Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

UPDATE 05-02-2023 Stadsbahn a/d Mosel "Stadsdeel 3 def. opst." dolphin (Arie)

Gestart door dolphin vrijdag 13 maart 2009, 14:12:35

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Prachtige Ford, in (ongeveer) zo eentje heeft mijn vader ook nog in gereden.

groet
Harald
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 mei 2020, 12:08:17
Kijk kijk, een fraaie Model A, top! Daar word ik wel enthousiast van.

Heb je die zelf gerestaureerd, of laten doen? Hij is zo te zien (vrijwel) concoursstaat, of heb ik het mis? Alles zoveel mogelijk origineel? Op de foto is het niet altijd goed te zien. Wat heb je bijv. met de richtingaanwijzers gedaan? Ik zie de armpjes niet, maar ook geen pinkers in de bumpers oid.
Zie:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg1216461#msg1216461
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 mei 2020, 12:08:17
Hij is zo te zien (vrijwel) concoursstaat, of heb ik het mis? Alles zoveel mogelijk origineel? Op de foto is het niet altijd goed te zien. Wat heb je bijv. met de richtingaanwijzers gedaan?
Hoi Hans

Zelf gedaan, maar is ook gedeeltelijk mijn vak, hoewel ik alweer 25 jaar op kantoor zit  :D.  100% origineel in councoursstaat. De richtingaanwijzers zitten verwerkt in de cowllichten en in de achterlichtjes. Het is een 2 deurs deluxe phaeton (A180). Er zijn wereldwijd nog c.a. 100  1931ers zoals deze van over en 150 1930ers.
In Nederlands zijn Phaetons (cabriolets) zelden verkocht, dit waren de gesloten versies.
Recentelijk heb ik een gesloten 2 deurs Tudor 1928 terug kunnen kopen, welke mijn vader en 2 ooms meer als 40 jaar geleden hebben gerestaureerd. Ik ben dat jonge manneke op de 1e foto  :D


vr gr Arie



Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Ook mooi, en gaaf dat je 'm na 40 jaar hebt kunn e n terugkopen! Het lijkt dezelfde kleur te zijn zijn als je cabrio (?).
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Citaat van: Hanzi op zondag 10 mei 2020, 14:30:31
Het lijkt dezelfde kleur te zijn zijn als je cabrio (?).

Daar zit wel verschil in, hier staan ze naast elkaar

Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Oh ja, zeker! Wel erg mooi dat blauw-groen icm zwart !
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Die Tudor is ook fraai, maar meer een gebruiksauto dan de Phaeton, of heb ik het mis? De meeste mensen hebben dat vlaggetje op het rechter spatbord of bumper, zodat de bestuurder een beetje een idee krijgt waar de rechter voorkant van de auto zich ongeveer bevindt. Waarom zit bij jou het vlaggetje aan de motorkap? Of zit 'ie aan die koplampstang?

Netjes gedaan met die richtingaanwijzers van de Phaeton trouwens. Zo blijven de lijnen mooi strak.
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 mei 2020, 21:58:54
De meeste mensen hebben dat vlaggetje op het rechter spatbord of bumper, zodat de bestuurder een beetje een idee krijgt waar de rechter voorkant van de auto zich ongeveer bevindt. Waarom zit bij jou het vlaggetje aan de motorkap? Of zit 'ie aan die koplampstang?

Het vlaggetje zit aan de koplampstang, deze zat erop toen ik de auto terug heb gekocht. Aangezien de tudor verder helemaal origineel is, haal ik het vlaggetje er nog af.
Enige wat verder niet origineel is, betreffen de lampjes boven op de voorspatborden, hierin zitten de clignoteurs. Aangezien de Tudor geen cowllampjes (waar ik op de Phaeton de clignoteurs in heb verstopt) heeft en ik geen clignoteurs op de bumper wil hebben is dit misschien toch wel de elegantste oplossing

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Kijk maar uit voor je het weet heb een Wayne Carini aan je deur om ze te kopen. :P
Ze zien er geweldig uit.

