Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?

Gestart door mDDM woensdag 04 maart 2009, 23:26:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Mijn zojuist gearriveerde SNCF BB9003 (Roco 69786) en eerder gekochte FS E444 (Roco 69890) zijn gefabriceerd in de tijd dat het nieuwe Roco wegens patentperikelen de Universal kortkoppeling niet mocht produceren. Ze hebben daarom een standaard beugelkoppeling. Gauw even vervangen door de inmiddels weer verkrijgbare Universalkupplung en klaar, dacht ik. Maar doordat de schacht bij deze locs korter is dan normaal, bleek de koppeling in lengterichting grote speling te houden. Weet iemand wat de juiste universal koppelingen zijn en hoe ik eraan kan komen?
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Er is maar 1 type universeelkoppeling! (nou ja eigenlijk twee, die tweede is in hoogte verstelbaar), maar ze hebben allemaal dezelfde lengte.

Ik heb het ook meegemaakt op Roco en Mehano locs dat de schacht korter is dan gebruikelijk. Dit hebben ze waarschijnlijk gedaan om het eventuele toebehoren voor de tussen de buffers makkelijker te kunnen monteren.

De oplossing: Als het goed is zit er in het zakje toebehoren twee kleine verlengstukjes (paar milimeter lang), voor elke kant eentje. Hiermee verleng je de schachten tot de normale lengte en passen de Universeelkoppelingen (en elke andere koppeling) perfect.

Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen.

Groetjes,
Menno
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Klopt helemaal, Roco NS2400 heeft dit ook.

Gr, Ben.
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Citaat van: madmenno op donderdag 05 maart 2009, 08:03:53
Er is maar 1 type universeelkoppeling! (nou ja eigenlijk twee, die tweede is in hoogte verstelbaar), maar ze hebben allemaal dezelfde lengte.

Ik heb het ook meegemaakt op Roco en Mehano locs dat de schacht korter is dan gebruikelijk. Dit hebben ze waarschijnlijk gedaan om het eventuele toebehoren voor de tussen de buffers makkelijker te kunnen monteren.

De oplossing: Als het goed is zit er in het zakje toebehoren twee kleine verlengstukjes (paar milimeter lang), voor elke kant eentje. Hiermee verleng je de schachten tot de normale lengte en passen de Universeelkoppelingen (en elke andere koppeling) perfect.

Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen.

Groetjes,
Menno

Menno,

Reuze bedankt.
Ik had over het hoofd gezien, dat op de door de fabriek gemonteerde standaard beugelkoppeling ook al zo een passtukje zat. Was dus gewoon een kwestie van overzetten op de universal koppeling en klaar. Heb het bij mijn E444 meteen gedaan.

Maar ... nu blijft de koppeling aan de bovenzijde hangen achter de remslang imitaties en misschien ook wel achter de buffers. Die remslang imitaties moeten er dan misschien maar uit. Helaas. Dan moet ook blijken of de buffers echt een probleem vormen.
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: welke Universalkupplung voor Roco locomotieven?
De remslang imitaties moeten misschien weg dan. De buffers zouden eigenlijk geen probleem mogen geven. De universeelkoppeling is namelijk van zichzelf al vrij laag.

Groetjes,
Menno