Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  kolenmijnindustrie (Theo).
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 40 41 [42]   Omlaag

Auteur Topic: kolenmijnindustrie (Theo).  (gelezen 296556 keer)

th

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Restauratie Big Boy 4014
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2050 Gepost op: zondag 05 mei 2019, 21:43:22 »

Beste mensen :)

Even wat nieuws voor de liefhebbers over de Big Boy 4014 die heel veel gevolgd heb tot nu toe.
In goed 2 jaar is de big Boy tot leven gebracht door steamcrew Ed Dickens en UP.
Ed zit als machinist elke dag in de 4014 met nog een 2e machinist want alleen gaat niet.
De mannen hebben 2 jaar lang 7 dagen per week hard aan de 4014 gewerkt met vele verbeterde materialen.
Van de boiler 844 is techniek toegepast voor in de 4014.
De Big boy heeft al test gereden en in dubbel track met de 844.
Je vindt beelden op youtube hierover.
Zelf heb ik vele video's die ik niet kan downloaden daar deze zijn beschermd helaas.
Wel een paar foto's van de Big boy 4014.
De Big Boy gaat dit jaar met de 844 meer als 100 mijl afleggen.
Op 12 mei bestaat UP 150 jaar en gaat de 844 voorop met de 4014 erachter zover de informatie van Cheyenne naar Ogden.
Er gaan 80 passagiers mee die dag die een ticket hebben voor een mooie tocht met de 2 steamers.
Tja en wanneer ik ga is waarschijnlijk na de bouwvak maar zie wel en genieten doe ik toch wel  :-) :thumbup:
Met vgr, Theo.

« Laatst bewerkt op: maandag 13 mei 2019, 18:25:43 door th »
Gelogd
code:

th

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Restauratie Big Boy 4014
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2051 Gepost op: zondag 05 mei 2019, 21:48:10 »

 :-)
« Laatst bewerkt op: zondag 05 mei 2019, 21:50:00 door th »
Gelogd
code:

Württembergse K

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2052 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 05:55:36 »

Jammer dat ik zo'n klein baantje heb.
Zo'n reus is prachtig.
Gelogd
Groeten van DirkJan.

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2053 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 08:56:05 »

Da's een interessante fotoreportage Theo! :thumbup:
Toont goed de megalomanische instelling van de JanKees :eek:
Bronvermelding van de foto's: https://www.facebook.com/AndrewM.Wirth

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2054 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 11:08:51 »

Het is een machtige loc, maar je mag niet aan de klimaatverandering denken als je de rookpluim ziet.

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2055 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 13:03:25 »

@citaat allemaal stoom (waterdamp dus).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2056 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 13:08:20 »

 @citaat

Stoom is wit van kleur(verzadigd) of onzichtbaar (oververhitte). En bij de verbranding van steenkkool komt naast CO2 ook SO2 vrij en een pak fijn stof. Die verbrandingsproducten gaan met de stoom de lucht in. Steenkool is de brandstof met de meeste CO2 productie. Aandeel koolstof is groter dan in olie en aardgas.
Dus allemaal waterdamp.... forget it.

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2057 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 15:03:53 »

 @citaat Dat ding stookt olie, niks steenkool.......
Gelogd

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2058 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 16:06:48 »

 @citaat

Volgens Wikipedia was de brandstof kolen..

Spoorwegmij's    Union Pacific Railroad
Bedrijfsnummers    

4000 - 4019, 4020 – 4024.
Fabrikant    American Locomotive Company (ALCO):

1941 - (20 stuks, class 1) 1944 - (5 stuks, class 2)
Aantal gebouwd    25.
Bouwjaren    1941 - 1944.
Asvorm    (2′D)D2′ h4
Wieldiameters:    

Drijfwielen:∅172,7cm, Voorloop:∅ 91,4cm, Achterste:∅ 106,7cm
Lengte:    

Loc + Tender: 40,47 m
Keteldruk    20,7bar(211.0298 kg/cm2)
Verdampingsoppervlak    533 m2
Dienstgewicht    

Loc: 345,6 ton, Tender: 155,22 ton(2/3 geladen).
Brandstof: Kolen,

Brandstof capaciteit: 25,4 Ton, Water capaciteit: 95000 Lr.
Vermogen:    4690 kW / 6290 pk
Tractie:    602,18 KN
Max. Snelheid    130 km/h
Uitdienst    1959


Maar ook olie verbranden resulteert in CO2 uitstoot...en een loc met dat vermogen verbruikt nogal wat.
En als ik de zwarte rook zo zie, is de verbranding alles behalve efficiënt.
Trouwens de opmerking was gestart als een grapje over de toendertijd algemeen aanwezige vervuiling van de stoomlocs die in deze tijden niet meer geaccepteerd zou worden.
Als men dan de opmerking krijgt dat het alleen stoom is, dan ja...

