Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Oudere Roco decoders

Gestart door robkop vrijdag 13 maart 2009, 20:37:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Oudere Roco decoders
Ik heb twee verschillende oudere Roco decoders met 8 polige stekers er aan .

Beiden werken prima op analoog Märklin.

1 type heeft een drukschakelaartje waarmee de programmeermodus kan worden aangezet, hierbij wordt echter geen programmeermethode vermeld icm een Mobile station. Misschien iemand op het forum?

De andere Roco decoder heeft 8 dipschakelaars.
Is er iemand die een tabel heeft met de adressen en de bijbehorende schakelaarstanden?

Beiden werken prima op analoog Märklin.
Wellicht is er iemand sie me kan helpen.
Bedankt vast.


Re: Oudere Roco decoders
Blausee-Mitholz
gast

Re: Oudere Roco decoders
Decoder met drukschakelaartje is een Lenz multiprotocol. Handleiding heb ik zo niet voor handen.

Mvg, Johan
Re: Oudere Roco decoders
Re: Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Oudere Roco decoders
Dankuwel heren,

Ik ben weer wat wijzer geworden

Fijn forum.

Re: Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere Roco decoders
Citaat van: Freak op vrijdag 13 maart 2009, 21:15:25
De decoder met programmeertoets is de LE930.
http://www.marklin-users.net/html/digital/DILenz930man.html

Met dipswitches de LE900
http://www.marklin-users.net/html/digital/DIlenz900man.html


Mvg,
Peter

Er is door Roco ook nog een speciale ESU-decoder met drukknopje gebruikt. Daar doelt Johan denk ik op. Die laat zich met de mobile als een gewone ESU decoder programmeren.
Re: Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Oudere Roco decoders
De decoder met het drukknopje is de Lenz LE930 (omstreeks 1996)
Vanwege dat ik alleen een Mobstat heb, is bij Lenz een vraag uitgezet hoe deze oudere decoder te programmeren met MS.
Het antwoord van Lenz kwam na een paar dagen, en hield in dat er toen deze decoders werden geleverd er nog geen MS bestond en dat ze er bij Lenz ook geen ter beschikking hebben om te testen. Ze kunnen me niet helpen.
Toen ben ik zelf maar eens aan het proberen gegaan.
Uiteindelijk blijkt dat wanneer je een adres in combinatie met een nummer als loknaam in het MS zet , je vervolgens de lok op het spoor plaatst en het knopje van de decoder indrukt, het adres op het MS na een keertje rijrichting wisselen en Stoptoets indrukken, in de decoder hebt aangepast aan het adres dat de MS had tijdens deze aktie.
Dus nieuwe lok met adres 50 en een loknaam 50 of een ander getal, aanmaken, de lok op het spoor zetten, het knopje van de decoder indrukken, dan gaan de koplampen voor en achter wisselend knipperen, een keertje rijrichting veranderen en STOP, en je Lenz LE930 heeft lokadres 50.
De andere CV waarden heb ik niet kunnen wijzigen.
Als iemand nog tips heet mbt deze decoder houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Re: Oudere Roco decoders
Ja deze decoder vervangen door een decoder van de huidige generatie.

Op de club had iemand ook een loc met deze decoder en hij had er alleen maar ellende mee, die pas was verholpen na een nieuwe decoder.



Re: Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oudere Roco decoders
Ik heb er jaren eentje in gebruik gehad en op zich deed die het prima. Keurige lastregeling. Heel veel valt er niet aan te programmeren. Maximumsnelheid, optrek- en afremvertraging, startsnelheid, dat is het wel zo'n beetje. Als je de decoder wil houden en je wil wat veranderen, dan misschien even bij iemand op bezoek gaan die nog een 6021 heeft. Eén keer instellen is genoeg.
Re: Oudere Roco decoders
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Oudere Roco decoders
Ik had er twee LE930, één is deels onbruikbaar geworden, waarschijnlijk toch ergens massa gemaakt met de kale print, doet het wel analoog maar bij digitaal gaat ie gelijk naar max snelheid,
(wie maakt er nou in hemelsnaam zo'n ding dat nergens mee in aanraking mag komen)
en is dus niet meer te gebruiken, maakt niet uit welke snelheid er wordt ingesteld. (leermoment)
De tweede is inmiddels voorzien van een nieuwe paarse draad en getest , F1 & F2 zijn te schakelen naast de lokverlichting.
Die gaat in een Glaskasten met feesttrein, waarbij de verlichting van de trein apart schakelbaar wordt,via de stroomvoerende koppelingen,  en er voorlopig een interieurverlichting wordt geplaatst in de Glaskasten zelf.
Het liefst zou ik er rook uit de schoorsteen laten komen , maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken, tenzij er iemand hier op het forum een mooie oplossing hiervoor heeft.

Ik wacht op uw positieve bijdrage...