Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]

Gestart door madmenno zaterdag 07 maart 2009, 21:25:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Is iemand wel eens een dergelijke ombouw met M-rails tegengekomen?
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 maart 2009, 23:07:29
Is iemand wel eens een dergelijke ombouw met M-rails tegengekomen?

Hmmmm dat wordt dan meer snijbranderwerk lijkt mij zo  :lol:

Mvg, Johan
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Op noch.com vond ik zowaar een complete handleiding (met foto's !) voor het inkorten van C-rails, met o.a. ook de railverbinders 74994 van Märklin die ik nog niet kende. Nu wel.  ;)
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 15 maart 2009, 23:12:39
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 maart 2009, 23:07:29
Is iemand wel eens een dergelijke ombouw met M-rails tegengekomen?

Hmmmm dat wordt dan meer snijbranderwerk lijkt mij zo  :lol:

Mvg, Johan

:D  Staat al klaar.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Big-Roy op zondag 15 maart 2009, 22:39:08
Menno,

maar als je dat metalen hartstuk isoleerd van de railstaven, hoef je niks te polariseren.

Roy

Dat is inderdaad een optie waar ik nog niet aan gedacht had! :D
Voorlopig hou ik het denk ik toch maar bij de bijgevijlde kunststof hartstukken. Met een likje zwarte verf zijn ze zo goed als nieuw ;)
Het vijlen van die railstaven lijkt me toch een boel werk, omdat er in de hoogte ook nogal wat af moet...

Groetjes,
Menno

P.S. Die C-rail ombouwlinkjes zien er ook netjes uit. Alleen hebben die railstaven een veel grotere hart op hart afstand. Dat is zeker geen 57mm, want dan kom je namelijk net zoals bij mij anders uit met je hartstukken!

Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: spoorman op zondag 15 maart 2009, 22:56:12
http://www.thkas-moba.de/mucis/baubericht.html

Ben,

bedankt voor de link. Fijn dat we zo'n specialist hier op het forum hebben. Dus Menno, je kunt in de toekomst een PB'tje verwachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: spoorman op zondag 15 maart 2009, 20:51:48
Zit al een poosje te turen, heb je geen massa probleem in het blauwe kader? Een klein stukje zullen de wielen geen contact hebben met een metalen rail.


Citaat van: madmenno op zondag 15 maart 2009, 20:56:21
Dat heb je goed gezien! Het was mij vorige week ook al opgevallen.
Ik verwacht echter geen problemen. Simpelweg omdat ik geen één assige treinen heb :P :lol:
Elke loc of stroomvragend voertuig heeft bij mij twee of meer (op de massa aangesloten) assen en dan zou het al geen probleem meer mogen zijn.

Hoi Menno, allereerst complimenten.

Op je wissel heb je toch twee van deze stukken ...
Het zal wel meevallen, tenzij je toevallig een twee-assige trein hebt waarbij de afstand tussen de assen gelijk is aan de afstand tussen de twee 'massaloze' secties.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
is zilver geleidingslak ( conrad Bestnr.: 241319 - 89 )  misschien een oplossing?

Groet

Marcel
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Heey Menno,

Prachtig hoe jij dit zo weer flikt zeg!
Echt zeer netjes gedaan en een diepe buiging van mij.
Dank je voor de verslagen het is dat ik zelf zwaar A technisch met zulke dingen ben maar zoiets staat zeker mooi op de baan. :)
Nogmaals bedankt voor de verslag en foto's geweldig gedaan!

Groetjes,

Antal
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Gekke Duitsers, ze noemen dit een Hosenträger.... :lol:
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Complimenten...ik geloof dat we dit in het Nederlands een broekwissel noemen...als ik me vergis verbeter  me....

Gr sjoerd
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hey Menno,

Toppie gedaan hoor, erg fraai. Het inspireert mij om het ook te gaan proberen. Alleen ga ik één engels wissel gebruiken ipv een gewone wissel. Ben benieuwd wat dat wordt.

Groeten Daan.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Daan,

Een engelse wissel?!? Als ik het goed begrijp als extra aftakking van de twee parallelle sporen?

Kun je een tekeningetje posten? Ben erg benieuwd.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: daanknoben op vrijdag 20 maart 2009, 18:07:53
Hey Menno,

Toppie gedaan hoor, erg fraai. Het inspireert mij om het ook te gaan proberen. Alleen ga ik één engels wissel gebruiken ipv een gewone wissel. Ben benieuwd wat dat wordt.

Groeten Daan.

