Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]

Gestart door madmenno zaterdag 07 maart 2009, 21:25:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
Hallo allemaal,

De informatie in dit topic is opgenomen in de 3rail Wiki op 28 augustus 2018.

Hier weer eens een ombouwproject van mijn kant.
Ik heb de verlichtingsombouw van de Hag modellen even laten rusten en ben begonnen aan een zijprojectje.
Het betreft hier het bouwen van een dubbele kruisoverloopwissel. Ik heb geen idee of dit de juiste term is, maar het gaat in ieder geval om een dubbele overloopwissel in een traject waarbij de sporen (hart op hart) 57mm uit elkaar liggen. Dit is de standaard afstand bij gebruik van slanke wissels van het Marklin k-rail programma. Deze wisselcombinatie is niet mogelijk in het k-rail programma, omdat de sporen te dicht bij elkaar liggen voor een standaard kruising en omdat een kruising met een hoek van 2x 14,43 graden niet bestaat.
Het dichtste in de buurt komt de 2259 met een hoek van 22,50 graden. Hier had ik er toevallig nog eentje van liggen :)
Ik was al heel lang van plan om een dergelijke wisselcombinatie zelf te bouwen, maar het kwam er nooit van wegens gebrek aan slanke wissels (en tijd).
Recent heb ik een grote hoeveelheid slanke wissels kunnen overnemen voor een veel groter project waar ik mee bezig ben. Deze dubbele overloopwissel is daar onderdeel van.
Ik had dus een mooi excuus om eindelijk eens serieuze plannen te maken.
Ik heb ook geen idee of dit project al eens eerder door iemand is uitgevoerd. ik heb in ieder geval niets kunnen vinden op internet...

Omdat het een behoorlijke reken- en puzzelpartij is om het geheel passend te maken (niet kloppende hoeken e.d.) heb ik eerst een uitgebreide tekening in AutoCAD gemaakt. Hier kon ik dan ook meteen zien wat er waar af en bij moest. Ik kon nu ook meteen zien dat het inderdaad een haalbaar project was...
De tekening is erg uitgebreid en bestaat uit veel tekenlagen die aan en uit gezet kunnen worden voor de overzichtelijkheid. Vanwege het formaat een beetje nutteloos om hier foto's van te posten. Als iemand deze tekening toch wil hebben (om ook zo'n wissel te bouwen bijvoorbeeld of gewoon om eens te kijken) kan dat natuurlijk altijd. Stuur me in dat geval even een PB'tje met je e-mail adres.

Maar goed, genoeg gepraat. We willen natuurlijk allemaal foto's zien :D


Er moesten eerst een aantal dingen gebeuren aan de wissels zelf. Ik ben begonnen met één wissel om te proberen. Hierboven is te zien dat ik een stukje van de onderkant van het wissel verwijderd heb. Dit is het stuk onder het begin van de wisseltongen waar het mechanisme zich bevind om deze om te zetten. De bedoeling is namelijk om de wissel om te zetten met servoaandrijvingen van ESU. Daarover later meer.


De wissels die ik heb gekocht zijn allemaal nog van het ouderen type met het beweegbare hartstuk. Deze moest om meerdere redenen verwijderd worden. ten eerste zijn ze niet altijd even betrouwbaar. De belangerijkste reden was echter dat het mechanisme om het hartstuk mee te laten bewegen in de weg zat voor de ombouw van het wissel. Het hartstuk is dus verwijderd en zal op een later tijdstip vervangen worden door een vast hartstuk met bijbehorende strijkregels.


Omdat de wisseltongen nu direct worden omgezet in plaats van via de Marklin hendeltjes is het complete oude mechanisme voor het omzetten van de wisseltongen overbodig geworden. In principe kan je de onderdelen wel laten zitten, maar in verband met het eventuele ballasten van de wissel en omdat ik het mooier vind zonder, heb ik de hele handel met enig geweld verwijderd  8)


Hierboven het betreffende wissel in (min of meer) originele staat. Een klein stukje railstaaf is al verwijderd, omdat het al los zat.
Je kunt zien dat ik een plankje heb gemaakt om het geheel op te fixeren. Ik heb hierop alle belangerijke maten uitgetekend en gaten geboord om de wissels en de kruising eventueel vast te kunnen schroeven. Hierdoor garandeer je een wisselcombinatie waarvan de maten kloppen. het geeft tevens een stabiel platform om bijvoobeeld op af te tekenen en op te solderen zonder dat de delen verplaatsen.


