Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw Faller pakhuizen

Gestart door h0ogovens woensdag 11 maart 2009, 23:53:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Bouw Faller pakhuizen
Even een bouwverslagje van 2 pakhuisjes, want op een dag niet lang geleden in de winter van 2009, bevond zich in mijn hand: Een Faller-pakhuisje-kartonnetje t.b.v. raampjes en deurtjes en ik dacht: waar is de dichtsbijzijnde prullenbak!?

Nu bouw ik alles vrij standaard, maar probeer wel de boel realistisch het daglicht te laten zien, zoals bijv. dit Kibri huisje:



En zo'n kartonnetje... ach ach!! :(

Verveeld en teleurgesteld toog ik naar de PC room om afleiding te vinden ter verwerking van zo een kartonnetje, en ja! Daar was het! De inspiratie! Onze Gerard had een bouwverslag geplaatst van een seinhuisinterieur (die ik niet meer kan terugvinden behalve http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14432.0). Geinspireerd door Gerards prachtige verslagje (en bouwwerkje) terugrennen dus naar de modelbouwroom met verse knutselzin. Maar waar was mijn voorraad onnodig plastic gebleven?

Eerst maar even een wandje op zijn kant en de vloertjes verlengen. Wat ben ik toch handig!



vervolgens met allerlei afdichtende materialen afgedicht. Een muurtje hier, een wandje daar. Het is gewoon geweldig!



Uiteindelijk ziet het er dan zo uit dat zelfs de strengste Preiser bouwopzichter hiermee akkoord kan gaan. Ik heb zelfs alweer een opdracht binnen!



Even overlegd met de eigenaar van het pakhuis, cosmetisch hoefde er aan de binnenkant geen concessie te worden gedaan, dus lieten we het zo zoals in het voorgaande plaatje. De buitenkant is qua 3D gelukkig iets spectaculairder als het kartonnetje dat ineens niet veel meer te zeggen had  :?:



Detail - Gaaswerk is zwart bechilderd horgordijngaas.



Nu had ik - Gerard had zijn werk gedaan - ineens mezelf als inspiratiebron en deze nieuwe ervaring moest en zou een vervolg krijgen met het belendende pakhuis. Maar dan anders. Een werkplaatsje? Ah welja joh! Een werkplaatsje!

Eerst een grondplaatje van een ander fallerhuisje gezocht. Deels bekladderd en sier-afgebroken op de juiste plek.



Van het originele grondplaatje maakte ik een plafond met ... een aansluitgat voor een lamp!





Tijd om de wanden op te trekken. Let aub op het steenwerk: Deze kopse metseltechniek is alleen terug te vinden in oude pakhuizen en is zeer zeldzaam. Gerards klok stond op mijn netvlies gebrand, dus ik moet ook een klok; beter goed gejat dan slecht verzonnen :wink:



Een paar piepels erin, een werkbankje, bureautje en een pallet...



Verder nog een tonnetje zus en steekkarretje zo. De opstaande zijwandjes zijn het houtwerk van een lokloodsje dat ik voor thema NL maar niet voorzag van houtwerk.



Als de sfeer op de werkvloer goed is ... (geen idee trouwens wat die gozer doet met die bezem, volgens mij is het er zo een die denkt dat ie artiest is)



... dan kan het dak er op. Vakkundig lichtdicht gemaakt natuurlijk. In het vorige fotootje zag je het lampje aan de bovenkant.



Deze cabine is zo gebouwd dat die netjes in het pakhuisje geschoven kan worden en met een piepklein puntje secondelijm kan worden geborgd. Ik moet natuurlijk wel het lampje kunnen vervangen als die het niet meer doet.

Na de test met het licht vond ik het licht te min cq ongeschikt. Daarom het gloeilampje er weer uit gehaald en vervangen door een Viesmann industrielampje.



Licht uit, spot aan. Even een paar fotootjes schieten ..



want .. je weet het ....



JE ZIET ER NOOIT MEER WAT VAN TERUG!!