Hoi Daan,

Toevallig had ik precies hetzelfde idee :D
Ik verwacht alleen een hoop problemen met de hoek die de engelse wissel maakt. Deze is namelijk groter dan die van de kruising die ik gebruikt heb (14,43 graden tegenover 11,25 graden). Ook weet ik nog niet hoe dat met de hartstukken gaat uitkomen.
Ik zou je aanraden om niet zomaar te gaan zagen en snijden voordat je het heel goed uitgetekend hebt op papier of in een tekenprogramma.

Ik ga zelf proberen een engelse wissel te regelen en ga deze dan in mijn bestaande AutoCAD tekening intekenen om te proberen of het mogelijk is!

Wordt vervolgt dus...

Als je er zelf mee bezig gaat, laat me de resultaten dan weten als je wilt :)

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Op het eerste gezicht lijkt het wel te gaan, maar idd de engels wissel heeft een recht stukje aan elke zijde,  de wissel buigt nog verder af idd.

Ik hou je op de hoogte als ik ga beginnen,
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: daanknoben op vrijdag 20 maart 2009, 18:07:53

Alleen ga ik één engels wissel gebruiken ipv een gewone wissel. Ben benieuwd wat dat wordt.

Groeten Daan.


Klinkt als hetgeen te zien is in mijn video (zie eerdere post in dit draadje). Vond het zelf erg mooi.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Ik wens je er veel succes mee;
In RL is het goed te doen doordat de wisseltongen van een engelsman in de kruizing liggen. Bij modelspoor liggen ze echter al voor het werkelijke kruizen, waardoor je meer ruimte nodig hebt.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
m rail heeft een engelsman met buiten liggende tongen. Maar bij slanke k rail niet hoor.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: madmenno op vrijdag 20 maart 2009, 18:45:24
Ik ga zelf proberen een engelse wissel te regelen en ga deze dan in mijn bestaande AutoCAD tekening intekenen om te proberen of het mogelijk is!

Wordt vervolgt dus...

Om mezelf even te quoten :P

Ik heb afgelopen zondag vier slanke wissels en twee slanke Engelse wissels kunnen regelen, dus ik kan weer aan de slag :)

Ik heb gisteren en vandaag een 'Engelsman' ingetekend in AutoCAD en het wissel linksboven in mijn originele tekening vervangen door de betreffende Engelsman. Ik verwachtte veel problemen, maar dat viel me reuze mee. Door een beetje te spelen met de positie van het Engelse wissel t.o.v. de kruising heb ik een prima resultaat kunnen bereiken.
Ik heb in dit nieuwe ontwerp het Engelse wissel dus linksboven de kruising ingetekend en deze 2,84mm horizontaal naar links verplaatst t.o.v. het wissel in mijn oude tekening.

Beetje lastig uit te leggen waarom ik dit gedaan heb, maar het kwam anders slecht uit met de railstaven. Van het hartstuk van de Engelsman moet ik een driehoekje afvijlen met een maximale breedte van 0,5mm. Dit om de knik van (14,43 - 11,25 =) 3,18 graden op te vangen. De knik is zo te zien erg klein en zit nu bij beide railstaven op dezelfde plek. De rails gaan dus niet tijdelijk verder uit elkaar of dichter bij elkaar wat ontsporingen tot gevolg kan hebben.

Verder zijn de stukken die uit de kruising gezaagd moeten worden een klein beetje veranderd door de andere opbouw van de Engelsman.

Al met al valt het op 'papier' reuze mee. Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen aan de bouw, maar ik moet eerst nog even een 2259 kruising regelen, want die heb ik niet meer op voorraad.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hier neem ik mijn petje voor af. :)
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Nou Menno, het ene is net af en jij hebt de plannen voor een volgend projectje alweer klaarliggen. Waar je die tijd vandaan haalt :?: :? :mrgreen:
Ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Afgaand op je vorige verslag zullen we uitgebreid uitleg krijgen ho je het zult doen :wink:

Mathijs
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Menno,

Ik lees dit bouwverslag met veel interesse. Het ziet er heel mooi uit, hoor. Prachtig. Ik heb het verslag van de C-rail versie (die link in enkele posts terug)gelezen en bekeken. Zo eentje wil wel eens proberen. Een goede planning is van (zou bijna zeggen) levensbelang. Maar ja, dat is bij elke ombouw zo.

Veel succes verder.

Groetjes

Harry Stipkes
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Sjapo!!!!!! :lol:

Beetje late reactie, maarja, je kent het spreekwoord he:
Beter laat dan nooit!! 8)
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Kleine update:

Het heeft weinig te maken met het kruiswissel, maar ik wilde jullie toch even laten zien wat ik vandaag gedaan heb :)

Op de foto hieronder zie je een op het eerste gezicht normale slanke rechter k-rail wissel.........



