Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

UPDATE 05-02-2023 Stadsbahn a/d Mosel "Stadsdeel 3 def. opst." dolphin (Arie)

Gestart door dolphin vrijdag 13 maart 2009, 14:12:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Eindelijk uitgegoten met de gipsstraten! Vier pakken modelgips verder, maar ja dan heb je ook wat.  :lol:
Nu kan ik beginnen de 3 losse stadsdelen verder af te werken en kleuren. De weg voor het station langs is inmiddels ook gereed,
vr gr Arie



Voor het marktplein heb ik steenjes van Faller ( op blauw schuim) met echt relief, net als onder de brug.







De 3 stadsdelen zijn uitneembaar
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/C
Arie,

Dat is een mooie stap voorwaarts. Slim om de delen uitneembaar te maken. Nu kun je niet alleen nog steeds bij het onderliggende station, maa ook het verven wordt een stuk comfortabeler. Waarom de weg voor het station niet van gips? had je er genoeg van na vier pakken gips? ;)
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/C
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/C
Citaat van: ArjanM op zondag 17 januari 2010, 13:10:03
Arie,

Dat is een mooie stap voorwaarts. Slim om de delen uitneembaar te maken. Nu kun je niet alleen nog steeds bij het onderliggende station, maa ook het verven wordt een stuk comfortabeler. Waarom de weg voor het station niet van gips? had je er genoeg van na vier pakken gips? ;)

Klopt Arjan, de weg met buitenstoep voor het station langs is ook van gips, alleen de stoep onder het S-bahn station niet, die is van plastic ( Auhagen).
nb Mooie servo bediening van je wissel, doet me denken aan mijn schepen, die ik heb gebouwd, vr gr Arie
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Arie,

Je gips gietwerk ziet er mooi uit.
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet met een kleurtje.
Niet te lang wachten hiermee want ik zoek inspiratie voor mijn te bouwen stad.  :mrgreen:

Succes,

Ron
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Prachtige baan en een nog mooiere stad!. Ben benieuwd naar de verdere afwerking.
Tip voor Einte:
Neem een klein conservenblik, bekleed dit van binnen met relief steentjesmotief) en laat dit vollopen met kaarsvet. Voordat dit gestolt is steek er een kleine breinaald in ( midden).Deze breinaald dient later als "handvat"om te rollen.
Als het vet is gestold voorzichtig het blikje openknippen en voila..... een perfect negatief om straatstenen te imiteren.(kan trouwens ook voor keermuren etc). Hopelijk heb je iets aan deze tip. :roll: :roll:

Mvrgr:

Erik Salden
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Hoi Arie,

leuke en interessante update! :D Het gaat er steeds echter uitzien.
Groeten,

Ronald
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Hoi Arie,

Ziet er super uit. Ben uitermate benieuwd hoe de straten er uiteindelijk uit gaan zien! Succes verder.

Groet Jos
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
ziet er allemaal prachtig uit Ari.
Ik heb net mijn eerste probeersels achter de rug.
Kost inderdaad nogal wat tijd, maar dan heb je ook iets.
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Arie,

ziet er allemaal prachtig uit. Blijf dit met veel interesse volgen.

Groetjes, John
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Hallo Arie,

Ziet er goed uit.
Het gieten is je goed af gegaan.
Tav de bebouwing heerlijk om te zien hoe je van al die mooie huizen een stadje vorm.
Zit al lang in mijn hoofd te puzzelen met de huizen die ik heb, maar dit brengt me op ideen.

succes.

Groet

Erik
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Citaat van: Ron21 op zondag 17 januari 2010, 13:39:07
Arie,

Je gips gietwerk ziet er mooi uit.
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet met een kleurtje.
Niet te lang wachten hiermee want ik zoek inspiratie voor mijn te bouwen stad.  :mrgreen:

Succes,

Ron

Hoi Ron, ik moet eerst de naadjes nog bijwerken, dus moet helaas nog even wachten met de kleur, vr gr Arie
nb doe voorzichtig met je rug, ze hebben er bij mij ook al een keer een ritsluiting voor gemaakt, niet echt gezellig.