Groeten,

Theo
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Ja zeg stel je dat voor :)
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Hoeveel loc's je daarvoor zou kunnen kopen.....
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Citaat van: ArieV op maandag 11 mei 2020, 18:11:20
Hoeveel loc's je daarvoor zou kunnen kopen.....

Valt wel mee hoor, zijn geen oldtimers met een hele hoge waarde. Wayne zou er zijn neus voor ophalen   :D. Maar je kan er wel een flink aantal locs van kopen ;).

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Financieel gesproken zijn die auto's een betere belegging dan die locjes denk ik. Ze zijn immers al zo'n 80 jaar economisch afgeschreven. De waarde die ze nu hebben houden ze over het algemeen ook wel, mits goed onderhouden zoals deze exemplaren.

Citaat van: dolphin op zondag 10 mei 2020, 22:50:44
Het vlaggetje zit aan de koplampstang, deze zat erop toen ik de auto terug heb gekocht. Aangezien de tudor verder helemaal origineel is, haal ik het vlaggetje er nog af.
Enige wat verder niet origineel is, betreffen de lampjes boven op de voorspatborden, hierin zitten de clignoteurs. Aangezien de Tudor geen cowllampjes (waar ik op de Phaeton de clignoteurs in heb verstopt) heeft en ik geen clignoteurs op de bumper wil hebben is dit misschien toch wel de elegantste oplossing

Ik begreep dat je vader de Tudor helemaal gerestaureerd had, maar hij heeft 'm dus origineel gehouden. Dan snap ik dat je dat in ere wilt houden. Dat met die clignoteurs is altijd weer een puzzeltje. Zijn die verplicht, ook voor auto's van die leeftijd bedoel ik? Anders zou je gewoon de armpjes kunnen gebruiken (of je eigen arm uit het raam steken - best een uitdaging bij rechtsaf slaan :D).
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Ik ben ook aan het uitzoeken wat ik het beste kan gebruiken voor zand/grint weggetjes op mijn baan maar ik kom er nog maar niet uit. Wat ik wel heel erg mooi vindt is het weggetje dat naar en langs jouw wijnboerderij loopt.

Wat heb jij daarvoor gebruikt? (of is dat geheime bedrijfsinformatie O:-D)

Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Geen geheimen hier hoor Marcel. Ik heb het materiaal voor de paadjes bij Anita Decor gekocht. Hij heeft dit in diverse tinten. Het lijkt of als basis cement is gebruit, maar dat weet ik niet zeker. Zal van het weekend nog even een foto maken van het potje.

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Dit is het zand Marcel,

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: UPDATE 03-05-2020 Stadsbahn 2 "stoplichten bruggen" dolphin (Arie)
Goedemorgen Arie,

Bedankt voor de foto! :thumbup:

Als ik op de site van Anita Decor ga zoeken dan hebben ze dit niet meer? Dat is helaas een beetje onduidelijk want ze geven wel aan meer producten te hebben maar niet wat dat dan is. Ook staat er dat ze ze voor onbepaalde tijd zijn gesloten; reden corona of iets anders? Staat er helaas niet bij. :?

Ik ga dit wel in de gaten houden want het is, in ieder geval op jouw baan, wel heel mooi spul! Ik ben op dit gebied nog niets definitiefs aan het doen op mijn baan dus ga ik ook nog klungelen met andere zandmengsels/kleuren.



Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Eigenlijk had ik de laatste weken alles opgeruimd, de vitrines schoongemaakt en zelfs de wasbak na jaren weer eens schoongemaakt voor het zomer regres.
Vandaag grijs en nat, dus toch alvast maar een begin gemaakt met het stukje braak liggend terrein tussen moezel en stad. De hoofdvormen alvast met piepschuim gemaakt.

vr gr Arie




Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Op die rotspunt hoort eigenlijk een uitkijkpunt zoals bij de Lorelei.
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 14 juni 2020, 21:01:37
Op die rotspunt hoort eigenlijk een uitkijkpunt zoals bij de Lorelei.

