Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Sint Petrusburg
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Sint Petrusburg  (gelezen 6432 keer)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #50 Gepost op: zondag 03 maart 2019, 11:14:45 »

Leuk opgelost met die masten, Petrus  :thumbup:

En helemaal in stijl met de rest. Het begint steeds meer een futuristische modelbaan te worden.
Je treinen komen er mooi op uit  ;)

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Petrus

• Zeer Toffe Gast
Re: Sint Petrusburg - Seinen en meubelverbindingsbouten
« Reactie #51 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 09:58:01 »

Beste allen,
Twee bouwproblemen waar ik al lang mee worstelde zijn voor nu opgelost: in plaats van het zelf bouwen van een viaduct met kruisende sporen heb ik besloten om elders in de baan een brug te leggen. De brugdelen had ik al. Ik heb ook geëxperimenteerd met zelf gebouwde pijlers, maar nu toch besloten om M* pijlers onder de brug te zetten.
Een tweede probleem was ontstaan doordat ik (nog) geen gaten in het tafelblad wil boren omdat ik mijn baan nog steeds beschouw als een experiment en vaak dingen verander. Dat betekent dat de rails op de draden rust. Soms komen er zoveel draden bij elkaar dat er bobbels ontstaan in het spoor. Ik heb het opgelost door onder de rails meubelverbindingsbouten te plaatsen. Deze laten zich door aan te draaien vastklemmen. Dat geeft stabiliteit. Nu is er voldoende hoogte om draden te leggen en naar believen aan te passen.
Bijvoorbeeld bij het experimenteren met seinen. In iTrain zijn de seinen ingevoerd op alle plaatsen waar dat nodig is. Wil ik ze allemaal plaatsen dan heb ik er tweeëntwintig nodig. Of ik dat ga willen weet ik niet. Van een forumlid kocht ik drie oude M* seinen. Twee bochtseinen en een bloksein. Die staan nu bij een Engelse wissel vooraan in de baan; leuk om ze te zien werken. Op zo’n plek komt de bedrading samen van vier melders, de wissel, en drie seinen; een flink bord spaghetti. Voorlopig is het opgelost en rijden de treinen er strak over de glooiing dankzij de meubelverbindingsbouten.

Ambitie
-   De laatste geheimen van iTrain doorgronden
-   Het viaduct is nog niet definitief  van de baan
-   Zien wat er verder gebeurt met het plaatsen van seinen
-   Een traject voorzien van bovenleiding

Zondagse groet, Petrus
Modelbaan: Sint Petrusburg
iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules

Munin

• Toffe Gast
  • Glueck auf
« Reactie #52 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 17:40:16 »

Ik blijf t een heel mooi project vinden, Petrus!

Peter

Petrus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #53 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 10:17:51 »

@ Peter: Dank voor je vriendelijke reactie. Petrus

Petrus

• Zeer Toffe Gast
Re: Sint Petrusburg: de boekhouding
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 10:49:58 »

Beste allen,

Mijn baan is in eerste instantie al puzzelend op de grond ontstaan en later uitgelegd op een tafel. In een latere fase deed ik dat met hulp van Anyrail. Weer later ben ik met iTrain gaan rijden. In iTrain werkt men met een schematische weergave van de baan. Dat vraagt om nauwkeurig werken en daar ontbrak het aan. Kloppen de lengtes van de blokken? Van de wisselstraten? Waar heb ik nu wel en niet geïsoleerd. Een en ander vroeg om een nauwkeurigere boekhouding en dat heb ik nu gedaan met Anyrail.

Hierbij de grafische weergave van de baan ter lering en vermaak.

Groet, Petrus
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 september 2019, 09:01:08 door Petrus »