Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]

Gestart door madmenno zaterdag 07 maart 2009, 21:25:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]

Citaat van: ArjanM op vrijdag 23 oktober 2009, 18:05:53
Menno,

Mooi werk man! Zoals al door Daan opgemerkt: ik zie niks van die 3° knik.

knik? Misschien die bij de Engelse wissel achteraan, loopt niet vloeiend

Citaat van: madmenno op donderdag 22 oktober 2009, 20:22:49




maar is alleen te zien als je er zo langs kijkt, op andere foto's zie ik het niet.
Of gaat het nu ov er een andere knik?

Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Je hebt weer een mooi stukje werk afgeleverd Menno!

De knik tussen de kruising en het engels wissel valt van boven bezien nauwelijks op, waarschijnlijk omdat het doorgaande spoor op het engels wissel zo vaak wordt onderbroken door wisseltongen, puntstukken etc. Op de foto's die Hajo aangeeft is de knik wel te zien, doordat je in het verlengde van het spoor kunt zien. Ook dan valt het nauwelijks op en lijkt het me zeker niet storend, zelfs niet op een locatie waar alles wel in zicht komt.

Groet,
Ronald
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Het gaat inderdaad over die knik op bovenstaande foto :)
Het valt ook pas op als je in het verlengde kijkt ja. Ik kan er wel mee leven ;)

Dit is ook mijn laatste ombouwprojectje van k-rails.
Ik ben van plan om vanaf nu mijn wissels en kruisingen helemaal zelf te gaan bouwen.

Ben de voorbereidingen al aan het treffen en heb al een duidelijk plan hoe ik dat wil gaan doen.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Dus dan is het wachten op de eerste super mega slanke 4 graden 800mm wissel van menno 8)

Succes, ben heel benieuwd

Groeten Daan
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Gaat wel ff duren hoor! :P
Ben veel te druk met andere projectjes op het moment...
Maar uiteindelijk zal het wel zoiets worden ja ;)

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
UPDATE:

Ik heb dit weekend eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de modules te werken en heb dus meteen de hosenträger maar afgemaakt en geplaatst.






Ik heb hier alle strijkregels geplaatst en alles aan elkaar gelijmd.


Dradenboel. Er zijn 38 draden nodig om het hoofddeel van de hosenträger te bedraden. Hier komen nog 12 bij voor de andere twee wissels die nog bedraad moeten gaan worden. 50 in totaal dus voor alleen de wissels!


Detail van de uitsparing die ik heb gemaakt in de onderkant van de Engelse wissels. Ik heb een gaatje van 0,8mm geboord door het kunstof plaatje wat aan de bovenkant de wisseltongen bij elkaar houdt. Ik kan hier een 0,6mm verenstaaldraadje doorheen steken waarmee de servo de wisseltongen omzet.
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar zo te zien gaat dat prima op deze manier.




Gatenkaas in de module. Alle benodigde gaten voor de bedrading en servoaandrijvingen zijn gemaakt. Hierdoor kan de hosenträger nu definitief vastgezet worden en hoeft die dus niet meer los... gelukkig :)

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Hoi Menno,

Ik heb ook een gaatje in de stelbalk van de wisseltongen geboord, alleen in het midden. Tussen de binnenste tongen. Ik zie hier, dat jij ze a-symmetrisch hebt geboord. Ook deze mogelijkheid heb ik overwogen, maar viel voor mij af, omdat ik hier een klein stukje van de kunststof zou moeten verwijderen. Ik heb het geprobeerd, bleek weliswaar haalbaar, maar ik vond het te link, dus heb ik voor een andere oplossing, ook in de stelbalk, gekozen. Kijk even in mijn draadje, daar kun je het lezen.
Jeetje, het is echt een gatenkaas geworden, die plank. Kun je nog wel wijs worden uit al die draden? Ach, zelfde kleur is natuurlijk zelfde aansluiting.

Groetjes

Harry
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Je mag trots zijn hoor, het ziet er geweldig uit! Ik neem aan dat je zoveel draden verbruikt, omdat je ook 2-rail wil rijden?

Wanneer alles draait hoor ik graag je bevindingen van de plaats voor het 0,8 mm gaatje in de stelbalk. Ik moet er ook nog een paar aansluiten en ben er nog niet uit wat te doen. Hoewel ik al wel besloten heb voor twee servo's per engelse wissel. Eén kan, maar is wel een hele constructie. Het lijkt me dat dat op termijn problemen gaat geven. Dan maar ?5 extra voor een servo.