Nogmaals hetzelfde wissel, maar nu in detail.


Hierboven zijn de railstaven van zowel het wissel als de kruising op maat geslepen. Dit gaat gewoon met een Dremel met een slijpschijfje. De railstaven zijn zodanig ingekort, dat de hoek die de originele wissel maakt (14,43 graden) is verkleind tot de helft van 22,5 graden (11,25 graden). Dit is nodig vanwege de hoek die de kruising maakt.
Ik had nog wel wat problemen met het verwijderen van de railstaven vanwege de electrische verbinding van de diverse railstaven door de bielsen. Een metalen strip die beide railstaven verbond moest met geweld verwijderd worden, omdat deze erg goed vast zat.


Hier is van het wissel alle overbodige delen afgesneden/geslepen. Heel belangerijk is dat alles heel goed uitgemeten wordt zodat niet teveel wordt weggehaald. De uitdrukking: 'Twee keer meten één keer zagen' gaat hier zeker op  :D


Nogmaals de verwijderde delen van het wissel. De kunststof bielsen werden eerst doorgesneden met een scherp hobbymes. Daarna werden aan de onderkant de metalen delen doorgeslepen met een Dremel en een slijpschijfje.


Zelfde verhaal, maar nu bij de kruising.


De onderkant van de kruising.


Na het netjes ontbramen van het metaal en afvijlen van eventuele ongewenste uitsteeksels hou je dan dit over.

Na enig passen en bijvijlen/slijpen van de delen krijg je dan het resultaat als op onderstaande foto's:











Ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegenvalt. Het ziet er goed uit. Geen rare kronkels in de constructie of dingen die erg opvallen. Zelfs de overgang tussen de puko's is prima, geen onoverkomelijke hoogteverschillen hierin waar een sleper eventueel problemen mee zou kunnen hebben.


Hier nog even een detailfoto. ik heb het rood omcirkelde deel van de strijkregel omgebogen in de richting van de rode pijl. Dit heb ik gedaan zodat ik de strijkregel makkelijk kan verlengen in verband met het hartstuk van de kruising. De strijkregel wordt verlengd zoals in het rood getekend.

Let wel. Alles zit nog maar tijdelijk vast. De overige drie wissels moeten nog aangepast worden alsmede de rest van de kruising, maar dat is gewoon een kwestie van het voorgaande drie keer herhalen. Hierna moeten de delen aan alkaar worden gelijmt. De onderkant van de wissels moeten doorgesoldeerd worden en de nieuw benodigde strijkregels moeten nog gemaakt worden van overige stukje railstaaf.
Er moet dus nog een boel gebeuren.

Ondanks dat het wissel nog verre van af is, moest ik toch even proefrijden om eventuele problemen te vinden.


Het proefrijden verliep perfect. Beide typen veelgebruikte slepers op mijn baan (Hag sleper en korte Roco fluistersleper) hebben geen enkele moeite met het nieuwe wissel. Zelfs mijn zeer gevoelige BR146.1 met klokankermotor reed er op kruipsnelheid zonder enige problemen overheen.

Zoals altijd zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom :)

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Kijk, dat zie ik graag. Het betere k-rail knutselwerk. Heel creatief en goed gedaan. :D

Gr, Ben.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Nou Menno,

Ik heb me er doorheen geworsteld, wat een leeswerk zeg :shock:
Heel interessant om te lezen allemmaal, en ik heb zelf c-rails en geeneens k-rails :lol:

Mathijs
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Menno,

Interessante topic. Ga dit zeker volgen, omdat ik in een latere baan ook zoiets kan gebruiken. Misschien ga ik dan wel weer K-rails gebruiken. Maar ook als ik C-rail blijf gebruiken, kan ik hiervan leren. Op mijn huidige baan heb ik de slanke C-rail wissels ook moeten inkorten om tot een kleinere spoorafstand te komen, die gebruikt wordt bij de toegepaste loodsbouwdozen van (in mijn geval) Faller.

