Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid

Gestart door corne_mo zondag 15 maart 2009, 20:15:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Ik heb recentelijk wat SBB460-ers gekocht. Een daarvan is een standaard art.nr. 3760 met 5* motor. Deze maakt bij wat zwaardere last (zeker bergop) een hoog krijsend geluid. Nu heb ik de antislip bandjes vervangen, de motor geheel uit elkaar gehaald, gereinigd en terug in elkaar gezet (niet echt vuil overigens) en toen gelijk maar de tandwielen gereinigd met wat wasbenzine en gelijk in de Faller olie gezet (lichtjes dan natuurlijk). Bij zware last blijft ie toch die herrie maken.
Enig idee wat ik hier nog meer aan kan doen?

Alvast bedankt voor de reacties,
mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Lijkt toch een smeer-kwestie. Haal de motor er eens uit en test of het draaistel met de tandwielen goed loopt zonder te piepen.
Veel succes.
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Normaliter loopt het draaistel wel goed. Zelfs als ik de kap er af laat (minder belasting) gaat het goed. Met de kap erop doet ie soms moeilijk, en met een last erachter en bergop is het ellende. Ik wil hem niet (veel) meer smeren om te veel smering te voorkomen.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Dit probleem is normaal na een wasbenzine beurt. Je hebt toch niet alles goed gesmeerd.

Gr Joost
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Kun je een overzichtje geven van alle punten en hoeveel deze dan gesmeerd moeten worden? Ik dacht dat ik alles wel gehad had.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Zoals gezegd, bouw de motor en draaistel uit. Het losse draaistel met de tandwielen nu op een vlakke ondergrond heen en weer bewegen. Dit moet soepel lopen met nagenoeg geen bijgeluiden, zeker geen piepen. Piept dit wel dan is er een smeer-tekort.
Smeerpunten;
-direct naast de wielflenzen/assen. Zowel motor- als loopdraaistel.
-Drupje op de tandwielen (dus niet de zijkanten van de tandwielen)
-asje van het anker aan beide zijden. Let op zeker niet te veel aan de collectorzijde.

Gebruik goede en niet te oude olie (helder geel van kleur moet het zijn).
Veel succes.
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Erwin, bedankt voor je reactie. Al dit onderhoud en smeerpunten had ik echter al gehad. Moet ik toch iets gemist hebben.  :?
Ik ga maar weer eens slopen en opbouwen. Kijken of er nog iets verandert.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Gewoon de twee punten smeren zoals dat in het Marklinboekje van je loc staat aangegeven.

Hoe steil is jouw helling eigenlijk?

Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Het middengedeelte van de helling zit rond de 4 graden. Mijn andere 460-ers (1 met een 60760 en 1 met een c-sinus), maar ook andere locs met een C90 komen er simpel tegen op.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Zijn de tandwielen nog heel?

Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Zover ik kan zien wel. Lijkt er allemaal goed uit te zien. In ieder geval geen afgebroken tandjes oid.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Vandaag eens verder aan het knutselen geweest met mijn loc.
Eerst (overdreven) gesmeerd en een half uurtje laten rijden. Geen enkele wijziging in rijgedrag en dus nog steeds dat vervelende geluid.
Nu ben ik eens even na gaan denken en al mijn hellende delen liggen in de bochten. Zou het een combinatie kunnen zijn van bocht + helling?

Ik dus weer de hele motor uit elkaar gehaald. Wat overtollige olie van de smeeractie verwijderd en nog eens liggen prutsen. Het met de hand aandrijven van de wielen bij gemonteerde loc gaat heel zwaar, maar dat zou kunnen komen door de 5* motor welke tegengas geeft. Alhoewel de weerstand groter is dan bij mijn andere 5* locs.

De gehele motor dus verwijderd en eens zitten prutsen met alleen het huis met asjes en tandwielen.
Wat mij nu opvalt is dat ik deze vrij soepel kan bewegen behalve in 1 situatie.
Als ik het draaistel op zijn kant leg, met de tandwielen aan de onderzijde (kijkend in het motorhuis dus) en ik probeer dan de wielen te draaien dan slaat ie een soort van vast. Niet helemaal, maar wel grillig en lastig rond te draaien. Als ik het draaistel daarna in een andere positie pak moet ik deze eerst even losmaken, en daarna draait ie weer soepel. Het zou dus kunnen dat in de bocht de wielen te ver naar 1 zijde gaan, waardoor deze grillige situatie tijdens rijden ontstaat.

Geeft dit iemand nog een idee wat hier precies aan de hand kan zijn? En hoe op te lossen natuurlijk?

mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Johan,
bedankt voor de reactie.
Het was mij inderdaad ook opgevallen dat er veel speling op de assen zit. Dat is bij deze 3760 echter niet anders dan bij de (3450) CIBA, of de 39608 ChemOil en bij die locs heb ik geen last.