Citaat van: Erik Salden op zondag 17 januari 2010, 14:55:17
Prachtige baan en een nog mooiere stad!. Ben benieuwd naar de verdere afwerking.
Tip voor Einte:
Neem een klein conservenblik, bekleed dit van binnen met relief steentjesmotief) en laat dit vollopen met kaarsvet. Voordat dit gestolt is steek er een kleine breinaald in ( midden).Deze breinaald dient later als "handvat"om te rollen.
Als het vet is gestold voorzichtig het blikje openknippen en voila..... een perfect negatief om straatstenen te imiteren.(kan trouwens ook voor keermuren etc). Hopelijk heb je iets aan deze tip. :roll: :roll:

Mvrgr:

Erik Salden

Dank je Erik, ik vind jouw baan met waterval en bruggen ook helemaal geweldig, leuke tip met het kaarsvet, nog nooit aan gedacht, vr gr Arie

Citaat van: pab op zondag 17 januari 2010, 16:34:36
ziet er allemaal prachtig uit Ari.
Ik heb net mijn eerste probeersels achter de rug.
Kost inderdaad nogal wat tijd, maar dan heb je ook iets.

Hoi Piet, ik zag bij jouw ook een puntgave gipsmuur verschijnen, succes, vr gr Arie

Citaat van: Tilly op zondag 17 januari 2010, 17:58:10
Arie,

ziet er allemaal prachtig uit. Blijf dit met veel interesse volgen.

Groetjes, John

Hoi John, dank je, ik bij jouw ook  8) vr gr Arie

Citaat van: erik01 op zondag 17 januari 2010, 18:15:09
Hallo Arie,

Ziet er goed uit.
Het gieten is je goed af gegaan.
Tav de bebouwing heerlijk om te zien hoe je van al die mooie huizen een stadje vorm.
Zit al lang in mijn hoofd te puzzelen met de huizen die ik heb, maar dit brengt me op ideen.

succes.

Groet Erik

Hoi Erik, het is inderdaad nog lastig om een beetje een kompacte stad neer te zetten, in het echt is het allemaal zoveel groter, succes, vr gr Arie

Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Hoi Arie.
De "plattegrond" voor je stad ziet er geweldig goed uit! 8)
Komen de stadshuizen te staan zoals je deze op eerdere foto's al opgesteld had?
En dus nu de stoepen en straten volgens het eerdere ontwerp?

Alleen de plattegrond ziet er al magnifiek uit, zeker wanneer alles klaar is, kun je met recht spreken van een grote stad!

Succes met de verdere stadsbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Het gipswerk ziet er indrukwekkend uit. 8)
Ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien als je het verder behandeld hebt.

Gr.
René
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Citaat van: AlbertJan op zondag 17 januari 2010, 22:03:59
Hoi Arie.
De "plattegrond" voor je stad ziet er geweldig goed uit! 8)
Komen de stadshuizen te staan zoals je deze op eerdere foto's al opgesteld had?
En dus nu de stoepen en straten volgens het eerdere ontwerp?

Alleen de plattegrond ziet er al magnifiek uit, zeker wanneer alles klaar is, kun je met recht spreken van een grote stad!

Succes met de verdere stadsbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan, de stad komt hetzelfde als de eerdere foto's op 2 dingen na, het gebouw wat voor de brandweerkazerne stond is vervallen en de stadswal rechts is veranderd. Ik heb een nieuwe hoektoren gevonden en de st Martinstoren is iets naar achteren geplaatst. de doorgaande weg loopt daar nu ook doorheen, hierdoor kon de achterste ( efteling)toren vervallen, deze vond ik niet erbij passen. Dit is al te zien op de laatste foto's, vr gr Arie

Citaat van: Lokkie op zondag 17 januari 2010, 22:12:53
Ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien als je het verder behandeld hebt.