Succes verder.

Harry Stipkes
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Ziet er goed uit Menno!!
Knap gedaan.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Mooi gedaan Menno, dit soort projectjes zijn een aanwinst voor ons forum.......

Willem-Jan
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo Menno,

mijn complimenten, ik ben benieuwd hoe het resultaat van dit project is als de wissels klaar zijn,
Ga zo door,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
hoi menno,

fraai project! :D
heb er wel ns aangedacht voor zo iets in m-rail, maar lijkt me toch een stuk lastiger :(

groeten! 8)
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
hey menno,

mooi projectje! Op die manier moet dan ook een kruis te maken zijn, met een hartastand van 64,6, met de normale 22,5gr wissels lijkt me?

Roy
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Menno,

Dat heb je knap gedaan !!  Ben benieuwd naar het totale resultaat.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hee Menno,

Dat ziet er goed uit, je zou haast hopen dat M* zon complete wisselverbinding standaard in de handel zou brengen (bij spoor 1 hebben ze dat wel).
Ik vind het nogal een gedurfde onderneming; zelf heb ik ooit zo'n twintig jaar geleden enkele k-wissels van de 2100 serie mishandeld door een deel van het afbuigend spoor te verwijderen waardoor de wisselhoek ogenschijnlijk afnam en de sporen dichter bij elkaar konden worden gelegd. De treinen reden er echter nooit echt lekker overheen.

Succes met het vervolg.

Groet,
Ronald
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo allemaal,

Ten eerste bedankt voor de positieve reacties! :)

Ik heb zondag nog twee wissels en de helft van de kruising aangepast. Foto's ervan kan ik echter pas vrijdagavond plaatsen...
Aankomend weekend verwacht ik de wisselcombinatie dan ook af te maken en electrisch te verbinden.

@Roy,
Met normale wissels is het volgens mij zelfs makkelijker te maken. De bijbehorende kruising bestaat gewoon en je hoeft dan denk ik alleen de pootjes van de kruising in te korten. Ik weet echter niet helemaal zeker of daar dan nog andere problemen gaan optreden. Je zou het eens moeten uittekenen om het zeker te weten.

@Ronald,
Ik heb echt heel veel voorbereid aan deze ombouw. Ik liep al een hele tijd met het idee en de eigenlijke voorbereiding inclusief de gedetailleerde tekening heeft me bijna een week tijd gekost. Bij het testen liepen de locs echt verbazingwekkend goed over de wissels heen.

Ik zal trouwens voor de liefhebbers screenshots plaatsen van de AutoCAD tekening. Ze komen er echt aan, ik moet er even tijd voor maken om dat goed te doen.
De tekening verschilt trouwens op enkele plaatsen van de daadwerkelijke uitvoering. Ik heb tijdens de bouw een paar praktische aanpassingen gemaakt i.v.m. de wisselconstructie.

Groetjes,
Menno

Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259

Hallo Menno,

Het zier er goed uit. Ik had alleen een vraag over de volgende foto:
Citaat van: madmenno op zaterdag 07 maart 2009, 21:25:40

Als ik ter hoogte van de pijl in de cirkel kijk en je gaat op de foto iets naar links, daar waar het gedeelte van de kruising en de wissel samen komen, lijkt het net alsof de railstaaf die van de wissel afkomstig is iets naar binnen staat. Daar hebben je wagens geen last van als ze van de kruising kant komen?

Groeten,
Richard
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Richard,

Goed gezien! Ik kwam tot dezelfde conclusie.
Ik denk dat het komt omdat de railstaven toch iets elastisch zijn en nadat ik deze heb doorgeslepen zal die iets teruggebogen zijn.
Ik heb met een tangetje de railstaaf al iets verbogen en als ik deze straks vastlijm aan de bielsen zal het waarschijnlijk verholpen zijn :)

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
In spoorse termen heet het volgens mij gewoon een kruiswissel.

Succes met de bouw, erg mooi

Groeten Daan
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Menno,

kun je deze ACAD bestanden ook toesturen? Heb zelf ACAD 2008 hiero, dus moet geen probleem zijn. Denk je dat dit ook met M-rail kan? (projectje voor de toekomst?:P)

Groeten

P.S; realiseer nu net dat je in de msn convo zit  :?
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

klasse gemaakt. Ga zelf C-rails rijden maar vindt dit een klasse project.