:?

groetjes, Michel

Re: Bouw Faller pakhuizen
echt heel mooi geworden.
zo zie je maar weer dit forum doet wonderen  :D
Re: Bouw Faller pakhuizen
Michel, je zocht dit?
Re: Bouw Faller pakhuizen
Heel mooi gedaan Michel. 8)

Gr.
René
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Dat ziet er inderdaad echt niet verkeerd uit Michel!!!

GR Mike
Re: Bouw Faller pakhuizen
Dag Michel,
dit ziet er heel goed uit.
Je schrijft dat je er nooit meer wat van terug ziet. En da's jammer. Kun je niet openstaande
deuren maken, zodat je toch naar binnen kunt kijken? Dan gaat nog niet alles  "verloren".
Nu heb jij alleen je lol gehad in het bouwen/samenstellen van 't interieur.
Als 't zichtbaar zou zijn, heb je straks nog een keer lol. En event. bezoekers misschien ook
wel.
Maar:  chapeau!!

M vr gr,

Wim

Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Hi Wim,

ja het was natuurlijk schitterend om te maken  :D  de deurtjes staan open en je ziet natuurlijk wel iets, maar niet veel meer, dat is natuurlijk ook wat je van tevoren weet. Ik bedoelde ook, als de huisjes aan de kade staan in het stadje kom je er niet meer zo met je neus op als met een macro cameraatje, maar wie weet.. het was een eerste interieur-probeersel en het is goed geslaagd, dus ik ga dit zeker vaker doen, meegnomen is dat fabrikanten meer en meer interieur itempjes uitbrengen zoals bijv. busch 1141 einrichtungs-set.

Dat werkbankje overigens is van de amerikaanse firma Kramer, erg lang naar gezocht, kwam met een setje draaibankjes, boormachine bankje, staande frees en dat soort werkplaats items. (dit terzijde voor wie zich dat afvroeg)

Gr Michel
Re: Bouw Faller pakhuizen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Hallo Michel.
Bijzonder leuk om de bouw van het inwendige van jouw pakhuis zo te kunnen volgen! 8)
Bij deze modellen valt het na de afbouw en het plaatsen, inderdaad niet mee om hier nog iets van te kunnen zien, maar er zijn toch aardig wat bouwdozen waarvan het model zich uitstekend leent om deze van een prachtig interieur te voorzien, b.v. de serie waar (o.a.) Alfredo's Pizzeria in zit of de bierbrouwerij van Faller.

Ook het huisje van Kibri (1e foto) is prachtig om te zien!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouw Faller pakhuizen
Michel,
nou dacht ik eerst, dat het interieur in het rechtse pakhuis moest komen, dus met de
twee gesloten deuren.
Maar begrijp ik dan nu goed, dat je het in het linker hebt ingebouwd?
Als dat zo is, kun je nog wel iets zien, ja. Zeker als er verlichting in brandt.
Ik ga eens kijken of ik Kramer kan vinden, want 't draaibankje vind ik wel leuk.
M vr gr,

Wim
Re: Bouw Faller pakhuizen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Heey Michel,

Dat heb je ontzettend wijs gedaan zeg!
Ikzelf ben momenteel ook het interieur lichtelijk aan het maken van het station.
De vloer heb ik er al voor en een klein deel van het interieur ook. :)
Ga zo door en mocht je nog eens wat maken plaats het hier ben erg benieuwd naar die mooie Nederlandse huizen/gebouwen.

groetjes,

Antal
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Michel,

wat een leuk verslag met een prachtig resultaat. Zo mag je van mij meer maken :D :D

Groetjes, John
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Erg leuk om zoiets te zien ontstaan.
Ideetje om te onthouden.

Groeten,
Ton.
Re: Bouw Faller pakhuizen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Hoi Michel,

Heel fraai gedaan jij bent echt een fan van modelbouw.
Wil meer ideeën of voorbeelden om goed te kunnen jatten in plaats van slecht verzonnen
dan zou je af en toe het Belgische blad Modelspoormagazine af en toe eens moeten kopen
ik vind dit echt één van de betere bladen op modelbouw en scenery gebied.

