Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

esu decoder sound

Gestart door Bert-1958 zaterdag 07 maart 2009, 20:33:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu decoder sound
Bert-1958
gast

esu decoder sound
hoi allemaal, ik heb op de beurs in houten een decoder gekocht 52408, decoder ingebouwd loc rijdt verlichting brandt maar geen geluid.
wie kan me verder helpen ik werk met een ms, ik hoor graag jullie reactie .

gr Bert :( :( :(
Re: esu decoder sound
Bert-1958
gast

Re: esu decoder sound
Hoi allemaal zoals ik hiervoor al schrijf heb ik wat problemen met mijn decoder, op dit moment heb ik hem aan de praat gekregen alleen klopt het nog niet helemaal.
ik heb het vermoeden dat de functie niet overeenkomen met de icoonen op mijn ms, als ik n.m. op f3 druk (icoon geluid aan/uit)  gaat de stoomfluit en op f4 stoomfluit gebeurd er niets.

mogelijk verkeerd geprogameerd??, is er mogelijk iemand in de buurt van Den Bosch die in het bezit is van ESU programeerset om mogelijk samen eens te kijken, of misschien is het via het forum op te lossen ik hoor graag

gr Bert :( :( :lol: 
Re: esu decoder sound
Is toch wel vreemd want de decoder die jij hebt is een uit de fabriek geprogrammeerde als ik op de site kijk en niet eentje die je nog moet programmeren.

Maar als ik het zo hoor zal het misschien met herprogrammeren wel op te lossen zijn. Maar het is geen MFX, dus misschien moet je een andere loc als voorbeeld selecteren. Ik weet niet hoe de MS met dit omgaat. Heb zelf nooit een MS gehad maar gelijk een CS genomen.

Helaas woon ik te ver weg om hem te programmeren voor je, anders zou ik dit graag voor je doen.

Edwin
Re: esu decoder sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu decoder sound
Hoi Bert,

Ik heb maar even op de ESU site gekeken en het gaat hier dus om een loksound V3.5 met het geluid van de Br23.
De 52408 is een multiprotocol decoder die DCC en MM2 verstaat.
Met de MS rijd je dus met MM2.

Hierbij loop je dus tegen een aantal beperkingen op van het het MS en het MM2 protocol.

Onder het lokadres zijn de decoderfuncties F1 t/m F4 aan te spreken.
En onder een tweede motorola adres eventueel de functie F5 t/m F8, maar dit wordt met de MS heel moeilijk, omdat de MS de nare eigenschap heeft, om deze functies kriskras onder de diverse functieknoppen te smijten.
Je weet dus eigenlijk niet met welke knop je welke functie je kunt besturen.
Met de MS kun je namelijk niet je eigen lok samenstellen, maar ben je beperkt tot de lokdatabank.
En bij deze loks liggen de functies vast en gaan maar tot max F4.
Je hebt met de MS geen mogelijk om dit aan te passen, het zgn functionmapping.

Kortom, je zit klem en je zult keuzes moeten maken, als je meer loks met de de multiprotocol wilt ombouwen.

Ten eerste zou je kunnen overstappen op mfx decoders, die je geheel laat programmeren.
Deze meldt zich dan aan op de MS en geeft je de mogelijk om de functies aan te roepen.
Wil je zelf decoders programmeren dan heb je een ESU lokprogrammer nodig, of een CS.

Ten tweede, kun je MS overboord gooien en een DCC centrale aanschaffen en je loks met DCC aansturen (en programmeren).

Het komt erop neer dat je een ongelukkige keuze hebt gemaakt in de kombinatie van een MS met multiprotocol decoders.