Gr.
René

Hoi Rene, anders ik wel  :mrgreen:
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
Citaat van: lokje 23 op maandag 18 januari 2010, 10:18:29
he arie.


zeer mooi gedaan moet zeggen top.
nu nog de kleuren ( hou rekening met de hoeveelheid ) beter wat meer kleur aanmaken en de rest wegwerpen of wat te kort hebben want dan zit je met kleurverschil.
wat op zich ook niet misplaats is.
want alle straten zijn in het echt ook niet overal het zelfde.
maar dit is een keuze die je zelf maakt.
dan nog een vraag hoe heb je de spleetjes dichtgemaakt.
is het gelukt met een spuit of niet.
verder succes met de bouw ik zie uit naar het eind resultaat  :P

lokje 23 ( lucien )

Hoi Lucien, kun je de verhouding van water en kleur ongeveer aangeven?
Ik moet nog gaan voegen, ik ga eerst proberen om droog gips in te voegen en dan pas nat te maken met de plantenspuit, als dit niet lukt, dan komt de injectie spuit eraan te pas, vr gr Arie
Re:UPDATE 17-01 Stadsbahn "creatief met gips GEREED", Dolphin (Arie)/ koploper/CS1R
hallo dolphin,

wauw seg,ik ga die mallen ook proberen te bestellen bij marklindaeler.als het lukt,want dat ziet er wederom heel mooi uit seg,knap knap nu nog een kleurtje op je straaten en weer een heel mooie update.


groeten peter
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Vanavond ben ik begonnn met 1 deel van de stad de gipsstraten af te werken, ik ben al een tijdje aan het piekeren hoe dit het beste zou gaan. Ik had van Lucien ( lokje 23) al begrepen dat dit met een spateltje een heidens karwei is. Ik heb het nu gedaan met een injectiespuit uit een rookgenerator set van Seuthe  :mrgreen:
Gips aanmaken ( heel dun) en eerst even laten staan, als het begint in te dikken, meteen verdunnen. Kleine stukjes per keer doen!
In eerste instantie denk je dat het nooit meer goed komt  :shock:



Maar als je kort na het aanbrengen met een oude tandenborstel de resten wegveegd en met een stofzuiger met borstel nabehandeld blijkt dit uitermate goed te werken.



Bij iedere volle injectienaald die ik heb aangebracht deze meteen door gespoeld met water, dit water uit de injectienaald heb ik iedere keer weer bij het gips gedaan, zodat je gips bij iedere nieuwe spuit dun genoeg is.



Ik ben 4 keer begonnen met nieuw vers gemaakt gips.



Na een avondje knoeien kom ik tot dit resultaat  :lol:



vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Je maakt me steeds enthousiaster.
Kan niet wachten totdat ik zover ben om hiermee aan de slag te kunnen.
Mooi hoor.

Maikel
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Nou, dat ziet er weer mooi uit, lijkt me wel een bere klus met die injectie spuit.

Resultaat is er ook naar  :D

Ben ondertussen weer klaar met renovatie van mijn tunnelportaal.

Gr Einte
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Ziet er super uit. Bedankt voor je uitleg en het plaatsen van foto's. Hier ga ik en waarschijnlijk meerdere mede forumleden mijn/hun voordeel mee doen.

Groet Jos
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Wat een klus, maar het resultaat ziet er wel goed uit. 8)
Succes verder met de bestrating.

Gr.
René
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Netjes gedaan!
Succes met het schilderen!

Groeten, Peter
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Kan je hier gewoon een gaatje in boren als je lantaarnpalen wilt plaatsen ?

Ik moet er niet aandenken dat het zou breken/scheuren.  :?

Groeten

Ron
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: Ron21 op dinsdag 19 januari 2010, 13:42:56
Kan je hier gewoon een gaatje in boren als je lantaarnpalen wilt plaatsen ?

Ik moet er niet aandenken dat het zou breken/scheuren.  :?

Groeten

Ron


:shock: Hoi Ron, dat moet ik nog gaan proberen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar zal wel lukken hoor, even voorboren met een sneldraaiend dun boordje en vooral geen druk uitoefenen.

Alle anderen bedankt voor de reactie, ik hoop dat iemand anders zijn voordeel met de tips kan doen, vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Topper!  :lol:
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi!

