kan je printen 1:1. MVB-club (www.modelspoor.be) heeft dit gedaan... prachtig resultaat.
Via die 1:1 bouwen zij nu hun nieuwe baan. Veel makkelijker dan sukkelen met A4-tjes of zo. Succes.
Patrick (WinTrack België)
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Met wintrack kan je 1:1 printen, je krijgt alleen gruwelijk veel A4tjes. Ik heb op die manier gewerkt, de blanco pagina's die je krijgt doe ik weer hergebruiken.

Uiteindelijk de A4tjes aan elkaar getaped, uitgeknipt en op hout geplakt. Dit diende als zaagmal maar ook om railprofiel te leggen.

Werkt goed als je niet tegen een beetje freubelen opziet (het is toch een hobby). 8)

Mvrgr.,Ben.
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Ik verkeer in de gunstige situatie dat mijn bedrijf werkt met kleurenplotters op A0 formaat, dus afdrukken op groot formaat is geen probleem. Zo heb ik ook een testbaantje uitgelegd. Voordeel is (zelfs bij een klein baantje) dat je vooral de bogen precies volgend de bedoelde radius legt (in plaats van via een rare kronkel). Bij C-rails speelt dit wellicht niet zo, maar bij K-rails is het wel eens lastig bogen netjes uit de hand te leggen.

Ik heb de afdruk echter gemaakt via een tussenstap, met behulp van een PDF file, zodat ik Wintrack niet hoefde te installeren op een bedrijfs-pc (dat wordt niet zo gewaardeerd). Door het maken van de pdf file en het afdrukken hiervan ontstaat echter een (geringe) verschaling, die op een baan van enkele meters zich echter wel toont door centimeters afwijking tussen begin en eind van de baan. :?

Het voorstel van Patrick heeft dat nadeel niet! :P

Groet,
Ronald
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Ik heb helemaal niets uitgeprint/geplot.
Gewoon een aantal referentiepunten in Wintrak opvragen.
Dit doe ik, door de muis op bijvoorbeel het begin en eind van een boog te zetten, zodat je de coördinaten rechtsonderin het scherm kunt uitlezen.
Deze punten meet ik dan uit op de plaat en maak met een zelfgemaakte radiuspasser de bogen.
Voor de rechte trajecten voldoet de lineaal.
Zo heb ik alles tot op de mm nauwkeurig kunnen uittekenen.
Probleem met een geplotte baan op papier is om deze weer op de houten plaat over te zetten.
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: Kappa op woensdag 20 augustus 2008, 22:51:37
Ik heb helemaal niets uitgeprint/geplot.
Gewoon een aantal referentiepunten in Wintrak opvragen.
Dit doe ik, door de muis op bijvoorbeel het begin en eind van een boog te zetten, zodat je de coördinaten rechtsonderin het scherm kunt uitlezen.
Deze punten meet ik dan uit op de plaat en maak met een zelfgemaakte radiuspasser de bogen.
Voor de rechte trajecten voldoet de lineaal.
Zo heb ik alles tot op de mm nauwkeurig kunnen uittekenen.
Probleem met een geplotte baan op papier is om deze weer op de houten plaat over te zetten.

Opzich heb je daar gelijk in, maar flex sporen worden dan toch erg moeilijk in overgangsbogen met variabele radius.

Ik denk dat ik de lokale copyshp eens ga overvallen, en snachts hun kleurenplotter meeneem.
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten

Citeer

Opzich heb je daar gelijk in, maar flex sporen worden dan toch erg moeilijk in overgangsbogen met variabele radius.

Ik denk dat ik de lokale copyshop eens ga overvallen, en snachts hun kleurenplotter meeneem.
als je dan toch - bij nachte - binnenraakt in die copyshop... :D :o :D :) :D :lol:. zorg dat je je laptop bij hebt en print ter plaatse...
- deze misdaad is minder zwaar, dus als ze je betrappen... straf kleiner
- zo'n plotter weegt wel enige kilo's....
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: rorail op woensdag 20 augustus 2008, 20:34:26
Ik heb de afdruk echter gemaakt via een tussenstap, met behulp van een PDF file, zodat ik Wintrack niet hoefde te installeren op een bedrijfs-pc (dat wordt niet zo gewaardeerd). Door het maken van de pdf file en het afdrukken hiervan ontstaat echter een (geringe) verschaling, die op een baan van enkele meters zich echter wel toont door centimeters afwijking tussen begin en eind van de baan. :?

......
Groet,
Ronald

Ronald,
ik meen dat de installatie van WinTrack op een pc niet zoveel "nalaat"... en als je dat mooi "vraagt"....
Mocht ik je baas zijn: dan mocht je dat zeker installeren, buiten de werkuren..
Maar waarom laat je de plotter 's avonds niet aanliggen... en print je vanaf thuis over het internet... naar de plotter van het werk (als die via netwerkkabel is aangelsloten en niet via USB of zo...) dan moet je wel weten hoe je dat moet instellen.... kwestie van in te loggen en zo.
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Patrick,

Dat kan technisch gezien wel, door middel van een VPN verbinding vanaf mijn huis naar mijn werk, doch het gaat wel heel traag.