Re: esu decoder sound
Bert-1958
gast

Re: esu decoder sound
hoi ad  bedankt voor je reactie, maar even het volgende je pleit voor een cs maar deze zijn nog al de prijs. maar zijn er nog andere mogelijkheden?, zoals kun je de decoder  herprogrameren  met esu set zodat het wel mogelijk op de ms?
is een 6021 ook een mogelijkheid om hem goed aan de praat te krijgen?

gr Bert
Re: esu decoder sound
Hallo Bert,

Als je de decoder met een lokprogrammer kunt laten programmeren kun je de functies met functionmapping zelf aan een functietoets toevoegen. Gebruik je een 6021 kun je de functies F1 t/m F4 aansturen en activeer je het tweede motorola-adres kun je F5 t/m F8 ook toewijzen. Lijkt me meer dan voldoende daar veel geluiden door de decoder zelf al worden gegenereerd.
Groet,
Erwin
Re: esu decoder sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu decoder sound
Hoi Bert,

Ik pleit niet zozeer voor een CS hoor, ik noemde ook de ESU lokprogrammer, maar een ECOS kan ook.

Maar het probleem met de MS blijft dat je de functietoetsen niet kunt wijzigen/indelen.
Dit probleem blijf je houden zolang je met multiprotocol decoders werkt.
Dit komt omdat je, als je met MM2 bestuurd, je alleen een lok kunt kiezen uit de databank, met vast toegewezen functies en die kun je in de MS niet wijzigen.
En als je een lok handmatig toevoegd, dan kun je al helemaal geen functies toewijzen.

Wil je persé met de MS blijven besturen dan kun je het beste een mfx decoder inbouwen en (laten) programmeren, met de meest gebruikte functies onder F1 t/m F8 dan komen deze, na het aanmelden, automatisch onder de knoppen van de MS beschikbaar.
Re: esu decoder sound
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: esu decoder sound
Vraagje/ optie.

Als je met een MS bestuurd, kun je dan de functies niet aanroepen via lok 37540 ?

Probeer eens (zonder een lok op de baan) de 37540 uit de database van de MS op te voeren.
Wijzig vervolgens het adres naar het adres van de nieuwe sounddecoder, en bevestig bij PROG LOC? dit met OK.
Zet dan de lok op de baan en probeer de betreffende sound functies aan te roepen.

Zou moeten werken volgens mij.

Treinsmurf
Re: esu decoder sound
Bert-1958
gast

Re: esu decoder sound
hoi treinsmurf, ik had al het adres via de site van esu veranderd in 37450 dit werkte wel maar niet helemaal goed, op je aanwijzing heb ik het adres veranderd in 37540 maar nu ook veranderd er niets geen rijgeluid enz.

gr Bert :( :lol:
Re: esu decoder sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu decoder sound
Even de specs van de 52408 erbij gehaald:

TasteFunktion
LichtLicht vorn, AUX1
F1Sound ein/aus
F2Dopplereffekt, Signalpfiff
F3Glocke
F4Injektor
F5Kohleschaufeln
F6Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7Dampf ablassen
F8Luftpumpe

Als je de 37540 uit de database gebruikt, dan zou je met F1 dus het rijgeluid moet kunnen schakelen en met F2 het dopplereffect/stoomfluit, enz.

PS: Je kunt het beste het adres in de MS wijzigen naar dat van de decoder, dan hoef je niet de decoder te programmeren naar een nieuw adres.
Dus als de decoder 23 als adres heeft, dan verander je dit alleen in de MS bij de 37540.
Re: esu decoder sound
Bert-1958
gast

Re: esu decoder sound
hoi ad,het lijstje met functie komt totaal niet overeen met mijn ms, zoals je al eerder schreef de ms gooit alles door elkaar.
ik heb uit de database de 37540 gekozen. ik denk dat er iets niet goed geprogrammeerd is ik denk dat ik opzoek moet naar iemand in de buurt van den bosch die de beschikking heeft over een esu programmeer set of een ib om eens te controleren of de decoder goed staat.
de decoder was 52400 waar geluid is opgezet voor br 25, of tewel type 52408, mogelijk is er iets niet goed gegaan???
gr Bert :( :)