Wat heerlijk die detail foto's! Dat geeft een goed beeld van hoe het straatbeeld in je stad er uit komt te zien. Ik moet zeggen dat het mij ontzettend nieuwsgierig maakt naar hoe het straks geschilderd wordt. Heb je alle mallen van Anita Decor? En zijn deze prijzig?

Groetjes,

Erik
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Wauw, ik wou dat ik al zo ver was, ik zit alleen nog maar onder de baan te spelen met draadjes. Helaas zie je daar straks niks meer van.

Maar je straten zien er zeer goed uit hoor, zal vast heel wat uurtjes hebben gekost
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi,

Mooi hoor. Ik ben nu ook met de bedrading bezig en daar zie je heel weinig van maar wel veel werk. Ik kan niet wachten om  met de rest te beginnen.

Olaf
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 19 januari 2010, 16:06:39
hallo arie.

het eerste antwoord op de vraag is wat betreft het kleur aanmaken.
ik heb 5 liter water aangemaakt. een flesje is genoeg voor 19 liter water. dus 5 liter en een kwart flesje. en moet zeggen heb veel maar dan veel mogen kleuren hoor :lol: met dit vollumme.
wel eerst bleekste kleuren dan midden kleur en dan donker kleur . kleuren moeten niet droog zijn mogen na elkaar aangebracht worden. let op eerstegezicht zal het wat donker lijken maar droogd nog uit wat dan een bleker kleur aangeeft. waarom zeg ik dit . simpel in het begin heb ik ook deze fout gemaakt. leek me te donker en ben dan maar beginnen terug bleker kleur opzetten met het resultaat dat het er niet meer op leek.
gelukkig op een plaats waar het niet te zien is of toch nauwelijks tezien is.

tweede antwoord gaatjes boren.
gaat echt prima hoor.
wel een boor gebruiken voor hout ( een met een pinnetje in het midden ) dus een houtboor.
reden daarvoor is ook ervaring je kan deze boor mooi op de plaats zetten waar het moet. anders durft de boor gaan ritsen wat dan weer schade aan de verf meebrengt. en zeker niet snel boren en niet veel druk opzetten laat de boor het werk doen en niet uw armen. boor even uithalen als je door het gips bent even het gips die is losgekomen door het boren wegnemen met een stofzuiger en dan door het hout boren zo heb je geen dikte van gips die eventueel het gips zou kunnen doen barsten.


zo hopend terug enkele tips te hebben gegeven hopend je van dienst te zijn geweest.
lokje 23 ( lucien )

Hoi Lucien, bedankt voor de tips, ik zal nog even geduld moeten hebben, eerst de rest nog afwerken, vr gr Arie


Citaat van: Erik Middel op dinsdag 19 januari 2010, 20:01:29
Hoi!

Wat heerlijk die detail foto's! Dat geeft een goed beeld van hoe het straatbeeld in je stad er uit komt te zien. Ik moet zeggen dat het mij ontzettend nieuwsgierig maakt naar hoe het straks geschilderd wordt. Heb je alle mallen van Anita Decor? En zijn deze prijzig?

Groetjes,

Erik


Hoi Erik, de mallen zijn inderdaad van Anita decor, ik dacht dat een kompleet set nu rond de ? 100 ligt, je moet het grote 7 delige set hebben, de kleine heeft er maar 5 en dan mis je net de scherpe bocht ( deze heb je hard nodig), vr gr Arie


Citaat van: Janvis op dinsdag 19 januari 2010, 20:31:45
Wauw, ik wou dat ik al zo ver was, ik zit alleen nog maar onder de baan te spelen met draadjes. Helaas zie je daar straks niks meer van.

Maar je straten zien er zeer goed uit hoor, zal vast heel wat uurtjes hebben gekost

Hoi Janvis, ben inderdaad al heel wat uurtjes met gips bezig, net als jij nu de bedrading zat wordt begin bij mijn het gipskomplex toe te slaan, een beetje variatie zou leuker zijn, maar even doorbijten, vr gr Arie

Citaat van: Falcon op dinsdag 19 januari 2010, 20:44:04
Hoi,

Mooi hoor. Ik ben nu ook met de bedrading bezig en daar zie je heel weinig van maar wel veel werk. Ik kan niet wachten om  met de rest te beginnen.