Groetjes, John

Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Ik zie dit topic nu pas was het week-end weer eens geveld door migraine, daardoor ook rail gemist

Sowe hé Menno jij durft  :P  8)
Nu heb ik deze combinatie niet nodig bij Blausee-Mitholz maar de constructie is zeker een dikke pluim en compliment waard. kan M* nog een puntje aan zuigen  :mrgreen:

Ik blijft dit zeker volgen, klasse Menno!

P.s. mooi met servo's aansturen dan is het helemaal af  8)

Mvg, Johan
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Stuur het idee naar M als extra railstuk :) Onder voorwaarde dat jij er x geleverd krijgt :P
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo allemaal,

Zoals beloofd enkele screenshots van het AutoCAD bestand. Het is niet supermooi geworden, maar voor degenen zonder AutoCAD is het in ieder geval iets :)
Klik op de thumbnails voor een groter formaat.


Het wissel met in het rood de te verwijderen gedeeltes. Voor de duidelijkheid slechts bij één wissel getekend.


De kruising met ook hier in het rood de te verwijderen gedeeltes.


Het resultaat na samenvoegen. Let wel, het klopt niet voor 100%, omdat ik enkele praktische aanpassingen heb gemaakt tijdens het bouwen.


Het eindresultaat na toevoegen van benodigde strijkregels en extra stukjes rails.

Mensen die het AutoCAD bestand alsnog willen hebben, stuur me even een PB.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo allemaal,

Vandaag weer een update van mijn kant. Ik heb lekker verder kunnen werken en een hoop kunnen doen.

Vorige keer zijn we geëindigd bij het testrijden van de kruising met één wissel eraan. Dat ging goed, dus heb ik vandaag de kruising en ook de overige drie wissels kunnen verbouwen.

Het resultaat bij aansluiten van twee wissels zie je hieronder.







Het resultaat bij het aansluiten van alle vier de wissels is als hieronder.
Hou er wel rekening mee, dat alles nog los zit en niet altijd even goed aansluit.







Op bovenstaande foto's is te zien dat er nog een kort stukje tussen de wissels verlengd moet worden. Dit komt door het verkleinen van de hoek van de afbuigende sporen. Dit stukje is ongeveer 1,5cm en deze vul ik op met reststukken die vrij zijn gekomen bij het bewerken van de wissels en kruising. Op de foto's hierboven zie je de onderdelen al liggen.

Als je de stukjes daarna netjes op maat maakt en aansluit krijg je onderstaand resultaat







Opvallend genoeg is dat het geheel redelijk solide in elkaar zit, omdanks dat er nog niets gelijmd is. Dit is een mooie meevaller en vergemakkelijkt het lijmen enorm.


Hierboven is te zien dat ik ook al wat heb zitten proberen met het maken van de vaste hartstukken in plaats van de beweegbare. Ik heb overwogen een nieuw hartstuk te maken uit plexiglas of iets anders, maar ik wilde eerst proberen of ik de oude beweegbare hartstukken aan kon passen en dat lukte na enige moeite prima!
Het is nog niet perfect, maar het idee is duidelijk. Eronder is een oud hartstuk te zien als vergelijking.


Hierboven nog even een foto waarbij de kruising los is van de rest. Je kunt nu goed zien dat er eigenlijk niet veel meer over is van de kruising. Ondanks dat er veel materiaal af moest zit alles nog stevig aan elkaar vast.

Ik ben nu bezig de delen aan elkaar te lijmen. Ik hoop dat dit goed gaat, dan kan ik morgen bezig gaan met de strijkregels en het afmaken van de hartstukken. Dit gaat veel (en nauwkeurig) werk worden, dus ik weet niet zeker of ik morgen af krijg. Een verslag volgt uiteraard morgenmiddag/avond.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Inderdaad heel 8)
Maar het ziet er als een geheel ook zeer ingewikkeld en vernuftig uit :wink:

Mathijs
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Mooi gedaan menno .

Heb op mijn baan ook voor het eerst de zaag in wissels gezet ,altijd beetje spannend wissels zijn altijd kostbaarder dan een recht stukkie of bochie .