Leuk idee Maarten, ik ga er eens mee brainstormen  ;).

vr gr Arie
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Het is altijd weer een genot om naar jouw updates te kijken.  :thumbup:
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Ja goed idee van Maarten :thumbup:

Is dit wat Arie, om aan de waterzijde in de berg te bouwen. met een looppad vanaf de weg??


onderste lage deel. (heb em hier wel liggen :D)
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Hoi Hendrik, ook al zo'n goed idee  :). Ik zal van de week even passen, ik heb voor de andere zijde van de stad nog een complete hoek als op jouw plaatje liggen. Als dit in te passen is, neem ik graag de onderzijde van je over.

vr gr Arie
Re: UPDATE 29-07-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal/rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 29-07-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal/rots" dolphin (Arie)
Dag spoorvrienden.

Zoals jullie wellicht al uit onderstaande post en in het topic van Henk ( Hendrik-Marklin, scenery Waldberg) hebben kunnen lezen, heb ik een paar jaar terug de stadswal die hij had gemaakt overgenomen.
Ondanks dat dit een hele uitgebreide set was, bestaande uit torens, poorten, hoektorens en diverse stukken rechte wal kom ik toch nog tekort.
Deze stadswal heeft Henk op een hele bijzondere manier kleurgegeven. Elk steentje toont anders van kleur. Henk heeft uiteraard weer aangeboden nog wat delen voor me te maken, maar leek me ook wel "sport" om dit zelf te doen. Jaren geleden heb ik in Andijk al eens kennis gemaakt met Henk en heeft hij al wat laten zien van zijn bijzondere manier van kleuren van gebouwen. Eigenlijk komt het er op neer dat hij alles haaks op wat ik altijd toepas doet  :D.
Leuk om eens zelf te proberen dus. Henk had inmiddels het onderste rand/gedeelte als hij had voorgesteld in onderstaand bericht al veranderd en een klein begin gemaakt met het kleuren van de steentjes. Zelf ben ik na binnenkomst zelf aan de slag gegaan met het kleuren van de steentjes. Man man, wat een werk, het is nog erger als 2000 wijnstruiken poten  8o.
Aansluitend heb ik ook meteen een hoektoren die ik nog had grijs gemaakt en ook gekleurd.
Na het kleuren van de steentjes behandelen met een donkerbruine wash en drybrushen met beige.
Het resultaat komt heel dicht in de buurt van de delen die ik al heb. Bedankt Henk, voor je uitgebreide omschrijving hoe dit aan te pakken ;)
Voor de collega scennery bouwers, probeer deze methode eens, het geeft een waanzinnig mooi eind resultaat.

vr gr Arie


Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Deel 2, nog een paar plaatjes  ;)
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Héél kleurrijk. Mooi resultaat na het geduldwerk.
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Zo Arie, je hebt de smaak er weer van te pakken, ja die workshops in Andijk dat waren toen mooie tijden, veel plezier aan beleefd en veel van opgestoken.
Ben er 3 keer geweest en zal ze nooit vergeten.
Met Jaap bomen maken, met Henk huisjes weatheren en me Ron wagons vies maken kwamen we de dag wel door en met een lekker bakkie soep van Kees bij de lunch was de honger ook snel gestild.
Re: UPDATE 14-06-2020 Stadsbahn 2 "Rots tussen Moezel en stad" dolphin (Arie)
Top resultaat! Het heeft ook wat weg van de kleurpotlodenmethode. Ook daarbij heb ik bewust iets te uitgesproken kleurtjes voor de bakstenen gebruikt, oranje, roze en donkerbruin om er daarna overheen en omheen te kleuren met een veel gematigder kleur. Het resultaat is best verbazingwekkend. Veel levendiger en rijker geschakeerd dan zonder deze methode en het ioogt tegelijk heel realistisch. In het echt zit er ook allerlei nuance in de kleuren van stenen muren, alleen begint het nooit zo contrastrijk.