Olaf

Hoi Olaf, Komt vanzelf, ik wordt ook het gips een beetje zat, vr gr Arie







Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Arie,

het ziet er al klasse uit maar even nog een vraag aan Lucien naar aanleiding van deze tip:

Citaat van: lokje 23 op dinsdag 19 januari 2010, 16:06:39

tweede antwoord gaatjes boren.
gaat echt prima hoor.
wel een boor gebruiken voor hout ( een met een pinnetje in het midden ) dus een houtboor.
reden daarvoor is ook ervaring je kan deze boor mooi op de plaats zetten waar het moet. anders durft de boor gaan ritsen wat dan weer schade aan de verf meebrengt. en zeker niet snel boren en niet veel druk opzetten laat de boor het werk doen en niet uw armen. boor even uithalen als je door het gips bent even het gips die is losgekomen door het boren wegnemen met een stofzuiger en dan door het hout boren zo heb je geen dikte van gips die eventueel het gips zou kunnen doen barsten.


Lucien,

kun je niet beter eerst alle gaatjes boren en pas dan aan het schilderwerk beginnen? Mocht het misgaan dan kun je het nog makkelijk corrigeren.

Groetjes, John

PS: heb hier zelf totaal geen ervaring mee :?
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Gebruik van een injectiespuit is een goede tip. Ga ik ook proberen als ik zover ben.
Ziet er prachtig uit allemaal.
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: lokje 23 op woensdag 20 januari 2010, 10:02:46

uiteraard kan dit en moet zeggen heb daar zelf niet aangedacht om het op deze wijze te doen is zelfs een zeer goede tip voor arie vind ik.
maar ik zou wel de houtboor blijven gebruiken reden zit direkt op de plaats zonder verschuiven anders kan het zijn dat er meer uit het gips word weggenomen of dat je wenste als de boor begint te schuiven.

tilly je komt voor mij te laat met de vraag en tip :|.


Lucien,

bedankt voor het antwoord en graag gedaan natuurlijk :wink:

Arie, succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: Tilly op woensdag 20 januari 2010, 13:09:06
Citaat van: lokje 23 op woensdag 20 januari 2010, 10:02:46

uiteraard kan dit en moet zeggen heb daar zelf niet aangedacht om het op deze wijze te doen is zelfs een zeer goede tip voor arie vind ik.
maar ik zou wel de houtboor blijven gebruiken reden zit direkt op de plaats zonder verschuiven anders kan het zijn dat er meer uit het gips word weggenomen of dat je wenste als de boor begint te schuiven.

tilly je komt voor mij te laat met de vraag en tip :|.


Lucien,

bedankt voor het antwoord en graag gedaan natuurlijk :wink:

Arie, succes met de verdere bouw.

Groetjes, John

Hoi John, ik zal binnenkort eens een proefgaatje boren voor een lantaarnpaaltje ( op een niet zo zichtbare plek) bedankt voor de tip. De volgende update gaat wat langer duren, ik ben op dit moment bezig met afwerken van alle staten en de verf is nog niet binnen.
Volgende week moet ik mijn aquarium weer op niveau brengen voor een district wedstrijd ( selectie voor nederlands kampioenschap) alle plantjes naar rechts richten  :mrgreen: :mrgreen:


De bedoeling van zo'n "A1 gezelschapsaquarium" is een compositie van planten ( contrast in kleuren, bladvormen) en proberen zoveel mogelijk diepte uit te beelden.
Deze manier van opbouw kun je dus ook gebruiken om je baan of stad  8) meer diepte te geven.
Plaats bijvoorbeeld nooit een zichttrekker ( bijv. kathedraal) in het midden, maar altijd op 1/3 van de kant. Laat een lijn ( weg) doorlopen kompleet naar achteren door en creeer doorkijkjes.  Het grote verschil met de treinbaan is dat de plantjes groeien en dus een dag later al weer anders staan :lol:
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi Arie.
Dat zijn weer handige en goed bruikbare tips! 8)
Met gips werken doet iedereen, vroeg of laat, wel zeker op zijn treinbaan, maar in het begin is dit zeker geen makkelijk product.
Het boren in gips zou eigenlijk meer frezen moeten zijn, vandaar dat een houtboortje met (fred frees) punt dit beter doet dan een gewone spiraalboor.

