Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

roco krokodil opdrijven

Gestart door Wouter66 zondag 15 maart 2009, 23:35:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco krokodil opdrijven
Wouter66
gast

roco krokodil opdrijven
Ik heb deze week een nieuwe roco krokodil aangeschaft.
Deze rijdt op een marklinbaan via het centraal station en reageert volledig zoals het moet.
Het enige spijtige aan de zaak is dat de loc echt traag is op max snelheid.

Heeft iemand enig idee of ik deze loc kan opdrijven en sneller laten rijden?
Ik weet dat het geen sneltrein is maar hij haalt op topsnelheid maar de helft van mijn andere marklin locs.

dankjewel

Wouter
Re: roco krokodil opdrijven
Hou er rekening mee dat van veel loc's en treinstellen de (top)snelheid eigenlijk veel te hoog ligt. Misschien rijdt jouw Krokodil wel op een fatsoenlijke snelheid, maar rijdt de rest wel veel te snel.
Re: roco krokodil opdrijven
Met een gnoe?


(geen idee dus)
Re: roco krokodil opdrijven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: roco krokodil opdrijven
hhhmmm, en maakt ie geen vreemd geluid? Brommen ofzo?

Roy
Re: roco krokodil opdrijven
Wat misschien geen kwaad kan: Een filmpje maken en even plaatsen :?:
Kunnen we zien of de loc echt te langzaam gaat of gewoon eventjes op (schaal)snelheid rijdt :wink:

Mathijs
Re: roco krokodil opdrijven
buckfast_beekeeper
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Als je de Krokodil aan 75km/h top gaat uitrekenen, zal hij op schaal ongeveer 24cm/s moeten rijden. Dat is echt langzaam.
Een snelle rekenmethode is topsnelheid/3 en dan zit je al vrij nauwkeurig.
Zoals reeds aangehaald rijden bijna alle loks veel te snel. Als voorbeeld een BR111, max 120km/h, reed op schaal 240km/h en was daardoor sneller dan de ICE.

Ik zou dus zeker de snelheid van al de loks eens controleren. Een vlak recht stuk van 1m en dan controleren hoe lang je loks over dit traject rijden.

Re: roco krokodil opdrijven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: roco krokodil opdrijven
Jammer dat de "crocodile hunter" Steve Erwin overleden is, anders had je hem eens kunnen vragen!  :lol:

Geintje natuurlijk. Ik zou bovenstaande tip eens gebruiken. Maar als je loc vreemde geluiden maakt, dan is er iets anders aan de hand.

Roy
Re: roco krokodil opdrijven
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: roco krokodil opdrijven
Ik heb hetzelfde "probleem" met een BR 189 met het opschrift City Nightline !!!!
Volgens mij heeft Roco de max. snelheid van de loks via de aandrijving gereduceerd.
Ik vind die van mij ook te langzaam rijden vooral met mijn 9 citynightline wagons.
Waarom roco dit heeft gedaan is mij een raadsel,men kan toch zelf de max. snelheid instellen bij
digitaal rijden ?????
Ik zit te twijfelen of ik de lok terug zal sturen naar de Modeltreinexpress.
Maarja als het zo hoort zal ik hem wel terug krijgen zonder verandering.

Zijn er meer mensen met deze constatering??

groet

erik
Re: roco krokodil opdrijven
joostboudewijns
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Het kan zijn dat Roco de max. snelheid vanaf de fabriek via de decoder verlaagt heeft.

Met een CS kun je dit makkelijk veranderen, bij andere centrales zou ik het niet weten.

Gr Joost
Re: roco krokodil opdrijven
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: roco krokodil opdrijven
Beste joost hij staat al op max. ingesteld.....
Zo slim was ik nog wel  :D

groet

erik
Re: roco krokodil opdrijven
buckfast_beekeeper
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Citaat van: 100%erik op maandag 16 maart 2009, 10:46:35
Ik vind die van mij ook te langzaam rijden vooral met mijn 9 citynightline wagons.
Waarom roco dit heeft gedaan is mij een raadsel,men kan toch zelf de max. snelheid instellen bij
digitaal rijden ?????

Hallo Eric,

Al eens nagerekend hoe snel hij op schaal rijdt?

We willen alles zo exact mogelijk 1/87. 1/100 materiaal is al niet goed genoeg meer. Dus best mogelijk dat Roco nu ook begonnen is met de snelheid te verlagen naar 1/87. Ik baal er alvast niet van. Ik kan je hopelijk deze week nog uitsluitsel geven. Ik heb namelijk een Roco 62833 (Arriva/Alex) in bestelling ter vervanging van de Trix 21343 die ten prooi is gevallen van de besparingen. Dit is ook bij Roco een zeer recente lok uit 2008.