Groetjes Bert
Re: Bouw Faller pakhuizen
Dit is echt heel mooi gedaan, en heel slim om te bekijken hoe Gerard het doet en het dan zelf ook te gebruiken. Van anderen kun je leren blijkt maar weer eens.
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 12 maart 2009, 21:17:38
Hoi Michel,

Heel fraai gedaan jij bent echt een fan van modelbouw.
Wil meer ideeën of voorbeelden om goed te kunnen jatten in plaats van slecht verzonnen
dan zou je af en toe het Belgische blad Modelspoormagazine af en toe eens moeten kopen
ik vind dit echt één van de betere bladen op modelbouw en scenery gebied.

Groetjes Bert

Dat klopt heb hier een paar nummers van en daar staan heel handige tips in om zelf scenery en modelbouw mooi te maken.

Mathijs
Re: Bouw Faller pakhuizen
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 12 maart 2009, 21:17:38
Hoi Michel,

Heel fraai gedaan jij bent echt een fan van modelbouw.
Wil meer ideeën of voorbeelden om goed te kunnen jatten in plaats van slecht verzonnen
dan zou je af en toe het Belgische blad Modelspoormagazine af en toe eens moeten kopen
ik vind dit echt één van de betere bladen op modelbouw en scenery gebied.

Groetjes Bert


klopt helemaal.
ik koop dat blad elke maand.
nog even wachten komt volgende week, (meestal de 15e), de nieuwe uit.

m.v.g. ron
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Dank voor de leuke reacties allemaal!  :D

@Gerard, dat is de link Gerard. Ik dacht dat ik het op het forum had gezien, maar het was een link naar buiten inderdaad.

@Bert, goede tip, ik ken het blad niet, heb abonnement op railhobby en railmagzine maar dit is nieuw. zal eens gaan snuffelen op het net.

@Antal, ga je je interieurtje plaatsen met een fotootje als ie af is? Ik vind het kunstig om te zien hoe anderen dit aanpakken.

Groetjes Michel
Re: Bouw Faller pakhuizen
Super mooi! :shock:
Re: Bouw Faller pakhuizen
Hendrik_marklin
gast

Re: Bouw Faller pakhuizen
Hallo Michel,

Mooi gedaan. En als ie op een zichtbare plaats komt te staan lijkt het altijd mooi met de binnenverlichting aan als er interieur is ingebouwd. Op deze manier creëer je leuke scene's op je baan.

groetjes
Henk
Re: Bouw Faller pakhuizen
mooi hoor michel.
waar heb je die set van krmer van daan en heb je eft een internetadres hier van
ben namelijkl zelf met een werkplaats bezig en wil deze ook inrichten met machinerie

groetjes jacco
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Beste Jacco,

ik heb helaas geen internetadres voor je om de Kramer werkplaats attr. aan te schaff. Ik he ze destijds na lang zoeken (=zoekopdracht laten staan in ebay) gevonden op ebay bij een amerikaanse verkoper. Ging nogal moeilijk omdat hij niet wilde verzenden naar europa, maar toch gelukt. Het is wel de moeite waard, leuke werkbankjes van cast iron.

groeten, Michel
Re: Bouw Faller pakhuizen
ron van den broek
gast

Re: Bouw Faller pakhuizen
Hoi Michel en ook Jacco,

Leuk hoor Michel zo als je de pakhuizen heb aangepakt ga zo door.
Maar ik las ook wat over waar je het interieur vandaan hebt.
Misschien moeten jullie even rondkijken in bijgevoegde link, ik denk dat daar wel e.e.a. voor jullie bij te vinden is dus struinse hier.


http://www.tl-modellbau.de/TL-Plus-Werkstatt/

Mvg Ron
Re: Bouw Faller pakhuizen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Bouw Faller pakhuizen
Mooie link Ron, bedankt, gelijk geshopt!  :P

Michel
Re: Bouw Faller pakhuizen
@Ron, bedankt voor de link.
Is er een met  hele leuke dingetjes!

@Jacco,  ik heb inmiddels wel de site van Kramer gevonden: http://www.kramerproducts.com/
Ik ben er nog niet uit of zij naar Europa verzenden, maar met deze crisis in Am. denk ik, dat
ze blij zijn met elke verkoop.

Succes.
Groet,

Wim