Wanneer je stad net zo mooi wordt als je aquarium (en daar heb ik geen twijfels over! :wink:) wordt dit zeker een bijzondere blikvanger.

Veel succes met bouw en wedstrijd!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Het ziet er weer heel mooi uit. Die overgangen zijn erg goed gelukt. Ben heel benieuwd of het verven je ook zo goed af gaat, want dit zou wel eens een heel erg mooie modelstraat kunnen worden :D.
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hoi Dolphin,

Daar heb je hoge ogen mee gescoord bij de huiskeuring  :wink:

Mooi man

Gr Ruud
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: nkeer3 op donderdag 21 januari 2010, 11:44:25
Hoi Dolphin,

Daar heb je hoge ogen mee gescoord bij de huiskeuring  :wink:

Mooi man

Gr Ruud


Hoi Ruud, kijk jij weet hoe het heet  8) , ik heb het hier maar geen huiskeuring genoemd, waarschijnlijk gaat iedereen dan vragen wat dat nou weer is.
De buren denken meestal, dat er jahova's op bezoek zijn  :shock:
Bij de Nbat website is mijn bak ook terug te vinden, heb inmiddels 4 keer het "landelijk"gehaald, maar heb de bak toch vooral voor de overige 364 dagen hoor  :D vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: dolphin op donderdag 21 januari 2010, 08:49:29

De bedoeling van zo'n "A1 gezelschapsaquarium" is een compositie van planten ( contrast in kleuren, bladvormen) en proberen zoveel mogelijk diepte uit te beelden.
Deze manier van opbouw kun je dus ook gebruiken om je baan of stad  8) meer diepte te geven.
Plaats bijvoorbeeld nooit een zichttrekker ( bijv. kathedraal) in het midden, maar altijd op 1/3 van de kant. Laat een lijn ( weg) doorlopen kompleet naar achteren door en creeer doorkijkjes.  Het grote verschil met de treinbaan is dat de plantjes groeien en dus een dag later al weer anders staan :lol:

Lijkt welke op de gulden snede regel bij fotografie voor het samenstellen van de compositie. Niet alleen 1/3 van de kant trouwens, maar ook 1/3 van de boven- of onderkant.  De belangrijkste onderwerpen staan dan langs deze lijnen, het andere deel mag dan uiteraard weer geen blikvangers bevatten. Is echter maar een van de regels, je compositie hangt sterk af van wat je wilt uitbeelden. Gebruik van diagonalen is bijvoorbeeld een andere. Leuk om te zien dat dit ook geldt voor het inrichten van aquariums.
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hallo Arie,

zojuist jouw topic bekeken en die is zeer indrukwekkend. Je bouwt super netjes en met oog voor detail.
Ik zie dat je ook met de CS van Märklin werkt en met S88 terugmelding.
Ik heb zelf wat aanloopproblemen met de terugmelding. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd met invoeren in de layout en memory van de CS.
Kun je als het mogelijk is mij eens laten zien hoe dit bij jou in de CS is ingevoerd. Ik zie dat je in Ridderkerk woont en ik ben daar werkzaam.

Groet

Ronald
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Knap hoe de opbouw is, van je baan.

Het uitnemen van je stadsgedeelte is voor de rug een opkikker. 8)

Kan je gemakkelijk aan je bureau het detaileren.

Het idee van je station is echt  : MEGA !

Succes en tot update, Steven.

Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: M.user op zondag 24 januari 2010, 20:10:19
Hallo Arie,

zojuist jouw topic bekeken en die is zeer indrukwekkend. Je bouwt super netjes en met oog voor detail.
Ik zie dat je ook met de CS van Märklin werkt en met S88 terugmelding.
Ik heb zelf wat aanloopproblemen met de terugmelding. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd met invoeren in de layout en memory van de CS.
Kun je als het mogelijk is mij eens laten zien hoe dit bij jou in de CS is ingevoerd. Ik zie dat je in Ridderkerk woont en ik ben daar werkzaam.