..........of toch niet :P.........







Zoals je kan zien heb ik het wissel in de lengte 'gefileerd'.
Dit was nodig voor een lastige moduleovergang op de vereniging. Het kwam nou eenmaal zo uit en het kon niet echt makkelijk veranderd worden, dus ik dacht, ik probeer het gewoon!

Net als altijd is de ombouw goed eerst goed uitgedacht en voorbereid en heb ik zoals je op de foto's kan zien een mal gemaakt van MDF die in delen uit elkaar kan om de moduleovergang te simuleren.

Ik ben begonnen door onderop het wissel een lijn te trekken met een kraspen waarlangs het wissel gedeeld moest worden. Daarna is het een kwestie van eerst voorzichtig het metaal doorslijpen en daarna de kunststof bielsen. Pas als laatste de railstaaf doorslijpen. Dit vanwege de kleine hoek die de railstaven maken met de modulerand. Met een beetje schuin slijpen en bijvijlen bereik je zo een vloeiende overgang.

Ik heb overwogen om extra strijkregels te maken in het wissel tegen ontsporingen, maar de treinen rijden zo goed over de overgang, (zelfs met extra speling), dat ik het uiteindelijk niet nodig vond.

Al met al heb ik slechts een uur nodig gehad voor de daadwerkelijke uitvoering. Ik ben erg blij met het resultaat, zeker omdat dit een behoorlijk ingrijpende verbouwing van het wissel is.
Ik hoop dat de ombouw jullie ook bevalt.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Zeer strak gedaan. Hoe heb je hem zo overlangs gezaagd? Grote zaag? Dremel?
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Dremel, en dan biels voor biels voorzichtig doorslijpen :)
Daarna netjes ontbramen en vijlen voor een goed resultaat.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

Je bent gestoord! :lol: Beetje in al het railmateriaal dat los zit gaan zagen en dremmelen :shock:
Petje af hoor, ik doe het je niet na.
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Laurent op zondag 26 april 2009, 22:12:06
Je bent gestoord! :lol:Beetje in al het railmateriaal dat los zit gaan zagen en dremmelen :shock:

Helemaal mooi, deze wissel is niet van mij heheheh :P

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Mooi resultaat, ik moet toegeven dat ik het eerst niet zag zitten. Maar nu ziet het er erg goed uit. Oscar zal blij zijn :P

Gr Joost
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: joostboudewijns op zondag 26 april 2009, 22:59:13
Oscar zal blij zijn :P

Ja, dat denk ik ook! :D
Al met al verlies je maar één middencontactje en blijft het geheel volledig functioneren als wissel. In het begin had ik ook zoiets van hoe ga ik dit aanpakken, maar het uiteindelijke resultaat valt me inderdaad absoluut mee. Ik had ook niet verwacht dat het zo strak zou worden.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
En hoe ga je nu aandrijving plaatsen? :lol:
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Laurent op maandag 27 april 2009, 11:48:44
En hoe ga je nu aandrijving plaatsen? :lol:

Het wissel functioneert nog steeds zoals het hoort. Het mechanisme is niet verwijderd. Je kunt gewoon een standaard afneembare wisselaandrijving 7549 aan de rechte kant van het wissel klikken. Aan de andere (gebogen) kant kan dat inderdaad niet meer, omdat ik daar een klein beetje verwijderd heb en omdat de aandrijving anders op de modulescheiding zou liggen.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Oh, je kan aandrijving aan beide kanten plaatsen?? Weer wat geleerd!
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo allemaal,

kleine update dit keer.
Vandaag een beetje zitten stoeien met de ESU servoaandrijvingen. Prachtig spul hoor! :)

De wisselcombinatie is al aan de module vastgeschroefd waar deze op komt te liggen. Geen foto's hiervan helaas. Dat komt later wel als ik de moduleovergang en kurkbedding helemaal af heb.

Waar het om gaat dit keer is het plaatsen en aansturen van de servo's.


Zoals door ESU in de handleiding wordt aangeraden heb ik een 10mm gat geboord in de module ter plaatse van de wisseltongen. Aan de onderkant van het wissel had ik helemaal aan het begin van de bouw een stukje van de metalen bodem geslepen. Hierdoor komt het mechanisme vrij te liggen dat de wisseltongen beweegt.
Ik heb 3mm lange messing busjes tegen het bewegende deel gelijmd, waar het stuk verenstaaldraad precies invalt, waardoor het wissel omgeschakeld kan worden.


