Vandaag mijn wagens afgehaald. Had oorspronkelijk alleen de alu-grijze lange versie besteld uit mijn jeugdjaren, maar ging in de winkel uiteindelijk ook voor de bijl voor de moderne ingekorte gris-beton versie (zowel NS met schermen als SNCF zonder schermen). Helaas kan je bij LS Models niet alles rustig bij elkaar sparen. Je moet meestal meteen toeslaan als ze uitkomen, anders ben je vaak te laat.
Zo is na lang verzamelen mijn autoslaaptrein uit de zestiger jaren, waarmee tijdens de jaarlijkse reis naar Zuid-Frankrijk mijn belangstelling voor het spoor begon, nu compleet: 2xUH in CIWL kleuren van Roco, 1x WR in CIWL kleuren van Rivarossi, 3x SNCF B9c9x in groen van Roco, 8x STVA Less (alu-grijs lang) van LSM.
Voor mijn NS autoslaaptrein negentiger jaren heb ik nu de twee-assige STVA wagens, die meestal in de Nederlandse treinen reden en die we ook zien op het filmpje, als alternatief voor de groene DDM wagens van SNCF en NMBS. Samenstelling bijvoorbeeld: 2x Mu NS van Rivarossi, 1x WR Andante NS van Euroscale (wachten is op de bestelde LSM), 2x NS Bcvmh van LSM, 1x Bcm van LSM, 2x NS STVA Less (met schermen), 4x SNCF STVA Less (gris-beton).
De STVA wagens zijn schitterend gedetailleerd. Ik ben er zeer mee in mijn nopjes. Ze zijn helemaal zoals ik ze me herinner. Ik heb er nog niet mee gereden. Ik weet dus nog niet of ze zonder ontsporen door een C-rail wissel gaan. Wel viel me op dat er mechanisch toch wel weer het een en ander op aan te merken is: de koppelingshouder blijft bij het uitdraaien achter braampjes en de koppelingshaak steken. Dat wordt vijlen en koppelingshaak verwijderen.