Inmiddels heb ik overigens een laptop van mijn werk, waarop ik wat meer kan met betrekking tot installeren van software; het is er de laatste tijd echter niet meer van gekomen.

Groet,
Ronald
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
dat zal dus denk ik geen enkel degelijk copy center doen .....

een PDF ervan maken .... en die dan gebruiken is denk ik iets beter ...




Citaat van: LokSound op woensdag 20 augustus 2008, 12:58:51
Citaat van: daanknoben op woensdag 20 augustus 2008, 10:44:42
Heeft er iemand van jullie ervaring met het 1:1 uitprinten van ontwerpen van Wintrack. Nu heb ik zelf geen plotter bij de hand ;).

Zijn er onder ons mensen die dit gedaan hebben, zoja waar. En hoe kun je met wintrack 1:1 printen of exporteren naar 1:1 ofzo?

Ga hiervoor misschien naar een copiecenter/plan-afdruk-center (of hoe noem je dat?) waar ze een plotter hebben staan. Neem je cd-rom mee en vraag of je die mag installeren. (eenmaal de cd verwijderd is, houden ze toch alleen maar de demoversie over... dus geen gevaar.) En zo kan je printen 1:1. MVB-club (www.modelspoor.be) heeft dit gedaan... prachtig resultaat.
Via die 1:1 bouwen zij nu hun nieuwe baan. Veel makkelijker dan sukkelen met A4-tjes of zo. Succes.
Patrick (WinTrack België)
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: rocofan op woensdag 27 augustus 2008, 11:47:40
dat zal dus denk ik geen enkel degelijk copy center doen .....

een PDF ervan maken .... en die dan gebruiken is denk ik iets beter ...




datr zal de kwaliteit verlagen...
en .. kom bij ons, ons copycenter heeft het gedaan....
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
ja ... "ons"  je zegt het precies goed ...

een PDF mag de kwaliteit NOOIT verminderen of veranderen..
dan heb je denk ik niet de goede instellingen.

het hele PDF verhaal is nu namelijk net hiervoor gemaakt ...

grtz
Citaat van: LokSound op woensdag 27 augustus 2008, 12:35:50
Citaat van: rocofan op woensdag 27 augustus 2008, 11:47:40
dat zal dus denk ik geen enkel degelijk copy center doen .....

een PDF ervan maken .... en die dan gebruiken is denk ik iets beter ...




datr zal de kwaliteit verlagen...
en .. kom bij ons, ons copycenter heeft het gedaan....

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citeer
dat zal dus denk ik geen enkel degelijk copy center doen .....

je mag me altijd je bestand per e-mail sturen. Ik laat het dan afprinten en stuur het je in een koker op per koerier of post.... tegen kostprijs.  Patrick
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: LokSound op woensdag 03 september 2008, 12:24:53
Citeer
dat zal dus denk ik geen enkel degelijk copy center doen .....

je mag me altijd je bestand per e-mail sturen. Ik laat het dan afprinten en stuur het je in een koker op per koerier of post.... tegen kostprijs.  Patrick

Dus een wintrack bestand sturen, en jij stuurt de print:)

Das nog eens service, ik zal het onthouden zodra ik mijn definitief ontwerp heb.
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citeer
Dus een wintrack bestand sturen, en jij stuurt de print:)

Das nog eens service, ik zal het onthouden zodra ik mijn definitief ontwerp heb.

als we kunnen helpen... waarom niet. Ik mag dan wel een importeur zijn... in hart en nieren ben ik een hobbyist in modelspoor!
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Hoi Loksound,

Waar kan ik het bestand heen mailen, er van uitgaande dat het aanbod nog staat om 1:1 te printen.

Groeten Daan Knoben
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Loksound is al een tijdje weg hier. :wink:
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: spoorman op zaterdag 14 februari 2009, 11:52:07
Loksound is al een tijdje weg hier. :wink:

Ohw okey.

Iemand anders die wintrack bestanden 1:1 kan printen misschien?
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Ik vond deze link http://perfectcopy.nl/

Ik denk dat ik straks ook alles ga uitmeten, en de rechte rails netjes leggen langs een alu rei.

Roy
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 17 februari 2009, 15:16:47
Ik vond deze link http://perfectcopy.nl/

Ik denk dat ik straks ook alles ga uitmeten, en de rechte rails netjes leggen langs een alu rei.

Roy
Das een goeie, ik kwam erachter dat je met je pc ook een prn bestand kan aanmaken, wat ze daar vervolgens op a0 kunnen printen. Ik ga eens informeren, perfect copy is vlak bij mij in de buurt(10km).

thanks
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Google is je grootste vriend op internet voor zoiets.....

Roy
Re: Wintrack ontwerpen 1:1 uitprinten
Zijn er geen leden die zelf thuis toevallig een plotter hebben?