Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper, CS1 en een laptop.

Gestart door TJ woensdag 04 maart 2009, 22:45:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper, CS1 en een laptop.
Goedenavond allemaal,

Ik ben onderhand al bezig met het bouwen van een baan. Maar nu zit ik er toch nog over na te denken om misschien gebruik te gaan maken van het programma "Koploper". Alleen wil ik het programma dus niet gaan gebruiken om de treinen te laten rijden, maar alleen als hulpprogramma om alle wissels, seinen en ontkoppelrails te gaan aansturen. Zodat ik mezelf volledig kan richten op het rijden van de treinen met m'n CS1. Dus de bedoeling is dat ik naast mijn CS1 een laptop ga neer zetten met "Koploper" daarop open. Dan kan ik met de muis de wissels, seinen en de ontkoppelrails omzetten. Maar nu is mijn vraag of dit wel mogelijk is met "Koploper"?

En dan nog iets. Het is dan ook nog zo dat die laptop dus niet 24 uur per dag en 7 dagen in de week bij de treinbaan kan blijven staan. Deze wordt zegmaar overal in het huis gebruikt. Dus is er ook een mogelijkheid dat ik de ene keer de treinen, wissels, seinen en ontkoppelrails bestuur zonder de laptop. Oftewel alles via het touchscreen van het CS1 en zodra ik de laptop tot mijn beschikking heb, dat ik die dan aansluit en dan alles bestuur met "Koploper".

En dan als laatste... Mocht het allemaal kunnen, zouden jullie dat mij ook aanraden :)?

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Wat je wil kan inderdaad. Het is alleen jammer dat je de mooiste functie van Koploper (het rijden van de treinen) niet gaat benutten.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Wat jij ermee wilt gaan doen doe ik er ook al mee, dus het kan. En het mooiste van rijden met treinen is het zelf doen en niet een computer. Maar ook daarin verschillen de meningen (en dat is maar goed ook).
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Hallo Tim,

je kan je laptop uiteraard voor meer dingen gebruiken, dan alleen je treinbaan sturen, zeker als beide in hetzelfde netwerk zitten, kan je zelfs vanuit de luie stoel in de huiskamer je treinen laten rijden (niet aan te bevelen), ondertussen het forum bezoeken en mail binnen halen.

Wissels schakelen kan je zonder meer overnemen via het Koploper scherm, als je de laptop aansluit. Voor beide andere magneet artikelen is een noodgreep noodzakelijk om ze zonder automatisch rijden via het koploper scherm te bedienen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Walter,

Wat is die noodgreep en waarom kan je de seinen niet bedienen? Ontkoppelaars zijn toch ook met de muis te bedienen?

Seinen kan je handmatig bedienen als je in Koploper geen bezetmelder (S88 of iets dergelijks) definieert. Je kan dan zelf de standen zetten met de muis.

Mvg,
paul.
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Hallo Paul,

ontkoppelaars via koploper zijn alleen te bedienen, via het CS1, als je een wissel met hetzelfde magneetadres, als het magneetadres van de ontkoppelaar op het CS1 gedefinieerd is,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Maar nu zit ik nog wel met de vraag of het dan ook mogelijk is om de ene dag wel de laptop te gebruiken met "Koploper", en als ik een dag de laptop niet kan gebruiken, dat ik dan wel gewoon kan blijven rijden met alleen het CS1.

Citaat van: wissels op donderdag 05 maart 2009, 12:46:03
ontkoppelaars via koploper zijn alleen te bedienen, via het CS1, als je een wissel met hetzelfde magneetadres, als het magneetadres van de ontkoppelaar op het CS1 gedefinieerd is,

Het komt een beetje moeilijk over  :oops:, alsof je dus een ontkoppelrails en hetzelfde adres moet geven als een wissel. Hoe zit het nu eigenlijk dan als ik met wissels, seinen en ontkoppelrails ga werken. Want ik sluit al mijn wissels, seinen en ontkoppelrails aan op een Viessmann 5211. Moet er dan nog een speciale schakeling worden gemaakt ofzo :oops:, voor de ontkoppelrails ofzo?

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Citaat van: TJ op donderdag 05 maart 2009, 19:41:14
Maar nu zit ik nog wel met de vraag of het dan ook mogelijk is om de ene dag wel de laptop te gebruiken met "Koploper", en als ik een dag de laptop niet kan gebruiken, dat ik dan wel gewoon kan blijven rijden met alleen het CS1.
Geen probleem
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Hallo Tim,

Om nog wat toe te voegen aan het verhaal als uitleg,

nee er hoeft geen extra schakeling gemaakt worden voor de ontkoppelrail, deze wordt normaal aangesloten op de K83 wisseldecoder. Als je de ontkoppelrail in het CS hebt gedefinieerd op een bepaald adres (rode of groene) aansluiting dan, werkt deze wel vanuit het CS1. Echter wordt de ontkoppelrail niet zoals bij andere hardware vanuit koploper aangestuurd, het lijkt alsof het verzonden adres niet aankomt, terwijl het stuursignaal wel verzonden wordt. Maak je echter op het CS1 een pseudo (niet bestaande) wissel aan op hetzelfde adres, dan komt het commando wel aan bij de ontkoppelrail. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper, CS1 en een laptop.
Hallo,

Super bedankt voor deze informatie! Het is mij nu helemaal duidelijk. Het wordt dus nu tijd om "Koploper" te downloaden en het te gaan testen :D.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Koploper, CS1 en een laptop.
Goedenavond,

We zijn onderhand al bezig met de bouw van onze baan en zijn nu op dit moment aanbeland bij het definitief leggen van het schaduwstation.

