Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Waarom bezanding

Gestart door h0ogovens zondag 15 maart 2009, 18:55:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom bezanding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Waarom bezanding
Ik ben een Kibri bezandings installatie(tje) aan het bouwen t.b.v. bezanding van stoomloks. Geen idee echter waar dit in het grote voorbeeld voor heeft gediend  :?: kan iemand dat (kort) uitleggen, lijkt me wel leuk om te weten.

Groeten Michel

Re: Waarom bezanding
buckfast_beekeeper
gast

Re: Waarom bezanding
Zand voorkomt ook nu nog het doorslippen van de wielen bij het vertrek van zeer zware treinen.
Re: Waarom bezanding
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Waarom bezanding
Volgens mij is dit gewoon zand dat ervoor zorgt dat de stoomloks bij gladde rails wat meer grip hebben. Dus het zand dient gewoon voor de zandstrooiers.

groeten! 8)
Re: Waarom bezanding
Blausee-Mitholz
gast

Re: Waarom bezanding
Wordt zelfs bij modern materieel nog steeds toegepast.

Mvg, Johan.
Re: Waarom bezanding
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Waarom bezanding
Nog steeds wordt zand gebruikt bij het optrekken. Bij glad weer mag je met remmen niet gebruik maken van zand, want dan heb je kans dat je wielen gaan blokeren en je dus vierkantjes krijgt :P
Re: Waarom bezanding
Mathijs
gast

Re: Waarom bezanding
Als ik me niet vergis mochten die mannetjes vroeger toch lekker voorop de loc gaan staan en strooien.

Mathijs
Re: Waarom bezanding
KlaasZ
gast

Re: Waarom bezanding
Citaat van: Mathijs op zondag 15 maart 2009, 19:19:26
Als ik me niet vergis mochten die mannetjes vroeger toch lekker voorop de loc gaan staan en strooien.
In India doen ze dat nog steeds. Maar bij mijn weten is dat in Europa nooit zo gedaan.
Re: Waarom bezanding
Mathijs
gast

Re: Waarom bezanding
Oké meende al dat ik het ooit ergens had gezien maar wist niet meer waar. Trouwens er is een uitzondering voor Europa. Volgens mij doen ze het bij Thomas de stoomlocomotief ook zo :mrgreen: :lol:

Mathijs
Re: Waarom bezanding
Erik Baas
gast

Re: Waarom bezanding


1: drin
2: drdeur
3: druit

;)
Re: Waarom bezanding
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Waarom bezanding
hahahah, brabander? Het klopt wel. Het rechthoekige kastje tussen de stoomdommen is altijd voor de zand.

Roy
Re: Waarom bezanding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Waarom bezanding
Wat goed zeg! Dat wist ik dus echt niet!  :oops:

Gr Michel
Re: Waarom bezanding
KlaasZ
gast

Re: Waarom bezanding
Michel,

elke grootbedrijfloc heeft zo'n zandstrooi-installatie. Bij moderne locs zitten de zandkasten meestal aan de draaistellen. Kijk maar eens naar de trein die onder je eigen berichten staat afgebeeld. De 1100 die daarvoor staat heeft een zandkast op elke hoek van de draaistellen.
Re: Waarom bezanding
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarom bezanding
Zandstrooien met de hand is al zeker anderhalve eeuw verleden tijd bij ons, denk ik :)
Re: Waarom bezanding
Mathijs
gast

Re: Waarom bezanding
Ahh vandaar dat ik moeite moest doen me te herinneren waar ik het had gezien. Had het immers nooit gezien :lol:
Wel op tv dat dan wel weer 8)

Mathijs
Re: Waarom bezanding
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Waarom bezanding
Liep jouw (bet)overgrootvader ook met een emmer zand voorop dan? :lol:
Maar t zanden gebeurt idd nog steeds
Re: Waarom bezanding
Nou timtrein, mag wel wel meer locloodsen bezoeken.

Hier een paar foto's toen ik een locloods bezocht in Duitsland tijdens de open dag van Märklin.





Gr, Hans
Re: Waarom bezanding
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Waarom bezanding
Citaat van: H@ns op maandag 16 maart 2009, 22:27:34
Nou timtrein, mag wel wel meer locloodsen bezoeken.

Hier een paar foto's toen ik een locloods bezocht in Duitsland tijdens de open dag van Märklin.





Gr, Hans
awel voor mij was het ook nuttig, wist wel waarvoor het diende, maar praktisch ?
1: drin
2: drdeur
3: druit
dit is duidelijk.