Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?

Gestart door treinsmurf zondag 22 maart 2009, 13:47:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?

Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?

Hier een verslagje van de bouw van het seinhuis ?Rottershausen? ,  Kibri 9486.



Afmetingen:  11 x 6,5 x 10 cm
Moeilijkheidsgraad : Eenvoudig



Beschrijving model:

Het is een grappig model en zit in een klein doosje.
Het model is van de fabriek uit al bewerkt , de daken  en de muren hebben reeds een  ?oude? uitstraling.
Er zit een duidelijke bouwbeschrijving bij geleverd. De tekst van de bouwhandleiding is in het Duits, Engels en Frans.

Een beetje verwondert, maar blij verrast werd ik van dit bouwwerk.
Het seinhuis is bijna zonder lijm helemaal in elkaar te zetten. 
Er zitten overal nokjes en gaatjes gegoten en je klikt het model als het ware in elkaar.
Dit is uitermate handig, aangezien je alles al even kunt opbouwen alvorens lijm te gaan gebruiken.
Ook heeft het als groot voordeel dat je maar minimaal lijm nodig hebt, aangezien het ook al vastgeklemd wordt. Alle onderdelen sluiten perfect aan en ben dus echt onder de indruk van dit bouwdoosje.
Ook heeft de fabrikant de raampjes zo gegoten dat je deze niet meer op de kozijnen hoeft te lijmen.
Erg handig, aangezien je zo ook niet kan knoeien met lijm.
De naamborden zijn van karton en zijn op de zijkant van de doos gedrukt. 
Je dient deze dus nauwkeurig uit te knippen.



Bij het bestuderen van de onderdelen wordt duidelijk  dat niet alle bijgeleverde onderdelen gebruikt worden.
Het betreffen onderdelen die gebruikt kunnen worden voor de aankleding van de baan, in de buurt van het seinhuis, en signaal/wissel hevels voor in het binnenwerk van het seinhuis.
Deze onderdelen staan verder niet beschreven in de bouwhandleiding, maar zijn wel geinig om toch te gebruiken.
Waarschijnlijk zie je er straks niets van door de kleine raampjes, maar we gaan het toch proberen.
Even een foto op internet gezocht voor het binnenwerk van een seinhuis. 
Ik vond dit dan ook wel een erg leuk voorbeeld:

http://www.stellwerke.de/bilder/ugs_n.html

De bedieningshevels heb ik rood en zwart geschildert zoals op het voorbeeld van de betreffende site.
Vervolgens op een plaat vastgelijmd met een beetje superlijm en een pincet, zodat alles een beetje snel vastzit.
Dit is wel een priegelwerkje, maar toch wel goed te doen.







In de bodem van de eerste verdieping boren we een klein gaatje voor de bedrading van verlichting.
Ik heb hiervoor een standaard lampje voor gebruikt, waarvan ik de gele lichtsokkel zwart heb geschilderd.
De gele en bruine draad heb ik gecamoufleerd met zwart plakband/isolatietape.

Vervolgens heb ik de onderkant (de muren) aan elkaar gelijmd en deze volgens de ?wetwash? methode behandeld. Een beetje zwarte Humbrol verf verdunt met terpentine en deze over de muren gekwast.
Vervolgens wordt na enkele seconden drogen, met een tissue de muren weer gedept, zodat er minimaal verf achter blijft in de voegen.

Hier een foto van de nog natte behandeling, vlak voor het deppen met een tissue.



Ook de houten deuren worden op deze manier behandeld. Pas op met het vakwerk van het bovenste gedeelte van het huis. Deze wordt niet volgens de wetwash methode behandeld, aangezien dit op de witte vlakke erg verkeerd kan uitpakken. Ik heb er dan ook voor gekozen om het wit zo wit mogelijk te laten, en deze miniem volgens de dry-wash methode te behandelen. (beetje verf op de kwast, en deze afsmeren aan een droge doek totdat het lijkt of er geen verf meer afkomt. Dan nog even voorzichtig de penseel over de witte delen strijken).
Als alles goed droog is, wordt het model verder in elkaar gelijmd.

Vervolgens gaan we de muren volgens de dry-wash methode behandelen.
Ik heb hier een beetje lichtgrijs en bruin voor gebruikt.
Het uiteindelijke resultaat  is hieronder te zien.











Samenvattend een erg leuk model, die erg goed in elkaar zit. Alles sluit perfect aan en laat zich makkelijk in elkaar zetten. Je hoeft niet bang te zijn dat je met lijm gaat knoeien, want je hebt maar minimaal lijm nodig.

Treinsmurf



Re: Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?
Mooi gedaan!!
Gr kenny
Re: Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?
Dat is inderdaad een heel leuk model en het resultaat is erg mooi geworden. 8)

Gr.
René
Re: Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw van Kibri 9486 Seinhuis ?Rottershausen?
Ziet er mooi uit zo!

Roy