Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wielen los

Gestart door theo23456 maandag 09 maart 2009, 19:58:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen los
theo23456
gast

Wielen los
Hallo allemaal.

Een van mijn locomotieven rijdt ca. 10 minuten zijn rondjes en slaat dan plotseling vast.
Ik ben er achter gekomen, dat de aandrijfwielen (te) los op de as zitten.
Wat kan ik hier aan doen en, vooral, hoe?

Bij voorbaat mijn dank, voor eventuele tips.

M.vr.gr.

Theo de Kramer
Re: Wielen los
AnalogDriver
gast

Re: Wielen los
Ik vraag mij af of dat de oorzaak is. Te los en vastlopen....


Maar vertel iets meer:

digitaal, delta-digi of analoog?
welk loktype/catalogus nummer?

hoe 'vastlopen'? Mechanisch? Stopt gewoon?


Dus even wat meer vertellen over wat je precies ziet gebeuren.
Re: Wielen los
theo23456
gast

Re: Wielen los
Het is de 37649, een digitale diesel.

Deze heeft een drijfwerk, op de wielen en als dan de aandrijfwielen van positie veranderen, t.o.v. de as, loopt de zaak, mechanisch, vast.
Re: Wielen los
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wielen los
Ken je probleem Theo,

mijn BR 003 slaat soms ook vast, heel raar. Ik denkdat het te maken heeft met t drijfwerk. Hij s overigens ook maar 1 as aangedreven  :? (3085)
groeten! 8)
Re: Wielen los
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re: Wielen los
Hallo,

Als ik vroeger een oude stoomloc van nieuwe wielen had voorzien moest ik altijd goed opletten dat de kwartering goed stond. Dit testte ik altijd door de koolborstels en het anker te verwijderen en dan de wielen met de hand ronddraaien. Als dit zonder weerstand lukte dan had ik de de kwartering goedstaan. Gaf het wel weerstand op één bepaald punt dan moest ik het betreffende wiel iets verdraaien ten opzichte van het wiel wat aan het andere einde van de as zat. Dit alles deed ik voordat ik de wielen defenitief vast drukte met de wielenpers van Márklin. In dit geval zou je kunnen proberen of de wielen zonder weerstand draaien als je de koolborstels en het anker verwijderd.
Voel je weerstand of blokkeerd het wiel, dan kun je het beste een Marklindealer opzoeken die ook reparatie werk doet. Want als je de kwartering gaat verdraaien aan een strak opgeperstwiel kun je meer vernielen dan herstellen. Het betreffende wiel zal dan even van de as af getrokken moeten worden en opnieuw weer opgeperst.
Ik hoop dat jullie iets aan deze uitleg hebben.

Groet,

Ron
Re: Wielen los
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wielen los
Okee, bedankt Ron! :D

Ik zal binnenkort ns ff langs wentink gaan, misschien dat ze dit zo verhelpen  8)
groeten,

Ronald
Re: Wielen los
Spoorman
gast

Re: Wielen los
Theo: ik heb eerder een loszittend wiel met loctite vastgezet.

DJ Ronald: zie ook dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8414.0 , gaat ook over kwarteren.

Gr, Ben.
Re: Wielen los
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen los
Het lijkt wel of je wielen van de assen zijn losgekomen.
Het best kun je de koppelstangen eraf halen en dan de wielen op de assen persen met een bankschroef.
Zorg wel dat dit volledig haaks gebeurt anders krijg je kromme assen.
Neem een bankschroef met gladde bek en eventueel tape aan de binnenkant, om de wielen te beschermen.

Let er wel op dat de afstand tussen de wielen 14 mm moet zijn.

Als de wielen dan nog niet vast zitten, dan moeten ze worden vervangen.
Re: Wielen los
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wielen los
Citaat van: Kappa op maandag 09 maart 2009, 22:52:12
......... en dan de wielen op de assen persen met een bankschroef.

Soms is niets meer te persen en is het gat in het wiel idd te groot geworden
Zoals Ben al aangeeft, het is te lijmen. Ik weet niet welke Loctite Ben gebruikt maar ik heb het wel eens met Loctde 270 gelijmd. Dat krijg je later ook nog los als het moet.
Lijm je het met b.v. Loctite 638 dan zit het zo vast als een huis en krijg je het niet zonder beschadiging los

Mvg, Johan
Re: Wielen los
Spoorman
gast

Re: Wielen los
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 09 maart 2009, 23:29:05Ik weet niet welke Loctite Ben gebruikt maar ik heb het wel eens met Loctde 270 gelijmd. Dat krijg je later ook nog los als het moet.
Klopt, Loctite 270. Origineel bedoeld voor borging schroefdraad verbindingen welke ook weer te lossen zijn. Tot op heden zitten de assen nog vast. 8)

638 werkt nog beter als je veel speling hebt en is tevens vullend. Kun je zeker voor kiezen maar eenmaal gelijmd nooit meer los! Moet dus in één keer goed, je hebt 5 minuten! :wink:

Gr, Ben.
Re: Wielen los
theo23456
gast

Re: Wielen los
Bedankt, voor de tips.

Locktite ga ik proberen. Eerst eens proberen of ik de wielen er een beetje fatsoenlijk af kan krijgen
Re: Wielen los
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wielen los
Hi Ben,

Je weet een iedergeval van de hoed en de rand  8)
Loctite 638 is idd vullend, kan ik je nog een heel verhaal van vertellen maar dat doe ik hier een iedergeval niet op het forum

@Theo, goed ontvetten voor lijmen, erg belangrijk  :!: en dan niet meer met je tengels aan de te lijmen vlakken komen  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: Wielen los
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wielen los
Johan voor uit een duwtje vertel jo  :) wat heb je voor gehad wij luisteren  :lol:
Re: Wielen los
theo23456
gast

Re: Wielen los
Hallo allemaal.

Afgelopen vrijdag heb ik de los zittende wielen verwijderd, alles schoongemaakt en een drupje locktite gegeven.

(zoals ben adviseerde)

Gisteren heeft het loc-je een tijdje gereden met sterk wisselende belasting.
Hij is weer tip-top.

Bedankt voor de tip(s).

M.vr.gr.

Theo de Kramer