Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gebroken middengeleider-verbinding

Gestart door Alphy vrijdag 27 oktober 2006, 19:58:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebroken middengeleider-verbinding
Dames, heren,

Wie geeft me de gouden tip.

In mijn enthousiasme heb ik vorige week een middelgeleiderverbinding/lipje van de M-rail (en dan nog wel van een meegebogen wissel) per ongeluk dubbel"gevouwen" bij het inelkaar zetten van een baan. Bij het met een tangetje terug"vouwen" is het uiteraard afgebroken. Wat kan ik hieraan het beste doen? Solderen kan wel maar lijkt me minder stevig voor de langere termijn.

Ik denk eraan om het kunststof kapje met het chroomkleurige lipje eraf te halen en te vervangen door een van een willekeurig ander stuk M-rail. Ik heb nog wel wat van dat soort slechte rails liggen. Maar hoe maak ik dat simpel los van de middengeleider (dat lange zwartkleurige ding met al die uitsteeksels, en bevestig daaraan een andere? Graag van harte eerst wat tips van jullie voordat ik mijn hele wissel verder de vernieling in help.

Groetjes,
Alphy
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
Ha knutselaar Alphy,

De middengeleider zit als ik het mij voor de geest kan halen (= lang geleden) bij de lipjes (middencontact) door de isolatie met lipjes omgevouwen.
Als je deze met beleid recht buigt zou je ze er zo uit moeten kunnen pakken.

Mocht dit niet lukken dan zou ik gewoon een draadje solderen en deze vervolgens op de volgende rail ook even solderen.
En is voor de lange termijn zeer geschikt.

Ik hoop dat dit een antwoord voor je is anders is het even afwachten welke mening en oplossingen andere forumleden aandragen.
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
IK zou verder ook niet gaan prutsen, maar gewoon even solderen. Over het soldeerpunt een strookje leukoplast en je kleinkinderen hebben er nog plezier van!

vr.gr. Jurrien
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
En solderen met soldeer met harskern, anders gaat het geheid roesten  8)
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
M-rails hebben een lipje met een V-vormpje,. Van beide rails schuiven deze lipjes over elkaar en het V-tje zorgt voor een verend verbindkje.
Ik heb ook een M- schaduwstation gehad met verschillende rails met afgebroken lipje. Hij breekt meestal in het V-tje en dan maakt hij nog wel voldoende contact, vooral als de lipjes iets worden uitgebogen. Als de rails vervolgens worden vastgezet met een schroefje, dan blijft er nog een goed verbinding over.
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
Of....................je pakt een andere rails  :shock: 8)
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 28 oktober 2006, 01:07:45
Of....................je pakt een andere rails  :shock: 8)

Hmmmm dan moet je wel een meegebogen wissel hebben liggen  :roll:
Niet zo moeilijk dooen, gewoon draadje solderen en doorverbinden, klaar is Alphy  :P

Mvg, Johan.
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
als je een rond circuit heb maak het niet uit of je op dat plekje nou wel een verbinding hebt of niet. de stroom kan dan toch van een andere kant komen en zo kan je er gewoon over heen rijden.
mijn vader rijdt ook nog op de m-rails :oops: :oops: en daar zijn ook bij een paar railsen de lipjes weg. Maar door dat het stroom circuit rond is kunnen de treinen gewoon door rijden

mvg tim
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
Citaat van: timjoo op zaterdag 28 oktober 2006, 09:54:41
als je een rond circuit heb maak het niet uit of je op dat plekje nou wel een verbinding hebt of niet. de stroom kan dan toch van een andere kant komen en zo kan je er gewoon over heen rijden.
mvg tim

Je hebt gelijk maar i.v.m. spanningsval is het raadzaam toch een doorverbinding te maken.

Mvg, Johan.
Re: Gebroken middengeleider-verbinding
(dames), Heren,

Ik had geen idee dat er zoveel reacties zouden komen. Erg leuk en stimulerend!

Mijn probleem is echter vooral dat ik weinig plek heb voor mijn baan, dus meestal 's avonds weer moet opruimen. En dan werkt het vastschroeven niet.

Ik had me overigens niet eens gerealiseerd dat het afgebroken lipje het contact van de aansluitende rails inderdaad "vrijwel" raakt, ik denk zelfs dat dit werkt.

Maar aangezien zo te horen niemand het vervangen van dit stukje heeft geprobeerd, zal ik dan toch maar voor solderen kiezen. De herinnering aan de hars-soldeer is dus ook welkom, moet ik even checken. Bedankt!

Groetjes,
Alphy