Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

autoslaaptrein historie

Gestart door mDDM vrijdag 06 maart 2009, 23:31:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
autoslaaptrein historie
De uitlevering van de STVA autotransportwagens van LSM schijnt (in Frankrijk) gestart te zijn. Tijd om eens terug te kijken. Op een Frans forum vond ik een link naar deze fantastische foto's uit het Utrechts archief: klik
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Filmpje

Typische NS autoslaaptrein zoals deze in de tweede helft van de jaren '90 waren samengesteld, hier gefilmd in de Ardennen getrokken door twee NMBS reeks 55. De twee voorste NMBS rijtuigen zijn in Bressoux bijgeplaatst. De overige rijtuigen zijn van NS en alle geschilderd in de huisstijl voor het internationale (nacht)materieel van NS. Een deel van de autowagens is ook in Bressoux bijgeplaatst (vermoedelijk 4). De autowagens waarop de auto's achterstevoren op staan, gaan vermoedelijk naar Avignon.
Re: autoslaaptrein historie
Niet alleen in Frankrijk hoor.
Ook in NL, ik heb ze al.

Zie onderschrift  8)
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Citaat van: Chris op maandag 09 maart 2009, 00:17:55
Niet alleen in Frankrijk hoor.
Ook in NL, ik heb ze al.

Zie onderschrift  8)

Chris,

De mijne zijn in bestelling.
Ik wacht op een telefoontje.
Ik heb de materieelbesprekingen op je site weer met veel plezier gelezen.
Mooie foto's ook.
Er staat echter wel een kleine maar niet onbelangrijke onjuistheid m.b.t. het origineel.

De blauwe is namelijk de originele versie en niet een opvolger van de NS versie.
Er is op de Franse Fora veel discussie over de juistheid van de door LS gebruikte kleur blauw.
Deze zou in werkelijkheid veel lichter geweest zijn.
Na het blauw kwam het metaal grijs en daarna het beton grijs.
Ik wist zelf overigens niet dat er wagens rondreden met NS logo, tot LS ze ging maken.

Ook is de blauwe versie niet de verlengde van de NS versie, maar is de NS wagen juiste de ingekorte versie.
Wegens grote ontsporingsgevoeligheid zijn de wagens op een gegeven moment ingekort.
Dit geldt voor alle wagens, dus ook zonder NS logo.
Overigens reden deze twee-assers met 140 km/h in de autoslaaptreinen.

Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
In 2000 nog dit jubelverhaal van NS in de Telegraaf.
Precies twee jaar later gooide NS de handoek in de ring en reed de laatste autoslaaptrein.
Vrijwel het hele nachtvervoer verdween bij NS.
Een jaar later volgde de NMBS.
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Vandaag mijn wagens afgehaald. Had oorspronkelijk alleen de alu-grijze lange versie besteld uit mijn jeugdjaren, maar ging in de winkel uiteindelijk ook voor de bijl voor de moderne ingekorte gris-beton versie (zowel NS met schermen als SNCF zonder schermen). Helaas kan je bij LS Models niet alles rustig bij elkaar sparen. Je moet meestal meteen toeslaan als ze uitkomen, anders ben je vaak te laat.

Zo is na lang verzamelen mijn autoslaaptrein uit de zestiger jaren, waarmee tijdens de jaarlijkse reis naar Zuid-Frankrijk mijn belangstelling voor het spoor begon, nu compleet: 2xUH in CIWL kleuren van Roco, 1x WR in CIWL kleuren van Rivarossi, 3x SNCF B9c9x in groen van Roco, 8x STVA Less (alu-grijs lang) van LSM.

Voor mijn NS autoslaaptrein negentiger jaren heb ik nu de twee-assige STVA wagens, die meestal in de Nederlandse treinen reden en die we ook zien op het filmpje, als alternatief voor de groene DDM wagens van SNCF en NMBS. Samenstelling bijvoorbeeld: 2x Mu NS van Rivarossi, 1x WR Andante NS van Euroscale (wachten is op de bestelde LSM), 2x NS Bcvmh van LSM, 1x Bcm van LSM, 2x NS STVA Less (met schermen), 4x SNCF STVA Less (gris-beton).

