Hallo,
De forumadministratie waarschuwde mij dat het hier een oud "draadje" betrof maar niettemin kom ik er gaarne op terug.
Als me iets goed doet, dan is het wel als modelbouwers in plaats van alleen maar decoders en andere ankers in locomotieven te plaatsen zich bezig houden met de aanleg van railinfrastructuur. Het is een van de meest wezenlijke aspecten die het aanzien van een spoorbaan kenmerken. Uiteraard heb ik niet alleen de bouw van de dubbele wisselverbinding bekeken maar ook (via de verwijzingen in de "draadjes") naar de ombouw van kruiswissels en hun aansluiting op andere wissels en kruispunten. Ik was zeer onder de indruk moet ik zeggen.
Al deze arbeid is noodzakelijk omdat de modelspoorwegfabrikanten nog steeds niet erg gelukkig zijn geweest bij het op de markt brengen van railmaterieel dat voorbereid is om wat ingewikkelder spoorconfiguraties aan te leggen.
Uiteraard weten de oudere "kenners" dat
Röwa indertijd een railsysteem heeft ontwikkeld (en deels uitgebracht) dat uitging van "gedeelde" wissels. D.w.z. ene deel van de wissel bevatte de wisseltongen en het andere deel het puntstuk. Door i.p.v. het puntstuk aan het wisseltongen-deel bijvoorbeeld een "kruispunt-rail) aan te sluiten kon met vier van die wisseltongen-delen en dat "kruispunt" een dubbele wisselverbinding worden gemaakt. Maar er kon meer: aan het "kruispunt-deel" kon je ook kruiswissels aansluiten. Het was de bedoeling dat het Röwa-railsysteem ook voor puntcontactsusteem zou worden uitgebracht, de gaten onder de bedding waren er al voor aanwezig. En toen ging Röwa failliet, en daarme ging ook dit railsysteem ten onder. Naar ik me herinner heeft Conrad een gedeelte van de mallen overgenomen, maar dat heeft niets (althans niet veel) opgeleverd.
Ook het
toenmalige Lima deed een poging om - uitgaande van dezelfde principes - een twee-rail systeem te ontwikkelen, maar dat ging heilloos ten onder toen dat oude Lima bedrijf evenzeer failliet ging.
Een paar jaar geleden kwamen er hoopvolle berichten uit Denemarken, dat Hobby Trade het voormalige Röwa-railsysteem - met enkele wijzigingen - alsnog zou uitbrengen (wellicht in samenweking met ADE). Hoe het precies zit is tamelijk onduidelijk, maar het is wel zo dat het Röwa-railsysteem werd ontworpen door Willy Ade! (de bouwer van befaamde rijtuigen). Tot op dit moment blijft het een beetje stil vanuit Scandinavië, maar wie weet......
Ik doe hier een plaatje bij van het principe van die gedeelde railstukken.
Gegroet,
Rob