Die metalen aarde doorverbint strippies die jij verwijderd hebt , moet je zelfs verwijderen als je geen kortsluiting problemen wil hebben .

Ik heb bij eerste wissel basting een hele tijd moeten zoeken waarom ik nou toch kortsluiting had , tot dat ik strippie ontdekte die na doorzaagen me niet eens opgevallen was , en dus de boosdoender was .

ik had toen rail al wel vastgespijkert maar nog niet gebalast , en al een paar weken zonder problemen gereden .

en ineens spontaan kortsluiting .

Ik heb  een duitsebaan weet eigelijk niet of zulke wissel kruisingen bij onze oosterburen ook voor komen of iets typies nederlands is , want heb ook wel is zitten denken (kan ook zijn dat ik langs baan stond  :lol:) dat zon kruiswissel in het midden van perron wel iets zou zijn .

Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Kan niet beter! :mrgreen:
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

Wow, mooi gedaan zeg.
Ik vind dit een mooi type kuising, heb in mijn vorige vloerbaantje zoiets van M-rails gelegd maar dan natuurlijk met grote spoor afstand.


Dit is het betere werk en met slanke wissels en op maat maken. En nog mooi verslag ook!


Ik begrijp nog steeds niet dat geen enkel leverancier dit soort wissels-kruising combinaties in haar pakket heeft.


(in M-rail, helaas geen foto van, maar op 5:10 in deze video is ie te zien)
http://www.youtube.com/watch?v=UNEEbtrmY_I


Menno, dank voor uitgebreide verslag, genieten  :D


Plaats je ook nog een keer een foto na plaatsen in de baan en met aankleding/bedding?

Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 14 maart 2009, 23:35:20
Ik begrijp nog steeds niet dat geen enkel leverancier dit soort wissels-kruising combinaties in haar pakket heeft.

Jawel, in 2-rail zijn ze er wel.

Mvg, Johan
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Heel mooi gedaan Menno!

Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 14 maart 2009, 23:35:20
Ik vind dit een mooi type kuising, heb in mijn vorige vloerbaantje zoiets van M-rails gelegd maar dan natuurlijk met grote spoor afstand.

In M-rail kun je zonder wissels/kruising te verzagen ook tot een redelijk kleine spoorafstand komen, als je de R1 wissels 5137 gebruikt. Je moet dan alleen in het rechte deel een klein stukje tussen de wissels opvullen met wat restmateriaal (6mm). Als ik tijd heb zal ik daar een foto van plaatsen.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: kiezel op zondag 15 maart 2009, 07:57:36

In M-rail kun je zonder wissels/kruising te verzagen ook tot een redelijk kleine spoorafstand komen, als je de R1 wissels 5137 gebruikt. Je moet dan alleen in het rechte deel een klein stukje tussen de wissels opvullen met wat restmateriaal (6mm). Als ik tijd heb zal ik daar een foto van plaatsen.

Groetjes,
Kiezel :)


Kiezel,

En welk kruisingsstuk dan? De kleine of grote kruisingsstuk (X-stuk) in M-rails?

Ik dacht dat ik het met 5137's zonder passtukje er op geprobeerd had en de hoeken niet goed kreeg.  :?:
Mijn versie in de video was met 5200-serie (boogstraal) wissels en het kleine X-stukje.


Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: jumbo op zaterdag 14 maart 2009, 22:56:55

Ik heb  een duitsebaan weet eigelijk niet of zulke wissel kruisingen bij onze oosterburen ook voor komen of iets typies nederlands is , want heb ook wel is zitten denken (kan ook zijn dat ik langs baan stond  :lol:) dat zon kruiswissel in het midden van perron wel iets zou zijn .

In Duitsland komt dit kruiswissel ook veelvuldig voor. Zij hebben er zelfs een speciale naam voor, nl. Hosenträger.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 maart 2009, 09:24:05
Kiezel,

En welk kruisingsstuk dan? De kleine of grote kruisingsstuk (X-stuk) in M-rails?

Ik dacht dat ik het met 5137's zonder passtukje er op geprobeerd had en de hoeken niet goed kreeg.  :?:
Mijn versie in de video was met 5200-serie (boogstraal) wissels en het kleine X-stukje.