Groet,

Peter
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Met de kleurpodloden geeft ook een mooi resultaat, aan de fabriek van Tom te zien.  :thumbup:.

Dit zou de opstelling kunnen worden. Gecombineerd met een doorgang van de weg.

vr gr Arie
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Mooie update weer Arie.  :thumbup:
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Geweldig mooi, eerste plaatje met al die kleuren dacht ik oh jee, maar als je dan het laatste plaatje ziet na de wash WOW  :thumbup: :thumbup:
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Geweldige updates! Ik geniet altijd enorm van jouw modelbaan :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Mooie update's weer Arie v aan je geweldig mooie modelbaan. Top kijk elke keer weer volle verbazing.  :thumbup:
Re: UPDATE 01-08-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Heel erg mooi deze baan van Arie!
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Weer een stukje verder gepuzzeld met piepschuim en gips om het uitzichtpunt met hoektoren natuurlijk aan te laten sluiten op de toegangspoort. De trap aangepast en toegangs paadjes in gips aangelegd.  De middeleeuwse muur is abdrupt doorbroken (net als aan de voorzijde van de stad) en plaatselijk vervangen door nieuwe steunmuren om plaats te maken voor de groei van de stad. Er werd in de jaren 30 nog niet zo nauw gekeken naar behouden van de stadswal, maar meer naar de centjes.

vr gr Arie











Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Wat een kunstenaar ben jij toch, je creëert een heerlijke sfeer op je baan, hier kan ik echt van genieten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Stadmuren worden zo heel natuurlijk in het geheel opgenomen, erg mooi.
Maar persoonlijk zou ik de bergpunt achter de linker stadsmuur, bij de poort, flink afvlakken. Het lijkt nu zo'n losse punt die erachter geplaatst is. Een muur plaatsen net voor zo'n berg is onlogisch. Enkele meters terug en de muurbouwers konden de muur op deze berg plaatsen. Door gebruik te maken van de natuurlijke hoogteverschillen hoeft zo'n muur dan lang niet zo hoog te worden. (Scheelt dus enorm veel werk). Ik zou de punt afvlakken tot enkele centimeters hoger tov de basis van de huidige muur. Enkele (half relief) huizen erachter geeft een mooi verloop naar de rest van de rest vd stad)
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Prachtige update weer Arie. :thumbup:
De muur met de hoektoren en de toegangspoort staat er erg mooi ook de kleur vindt ik zeer warm en maakt het geheel nu al zeer sfeervol.
Blijf je uiteraard weer volgen met dit nieuwe project.

Groet Michel
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
 B) Erg mooi gemaakt weer Arie, bijzonder realistische stadspoort.
Toch sluit ik me aan bij de opmerking van Maarten, die berg lijkt niet logisch zo vlak achter de muur.

Dirk-Jan
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Mooie muur maar ik heb ook mijn twijfel, ook wat die berg er achter betreft sluit ik me aan maar heb ook vanwege de tunnel er onder.

Misschien het geheel wat meer naar achteren plaatsen.
Dan heeft die verdedigingsmuur met uitkijktoren meer toegevoegde waarde, tenminste dat is wat ik denk.
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
zo'n muur stond rond de stad,en achteraf kan er geen berg in de plaats komen O:-D


maar het is wel allemaal heel mooi uitgevoerd  :favorite:


mvg,
Michel




Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Bedankt voor het meedenken mannen, mijn motivatie voor de huidige opzet :
De rots geeft een mooie scheiding tussen rivier en stad en past in de sfeer van de moezel.
Ten tijde van de verdedigingswerken was er natuurlijk nog geen weg ( langs de rivier) en paadjes naar het uitkijkpunt, maar slechts een zeer steile rotswand recht uit de rivier komend.
Ridders hadden in die tijd zware kleding en waren geen bergbeklimmers.
Vandaar dat ik dacht, dat het verantwoordt was de muur in de rots te kunnen laten overlopen.
Ik wilde wel de muur nog echt in de rots "opnemen"

