Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

UPDATE 05-02-2023 Stadsbahn a/d Mosel "Stadsdeel 3 def. opst." dolphin (Arie)

Gestart door dolphin vrijdag 13 maart 2009, 14:12:35

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Dat je al 12 jaar aan het bouwen bent zie je er wel vanaf Arie, man man man wat een top-baan is dit toch.
Ik heb er weer van genoten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Wat een prachtige foto reportage weer (alleen jammer van die stofzuiger ;)). Van dit soort foto's krijg je nooit genoeg: scenerybouw van de bovenste plank :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Arie,

Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Arie ik wordt toch altijd stil van jouw mooie baan. Blijft een genot om naar te kijken.

Gr henk
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Arie ik zit met een slab om :D  te genieten van de foto's  :thumbup:
Re: UPDATE 27-12-2021 Stadsbahn a/d Mosel "Stad links, gereed" dolphin (Arie)
Arie, top man, vakwerk....

Luc
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Ben er eigenlijk nooit aan toegekomen om eens de grote schaduwstations te vullen en met wat meer treinen te gaan rijden. Nog niet alles is losgelaten en de treinen zijn nog aan het leren remmen  maar dat mag de pret niet drukken.

vr gr Arie

Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Dit is een mooie film van een hele mooie baan. Bedankt voor deze mooie beelden Arie.

Gr, Wim
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Arie, jouw baan blijf ik toch één van de mooiste vinden, vooral de "oer"-baan met het station op twee niveau's met de eenvoudige bovenleiding.
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Arie, het resultaat van jaren puzzelen en werken samen gebracht in een mooie film van net 6 minuten.
Zou een paar uur mogen zijn, geweldig.
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Het houdt inderdaad wel heel abrupt op, vermoedelijk omdat er nog een vervolg achteraan komt, toch?  ;) :thumbup:
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Citaat van: 1200Blauw op maandag 03 januari 2022, 09:40:28
vermoedelijk omdat er nog een vervolg achteraan komt, toch?  ;) :thumbup:

Ja hoor, we bouwen gewoon door  :D.

vr gr Arie
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
 B) Erg mooi fillempie van erg mooi rijdend materieel. :thumbup:
Heb je eigenlijk ook nog moderne treinen of alleen materieel passend in het tijdsbeeld?

Dirk-Jan
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 03 januari 2022, 10:05:53

Heb je eigenlijk ook nog moderne treinen of alleen materieel passend in het tijdsbeeld?

Dirk-Jan

Nee Dirk-Jan, alleen maar oude zooi  :D :D :D. Oh ja toch B), ik heb nog een 1200, een BR50 cabinetender en een V60 (vroeger ook gehad, beetje nostalgie) ;).

vr gr Arie
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
 @citaat

Dat is niet echt heel modern materieel, dus dat is helemaal prima. :thumbup:
:o) Gewoon af en toe stiekum effe een paar rondjes laten rijden, en dan geen fillempie maken, dan hebben wij het niet in de gaten. :D

Dirk-Jan
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 03 januari 2022, 11:34:56
@citaat

en dan geen fillempie maken, dan hebben wij het niet in de gaten. :D

Dirk-Jan

Een zwart censuur balkje ervoor  8)
Re: UPDATE 02-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen" dolphin (Arie)
Ha die Arie.
Helemaal geweldig, ik heb zitten genieten van het rijden door het prachtige landschap!  O:-D
Wanneer de treinen helemaal ingereden zijn en alles goed ingesteld dan wordt het alleen nog maar fraaier.
Gelukkig blijf jij "gewoon" door bouwen en laat je zien wat er allemaal mogelijk is in modelbouw.

Héél veel plezier en succes met al je bezigheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: UPDATE 03-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Filmpje, meer treinen 2" dolphin (Arie)
Steeds meer treinstellen en steeds netter rijden in koploper  ;)


Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Help, mijn Hamburger is gesneuveld. Ik had deze samengesteld uit de rode 37772 met de bovenbouw van de 37773.

Ik zoek een nieuwe 37772 (de rode DB), deze is full sound incl diesel rijgeluid, heeft iemand deze nog ongebruikt liggen en mag ik die dan overnemen voor een schappelijke prijs?

vr gr Arie
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Hoi Arie.
Ik heb nog een serie "Hamburgers" liggen die ik niet allemaal meer ga inzetten.(37770 t/m 37773)
Waaronder een nog redelijk nieuwe 37772 in ovp.
Probleem bij deze locs is bijna altijd de aandrijving, die is niet erg robuust en gaat dus niet zo lang mee als wij van de andere Märklin locs gewend zijn.

Als je geen andere aanbiedingen krijgt dan zal ik deze eerst controleren en testen en dan doe ik jou een aanbieding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Citaat van: AlbertJan op woensdag 05 januari 2022, 12:05:26
Hoi Arie.

