Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spiraal vraagje ??

Gestart door Hansje zondag 18 januari 2009, 11:00:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spiraal vraagje ??
Heb mijn spiraal met wat kunst en vliegwerk aangepast  :D

Ik ben een dun manneke, geen enkel probleem  :lol:




Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Heb je zeker je voordeel van in de toekomst :D
Re: Spiraal vraagje ??
Maar als het geheel af is (berg e.d)...kan je toch niet echt staan  :?

Hoe doen jullie dat ?? ...stoeltje wat je omhoog kan krikken of iets dergelijks  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Ik ben nog niet zo ver maar bij mij komt er een plaat in die ik er uit kan tillen. En zo dan steeds gebruik kan blijven maken van het gat.
Re: Spiraal vraagje ??
Misschien is een krukje met gas-vering wel een oplossing...onder het gat zitten, hendeltje en je schiet vanzelf naar boven  :lol:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
vergeet dan niet de plaat er uit te halen 8) 8)
Re: Spiraal vraagje ??
Zal ik doen...anders krijg ik echt een plaat voor m'n kop  :mrgreen:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: DB bas op zaterdag 07 maart 2009, 15:50:56
hoi even een paar foto,s uit de oude doos van bas van de spiraal.

als men goed kijkt ziet men de ruimte in de spiraal deze is zeer handig voor het schoon houden van de rails en vele andere klussen



groetjes bas


Wouw....wat ben ik jaloers. Ziet er zeer goed en aanstekelijk uit. Ik heb wat met railspiralen denk ik.
Zonde dat die nog wordt weggemoffeld  :lol: :lol:
Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Ik volg dit draadje al een tijdje, omdat ook ik aan de spiraal ga .... De beschrijving van Riny heb ik al een tijdje, zo ook de benodigde materialen.
De tips die hier voorbij komen zijn echt waardevol. De foto's maken het allemaal nog duidelijker.

Succes.
Re: Spiraal vraagje ??
Dan zijn mijn problemen nog ergens goed voor...dank je  :)

Seb, ik hou mijn spiraal bij de deurkant, zie mijn afbeelding eerder...open met kunstglas, zodat je hem toch nog kunt zien m.a.w niet geheel weggemoffeld  :lol:

Terugkomende op het afstellen, ik bereken het gewoon vanaf de eerste overlapping.
Stel er zit 10cm tussen de eerste overlapping.
Dan verdeel ik die afstand over die eerste 360 graden..dus in mijn geval door 8 acht (draadeinden) , zit ik volgens mij altijd goed, dan heb ik geen dure dig.waterpas nodig  :wink:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Probeer in het begin een mindere stijging aan te houden, en voer de stijging dan langzaam op. En op het einde ook weer geleidelijker afbouwen.

Zelf heb ik er voor gekozen om bergaf de binnenbocht te nemen en bergop de buitenbocht. Bergaf helpt het gewicht van de terein mee. En bergop heb je dan minder wrijving door een grotere radius.

Suc6 met het inregelen van de spiraal.
Re: Spiraal vraagje ??
Bedankt !!!!

Ben aan het brainstormen geweest...dit was de bedoeling (met dank aan Henk) :
Zie deze draad:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14209.0



OF DEZE:




Meerdere vertakkingen dus onderweg naar boven, nu had ik als tip gekregen van de spiraal 1 beveiligingsblok te maken.
Dus dat er maar 1 trein tegelijk gebruik kan maken van de spiraal.
Wat dacht je wat...dan kan ik net zo goed, alleen R2 houden dus alleen de buitenbocht.

Is nog overzichterlijker ook, en ik spaar rails en wissels uit  :)

Het stellen is goed gelukt !! ...1.5CM per draadeinde, bij de overlapping heb ik 9CM er tussen zitten.
C-rails en trein met pantograaf is 9CM dus net genoeg, volgens moderator GERARD  :wink:

Dit heb ik nu...wat denk je ????


Hans.

Re: Spiraal vraagje ??
Hans,

Dat ziet er goed uit :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Piwie op maandag 09 maart 2009, 18:27:05
Hans,

Dat ziet er goed uit :lol:.

Groeten Piwie.

Dank U  :)

Niet te stijl dus ??