De STVA wagens zijn schitterend gedetailleerd. Ik ben er zeer mee in mijn nopjes. Ze zijn helemaal zoals ik ze me herinner. Ik heb er nog niet mee gereden. Ik weet dus nog niet of ze zonder ontsporen door een C-rail wissel gaan. Wel viel me op dat er mechanisch toch wel weer het een en ander op aan te merken is: de koppelingshouder blijft bij het uitdraaien achter braampjes en de koppelingshaak steken. Dat wordt vijlen en koppelingshaak verwijderen.
Re: autoslaaptrein historie
Oei, braampjes ? Dat mag toch niet voorkomen bij zulke modellen ?  :(
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 14 maart 2009, 01:48:26
Oei, braampjes ? Dat mag toch niet voorkomen bij zulke modellen ?  :(
Vind ik ook. Helaas is het een gegeven dat kleinserie fabrikanten als LS en Artitec supergedailleerde en realistische modellen maken, maar bij de afwerking nogal eens een steekje laten vallen. Ook mechanisch is het niet altijd je dat. Ze hebben dan het voordeel dat het bewuste model meestal niet door een ander merk wordt gemaakt en dus is aan de koper de keus: of het model accepteren met dit soort gebreken, of geen model. LS is de enige die vrijwel al het materieel maakt dat nodig is voor (niet-Duitse) autoslaaptreinen en veel andere nachttreinen.

Bij de PLan E's van Artitec ben ik er bij voorbaat al vanuit gegaan dat ze waarschijnlijk niet zonder problemen zullen rijden. Dat wordt dan opstellen op een perronspoor met een mooie 1100 ervoor of zo. Bij LS gaat het rijden meestal wel goed. Die worden mechanisch steeds beter. Als het echt moet rijden, dan ga ik nog steeds voor Märklin en eventueel Roco. Voordeel van Roco is dat je makkelijk en kosteloos de assen kan omruilen voor de wisseltroom versie. Met name Märklin legt het accent op functioneren van de modelspoorbaan en dat zie je terug in de constructie van de modellen, hoewel ... ik de laatste jaren ook steeds meer afwerkingsfoutjes en en montagefouten tegenkom.

Vraag mij overigens af of dit braampjes aan het metalen of kunststof deel van het onderstel zijn. Bij metaal wordt het wat lastiger vijlen.
Re: autoslaaptrein historie
Interessant om te lezen dit allemaal, blijf dit toch maar even volgen :wink:

Mathijs
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Zie hier ook nog wat aardige foto's van treinsamenstellingen op een Frans forum.
Re: autoslaaptrein historie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: autoslaaptrein historie
Laat ik wel eens meegeweest zijn met zo'n autoslaaptrein vanaf Fréjus naar Brussel... Toen was ik alleen niet zo'n treingek :?
Re: autoslaaptrein historie
Flauw is dat hè, toen je nog niet zo dol op die treinen was ging je er vaak mee op weg, ben je treinengek meot je allemaal meoite doen.....

Mathijs
Re: autoslaaptrein historie
joostboudewijns
gast

Re: autoslaaptrein historie
Dit zijn hele leuke treinen om na te maken:

Klikken

De loc heb ik al, nu de wagens nog 8)
Re: autoslaaptrein historie
Lid sinds: 2008

offline
Re: autoslaaptrein historie
Zojuist vertelt journaal presentator in TV-programma "Het gesprek" in geuren en kleuren over zijn tijd als slaapwagenconducteur bij Wagons-Lits.
Met name de autoslaaptrein van Boulogne naar Fréjus-St. Raphael was een van zijn geliefde diensten.
Met deze trein reisden veel rijke Engelsen naar de Côte d'Azur.
Ze hadden dan vaak een Single geboekt, dus ieder zijn eigen compartiment.
Hij vertelt dat het niet ongebruikelijk was dat er drie Rolls Royce op de trein stonden.
Om vier uur moesten al de eerste drankjes worden aangerukt en dat ging zo door, waarbij Champagne geen uitzondering was.
Fijn voor Philip en zij collega's want ze kregen van alle verkopen een percentage.

klik