Waaronder een nog redelijk nieuwe 37772 in ovp.
Probleem bij deze locs is bijna altijd de aandrijving, die is niet erg robuust en gaat dus niet zo lang mee als wij van de andere Märklin locs gewend zijn.


Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi Albert Jan.

Dat is ook bij mij het probleem. De hamburger is door mij steeds rijdend gehouden door af en toe de zwakke schakel te herstellen (de bedrading op het Jacobs scharnier). Tot nu toe steeds gelukt, maar nu loopt de Hamburger steeds uit een 3 weg en meegebogen wissel. Ik zoek dus eigenlijk een nieuw of zo goed als nieuwe om weer een tijdje door te kunnen.

Kun jij inschatten of er veel met de Hamburger is gereden?
vr gr Arie
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Is de wielafstand niet verlopen? Dat kan ontsporingen tot gevolg geven.
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 05 januari 2022, 12:39:33
Is de wielafstand niet verlopen?

Hoi John, bedoel je van flens tot flens?
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Jup
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

jouw baan blijft een genot om naar te kijken, zonde van je Hamburger, maar hopelijk komt het goed,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 05 januari 2022, 12:50:07
Jup

Ik ga vanavond meteen controleren John, alvast bedankt.


Citaat van: wissels op woensdag 05 januari 2022, 13:06:55
Hallo Arie,

jouw baan blijft een genot om naar te kijken, zonde van je Hamburger, maar hopelijk komt het goed,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter.

Dank je  ;). Zoals we besproken hebben, heb ik zowel in koploper als in de Ecos2 alles geschoond en ben ik lekker fris alle treinstellen gaan ingelezen. De Ecos was al voorzien van de versie 4.2.8 met de button "fast rebind ". Ik heb de treinstellen gewoon weer onder MFX/M4 in laten inlezen en allemaal geijkt. Nog geen enkele hapering gehad met MFX/M4.

De Hamburger komt wel weer goed. Zo niet, dan schaf ik een andere aan, dit is het enige treinstel wat al vanaf Stadsbahn 1 (2011) meeloopt en altijd op de baan is blijven staan/rijden.

vr gr Arie
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Hallo Arie.
Net twee prachtige filmpjes bekeken. Mooi overzicht van je mooie baan en het rijdende materieel.
Dank je wel.
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Dag Arie.

Op jouw treinbaan zijn 2 werelden te vinden.
1 techniek, het gebruik van het software programma Koploper
2 schitterende scenery

Die combinatie zie je maar weinig.

Prima dus!!

Mvg Hans
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Citaat van: pinkf op woensdag 05 januari 2022, 14:47:20
Dag Arie.

Op jouw treinbaan zijn 2 werelden te vinden.
1 techniek, het gebruik van het software programma Koploper
2 schitterende scenery

Die combinatie zie je maar weinig.

Prima dus!!

Mvg Hans

Dank je wel Hans.

Ik zou er zelf nog een 3e aan toe willen voegen: "dom doorgaan"   :D en je vasthouden aan een ontwerp van 14 jaar geleden en nog steeds met voldoening hieraan doorwerken tot het echt helemaal af is ;). Maar dat geld ook voor de oldtimer- en vele andere hobby's.

vr gr Arie
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 05 januari 2022, 12:39:33
Is de wielafstand niet verlopen? Dat kan ontsporingen tot gevolg geven.

Hoi John. De wielafstanden zijn gelijk, dat is het dus niet. Het Jacobsstel is ook soepel en kan voldoende uitdraaien. Ook de voor- en achterwielstellen draaien soepel. Kan de oorzaak van het ontsporen niet vinden.

vr gr Arie
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Beste Arie,

Wat is de wielafstand, een te grote afstand kan de oorzaak zijn.

Groet, Anne W
Re: UPDATE 04-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Gezocht Hamburger 37772" dolphin (Arie)
Hoi Anne, John bedoelde de afstand tussen de flensen.

vr gr Arie
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Als je zo af en toe een filmpje maakt en bekijkt  zie je ineens weer dat je nog dwars door de rots kan kjjken (via het tunnelportaal naar de service gaten aan de achterzijde) aan de linkerzijde. Eerst maar eens een afneembare aluminium afdekking gemaakt. vr vr Arie

Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Toch moet ik nog dezelfde vraag stellen als Anne, wat is dan de afstand tussen de flenzen? Gelijk met welke waarde ;)
Zeker als die op 3weg- en in bochtwissels eruit loopt kan het echt wielafstand zijn, iets moet namelijk het stel uit de rails wippen.
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Hoi John, de afstand tussen de flensen zijn van alle wielen gelijk. Ik ben vandaag nog even bezig geweest met de Hamburger. Probleem met dit treinstel is dat als je er vaak mee rijdt er soms een gesoldeerde draad losgaat op het Jacobs draaistel/motor. Laatst heb ik een (iets dikkere) draad compleet vervangen vanaf de decoderprintplaat naar dit punt. Vanavond heb ik deze weer vervangen voor een juiste dikte. Tevens het Jacobs scharnier wat gesmeerd. Het scharnieren gaat veel soepeler en het ontsporen is bijna helemaal weg, maar nog niet helemaal.

vr gr Arie
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Beste Arie,

Heel mooi dat ze allemaal gelijk zijn, maar dan kan het nog steeds zijn dat die er uit lopen net iets minder gelijk zijn, graag echt even de meetwaarde's gemeten met een schuifmaat, opgeven.

Groet, Anne W
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Zijn de assen goed recht?
Indien een beetje krom, waggelen de wielen een beetje zodat de afstand tussen de flenzen varieert.
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Bedankt heren.

De oorzaak lijkt niet in de wielen te zitten, maar in de soepelheid van draaien van het Jacobs scharnier in het midden.
Hier "trekt" heel snel de bedrading wat aan, vandaar dat er af en toe een draadje losgaat. Dit is een bekend probleem
van de Hamburger. Ik heb het idee dat ik er nu bijna ben, het ontsporen is nu nog maar een enkele keer.

vr gr Arie

Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Geweldig, ik heb zitten genieten van jouw prachtige baan. Wat heb je dat fantastisch mooi gemaakt! Dank je wel voor deze inkijk.
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Hoi Arie,
Ik ben blij dat je dit naar voren brengt, ook mijn zilveren 'hamburger' 37771 geeft opeens storingen: haperend rijden. Ik had al het idee van een los contact en ga dat nu eens goed bekijken. Dank! Je hoort van me, gr. Peter
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

De baan wordt inderdaad nog mooier als je de gaten aan de zijkanten dicht maakt. Tunnels worden dan lekker donker en, heel belangrijk, met het bewonderen van het zichtbare deel van de baan wordt je dan niet afgeleid door de onderhoudsgaten. Tenslotte hoef daar alleen maar bij te kunnen komen in geval van storingen en onderhoud/schoonmaak klusjes. >:-D

Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Mooie oplossing van de "onderhoudsopeningen"
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Dag Arie,

Mooi om te zien hoe zo een kleine aanpassing toch een hele andere beleving aan de baan geeft.
Re: UPDATE 06-01-2022 Stadsbahn a/d Mosel "afdekken gat in rots" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Je baan is erg mooi geworden, en tunnel portalen moeten zwart zijn in de binnen kant.
Mooie oplossing.
Heb ik ook rekening mee gehouden.

Gr Einte
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Hallo spoorvrienden.

Na een lange zomer en najaar aan de tuin te hebben gewerkt, eindelijk zover dat we weer eens met de baan verder kunnen. Het rechtergedeelte van de stad moet nog verder gebouwd, de stadsmuur rechts en een overgang naar akkerbouw. Eerst maar de hoektoren bouwen. Ik was alweer vergeten wat een klus het is om de steentjes per stuk te kleuren (Methode van Hendrik) en dan te beitsen.

vr gr Arie
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Het is wat werk Arie maar dan heb je wel wat moois op de baan staan. :thumbup:
Blij dat je weer gaat beginnen aan de baan kortom ik zit weer klaar voor de vorderingen en de update's. :)

Groet Michel
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Ha die Arie.
Altijd wanneer in de herfst de eerste berichten van de bouw van jouw prachtige Stadsbahn a/d Mosel weer verschijnen, weten wij dat de "zomerstop" definitief voorbij is en de bouwerij weer gaat beginnen! :thumbup:  :)
Hopelijk zien wij weer vele fraaie updates van scenery of andere spoorse zaken.

Veel plezier en succes met de bouwerij.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
 :) Hoi Arie, gezellig dat je er weer bent. :thumbup:
Lekker klussie, neigt naar monnikenwerk, maar ja, dan heb je wel wat. O:-D
Die Revell verf gebruik ik ook sinds een jaar of wat, werkt makkelijk en goed. :thumbup:
Suc6 verder met je schilderwerk.

Dirk-Jan
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Goed om te lezen dat er weer wat modelbouwactiviteiten zijn bij jou.
Het is zeker een monnikenwerk die muren maar het maakt de boel wel weer helemaal af.
Ga zo door dan kunnen wij ook weer van jouw baan genieten.
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 22-11-2022 Stadsbahn a/d Mosel "Weer verder" dolphin (Arie)
Vandaag weer de nodige steentjes gekleurd  ;) . Nog 1 kantje te gaan, dan kunnen we weer gaan beitsen.

vr gr Arie