Die gatenkaas da's toch omdat je baan in Zwitserland is gesitueerd?   :D
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Prachtig gedaan!

Vakwerk, iets wat je niet op elke baan tegenkomt, ik zou zeggen maak er nog een en zet hem op marktplaats, kun je best wel wat mee verdienen.

groet, Bram
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]

Menno, ligt ie nu al helemaal op zijn plek? Netjes ingebed. Overzichtsfoto?


En nog een vraagje: waarom nu precies onderaan al die draden blauw en rood (en gaten in de basisplaat)? 
Ik begrijp dat je stroombrug moet maken bij zaagsnedes, maar waarom heb je niet gekozen voor, of is het niet mogelijk om, steeds 'door te verbinden'?


Hajo
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Wat een timing voor de reacties, ik ben afgelopen dagen toevallig bezig geweest om het geheel af te maken  :lol:

Foto's komen over een kwartiertje ofzo

Wat betreft de bedrading. Het is de bedoeling dat er met zowel 2-rail als 3-rail materieel over deze wisselstraten kan worden gereden in de toekomst.
Daarvoor is het noodzakelijk dat bijna elk railstaafje geisoleerd is en dat ze apart gevoed kunnen worden, vooral bij de wissels.
Verder is het voor de electrische betrouwbaarheid op de lange termijn aan te raden om elke railstaaf apart te voeden.
Voorlopig worden alle rode en blauwe draden verbonden om dat er enkel met 3-rail gereden gaat worden.

Beantwoord dit je vraag of bedoel je wat anders?

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Hierbij de foto's van de werkzaamheden van afgelopen dagen.
De wissels en rails liggen er deels bedraad op. Vanavond word het helemaal bedraad en vastgeschroefd.

Excuses weer voor de zeer matige foto's. Ik moet toch eens een keer aan mijn zusje vragen hoe dat ding werkt  :lol:







Nog een korte toelichting bij de laatste foto: De meeste van de wissels zijn van het oude type met het beweegbare hartstuk. Ik had er echter twee bijzitten voor de Hosenträger die van het nieuwe type zijn met vast hartstuk. Helaas is bij deze wissels een electrische verbinding gemaakt tussen de railstaven aan de buitenkant en de binnenliggende railstaven. Dit geeft problemen bij 2-rail gebruik, dus heb ik eventjes de Dremel erin gezet en een extra isolatiepunt gemaakt.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Dat is 'm hè... zo liggen ze in het Amsterdamse Centraal Station ook :-)

Mooi werk hoor! Chapeau :-D
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Menno,

ziet er geweldig uit! m'n handen jeuken! gelukkig hoeft het bij mij alleen mar voor 3 rail, dat scheelt vast een hele hoop draden. Los vraagje nog, hoe heb je die aan de rails gesoldeerd? Ik soldeer massa aansluiting altijd aan raillassen, en de toevoer aan het kleine stukje messing (?) van de contactlipjes wat bij de middenrail net nog zichtbaar is.

Walter
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
@Iedereen,
Bedankt voor de positieve reacties :D

@Walter,
Ik gebruik speciale soldeerolie van Sommerfeldt (art. nr. 082).
Anders lukt het inderdaad niet...
Suc6 met bouwen!

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Citaat van: madmenno op maandag 21 december 2009, 17:21:29
Wat een timing voor de reacties, ik ben afgelopen dagen toevallig bezig geweest om het geheel af te maken  :lol:

Wat betreft de bedrading. Het is de bedoeling dat er met zowel 2-rail als 3-rail materieel over deze wisselstraten kan worden gereden in de toekomst.
Daarvoor is het noodzakelijk dat bijna elk railstaafje geisoleerd is en dat ze apart gevoed kunnen worden, vooral bij de wissels.
Verder is het voor de electrische betrouwbaarheid op de lange termijn aan te raden om elke railstaaf apart te voeden.
Voorlopig worden alle rode en blauwe draden verbonden om dat er enkel met 3-rail gereden gaat worden.

Beantwoord dit je vraag of bedoel je wat anders?

Groetjes,
Menno


Aha, dual-system gebruik!