Belangrijke vraag..als ik er boven later iets af moet halen (draadeinde) waar kan ik dat dan mee doen ??  soort kniptang ?? ijzerzaag is niet te doen, vaak is het probleem dat je er geen moer meer op kan draaien, beschadigd draad dus.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Spoorman
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Even een moer erop en dan afzagen met de ijzerzaag. Eventueel de braam er af vijlen. Daarna de moer er af draaien en je draad is weer goed.

Gr, Ben.
Re: Spiraal vraagje ??
Bedankt voor de tip...maar als je mijn foto ziet is horizontaal afzagen niet gemakkelijk.

Zo'n draadeinde is behoorlijk bewegelijk aan de boven kant, alles weer losdraaien is ook een gedoe  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Moer er op en dan met een Dremel afzagen, geeft zelfde resultaat als met een handzaag.

Succes.

Groeten Piwie.
Re: Spiraal vraagje ??
Zal het proberen, ik heb zo'n goedkoop dremel-setje van de BLOKKER...hoop dat hij sterk genoeg is, ben bang van niet  :lol:
Was maar een tientje als ik me goed herinner.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: spoorman op maandag 09 maart 2009, 20:43:14
Even een moer erop en dan afzagen met de ijzerzaag. Eventueel de braam er af vijlen. Daarna de moer er af draaien en je draad is weer goed.

Goed plan, maar je moet er iets meer aandacht aan besteden: na het zagen eerst even de bramen er af vijlen en een (klein) schuin kantje aan de kop van de bout maken; eventueel nog even met een dun (junior-)zaagje de bramen uit de schroefdraad weghalen, en dán pas de moer er weer af draaien.
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Schienenbus op maandag 09 maart 2009, 15:09:19
[..] bergaf de binnenbocht te nemen en bergop de buitenbocht.  [..] bergop heb je dan minder wrijving door een grotere radius.

Belangrijker is dat de rijlengte van de buitenbocht groter is (omtrek = 3.14 x D !), waardoor de procentuele stijging kleiner is.
Re: Spiraal vraagje ??
Hydraulische schaar...kan ik die niet huren, scheelt me een hoop gedoe.
Anders moet ik alles weer losdraaien en opnieuw stellen  :shock:  :)

Zag er 1 speciaal voor draadeinde door te knippen, perfecte afronding en vonkvrij.
Kopen wordt te gek...ongeveer 1000 euro  :lol:

Te huur ??

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Ik doe het met een dremel.
Wel even uitkijken voor de vonken die eraf komen !!!

Groeten

Ron
Re: Spiraal vraagje ??
Zeker de echte dremel ?? ...niet de namaak die ik heb  :)

Ik denk dat ik mijn draadeinden zo hou, maak ik gewoon mijn bergen wat hoger.

Bedankt voor jullie reacties..vergat ik bijna  :wink:

Ga nu verder met mijn spiraal, tweede laag.
Ik hou jullie op de hoogte met foto's !!

Groeten,

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Heel de middag aan gewerkt...wel wat kunst en vliegwerk !!!!

Goede raad, neem dikker plaatmateriaal als ik...anders gaat het toch wat vervormen helaas  :wink:
Zie de latjes, maar het loopt perfect..met pantograaf overal 1CM extra erboven  :)

Ik maak twee aftakkingen, de hoogste komt helemaal tegen de rand van het gebergte te lopen.
Komt met een keerlus terug.
De lagere wordt dubbel spoor (uit de tunnel)...enz, enz.



Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
en nu weer vrolijk verder :D hup spiraal hup :) :)
Re: Spiraal vraagje ??
Klaar  :D

Rails met kleine mopjes vloeibare lijm vast gezet.
Bovenste vertakking komt langs de bergwand, enkel...die daaronder, splitst zich in twee-baans zo gezegd  :)
Toch wel een heel werk, maar niet gek voor een beginner, als zeg ik het zelf  :wink:
Bij een trein met pantograaf, heb ik er nog ruim een centimeter boven zitten.





Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
kenny1647
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Mooi gedaan .. ben zeer benieuwd naar de rest hans!
Gr kenny
Re: Spiraal vraagje ??
Bedankt...Ik ook  :lol:

Vergat ik nog, heb van al mijn metalen poten 10CM af moeten halen (16 stuks) ...anders werd het geheel een beetje te hoog, het is dus geen gezichtsbedrog mensen  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
kenny1647
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Maar zoals je deze spiraal heb gedaan , zie ik de rest ook goed komen!! 8)
Gr kenny
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: kenny1647 op woensdag 18 maart 2009, 11:14:17
Maar zoals je deze spiraal heb gedaan , zie ik de rest ook goed komen!! 8)
Gr kenny

Dat zijn jouw woorden, nee...geintje hoor.