Groet

Ronald

Hoi Ronald, bedankt, is geen probleem om even in mijn CS mee te kijken hoor, ik heb het deze week wel wat druk met mijn aquarium, maar een uurtje kan daar wel een keertje van af, vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: caponordtraveller op zondag 24 januari 2010, 20:47:51
Hallo Arie,

Knap hoe de opbouw is, van je baan.

Het uitnemen van je stadsgedeelte is voor de rug een opkikker. 8)

Kan je gemakkelijk aan je bureau het detaileren.

Het idee van je station is echt  : MEGA !

Succes en tot update, Steven.



Hoi Steven, bedankt, met mijn rug hou ik wel rekening, de tafel is ook verrijdbaar en ik kan er net omheen lopen. Ik ben dan ook al een keertje in mijn rug gezaagd, dus ben er nu heel wat zuiniger op  8) vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: dolphin op zondag 24 januari 2010, 22:17:16
Citaat van: M.user op zondag 24 januari 2010, 20:10:19
Hallo Arie,

zojuist jouw topic bekeken en die is zeer indrukwekkend. Je bouwt super netjes en met oog voor detail.
Ik zie dat je ook met de CS van Märklin werkt en met S88 terugmelding.
Ik heb zelf wat aanloopproblemen met de terugmelding. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd met invoeren in de layout en memory van de CS.
Kun je als het mogelijk is mij eens laten zien hoe dit bij jou in de CS is ingevoerd. Ik zie dat je in Ridderkerk woont en ik ben daar werkzaam.

Groet

Ronald

Hoi Ronald, bedankt, is geen probleem om even in mijn CS mee te kijken hoor, ik heb het deze week wel wat druk met mijn aquarium, maar een uurtje kan daar wel een keertje van af, vr gr Arie

Hallo Arie,

Vast bedankt voor het aanbod ik maak er zeker gebruik van. Ik wacht wel even tot je wat meer tijd hebt het loopt niet weg. Ik stuur je binnenkort wel een PB om af te spreken.

Groet

Ronald
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Werd tijd dat ik even op je topic kwam kijken, dat is niet voor niks geweest. 8) 8)
Gaaf en geweldig, heel netjes afgewerkt ik wilde nog met ene tip komen maar ben al veel te laat hiermee en met het spuitje gaat het gewoon super.

Denk dat ik de deegroller maar ergens anders voor gaat gebruiken. :D :D

Maar geef je toch even een tip, wel je had misschien ook de kieren met hele dunne strookjes klei kunnen opvullen. :?: :?:

Zag ook een vraag staan met betrekking op het boren door het gips heen, hier zijn ook alweer handige tips opgegeven.
Maar om de gipsdelen extra stevig te maken kun je ze ook op een stukje karton vastlijmen voorkomt zeker scheuren bij het boren.

Gewoon even wat uitproberen, wens je daar heel veel succes bij vooral doorgaan, ook met plaatsen van foto's. 8) 8)

Groet Wim. 
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "afwerken gips met injectiespuit", Dolphin (Arie)
Citaat van: Wim N op maandag 25 januari 2010, 20:32:58
Hallo Arie,

Werd tijd dat ik even op je topic kwam kijken, dat is niet voor niks geweest. 8) 8)
Gaaf en geweldig, heel netjes afgewerkt ik wilde nog met ene tip komen maar ben al veel te laat hiermee en met het spuitje gaat het gewoon super.

Denk dat ik de deegroller maar ergens anders voor gaat gebruiken. :D :D

Maar geef je toch even een tip, wel je had misschien ook de kieren met hele dunne strookjes klei kunnen opvullen. :?: :?:

Zag ook een vraag staan met betrekking op het boren door het gips heen, hier zijn ook alweer handige tips opgegeven.
Maar om de gipsdelen extra stevig te maken kun je ze ook op een stukje karton vastlijmen voorkomt zeker scheuren bij het boren.