Ik gebruik ook de 'korte' kruising (5211 geloof ik).
De 5137 wissels hebben een hoek van 22,5 graad.
De kruising is gebaseerd op een hoek van 24,28 graad (dus de 5202 wissels).
Oftewel, 'officieel' past dat niet, maar ik combineer wel vaker de 22,5 graden met de 24,28 graden en dat geeft geen enkel probleem (noch optisch noch technisch).

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Mooi project, ik heb bijvoorbeeld in 's-Hertogenbosch etc. regelmatig staan kijken naar de mogelijkheden hiervan. Daar gebruiken ze 2 perronsporen met daartussen in een 3e spoor. Voor lange intercity's kan je het hele perron gebruiken en als deze weer vertrokken is, dan kan je de lengte van de perrons gebruiken om 4 stoptreinen te laten stoppen. Onafhankelijk van elkaar kunnen deze alle 4 er tussenuit piepen door via een soortgelijke wissel zoals jij nu aan het bouwen bent naar het middenspoor te rijden en zo de andere 3 stoptreinen in te halen. Heel mooi principe.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Mooi project zeg! Maak je ze ook op bestelling? hahahaha.

Keep on the good work!

Roy
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Bedankt allemaal voor de positieve reacties :D

Ik zal zeker een foto plaatsen als de kruising ingebouwd is in de baan. Het komt op een module van 60cm lang te liggen, die onderdeel is van een veel grotere parkeerbaan.
Het grote voordeel van deze kruiswissel is, dat bijna alle bewegende delen eruit zijn. Dit maakt het veel makkelijker om het geheel te ballasten.

Hehe, massaproductie lijkt me niet erg rendabel. Waarschijnlijk ook de reden dat Marklin er niet aan begint. Aan de hand van mijn verslag en de AutoCAD tekening zou het niet heel lastig moeten zijn om er zelf eentje te bouwen.
Ik denk zelf dat ik er in de toekomst nog wel een paar extra ga bouwen voor mijn baan. Tot nu toe gaat het namelijk wel heel erg makkelijk! Pas bij de afwerking waar ik nu mee bezig ben begint het detailwerk pas. Dat kost de meeste tijd. Het verzagen van de wissels en kruising is zo gebeurd...

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
zo hee, kanp gedaan man.

ik heb dit in C-rail ookal voorbij zien komen, maar dit is veel mooier ;)

Dennis
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Als je dit bouwt, met een hartafstand van 64,6mm (standaard k-rail afstand), dan moet je dus gewoon minder verwijderen van alles?

Roy
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Big-Roy op zondag 15 maart 2009, 13:01:15
Als je dit bouwt, met een hartafstand van 64,6mm (standaard k-rail afstand), dan moet je dus gewoon minder verwijderen van alles?

Roy

Als je gebruik gaat maken van de normale (korte) k-rail wissel heb je een andere kruising nodig. De 2259 is dan veel te slank. Ik denk dat je het eerst even heel goed moet uittekenen om te kijken of het dan wel kan. Als je slanke wissels gaat gebruiken bij een railafstand van 64,4mm moet je 'simpelweg' minder van de kruising afhalen. De wissels blijven gelijk in verband met het verkleinen van de afbuighoek. Ik weet niet of er dan andere problemen ontstaan. Ook dan zal je eerst het één en ander moeten uittekenen om er zeker van te zijn dat het kan.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hallo allemaal,

Zoals gisteren beloofd een update :D
Ik heb lekker door kunnen werken en heb alle extra benodigde strijkregels gemaakt en bevestigd. Ook heb ik de overige drie hartstukken op maat kunnen vijlen. Deze zijn nog niet perfect, maar het idee is duidelijk. De hartstukken zitten ook nog niet vast, want ze krijgen nog een nieuw laagje zwarte verf.
Het was in totaal een behoorlijk gepriegel om alles goed op maat en op zijn plaats te krijgen. Het is namelijk erg belangerijk dat alle strijkregels precies goed zitten anders ontsporen de treinen!

