Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Reed contacten onder de baan

Gestart door Edwin zondag 08 maart 2009, 08:45:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reed contacten onder de baan
Hallo allemaal.

Op rail 2009 bij de demobaan van koploper zag ik de reed contacten ingefreest zitten in het hout onder de rails. Als je dan de bedding maakt zie je er niets van. Weten jullie of dit ook bij c-rails werkt of komen contact en voertuigmagneet dan te ver uit elkaar?

Edwin
Re: Reed contacten onder de baan
Neem een C-rail en test het uit. Maar het zou zomaar eens kunnen dat het niet betrouwbaar schakelt.

Mvg,
Peter
Re: Reed contacten onder de baan
Freak dat is juist het probleem, ik twijfel dus tussen aanschaffen van de BRAWA waar alleen de glazen buis is en je dus makkelijk onder de rails kunt doen of de Viessmann/Marklin welke op de rails moet zitten. Vandaar dus mijn vraag. Misschien is er iemand die het al heeft.

Edwin
Re: Reed contacten onder de baan
Reedcontacten in een glazenbehuizing zijn niet zo duur.
Koop er 1 of 2 bij een goede elektronicazaak en je kunt het zo uitproberen.
http://www.hobby-en-modelbouw.nl/nl/dept_455.html

Er zijn hier wel leden die ze gebruiken maar daar zie je altijd in het zicht liggen en jij wil ze niet uit het zicht hebben.

Mvg,
Peter
Re: Reed contacten onder de baan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Reed contacten onder de baan
Hallo Edwin,

waarom zou je bij C rail, reedcontacten willen gebruiken, terwijl er goedkopere, betere, en onzichtbare oplossingen zijn door middel van massadetectie,

Ik kan mij ook niet voorstellen dat je bij de Koplopertestbaan van Paul Haagsma (Koploper) hebt gekeken in de stand van Dinamo, want ook in deze baan zitten geen reedrelais,

Zoals Peter schrijft, probeer 1 reedrelais uit, bouw deze in en kijk of deze altijd 100% betrouwbaar werkt en al je treinen en laatste wagons ruimte hebben voor magneten, zo niet, vergeet deze dan.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Reed contacten onder de baan
Met massa detectie bedoel jij waarschijnlijk de contactrails. Maar deze zijn er niet voor bochten.

Edwin
Re: Reed contacten onder de baan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Reed contacten onder de baan
Hallo Edwin,

van iedere rail, uitgezonder de wissels kan je een contactrail maken, wat gedaan moet worden is de doorverbindingen tussen de spoorstaven aan de onderkant door te knippen, en het contact van 1 spoorstaaf te isoleren, zodat deze niet in aanraking komt met de aansluitende rails, van de geisoleerde rail een aansluiting naar de S88 unit, en je hebt een 100% betrouwbare terugmelding, die zowel locs als wagons detecteert (denk bv. aan een achteruit rijdende trein of verloren wagons)

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Reed contacten onder de baan
Denk dat ik dat maar eens ga proberen dan. Alleen moet ik dan de rails blauw verver of zo, want er zit geen aanduiding zo als bij de contactrails.

Bedankt

Edwin
Re: Reed contacten onder de baan
buckfast_beekeeper
gast

Re: Reed contacten onder de baan
Reed relais zijn nu eenmaal niet de beste terugmeldingen. Alles moet zeer precies zijn. Plaatsing van de reeds en de magneten. Komt daarna het probleem dat je niet bij alle loks of wagons de magneet net daar kan hangen waar ze moet zitten.

Ook is de afstand dat er gedetecteerd wordt vrij klein. Vergelijk een reed van enkele cm en een stuk rails van 30cm. Het zal duidelijk zijn dat de rails zo veel meer kans heeft om goed te detecteren.

Stroomdetectie is ook minder aangewezen omdat je dan slepers moet gaan monteren om de verbinding tussen middenleider en rails door middel van een weerstand te kunnen maken.

Op het forum is zeker voldoende aanwezig over het ombouwen van de rails.
Re: Reed contacten onder de baan
Wat ik ook wel eens heb gezien:
bij c-rails de middenleider onderbreken
-1 pin weghalen en er een ijzerdraadje uit laten steken.
als de trein er dan overheen gaat maakt de sleper contact tussen de draad en
andere pinnen.
(het is maar een voorbeeld)

Groeten,Robert.
Re: Reed contacten onder de baan
Ik denk toch dat ik dan voor de oplossing hierboven ga met de massadetectie door zelf contactrails te maken. Lijkt me toch beter.

Edwin