De ESU servo komt kant en klaar in een behuizing met alle benodigde toebehoren. Het was dus simpelweg een kwestie van alles in elkaar steken en de behuizing om precies de goede plek tegen de onderkant van de plank monteren.


Hier een overzichtsfoto met daarop ook de ESU Switchpilot servo te zien die de vier servo's gaat aansturen. Dit kan zowel analoog met schakelaars als digitaal met een centrale.

Ik heb met behulp van de drukknoppen en de LED's op de Switchpilot servo de eerste twee servo's al afgeregeld. Je bepaald met de + en - knop gewoon de begin- en eindstand en de snelheid waarmee de servo beweegt. Erg eenvoudig allemaal :)
Ik merk dat de servo's niet volledig geruisloos zijn, maar ze zijn gelukkig een stuk stiller dan de standaard M* aandrijvingen en andere motoraandrijvingen.

Tot zo ver ben ik vandaag gekomen, want ik zit met een probleem. Ik wilde eerst twee servo's op één uitgang aansluiten. Dat gaat ook wel (heb het aan ESU gevraagd), maar als ik dat doe schakelen beide servo's exact hetzelfde. Dus dezelfde begin- en eindstand. Dat kan alleen niet, want ze zijn individueel in gesteld omdat ze natuurlijk nooit 100% op dezelfde manier gemonteerd zitten. Een probleem dus....

Ik denk nu dat ik de vier servo's maar gewoon individueel aansluit en schakel met tuimelschakelaars. Werkt ook prima.
Ik moet dan nog wel even weten waar ik die tuimelschakelaars kan kopen, want ik heb tuimelschakelaars nodig die terugschieten naar de middenstand als ze geschakeld zijn. heeft iemand hier misschien een Conrad nummer van? Ik kan het zelf namelijk niet vinden....

Ook heb ik een schakelingetje nodig waarmee ik indicatieLED's kan schakelen die aangeven in welke stand de wissel staat. Dit is denk ik niet zo eenvoudig, omdat ik dus met moment tuimelschakelaars wil werken. De reden hiervoor is, is dat de wissels op verschillende plaasten geschakeld gaan worden. Een aan/aan tuimelschakelaar die permanent stroom zet gaat dus niet werken in dit geval.

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo Menno,

Ziet er fraai uit. Je begrijpt, dat ik al een beetje uitkeek naar jouw verhaal en het ziet er goed uit. Begrijp ik het goed, dat de servo dan een kleine beweging maakt, waardoor het verenstalen draad iets beweegt, die vervolgens de tongen verschuift?? Moet je er dus voor zorgen dat de wisseltongen steeds in de goede stand staan, m.a.w. kunnen de wisseltongen nog open gereden worden??
Ik denk, dat je de servo's nooit helemaal geluidloos krijgt, maar misschien wel zo min mogelijk.

Nou, ik blijf dit volgen, zeer interessant allemaal.
Succes verder,

Groetjes

Harry
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Harry,

Wat jij zegt klopt inderdaad :). De servo draait een heel klein beetje, waardoor het verendraadstaal de wisseltong direct beweegd. Er wordt dus geen gebruik meer gemaakt van het oorsponkelijke mechanisme. Dat is volledig verwijderd.

Ik was zelf ook nieuwsgierig of het wissel nog open te rijden was, dus heb ik het eventjes gevoelt met mijn vinger hoe strak het zat.
Moet zeggen dat je natuurlijk zelf kan regelen hoe strak de tongen zitten door de begin- en eindstand van de servo te regelen, maar uit veiligheidsoverwegingen heb ik ze net een tandje verder laten gaan dan er simpelweg tegenaan. Dat betekend dat ze bij mij vrij strak zitten.
Ik denk, (heb het niet geprobeerd,) dat je met zware voertuigen (locs e.d.) de wissels nog wel kan openrijden. Lichtere voertuigen zullen naar alle waarschijnlijkheid ontsporen. Maar zoals gezegd hang dat van de stand van de servo af. Kwestie van uitproberen.