En inderdaad geeft individuele bedrading meer bedrijfszekerheid dan doorlussen, wat handig is als het allemaal ingebed wordt. Anders is het met 1 los contactje gelijk totale ellende/uitval.
Dat verklaard de draden wel ja.
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Hallo Menno,

Complimenten voor de bouw van je Hosenträger met Engelse wissels. Het is je goed gelukt. Er is inderdaad niets te zien van de knik. Mag ik vragen, wat de hart-op-hart afstand nu is geworden?? Ik ga hem nu toch niet meer inbouwen, maar ben er wel benieuwd naar.

Groetjes

Harry
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Hoi Harry,

De hart-op-hart afstand is gewoon de standaard afstand voor de slanke wissels en is dus 57mm

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [06-12-09]
Citaat van: madmenno op maandag 21 december 2009, 17:37:34
Hierbij de foto's van de werkzaamheden van afgelopen dagen.

Hoi Menno, dat ziet er zeer "gelikt" uit. Mooi werk. Ik zal dit zelf ook gaan toepassen op mijn baan. Ik houd jouw handleiding in gedachten! Overbodig te vragen / zeggen dat je op dit mooie werk servo's "ala Johan (Blausee-Mitholz)" gaat toepassen?

TOP!
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Uiteraard Hans!  :lol: :lol:

Heb het er op de Meet & Greet laatst in Houten nog met Johan over gehad. Zeker nu het zelfs goedkoper is, is er geen enkel excuus meer om spoelen te gebruiken haha  :lol: 8)

Groetjes,
Menno

P.S. Hans, als je eventueel AutoCAD tekeningen of detailfoto's nodig hebt als je zelf gaat bouwen, laat het me weten...
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Ik heb toch nog wat vragen:

1. Als het goedkoper is, reken je dan alleen de switch mee, of ook de electronica?
2. Waarom kies je voor de code zwart=middenrail, bruin=zijrail, rood is zijrail en groen ? = bovenleiding? Om het even wat voor code voor ~en ==?
Is dat handiger ?
3. Hoe kwam je er achter dat nieuwe slanke wissels doorverbonden spoorstaven hebben.

Zelf heb ik een meegebogen wissel met de dremel gefileerd. Toen bleek dat in het hartstuk de spoorstaven waren doorverbonden. Geisoleerd met secondelijm bij de vervanging van de railmat door een van flexibelere rails.
Is dat ook doorverbonden bij alle andere wissels en  nieuwe slanke kruisingen? Zo ja, dan moet ik die elementen in de baan weer losnemen en isoleren, want ik rijdt o.a.met SBB gelijkstroom Roco De 2/2 en zie logo Metropolitan Te 2/2 op een overig wisselstroom bedoelde  analoge baan.

Alvast dank.   

Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Hoi Jan,

1 Ik reken alles mee, dus de servo's zelf + de decoder die de servo's aanstuurt. Ik gebruik de ESU servo's a 12,50 per stuk en de ESU Switchpilot Servo decoders a 24 Euro per stuk (kan ik 4 servo's mee aansturen). Dat is een stuk goedkoper als de spoelaandrijvingen 7549 van Marklin en de bijbehorende k83 decoder. Zelfs als je een Viessmann k83 neemt is het nog goedkoper.
Uiteraard kan je altijd zelf wat goedkoops in elkaar knutselen, maar daar begin ik niet aan als het ook kant en klaar te koop is :)

2 De kleurcodes zijn standaard bij ons op de vereniging (Spoorgroep Zwitserland). Ik heb ze niet gekozen, maar ik vind het zo wel best.
De kleurcodes werken overigens als volgt. Zwart is middenrail (puko's). Rood is dalspoor (spoor aan de voorkant). Blauw is bergspoor (spoor aan de achterkant). Geel is bovenleiding, maar die word niet gebruikt.
Ik heb zelf momenteel geel in gebruik als extra 12VDC voeding.

3 Ik kwam erachter tijdens het slopen van de wissels. je kunt het ook altijd voor de zekerheid nog even doormeten met de weerstand modus op een multimeter. kwestie van uitproberen.

Ik heb geen idee of de railstaven bij de door jou genoemde kruisingen zijn doorverbonden. Ik heb zelf alleen ervaring met de slanke gewone wissel (nieuw en oud type) en de slanke Engelse wissel.
Zoals ik al zei kun je het beste even doormeten met een multimeter op de weerstand stand.

