Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vertrek vertraging

Gestart door wacojaco zaterdag 07 maart 2009, 13:49:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Vertrek vertraging
Hallo forumleden,

Ik heb twee armseinen van viessmann de 4500,wat ik nu zo jammer vindt is dat als de seinen op groen staan dat de trein ook direct vertrekt.
Wat ik graag zou willen is een soort tijd vertrager dat als het sein op groen staat het 3 tot 4 seconden duurt voor dat de trein vertrekt.
Wie weet hier een oplossing voor of heeft een schema voor evt zelfbouw.

Groeten Jac.

Re: Vertrek vertraging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vertrek vertraging
Rij je analoog of digitaal?

Groeten

Olav
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Ik rij digitaal met 2 x MS, de rest gaat nog analoog.

Groeten Jac.
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vertrek vertraging
Jac,

je kan proberen de optrek vertraging v/d desbetreffende loc heel langzaam in te stellen 8)

Mvg Gert
Re: Vertrek vertraging
matthijs popken
gast

Re: Vertrek vertraging
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vertrek vertraging
Citaat van: matthijs popken op zaterdag 07 maart 2009, 18:12:30
`
http://www.viessmann-modell.com/nl/produkte/ho.php?id=10&offset=48&sprache_nr=4&gr_nr=2

ik denk dat je zoiets bedoelt  8) 8)

Dat sluit je dus aan op dat bepaalde baanstuk ?, neem ik aan, wel gaaf 8)

Mvg Gert
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Citaat van: v200marklin op zaterdag 07 maart 2009, 18:05:59
Jac,

je kan proberen de optrek vertraging v/d desbetreffende loc heel langzaam in te stellen 8)

Mvg Gert

@ Gert, Dat kan mischien wel werken voor de loc's met geregelde motor, maar voor de loc's met delta decoder werkt dit niet.
Bedankt voor het mee denken.

@ Matthijs, Dit is inderdaad wat ik zoek,maar ik vindt het wel wat duur je hebt er voor ieder sein een nodig.
Bedankt voor het mee denken.

Is er ook iemand die een schema heeft om zo'n soort schakeling te maken.

EDIT: heb bij conrad een minitimer gevonden die het mischien ook wel kan doen
Bestnr.: 217341 - 89

Groet Jac.
Re: Vertrek vertraging
matthijs popken
gast

Re: Vertrek vertraging
Citaat van: wacojaco op zaterdag 07 maart 2009, 20:38:45
EDIT: heb bij conrad een minitimer gevonden die het mischien ook wel kan doen
Bestnr.: 217341 - 89

Groet Jac.


daar zat ik zelf ook al aan te denken. 8)
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vertrek vertraging
Beste Matthijs,

De ultieme oplossing is "automatiseren", Raptor kent een optie met de naam "Machinist reactie op Hp1", op te geven in seconden.

Op mijn baan heb ik tijd zitten tussen de schakeling van de wissels, het hoofd- en spersein, de fluit van de lok en het vertrek van de lok, allemaal instelbaar dus.

Groet, Anne W
Re: Vertrek vertraging
Mathijs
gast

Re: Vertrek vertraging
Citaat van: wacojaco op zaterdag 07 maart 2009, 20:38:45
@ Matthijs, Dit is inderdaad wat ik zoek,maar ik vindt het wel wat duur je hebt er voor ieder sein een nodig.
Bedankt voor het mee denken.
Ik zag het handig maar wordt waarschijnlijk wel duur ja,
Jaco ik hoop voor je dat de timer voldoende is en dat het daarmee lukt :wink:

Mathijs
@AnneW:
Is wel heel handig hoor, snap niet veel van Raptor hoe het precies werkt etc. maar een ding is duidelijk het is wel zeer handig :mrgreen:
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vertrek vertraging
Beste Matthijs,

Ga je morgen nog naar Houten, zo ja dan naar de Silberberg baan, die rijdt op Raptor, anders op 28/29 maart naar Den Bosch, open dag van de plaatselijke Modelspoorclub, anders op 11 april naar de beurs in Houten.

je hoeft ook niet te weten hoe Raptor werkt, als je maar weet hoe je hem kunt gebruiken voor wat je wilt (ik snap ook niet hoe een PC werkt, maar ik werk er erg veel mee)

Groet, Anne W

Re: Vertrek vertraging
Mathijs
gast

Re: Vertrek vertraging
zal het onthouden, ik bedoel trouwens met mijn opmerking over het niet weten hoe het functioneert dat ik ook niet echt weet hoe je het moet instellen (niet raar want ik heb het niet)

Mathijs
Re: Vertrek vertraging
roberttrein
gast

Re: Vertrek vertraging
Is dit wat?:
http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm
Het is dan wel een afremmodule maar op deze manire kan je ook een optrekmodule maken.

Groeten,Robert.
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Hoi Robert,

Dit is een interesante schakeling, ga er eens even over na denken.
Bedankt.

Groet Jac.
Re: Vertrek vertraging
Hi Jac,

De afrem module waar naar verwezen wordt zorgt er alleen voor dat de loks in het afrem gedeelte tot stilstand komen met de ingestelde rem vertraging, de lok behoudt alle functies als verlichting, geluid en rook.
De lok is niet te regelen en andere geluiden via het toetsen bord wordt niet op gereageerd.
Wanneer het sein veilig gegeven wordt rijdt de lok weg met ingestelde optrek versnelling, dit kan van zeer langzaam tot heel abrupt zijn.
Sommige loks hebben nog een vertraging omdat eerst de motor weer op gang moet komen.

Wat mogelijk is, is dat tussen de schakeling, waarmee de volle spanning weer op het afrem gedeelte komt, je die timer zet.
Het sein moet wel eerst het signaal groen krijgen voordat het afrem gedeelte via de timer van stroom voorzien wordt.
Vraag mij niet hoe dat in et schema van Huub ingepast moet worden maar dat weten de elektro experts wel.

Regards
Leslie
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Hoi Leslie,

Blijft dankzij deze schakeling, er wel spanning staan in de afrem sectie ook al staat het licht op rood?
Zo als het nu bij mij is gaat de verlichting van de loc uit, omdat de stop sectie volledig spanningsloos word.

Groet Jac.
Re: Vertrek vertraging
Hi jac,

In de afrem sectie, hetgeen ook de sectie is waarin de lok tot stilstand komt, blijven alle ingestelde functies van kracht.
De verlichting blijft branden, de rook generator blijft actief, en de geluid functie blijft op het nivo van het stilstaande lok geluid. Zonder sein werkt de module ook, het sein is er alleen maar voor het licht beeld.
Dit gebeurt allemaal bij een op rood staand sein.
Bij het tot stilstand komen hoor je ook de remmen, als deze functie erop zit.
Wanneer de rem module in een eenrichting spoor zit kun je zoals door Huub beschreven ook een stop sectie inbouwen waarbij de stroom echt afgesneden is, dan krijg je wat jij nu hebt dat alles uit is. Dit is een extra veiligheid.
Ik heb de rem module in een van twee kanten bereden spoor zitten, dus heb ik aan beide zijden een overgangs sectie.
Deze zijn onderling verbonden.

Als er nog vragen zijn dan horen wij het wel.

Regards
Leslie
Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Hoi Leslie,

Ik snap het nog niet helemaal.
Mijn treinen rijden digitaal via een MS.
De stopsecties worden dmv reedcontacten ingeschakeld door het sein.
Ik heb ook nog een paar delta loc's, die hebben dus geen enkele functie.
Als nu in de afremsectie spanning blijft staan, gaan de loc's toch gewoon door of blijft er zo weinig staan dat de motor wel stopt maar de funties net genoeg krijgen om nog wel te werken.
Of werkt deze afrem module alleen als je via een pc of cs de trein bestuurd.
Ik vindt dit soort dingen soms moeilijk te begrijpen daar ik zelf uit het analoge tijd perk kom en nu wat stapjes in het digitale tijd perk heb gezet.
Het lijkt mij leuk als de verlichting blijft branden als een loc bij mijn station staat te wachten.

Groet Jac.

Re: Vertrek vertraging
Hi Jac,

Deze module werkt voor gedigitaliseerde treinen, Ik weet niet hoe delta loks reageren.
Vermoedelijk blijven ze wel stilstaan maar doet geen enkele functie het.
De besturing kan via een shakelaar, waar je ook de wissels mee schakeld of door een decoder die via cs bediend wordt.
Het moet dus ook lukken via een reed contact, die moet je dan aansluiten op dat deel waar Huub schakelaar heeft staan.
Wanneer je dan je sein aansluit zodat hij alleen maar omlaag of omhoog gaat dan moet het werken.
Met een pc heb je volgens mij zo'n module niet nodig.
Als je zo'n module maakt en op een rail traject uit probeert dan kun je ervaren hoe het werkt.
Huub beschrijft ook dat sommige loks (delta of analoog) gewoon door denderen.
Wanneer je je aan de module opbouw van huub houdt kan er niet veel mis gaan. Het is overigens alleen voor arm seinen wat de schakeling via het relais aangaat.
Voor een licht sein moet er een extra relais bij geplaatst woden die het licht van groen op rood zet met constant brandend licht.
Voor het arm sein is net als bij een wissel alleen een impuls nodig.

Als er meer vragen zijn dan hoor ik het wel.

Regards
Leslie


Re: Vertrek vertraging
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Vertrek vertraging
Bedankt Leslie voor de uitleg.
Ik denk dat ik het een keer ga proberen.

Groet Jac.

Oh ja d mini timer's zijn ook binnen, nu nog even in elkaar zetten.
En dan hopen dat het doet wat ik denk dat het moet doen