Wie ziet de verschillen met de foto's van gisteren?  8) :D











Het grootste werk is af. Ik heb nog niet testgereden onder stroom, want ik ben nog bezig met het doorsolderen van de onderkant van de wisselcombinatie. Wel heb ik continu met zowel 2-rail als 3-rail voertuigen over de wissels gereden om eventuele fouten in de constructie snel te ontdekken.

Hopelijk kan ik volgende week zaterdag de hartstukken schilderen en vastlijmen. Ook wil ik het soldeerwerk afmaken. Als laatste wil ik dan uitgebreid gaan testrijden met divers materieel zowel getrokken als geduwd.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

dit is gewoon kwijlen! Erg mooi. Zou je niet ook een paar nog slankere meegebogen wissels willen bouwen...;)

Goed werk.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Menno,

Laat ik het kort en krachtig houden:

Knap stukje vakwerk heb je afgeleverd. Steeds even checken met wagens of ze geen haperingen vertonen/ontsporen is van groot belang hier.

Succes verder,

Harry Stipkes
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

Zit al een poosje te turen, heb je geen massa probleem in het blauwe kader? Een klein stukje zullen de wielen geen contact hebben met een metalen rail.



Gr, Ben.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Ben,

Dat heb je goed gezien! Het was mij vorige week ook al opgevallen.
Ik verwacht echter geen problemen. Simpelweg omdat ik geen één assige treinen heb :P :lol:
Elke loc of stroomvragend voertuig heeft bij mij twee of meer (op de massa aangesloten) assen en dan zou het al geen probleem meer mogen zijn.
Stel dat het in de toekomst toch problematisch wordt, (ook gezien het centrum van de kruising in verband met 2-rail voertuigen,) dan sloop ik al het kunststof eruit en vervang ik het door op maat gemaakt railstaven...

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Wow, dat ziet er gaaf uit Menno, knap werk. :D
Ik heb je draadje met veel interesse gelezen.
Had je niet beter slanke wissels zonder bewegend hartstuk kunnen gebruiken?
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hoi Ad,

Dank voor je compliment :D

Ik had inderdaad beter wissels met een vast hartstuk kunnen nemen, maar ik kon onlangs 22 stuks met bewegend hartstuk overnemen voor weinig, vandaar... ;)

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

knap staaltje hoge school modelbaantechniek. Grote klasse en een prachtig verslag. Als ik dit zie dan krijg ik er nog spijt van dat ik mijn K-rails omgeruild heb voor C :?

Groetjes, John
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Hey,

je zou het hartstuk kunnen vervangen door 2 stukjes rail, die je heel spits afslijpt. Is ook mooier denk ik zo.

Roy
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Big-Roy op zondag 15 maart 2009, 21:58:12
Hey,

je zou het hartstuk kunnen vervangen door 2 stukjes rail, die je heel spits afslijpt. Is ook mooier denk ik zo.

Roy

Klopt, is mooier, maar ik doe het toch liever niet omdat ik met zowel 2-rail als 3-rail materiaal op de rails ga rijden. Bij het gebruik van een metalen hartstuk moet ik deze dan ook weer gaan polariseren met behulp van een relais. Daar heb ik niet zoveel zin in, dus pas als het echt moet zal ik dat doen.

Groetjes,
Menno
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

Dit is genieten! Een dergelijke wisselcombinatie heb je maar al te vaak nodig op onze te krap bemeten banen.

Ik heb even gezocht, want het stond me bij een dergelijke ombouw al eens in een Marklin magazine gezien te hebben. In nummer 1 van 98 staat een ombouw beschreven voor c-rails. Heb daar nooit iets mee gedaan omdat ik k-rail rij. Maar alle c-rijders die geïnspireerd zijn geraakt kunnen daar het "hoe" vinden.

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Menno,

maar als je dat metalen hartstuk isoleerd van de railstaven, hoef je niks te polariseren.

Roy
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Citaat van: Tilly op zondag 15 maart 2009, 21:33:46
Als ik dit zie dan krijg ik er nog spijt van dat ik mijn K-rails omgeruild heb voor C :?
John,

Spijt is niet nodig, KLIK. 8)

Gr, Ben.
Re: Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259
Ben,

ziet er niet zo mooi uit als die van Menno. Heb je misschien ook zo'n link voor eentje gemaakt met slanke C-wissels?

Groetjes, John