Is dit trouwens een bij Marklin erkent euvel en dus ook daar te laten repareren? Ik zie het niet zitten om zelf de wielen de de- en monteren.

mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Je kunt ook een nieuw motordraaistel bestellen. Kost 35,-
Evnetueel heb ik nog wel een (gebruikt) exemplaar ter overname liggen.
Marklin-motoren hebben altijd de nodige speling (tolerantie), dit is bij HAG veel minder.
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Als ik een nieuw draaistel bestel, dan is de kans toch aanwezig dat ik met dat draaistel dezelfde problemen heb? Voorlopig heb ik het bij 1 van de 3 SBB460-ers en niet bij mijn 101. Dus een kans van 25%?

Bedankt voor het aanbod voor het draaistel. Ik houd het even in het achterhoofd.

mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Die kans bestaat, je hebt echter allemaal nieuwe tandwielen dus het motorgeluid zal anders worden.
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Ben toch benieuwd wat ongeveer het percentage probleemlocs is. Ervaringen?

mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Ik heb geen probleem-locs hoor! De een loopt iets mooier dan de ander en ook het geluid kan verschillen. Maar geen van alle geven problemen.
Wel zijn al mijn Re 460's voorzien van kogellagers (m.u.v. de sinus-motoren).
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
De kogellagers heb je geplaatst op bij het anker. Ik denk niet dat dat echt van invloed is op het rijgedrag van het motordraaistel an sich.

mvg,
Corné
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Hoi Corne,
Lijkt mij wel een groot verschil; de overgang van glijlagers naar kogellagers. Het tandwielengeluid blijft wel hetzelfde en dat is waarschijnlijk jouw probleem.
Zou gewoon een ander motordraaistel proberen. Hen je niet nog een Re 460 waardoor je kunt wisselen?
Groet.
Erwin
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Ik heb er in totaal 3, maar eigenlijk geen zin om 1 van de goed werkenden te demonteren. Ik zal eens zien of ik ergens een motordraaistel kan ritselen.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Hoi Corné,

Dat krijsen komt echt niet van de tandwielen, die draaien daarvoor veel te langzaam.
Probeer eens wat lagervet op de ankeras.
Hiervoor haal je het beste even de motor los, vet beide ankeras einden in met een klein kloddertje lagervet en smeer met een naald ook de aslagers in.
Grote kans dat het krijsen nu stopt.

Probeer ook eens om de druk van de koolborstelveren iets te verminderen.
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Gisteren nog met deze loc aan het knutselen geweest. Het lijkt mij toch de speling op de tandwielen welke het geluid veroorzaken. De twee middelste tandwielen (welke zitten tussen het centrale tandwiel en de assen) komen wel heel erg scheef te staan soms.

Van de week maar weer eens verder knutselen en proberen.  :?
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Citaat van: corne_mo op zondag 29 maart 2009, 12:02:33
Gisteren nog met deze loc aan het knutselen geweest. Het lijkt mij toch de speling op de tandwielen welke het geluid veroorzaken. De twee middelste tandwielen (welke zitten tussen het centrale tandwiel en de assen) komen wel heel erg scheef te staan soms.

Van de week maar weer eens verder knutselen en proberen.  :?

Kom ik toch weer op de eerder genoemde link terecht
Als de tandwielen slechts voor 1/4 in elkaar grijpen worden de krachten éénzijdig verdeeld. Als de tussen tandwielen dan ook veel speling hebben gaan die idd scheef draaien. Mogelijke oplossing is echt ringetjes te plaatsen zodat de axiale speling minimaal wordt. Dan blijven de tandwielen beter rechte op ekaar lopen.

P.s. ik verkoop echt geen onzin hoor...................

Mvg, Johan
Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 29 maart 2009, 12:08:23P.s. ik verkoop echt geen onzin hoor...................
Hetgeen ik kan bevestigen. :D

Johan heeft bij mijn oude 1200 de speling met ringetjes weggehaald. Loopt fluisterstil (en op rolletjes natuurlijk). Sindsdien pas ik dit toe op alle relevante aandrijvingen.

Gr, Ben.

Re: 3760, SBB 460, bij zwaardere last hoog krijsend geluid
Johan,

ik heb ook absoluut niet gezegd dat jij onzin verkoopt.  :)
Maar zoals ik eerder ook al aangaf bekijk ik liever alle mogelijke opties. Ten tweede zie ik het niet zo zitten om de wielen te moeten de-monteren.  :D

mvg,
Corné