Alle loks die hier in huis zijn, zijn allemaal terug gebracht naar schaalsnelheid en soms zelfs nog wat lager. Het rijden is er alvast mooier op geworden.
Re: roco krokodil opdrijven
De max. snelheid van de Märklin Koploper is ook van fabriekswege teruggebracht naar een aanvaarbaar 1:87-niveau.
Re: roco krokodil opdrijven
Citaat van: Mathijs op maandag 16 maart 2009, 07:44:04
Wat misschien geen kwaad kan: Een filmpje maken en even plaatsen :?:
Kunnen we zien of de loc echt te langzaam gaat of gewoon eventjes op (schaal)snelheid rijdt :wink:

Mathijs

Ik begin idd het vermoeden te krijgen dat de krokodil de correcte snelheid heeft en al de rest veel te snel rijd :? :P

Maar toch nog het filmpje van de krok die op volle snelheid rijd.
Let wel niet op de rommel rond de baan deze wordt binnekort volledig afgewerkt en bekleed.

de link: 


Alvast bedankt voor de vele reacties

Wouter
Re: roco krokodil opdrijven
Zo extreem laag vind ik die topsnelheid niet. Ik denk eerder dat je min of meer "verwend" bent door de snelheden van de andere loc's.
Re: roco krokodil opdrijven
joostboudewijns
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Snelhied is goed, voor een kroko veels te snel.

Re: roco krokodil opdrijven
Ik heb dat filmpje een paar keer bekeken, en ik zie dat de loc er op topsnelheid ongeveer een halve seconde over doet om zijn eigen lengte af te leggen. Met een beetje rekenen kom ik dan op ruim 140 km/h. Dus als je dit langzaam vind, dan zijn je andere locs racemonsters.
Re: roco krokodil opdrijven
Kroko14253
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Hoi,

Nou, ik vind, dat je Krokodil een goede snelheid heeft, hoor. Zoals al aangegeven, een echte Krokodil rijdt max. 75 km/u. Mijn Roco Krokodil rijdt ongeveer net zo hard als de jouwe. In vergelijking met sommige moderne loks rijdt-ie wel langzaam. 

Dus.....ik vind het OK. Maar da's mijn mening.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: roco krokodil opdrijven
Citaat van: KlaasZ op maandag 16 maart 2009, 15:03:30
Ik heb dat filmpje een paar keer bekeken, en ik zie dat de loc er op topsnelheid ongeveer een halve seconde over doet om zijn eigen lengte af te leggen. Met een beetje rekenen kom ik dan op ruim 140 km/h. Dus als je dit langzaam vind, dan zijn je andere locs racemonsters.

Kijk maar eens op beurzen , bij vele banen rijden de treinen veel te hard, vooral de fabrieksbanen hebben daar last van, waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat een trein blijft staan door vuile rails ....
Re: roco krokodil opdrijven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: roco krokodil opdrijven
Ik dat je krokodil juist heel mooi en beheerst rijd, zelf nog iets te snel.
Houd wel rekening met het feit dat het geen racebaan is en dat je je loks nooit top de max snelheid moet laten rijden.

Kijk maar eens in dit filmpje en vergelijk jouw lok met die in het filmpje.
Re: roco krokodil opdrijven
Kroko14253
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Hallo Ad,

Jeetje, wat een prachtfilmpje. Krokodillen wat de klok slaat.
Die line-up voor de loods van Erstfeld (in het begin van het filmpje) kan ik straks op mijn baan nabootsen.
Nog even geduld hebben. Komt dan zeker in het betreffende draadje.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: roco krokodil opdrijven
buckfast_beekeeper
gast

Re: roco krokodil opdrijven
Citaat van: Wouter66 op maandag 16 maart 2009, 13:57:13
Ik begin idd het vermoeden te krijgen dat de krokodil de correcte snelheid heeft en al de rest veel te snel rijd :? :P


Hallo Wouter,

Ik heb vandaag mijn Roco ER20 Alex op de rollenbank zijn eerste uurtje laten "rijden" zoals voorgeschreven door Roco. Daarna heb ik even een snelheidsmeting gedaan. Ik heb hem getest op 12V DC. De snelheid was 123km/h. De normale maximale snelheid is 120km/h. De snelheid is dus vrij nauwkeurig zou ik zeggen. Natuurlijk is jou krokodil een andere lok, maar de snelheid dat hij nu rijdt, lijkt me dus vrij realistisch.

Ik zou dus mijn andere loks enorm vertragen.