Luc


« Laatst bewerkt op: maandag 06 mei 2019, 16:09:47 door lucdiels »
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2059 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 16:10:25 »

 @citaat Olietender, niks kolen. Verder is dit een museaal treintje wat nauwelijks bijdraagt aan de problemen die jij noemt.
Gelogd

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2060 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 16:14:57 »

 @citaat

Ben ik heb het niet over de museumtrein specifiek maar over de stoomlocs in het algemeen.
Einde discussie, want het enige dat jij wil is mij tegenspreken...

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2061 Gepost op: maandag 06 mei 2019, 16:42:28 »

@citaat

Trouwens de opmerking was gestart als een grapje over de toendertijd algemeen aanwezige vervuiling van de stoomlocs die in deze tijden niet meer geaccepteerd zou worden.
Als men dan de opmerking krijgt dat het alleen stoom is, dan ja...

Luc

Mijn reactie "allemaal stoom (waterdamp dus)" was eveneens een grapje Luc, bijna nét zo leuk als jouw eigen grapje >:-D.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 mei 2019, 16:45:00 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

th

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Restauratie Big Boy 4014
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2062 Gepost op: woensdag 08 mei 2019, 20:06:13 »

Hallo allemaal :)

Dank je voor de waarderingen en andere reacties :thumbup:
De gerestaureerde 4014 rijdt nu met olie (diesel).
In het verleden alle Big Boys op kolen maar waarvan er een een experiment is gedaan in 1946 op olie 2 jaar lang maar was geen succes.
Ik meen dat het de 4006 was maar dit onder voorbehoud even.
De gerestaureerde 4014 is met veel beter materialen uitgevoerd en alles is minder onder slijtage onderhevig.
Vele dingen zijn enorm verbeterd zo ook de wielen die een betere metaalband hebben.
De 4014 is eigenlijk geheel nieuw zeg maar en was compleet uit elkaar geweest.
Waarom de 4014 is uitgekozen om te restaureren komt omdat deze in zo goede staat was daar deze in Californie in het museum goed in de olie was gezet en geverfd.
Vele roestige metalen gerepareerd en weer goed geschilderd enz.
Zelfs de stoomfluit deed het al die tijd nog met een aanpassing.
De boiler is heel belangrijk en was in zeer goed conditie dit door goed onderhoud.
Californie is een land waar een droog klimaat heerst en waardoor de 4014 ook minder weersinvloeden heeft maar doch door het goed bijhouden door het museum heeft enorm veel goed gedaan.
De 4014 is teruggekocht en versleept naar Cheyenne de thuisbasis van de stomers.
Het oude locdepot bestaat nog steeds met oude machines van toen die nu nog gebruikt worden maar ook nieuwe natuurlijk.
Morgen de 9e is het 150 jaar bestaan en rijden de 2 mooie stomers 4014 en 844  weer terug van Ogden, Utah naar Cheyenne.
Deze 2 zijn op zat 4 mei vertrokken uit Cheyenne naar Ogden waar vandaag aangekomen.
Ik ga weer genieten morgen :P helemaal stoomgek :-) :lol:
Mvgr, Theo.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 mei 2019, 20:13:23 door th »
Gelogd
code:

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2063 Gepost op: woensdag 08 mei 2019, 20:32:04 »

Dat zijn mooie plaatjes Theo  :thumbup: :thumbup:
Wat een imposante loc blijft dit toch, als mijn baan weer in elkaar zit zal ik hem weer eens laten rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

th

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Restauratie Big Boy 4014
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2064 Gepost op: woensdag 08 mei 2019, 20:51:30 »

Dank je Peter :thumbup:
Helemaal waar en de 4014 rijdt al een paar jaar bij mij op de baan :P :-)
Welk nr heb jij van de 4000 serie?
Mvgr, Theo.

Gelogd
code:

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
« Reactie #2065 Gepost op: donderdag 09 mei 2019, 06:21:34 »

 @citaat

Geen idee Theo, wel een van de eerste dacht ik.


Mvg,

Peter Degeluidsman
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.54 seconden met 33 queries.