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust of stuur me een PB of e-mail :)

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe gebruik je de wissel switch precies.
Gaat het metaal door die ene bevestiging van de wissel, of gebruik je de handwissel accessoire om de bladveer (naald) door te steken?
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Hoi Jan,

Vragen mag altijd! :D

Hieronder de beste foto die ik zo snel even kan vinden om het uit te leggen.



Ik heb het gehele mechanisme van het wissel verwijderd, dus ook de handmatige stelhendel en alle onderdelen van het bewegende hartstuk.
Het wissel wordt direct bij de wisseltongen gezet. Dit doe ik door, zoals je op bovenstaande foto kan zien, een stuk uit de metalen 'bodemplaat' van het wissel te slijpen. Hierdoor komt het plastic deel dat de wisseltongen verbind vanaf de onderkant vrij. In de houten plaat waarom het wissel gemonteerd is boor ik dan een gat van 8mm doorsnede waar de servo onder gemonteerd wordt zodat de verende staaldraad precies door dat gat past.
Ik heb meerdere versies gemaakt om te kijken wat het beste werkt. Je kunt op de foto zien dat een klein stukje van dit plastic deel dunner is. De bedoeling is nu dat het einde van het staaldraadje hierin komt te zitten. Dit blijft uit zichzelf natuurlijk niet zitten, dus heb ik er een heel klein metalen plaatje met een klein gaatje erin bovenop gelijmt. Hier steek je dan dat staaldraadje in wat het wissel omzet. Dit plaatje is op de foto nog niet gemonteerd trouwens.

Vraag het gerust als het niet duidelijk is. Ik kan helaas op het moment geen duidelijkere foto maken.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Geweldig draadje dit!
Erg goed al die technische uitleg over servo aandrijving etc. Ook erg knap die hosentrager. Met ook dank aan Arjan.
Ben nu ook m'n wissels aan het proberen aan te drijven met servo's. Binnenkort een update!
Groeten Jake
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Mooi dat dit draadje weer leeft.

Toevallig gaat de wisselcombinatie (en de gehele parkeerbaan waar deze op ligt trouwens) aanstaande zondag voor het eerst worden getest. Dan zal blijken of al het in theorie uitgedachte ook daadwerkelijk klopt. Er kan dan meteen met zowel 2-rail als 3-rail materiaal gereden worden :)

Ik zal proberen wat foto's te regelen van de gelegenheid. Een Re 20/20 met 3 meter lange keteltrein is behoorlijk imposant denk ik :D

Gr,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Hoi Menno,

Ik heb de wissels op eenzelfde manier aangedreven, echter dan met Tortoise motoren i.p.v. Servo's. Ik buig het laatste stukje van het verenstaal iets om, zodat het niet door de wissel naar beneden kan zakken.

Groet,
Bert

P.S. Op mijn baan heb ik soms een BR 53 met 50 kolenwagons (5 meter lang) en/of een Blue Tiger met 30 lange container wagons (elke 3 keer 20 voet)  (6,5 meter).
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Citaat van: treinbert op woensdag 25 mei 2011, 21:48:13
Ik buig het laatste stukje van het verenstaal iets om, zodat het niet door de wissel naar beneden kan zakken.

Hoi Bert, ik ben niet bang dat de verenstaaldraad naar beneden zal zakken, echter wil ik proberen om het plastic bruggetje een heel klein beetje op te laten tillen door de verenstaaldraad, omdat dan het bruggetje soepel heen en weer beweegt om het wissel om te laten gaan. Misschien kan ik het verenstaaldraad een beetje buigen voordat die door het bruggetje steekt, en daarna nog eens ombuigen zodat ie niet naar beneden kan zakken. Je ziet het wel als je hier bent  :)
Groeten Jake
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Citaat van: madmenno op donderdag 22 oktober 2009, 21:00:52

Hallo,

De forumadministratie waarschuwde mij dat het hier een oud "draadje" betrof maar niettemin kom ik er gaarne op terug.

Als me iets goed doet, dan is het wel als modelbouwers in plaats van alleen maar decoders en andere ankers in locomotieven te plaatsen zich bezig houden met de aanleg van railinfrastructuur. Het is een van de meest wezenlijke aspecten die het aanzien van een spoorbaan kenmerken. Uiteraard heb ik niet alleen de bouw van de dubbele wisselverbinding bekeken maar ook (via de verwijzingen in de "draadjes")  naar de ombouw van kruiswissels en hun aansluiting op andere wissels en kruispunten. Ik was zeer onder de indruk moet ik zeggen.