De tijd zal het leren Kenny  :wink:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Hookies
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Ik dacht dat de spiraal dubbelsporig zou worden. Zo ja, kun je daar dan nog wel makkelijk bij qua aanleg en draadjesvoorziening?

Mvg,
Martin
Re: Spiraal vraagje ??
Ben toch naar enkel gegaan...in de oude situatie, zou ik betreffende baanbeveiliging het toch zo moeten installeren, dat er elke keer maar 1 trein in de spiraal mag. (werd me aangeraden)
Trein laten stoppen in een spiraal is niet aan te raden !!
In dat geval, waarom dubbel ?? ..kost extra rails, extra beveiligingsblokken e.d

Nu heb ik R2 om te klimmen en te dalen.

Kun je me nog volgen Martin  :)

Als iemand het grote voordeel van dubbel kan uitleggen, ik sta open voor suggesties.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Hookies
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Hoezo kan er geen tweede trein in een spiraal? Als je een stijgend en een dalend spoor hebt, dan is er geen beveiliging nodig en kun je één trein laten stijgen en de ander laten dalen. Maar wellicht doel je op wissels vanaf beide sporen in de spiraal. Dat wordt inderdaad wel wat lastiger. Een stijgende trein laten stoppen in een spiraal is ook lastig, tenzij je een ovalen spiraal hebt. Dan kan het wel. Een dalende trein moet wel kunnen stoppen of je moet de helling zo steil maken dat de achterliggende wagens de loc naar voren gaan duwen.

Als je spiraal nu R2 is, dan zou ik het zo houden. R1 als binnenspiraal lijkt me geen pretje.

Mvg,
Martin
Re: Spiraal vraagje ??
Hans,

Dat ziet er goed uit :lol:, ik hoop dat de mijne ooit ook zo uit komt te zien :?.
Ik ga hem wel dubbel sporig maken.

Groeten Piwie.
Re: Spiraal vraagje ??
Martin, ik doel inderdaad op de wissels...op deze manier, met alleen R2 is het overzichtelijker.

Piwi, bedankt voor het compliment..Ik heb nog nooit zoveel moeren aangedraaid, dus je weet wat je te wachten staat  :lol:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Het aandraaien van de vele moeren kun je aanzienlijk versnellen op de  volgende manier:
zet een schroefbitje met daarop een kurk van een wijnfles, druk de kurk goed vast. Hou de boormachine naast de aan te draaien moer, de kurk tegen de zijkant van de moer. En draaien maar....


Met vriendelijke groet Ben
Re: Spiraal vraagje ??
Komt ie nou mee  :lol:

Geintje hoor Ben...goeie tip, maar ik heb een probleem..ik drink niet  :mrgreen:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Spiraal vraagje ??
hey,

draadeinden m6 kun je best knippen, m8 gaat ook nog wel, met een goede kniptang. (zoeen waar ze ook fietsen mee jatten). Idd moer er eerst op, dan afknippen, beetje afbramen, en moer eraf.

Wat je ook kunt doen, is als alles klaar is, dan de draadeinden gewoon net boven de laatste moer afzagen. Je hebt de rest toch niet meer nodig....

Ik zal eens even kijken. Een leverancier van mij heeft ook van die digitale waterpassen. Erg handige dingen!

Roy
Re: Spiraal vraagje ??
Ik moest 16 metalen poten inkorten, daarvoor heb ik zo'n pijpen/buizen snijder voor gekocht...werkte perfect, en mooi recht !!

Ik denk dat ik mijn draadeinden daar ook mee kan doen ?? ..het is vanaf 3mm t/m 30mm.
????

Hoi Roy, nog bedankt voor je hulp  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Mijn schaduwstation ligt nu ook al op zijn plek  :)

Bedankt voor je hulp Roy  :wink:



Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
kenny1647
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Mooi mooi , het begint te vorderen je baan , ben zeer bennieuwd naar de rest! :D
Gr kenny
Re: Spiraal vraagje ??
Anders ik wel  :lol: ...bedankt.

Het wordt zagen geblazen, m.a.w het zaakje bereikbaar maken  :)

Dan de stopsecties/contactrails e.d en beveiliging aanleggen....ook nog een hele klus  :shock:

Hans.