Ga nog even door met puzzelen. Het idee om de rots te verminderen, de muur door te trekken en de stad iets verder door te trekken spreekt me ook wel aan.

vr gr Arie

Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Heel erg mooi allemaal, maar ook ik zou de berg weglaten. Het doet heel onnatuurlijk aan.
Verdedigings-technisch zou men dit vroeger ook nooit gedaan/gebouwd hebben.
Hooguit een kleine verhoging met eventueel nog wat stadsmuur-restanten en flink wat bomen erop.

Grtz Tony
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Hoi Arie,
Eigenlijk is alles al gezegd en ga je er al over denken... De muur lijkt mij ooit onderdeel te zijn geweest van een groter geheel (ik fantaseer maar wat op basis van wat ik zie). Rechts op de foto zie ik nl nog een restant. De (nu nog) witte gipswand langs de weg lijkt mij van latere datum. Waarschijnlijk was daar ook een deel van de muur, die dat stuk rechts verbond met de poort.
De muur voor de berg is niet logisch. De berg zelf zou al een prima verdediging zijn (immer als de eigen soldaten met zware uitrusting deze niet kunnen beklimmen, kan de vijand dat ook niet...).

Je opmerking over het totale landschap: ik denk dat deze extra heuveltop niet veel toevoegt. Het geheel staat al op een berg/heuvel en daarmee (+ de rest van je aankleding) geeft het al een duidelijk beeld van het Moezelgebied.  Misschien een klein richeltje boven de tunnelingang links en dan achter de muur/poort nog een stukje stad. Dan heeft deze muur ook echt een functie, nl het verdedigen van een stad ipv het verdedigen van een berg  >:-D.

Wij wachten in elk geval in spanning op het resultaat. Dat het mooi gaat worden, geloof ik zeker, gezien de rest van de aankleding  :thumbup: :thumbup:.
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Hey!

Ik las de discussie en dacht wellicht heb je iets aan mijn perspectief :).
Met wat fantasie erbij kun je de rots ook zien als onderdeel van een groter gebergte (wat zich niet op de tafel bevind) ik beeld me dan het volgende in (vanaf boven gezien):


De muur loopt over in de berg die de stad vroeger vanuit het noorden beschermde. Waar de berg op houd heeft men een muur gebouwd.
Hierdoor vind ik jouw rots dus helemaal niet misplaatst :thumbup:
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
 @citaat

Niks zo fijn voor een vijand, om vanaf een berg naar beneden te schieten/aan te vallen.

Maar buiten dat, het geheel wordt er in mijn ogen met berg(je) niet mooier op.

Wél een leuke discussie  ;)

Grtz Tony
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Dat is precies hoe ik het zelf ook bedacht had Tom. Maar ik begrijp ook, de reacties en waardeer sowieso het meedenken en de meningen van andereren.
We denken er gewoon nog even over na  ;).

vr gr Arie
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Tony, zo had ik het nog niet bekeken, is ook wel een goeie...
Inderdaad een leuke discussie Arie, mooi om te zien dat iedereen mee denkt!
Ik ben benieuwd wat je oplossing gaat zijn.
Mooi word het in ieder geval, als ik zo de rest van je scenery bekijk  ;)
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Alle meningen even door elkaar geslagen, gewikt en gewogen en vervolgens de zaag gepakt  :D.
Zo kan het inderdaad ook  ;). Wat vinden jullie?

vr gr Arie










Re: UPDATE 20-10-2020 Stadsbahn 2 "Stadswal / rots" dolphin (Arie)
Arie,

:favorite:

Groet Michel