Gewoon even wat uitproberen, wens je daar heel veel succes bij vooral doorgaan, ook met plaatsen van foto's. 8) 8)

Groet Wim. 

Hoi wim, met klei had misschien ook wel gegaan, maar nu kon ik met een tandenborstel het nog zachte gips, zo uit de structuur van de straat vegen.
Het was net als jij met de watten maar gewoon proberen, vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Hallo medespoorders, vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de gipsstraaten van een kleurtje voorzien ( ja Ron, op waterbasis  :D ). Ik heb dit op advies van Lucien ( locje 23) gedaan met woodland Eartcolors liquid. Deze maak je heel dun en kun je met een pannensponsje zo aanbrengen.





1e kleur C1217 concrete is hier aangebracht, lijkt nog niets veranderd, maar het gips slurpt zo een liter op!



2e kleur is hier aangebracht, dit heb ik gedaan met antiek groen ( Anita decor) dit heb ik net zo dun gemaakt als de woodland kleuren.
Ik heb deze kleur gekozen om de bekende steenjesstraaten van Faller kwa kleur te benaderen.



3e kleur is C1221 Raw umber van woodland.



4e en laatste kleur C1220 zwart van woodland.



Volgens Lucien tonen de kleuren als ze droog zijn wat lichter, nog even een dagje wachten voor het echte resultaat, vr gr Arie
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Citaat van: dolphin op zondag 31 januari 2010, 14:55:40
Hallo medespoorders, vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de gipsstraaten van een kleurtje voorzien ( ja Ron, op waterbasis  :D ).

Arie,

Bah.... water, dan kun je niet ruiken of het droog is.... :mrgreen: :mrgreen:

Het ziet er in ieder geval super uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.

Ik blijf het volgen.

Groeten

Ron
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Hallo Arie

Dat is een gok die je moet nemen de eerste kleur er op doen, maar het resultaat is mooi.

Straks zal ik er ook aan moeten om m'n bergen portalen een kleurtje te geven.

Succes verder er mee.

Gr Einte
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Prima resultaat. Heb je alle lagen met een pannenspons aangebracht?
Ik gebruik meest een wat grotere penseel voor de eerste zeer verdunde laag maar ik vind het resultaat bij jouw zeer fraai. Wat je wel kan doen dat is als het geheel volledig droog is en je wilt nog wat meer accent erin hebben is het drybrushen.

Kun je trouwens aangeven hoeveel je de verf verdund hebt.

Groet

Ronald
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:UPDATE 18-01 Stadsbahn "kleuren gipsstraten", Dolphin (Arie)
Citaat van: M.user op zondag 31 januari 2010, 17:07:11
Hallo Arie,

Prima resultaat. Heb je alle lagen met een pannenspons aangebracht?
Ik gebruik meest een wat grotere penseel voor de eerste zeer verdunde laag maar ik vind het resultaat bij jouw zeer fraai. Wat je wel kan doen dat is als het geheel volledig droog is en je wilt nog wat meer accent erin hebben is het drybrushen.

Kun je trouwens aangeven hoeveel je de verf verdund hebt.

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Ik heb alle lagen met een pannenspons gedaan, de verf is eigenlijk geen eens verf meer zo sterk verdund. Dit is nodig, omdat het gips het water zeer snel  opneemt. Ik kan inderdaad nog wat aanpassen als alles droog is, eventueel met pigmentpoeder ( bijv groene algen), vr gr Arie

Citaat van: Ron21 op zondag 31 januari 2010, 15:23:07
Citaat van: dolphin op zondag 31 januari 2010, 14:55:40
Hallo medespoorders, vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de gipsstraaten van een kleurtje voorzien ( ja Ron, op waterbasis  :D ).

Arie,

Bah.... water, dan kun je niet ruiken of het droog is.... :mrgreen: :mrgreen:

Het ziet er in ieder geval super uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.

Ik blijf het volgen.

Groeten

Ron


Ha ha, reactie kon niet uitblijven, heb al 4 keer vieze vingers gehad om te voelen of het droog is  8)  vr gr Arie