Je kan eventueel ook proberen de afstand tussen de wisseltong en de servo te vergroten, zodat je meer van de vering van het staaldraad kan gebruiken. Een extra blokje tussen servo en bodemplaat kan het verschil maken.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Dat soldeerwerk aan de onderkant. Heb je daar ook een fotootje van?
Ik heb net een 2259 gekocht voor 5 euro, en wil dit ook gaan proberen ... :D
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Klik hier maar eens  :D

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Beste Menno,

Als ik het goed begrijp en gezien heb is het de kleine staaf tussen de wisseltongen waar je de
servo op aansluit en niet de iets verder gelegen onderdeel waar de wisselaandrijving of handbediening ingeschoven wordt.
Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Mvg

Olivier
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Olivier,

Ja klopt helemaal. Ik heb aan de onderkant van die verbinding tussen de wisseltongen een klein stukje van de metalen bodemplaat afgeslepen met een Dremel. Daarna een stukje buis (messingprofiel) van zo'n 3mm eronder gelijmd. Daar steekt het verenstaaldraadje van de servo in. Werkt tot nu toe perfect.
Bijkomend voordeel is dat er nu geen verdere bewegende onderdelen in het wissel zitten, dus deze is volledig te ballasten.

@ alle geinteresseerden.

Ben ondertussen begonnen met de Hosenträger met Engelse wissels. Gaat prima tot nu toe!
Misschien vanavond al foto's als ik verse batterijen kan vinden :P

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
ik kan niet wachten, haal maar een paar verse batterijen dan!!!!!!
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Zo, inderdaad verse batterijen gevonden! :D

Hosenträger met Engelse wissels. Ik was het zoals eerder in dit topic gezegd al langer van plan. De tekeningen waren al lang gemaakt in AutoCAD, maar het ontbrak met tot nu toe aan tijd voor de daadwerkelijke bouw.
Eindelijk wat tijd gevonden en heb de afgelopen dagen een beetje zitten knutselen :)

Hieronder het voorlopige resultaat. Let wel, het is nog lang niet af. Er ontbreekt nog van alles. De hartstukken ontbreken bij de wissels, strijkregels ontbreken, verdwaalde losse draden en niets is nog gelijmt e.d.
Heb overigens al wel de opvulstukjes gemaakt tussen de wissels als je goed kijkt ;)

Moet zeggen dat het best goed gelukt is. Het blijft een rare knik, die 3 en een beetje graden tussen de kruising en de Engelse wissels, maar ik kan er wel mee leven. Deze wisselstraat komt op de VSZ parkeerbaan te liggen en moet dus functioneel zijn. Mooiigheid (huh hoe schrijf je dat :P ) komt op de tweede plaats.

Maar goed, hieronder de foto's :)



















Morgen weer verder bouwen!

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Yo!!!! dat ziet er goed uit zeg!!!
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Hoi Menno,

Mooi werk!! :D
Ziet er nu al mooi uit.
Kun je misschien een fotootje plaatsen, van wat er van de kruising is overgebleven??

succes verder.

Harry

Mijn station is nu nagenoeg klaar. Kijk maar even.
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Dank voor de complimenten!

@Harry,
De kruising is niet veel meer van over idd. Ik zal kijken of ik het morgens even op de foto kan zetten. De batterijen van mijn camera zijn alweer leeg (slechte oplaadbare dingen :( )

EDIT: Lijkt een beetje op deze alleen is er van het gedeelte links- en rechtboven nog wat extra verwijderd van de bielsen en enkele mm minder van de railstaven.



Ik heb het station net gezien in je draadje. Schiet lekker op en ziet er geweldig uit :D
Wou dat ik zover was dat ik eens landschap en gebouwen kon gaan proberen...

Groetjes,
Menno
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAF Menno,

Echt mooi, zodra ik met mijn bovenbaan aan de slag ga, wil ik dit zeker ook gaan proberen. Je zou er haast je baanplan op aanpassen, om dit soort wisselstraten erin te krijgen, evenals die half engels wissel die Arjan heeft gemaakt. Ook wil ik proberen zo'n Y-wissel van weichen-walter erin te maken.

Maareh sjappoo  voor je prachtige knutselwerk, trouwens ik zie die hoek van 3 graden niet hoor, ik zou me er iig niet aan storen.

Groeten Daan
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]

Mooi Menno!  Lijkt er op dat we beetje gelijk weer met de hosentragers aan de gang zijn. Ik met M-rails versie (zie testresultaat in ander draadje).
Alleen kan ik daarmee geen Engelse wissel inpassen door de omvang en van de M-rails variant.
Gelukkig kan het wel in K-rails. Ik blijf het volgen.

Hajo
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Heel erg mooi Menno!!! :wink:

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [22-10-09]
Menno,

Mooi werk man! Zoals al door Daan opgemerkt: ik zie niks van die 3° knik.

Misschien heb je het eerder al wel verteld, maar hoe hou je de boel nou bij elkaar? Zijn de raillassen voldoende of plak/soldeer je onderop ook nog het nodige?