Eerst wilden we alleen maar bij de Koploper van de functie gebruik maken om alleen te wissels via de laptop te gaan aansturen. Nu zitten we er ook over na te denken om de volledige baan met Koploper aan te sturen, dus zegmaar het automatisch treinbedrijf. Hiervoor moeten er dus bezetmeldingspunten gerealiseerd gaan worden. Hier hebben we een aantal vragen over :).

Eerst een foto van het baanplan van het schaduwstation:




1)    We rijden met Marklin C-rails en willen aan bezetmelding gaan doen. Hiervoor moet je 1 railstaaf van de ander scheiden. Is het mogelijk om deze alvast te scheiden, maar nog geen S88 decoder aan te hangen? Dus zegmaar dat het draadje van de geïsoleerde railstaaf nog ongebruikt blijft tot aan het moment dat we echt ermee gaan werken?

2)    Het groene railstukje bij ...?, daar hoef ik volgens mij niets mee te doen. Omdat deze ook tussen een wisselstraat in ligt heeft het geen toegevoegde waarde, maar voor de zekerheid vraag ik het maar even.

3)   Op de baan gaan we later waarschijnlijk niet met treinen rijden die langer dan 100 cm lang zijn. Alle blokken die in het baanplan zichtbaar zijn, hebben tenminste een lengte van 120 cm. Blok 10 heeft zelfs een lengte van 210 cm. Is het handig om dit blok in 2 blokken te verdelen, zodat er een extra trein in het schaduwstation kan staan?

4)   Ook zoals te zien is elk blok opgedeeld in 3 bezetmeldingspunten. Dit omdat we van volledige detectie willen uitgaan. Alle blauwe en rode kunnen gaan dienen als stopmelders. Deze zijn allemaal tenminste 30 cm lang. Zal dit voldoende zijn, of is het misschien handiger om deze te verlengen?

Dat waren de vragen waar we nu mee zitten, hopelijk zijn ze wel te beantwoorden en kunnen we snel beginnen met het leggen van het schaduwstation :).

Met vriendelijke groet,

Tim
Re:Koploper, CS1 en een laptop.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, CS1 en een laptop.
Citaat van: TJ op woensdag 07 oktober 2009, 23:37:28


1)    We rijden met Marklin C-rails en willen aan bezetmelding gaan doen. Hiervoor moet je 1 railstaaf van de ander scheiden. Is het mogelijk om deze alvast te scheiden, maar nog geen S88 decoder aan te hangen? Dus zegmaar dat het draadje van de geïsoleerde railstaaf nog ongebruikt blijft tot aan het moment dat we echt ermee gaan werken?

2)    Het groene railstukje bij ...?, daar hoef ik volgens mij niets mee te doen. Omdat deze ook tussen een wisselstraat in ligt heeft het geen toegevoegde waarde, maar voor de zekerheid vraag ik het maar even.

3)   Op de baan gaan we later waarschijnlijk niet met treinen rijden die langer dan 100 cm lang zijn. Alle blokken die in het baanplan zichtbaar zijn, hebben tenminste een lengte van 120 cm. Blok 10 heeft zelfs een lengte van 210 cm. Is het handig om dit blok in 2 blokken te verdelen, zodat er een extra trein in het schaduwstation kan staan?

4)   Ook zoals te zien is elk blok opgedeeld in 3 bezetmeldingspunten. Dit omdat we van volledige detectie willen uitgaan. Alle blauwe en rode kunnen gaan dienen als stopmelders. Deze zijn allemaal tenminste 30 cm lang. Zal dit voldoende zijn, of is het misschien handiger om deze te verlengen?

Dat waren de vragen waar we nu mee zitten, hopelijk zijn ze wel te beantwoorden en kunnen we snel beginnen met het leggen van het schaduwstation :).

Met vriendelijke groet,

Tim


Hallo Tim,

antwoord op je vragen

1 Ja dat kan, is beter om hier gelijk al rekening mee te houden en de aansluitingen te maken.

2 Nee daar hoef je niks mee te doen, het groene deel maakt straks deel uit van een wisselstraaat en mag gerust ook veel langer zijn.

3 Je kan het verdelen, de blokken zijn ook weer softwarematig ook weer samen te voegen voor lange treinen.

4. Verdeling ziet er juist uit, een stopsectie van 30 a 36 cm. lengte is aan te bevelen, je hoeft aan deze indeling voorlopig niets te veranderen, zeker niet in een schaduwstation,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels