Zo'n ruimte geeft je hele fijne mogelijkheden! Mijn ruimte is vergelijkbaar, maar smaller (ca. 150cm). De kerst- en vakantiespullen staan hier onder de baan. De baan ligt op ongeveer 70cm hoogte denk ik, omdat hoger ten koste zou gaan van de ruimte. Ik heb heel bewust gekozen om deze ruimte niet helemaal vol te gooien met rails, maar om de ruimte te benutten voor het rijden met lange treinen. Ik heb geen korte opstelsporen in het schaduwstation. Die zijn allemaal even lang, in mijn geval 270cm. Dat is goed voor een treinlengte van minimaal 8 rijtuigen in schaallengte 1:87, plus loc. In de software kun je die lange sporen ook gebruiken voor meerdere korte treinen, dus het is niet zonde van de raillengte. Mocht je dat ook wat lijken, dan geef ik even een korte toelichting. De keuze voor lange, realistische treinen heeft namelijk de nodige consequenties. Rijtuigen met 1:87 levert Märklin nauwelijks, dus je bent aangewezen op andere merken. Lange treinen zijn gevoeliger voor ontsporing, dus een paar aanvullende keuzes zijn nodig in je baanplan:
- bij voorkeur geen R1 (boogstraal 360mm) gebruiken;
- vermijd gebruik van drieweg-, kruis- of meegebogen wissels;
- wissels zoveel mogelijk in hetzelfde vlak als de aansluitende rails;
- probeer S-bochten, ook in wisselstraten, te voorkomen (risico op overbuffering);
- opstelsporen bij voorkeur recht en niet gebogen;
- laat je vooral niet verleiden tot het ertussen frommelen van nog meer spoor, want daar ontstaan de problemen juist.
Mijn baanplan is dan ook reuze simpel, maar wel met hele fraaie treinen door hele flauwe bogen (flexrail). Ik heb er bovendien voor gekozen geen station aan te leggen, maar dat staat los van voorgaande. Ik vond dat dat teveel ruimte zou kosten. Voor een beetje realistisch station waar treinen met 8 rijtuigen kunnen stoppen, dus met wisselstraten en zo, ben je de acht meter zo kwijt. In plaats daarvan heb ik naast het hoofdspoor een pendelspoor aangelegd waarop een DE2 eens in de zoveel tijd heen en weer rijdt. Er is ook nog een rangeerspoortje gepland naar een VG&L-loods die ik nog moet bouwen. Bedrijvigheid genoeg dus, maar geen station.
De basis voor mijn plan zie je hier:

Even een uitleg misschien. De letter A staat voor het pendelbaantje. De uiteinden zijn verborgen. De letters B t/m E staan elk voor 4-9 opstelsporen van 270cm. Blauwe sporen bestaan uit K-rails, in het zicht, en zwarte sporen bestaan uit C-rails, uit het zicht. In de basis is het hoofdspoor een simpel ovaaltje. De cijfers 1 en 2 geven aan waar "gekeerd" wordt. De gebieden (stad, industrie, landbouw, bos, landgoed) geven in grote lijnen aan wat er op elk baandeel aan scenery moet gaan komen.
Ik heb mijn baan grotendeels rijdend, maar qua scenery moet eigenlijk alles nog gebeuren. Het gedeelte linksboven moet de indruk gaan wekken dat daar een station is. Daarom gaan alle zichtbare sporen daarnaartoe. Ik heb een loopgedeelte om cijfer 1 heen (uitneembare brug in het zichtbare spoordeel) en achter het landbouwdeel en mangaten middenin de stad en bij keerlus 2.
Je moet nu door vrolijke omstandigheden opnieuw beginnen, dus een mooie reden de mogelijkheden te overpeinzen. Grijp je kans zou ik zeggen - succes!