Al deze arbeid is noodzakelijk omdat de modelspoorwegfabrikanten nog steeds niet erg gelukkig zijn geweest bij het op de markt brengen van railmaterieel dat voorbereid is om wat ingewikkelder spoorconfiguraties aan te leggen.

Uiteraard weten de oudere "kenners" dat Röwa indertijd een railsysteem heeft ontwikkeld (en deels uitgebracht) dat uitging van "gedeelde" wissels. D.w.z. ene deel van de wissel bevatte de wisseltongen en het andere deel het puntstuk. Door i.p.v. het puntstuk aan het wisseltongen-deel bijvoorbeeld een "kruispunt-rail)  aan te sluiten kon met vier van die wisseltongen-delen en dat "kruispunt" een dubbele wisselverbinding worden gemaakt. Maar er kon meer: aan het "kruispunt-deel" kon je ook kruiswissels aansluiten. Het was de bedoeling dat het Röwa-railsysteem ook voor puntcontactsusteem zou worden uitgebracht, de gaten onder de bedding waren er al voor aanwezig. En toen ging Röwa failliet, en daarme ging ook dit railsysteem ten onder. Naar ik me herinner heeft Conrad een gedeelte van de mallen overgenomen, maar dat heeft niets (althans niet veel) opgeleverd.

Ook het toenmalige Lima deed een poging om - uitgaande van dezelfde principes - een twee-rail systeem te ontwikkelen, maar dat ging heilloos ten onder toen dat oude Lima bedrijf evenzeer failliet ging.

Een paar jaar geleden kwamen er hoopvolle berichten uit Denemarken, dat Hobby Trade het voormalige Röwa-railsysteem - met enkele wijzigingen - alsnog zou uitbrengen (wellicht in samenweking met ADE). Hoe het precies zit is tamelijk onduidelijk, maar het is wel zo dat het Röwa-railsysteem werd ontworpen door Willy Ade! (de bouwer van befaamde rijtuigen). Tot op dit moment blijft het een beetje stil vanuit Scandinavië, maar wie weet......

Ik doe hier een plaatje bij van het principe van die gedeelde railstukken.

Gegroet,

Rob     
Re: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
In de jaren '80 was dit leverbaar van Conrad. Echter, niet zoals op de tekening, maar opgebouwd uit meerdere segmenten, sommige midden in de wissels.
Roco had, als sonderserie, ook een Hosenträger kruiswissel model, met hoeken van 9.5 graden, in messing en nikkelzilver. Destijds te koop bij Wentink in Velp. De messing variant bestond uit 4 wissels en een los kruispunt. Wissels waren vervangbaar door kruiswissels uit bestaande assortiment.
De messing uitvoering kostte toen 25 gulden en de NS-variant 40 gulden. Code 100 (met iets dunnere bielzen).
Re: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Citaat van: Jan22 op vrijdag 17 augustus 2012, 14:15:58
niet zoals op de tekening, maar opgebouwd uit meerdere segmenten, sommige midden in de wissels.

Dag Jan,

Het ging in de bijlage van mijn bericht om een principe tekening. Maar als je goed kijkt, dan zie je dat ook daar alle scheidslijnen van de afzonderlijke railstukken tussen de wisseltongen en de puntstukken liggen! Dus ook bij de "gewone" wissels.

Naar ik uit oudere marktonderzoeken begrepen heb was het voor de traditioneel denkende klanten "onverteerbaar" dat een wissel uit twee samenstellende delen bestond! Dat was nog nooit vertoond......

Gegroet,

Rob
Re: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Wat een gaaf project. Was het moeilijk? Welk gereedschap is er voor nodig? Heb je ook de maten nog/zaag punten etc?

Groeten,
Marc
Re: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Citaat van: madmenno op zaterdag 07 maart 2009, 21:25:40
Ik heb ook geen idee of dit project al eens eerder door iemand is uitgevoerd. ik heb in ieder geval niets kunnen vinden op internet...
Zelf had ik bij Modelspoorwegclub Emmen al een dergelijke oplossing op een soortgelijke manier gemaakt bij het Märklingedeelte van hun H0-baan in d'Anloop. De kruising had ik minder ingekort omdat de spoorafstand niet van belang was. Dat was vóór 2006, want toen zijn ze verhuisd naar een andere clubruimte. Er is daarna een geheel nieuwe baan ontworpen die beter in het nieuwe onderkomen past.